Framtida stallkatter
I framtiden kommer vi skaffa två katthonor som skall få gå som utekatter tillsammans med våran ena hane för att hålla borta möss från stallet. Även om det lär dröja ett tag vill jag vara ute i god tid med eventuella frågor jag har.
Katterna kommer vara kattungar, huskatter, och vi kommer främst sattsa på omplaceringskatter då jag gärna vill ge de en chans. Anledningen till att vi väljer kattungar är för att vi lättare skall kunna introducera dem till våra hanar samt inför hunden.
Nu undrar jag bara hur man tränar katter till att bli utekatt? Jag är så fasligt rädd att om jag släpper ut dem så hittar dem inte hem.
Ska du bara ha dem för att hålla borta möss och råttor? För då är ju Anticimex mfl skadedjursbolag mer effektiva. Skadedjursförsäkring ingår ju i den försäkring ni har på hus och stallbyggnader väl?
Det är ett hårt liv för rena stallkatter/gårdskatter, de smittas kontinuerligt av parasiter från bytesdjuren de tar, samt får infektioner från råttorna de tar. De katter som bara får går ute slits ju mycket hårdare än vad familjekatter gör.
Det kan vara värt att fundera på vad du vill ha. Katter som husjdjur eller som skadedjursbekämpare. Katter som lever på en gård ska ha samma omsorg som andra katter anser jag. De ska kastreras, id-märkas, vaccineras och försäkras och få kontinuerlig veterinärvård med tanke på att de lever ett hårdare liv. De ska absolut ha mat och vatten varje dag - även om de de ska arbeta som skadedjursbekämpare åt sina ägare.
Givetvis kommer de ingå i familjen också precis som våran nuvarande jägare. Än bor vi inte i villa och har än inget eget stall men i framtiden kommer vi ha det och då vill vi gärna att två tösar skall ingå i våran lilla familj.
Anticimex när man har stall är ingen bra lösning för ska Anticimex dit så måste hela stallet ränsas ut och det inkluderar hö, foder, hästar, utrustning osv. Plus att en anticimex kostnad på ett helt stall är skyhög.
Och det är väll klart jag kommer utfodra dem, skulle inte äns tänka tanken att inte göra det.
Det finns råttfällor. Är det kattstatus att köpa katter för att ha dem som stallkatter? Det tycker då inte jag.
Jag anser att om man har råd att hålla stall med hästar så kan man nog ha råd med skadedjursbekämpning med.
Vad är det för fel med att katterna inte bara är sällskapskatter utan även har en arbetsuppgift?
TS: Var ute med kattungarna och ha dem gärna i sele till en början. Släpp dem inte lösa förrän de blivit kastrerade (en del veterinärer kastrerar från 12 veckors ålder).
Släpp dem inte lösa förrän de blivit vana vid att vara ute med er på gården.
Jag är emot att skaffa katter som råttjägare. Det finns som sagt råttfällor. Men det kanske blir för dyrt? Är emot utekatter för övrigt med.
Hur många är det som har raskatter som stallkatter? Nej, det är väl en huskatts uppgift kanske? För de är billiga i inköp och de duger till råttjägare.
Katter är bättre på att ta skadedjur än råttfällor. Dessutom mycket trevliga sällskapsdjur. Råttfällor är lite dåliga på att kela.
Jag känner ingen som har raskatter som stallkatter (det närmsta jag kommer är en 50% ocicat, en olycka hos en ocicatuppfödare), men flera som har dem som utekatter.
Nej, det är just det jag menar.. folk köper en billig huskatt för att den ska jaga råttor. Billigt och bra.
Självklart är katter trevliga sällskapsdjur? Vem behöver kela med en råttfälla? Den fyller sitt syfte och man får naturligtvis kosta på sig några stycken. Men det kanske är billigare med katt..
Tur att åsikter är som baken! 
Varför inte testa vuxna katter som är vana att gå ute om ni ändå vill satsa på omplaceringar? Det är ju dessa vuxna katter som "måste" vara ute som jag upplever det som att det är svårast att hitta hem till. Vuxna individer som alla är kastrerade går för det mesta ihop lika bra som kattungar, ibland bättre då en del vuxna katter lättare irriterar sig på kattungar. Be om att få ha katten/katterna på prov innan köp eller bestäm att ni får lämna tillbaka katten/katterna om det inte fungerar med den katten ni redan har.
Och självklart, se till att alla katter kasteras och id-märks innan de släpps ut.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Se till att de blir hemtama/hemmastadda inne först. De måste lära känna familjen/övriga katter/hundarna för att överhuvudtaget våga komma tillbaka och då slippa bli bortjagade av de som bor där sen tidigare. När de är trygga med alla (inkl djur) i familjen kan du gå med dem ut på små promenader så att de lär känna omgivningarna lite innan de får vara ute själva.
Kastrering, vaccinering och id-märkning innan utgång borde vara en självklarhet
För min del kan jag inte se något negativt i att ha katter i stallet om inte läget är allt för dumt…så länge man sköter kastrering, vaccinationer, id-märkning, avmaskning, hälsokontroller/tillsyn, matning och allt annat som hör kattägeriet till! De är inte lika trygga/skyddade som innekatterna är men de kan absolut ha ett gott och aktivt liv!
Läget är ju väldigt viktigt om ni vill ha katter som går ute, många andra katter i området och vägar är stora faror för dem. Inte det lättaste att ta hänsyn till när man letar gård (de ligger inte alltid perfekt) men lättare att ta hänsyn till innan ni skaffar katter som får gå ut. Om jag var i din situation skulle jag inte bestämma mig angående stallkatter eller inte förrän jag visste hur gården ligger.
Har en stark känsla av att dessa (eventuella) framtida katter kommer vara älskade familjemedlemmar med ett aktivt liv där de får fånga sin barfmat själva och får annan mat serverad när de vill…om det är så…lycka till!
Tack alla ni som gett mig tips. Katterna kommer inte bo i stallet, det är ine så det är tänkt utan de får komma in i huset när de vill och gå ut när de vill. Råttfällor är för mig inte ett alternativ då en rättfälla som smälls igen lätt kan skrämma en häst av bara ljudet sen är det inte säkert att råttor/möss går in i råttfällan utan kan ignorera den och gå in i stallet, råttor i sin tur skapar panik hos hästarna då en häst ser en råtta som en orm, något de är livrädda för.
Jag ser hellre att katter sköter jobbet samtidigt som de får vara keliga kamrater. Finns inget mysigare än att sitta ute och äte middag/frukost och ha en katt som kommer och kelar. :)
#8 Jag har tänkte mig vuxna katter tidigare men problemet blir att få dem att acceptera hunden. Det är ganska svårt att hitta tex vuxna djurskydds katter som är hundvana.

Det finns otroligt många hemlösa katter som behöver nya hem! Min personliga åsikt är att det ju är toppen om 2 katter kan få komma till ett gott hem på landet där de får vara ute så mycket de vill, ha en familj som trygghet, och ett stort sortiment av den allra naturligaste födan i världen: möss.
Jag tycker att det "bästa" vore om du kunde ta dig an 2 vuxna eller halvvuxna katter istället för kattungar… 2 st hundvana utekatter/redan vana stallkatter vore ju bra, eftersom dessa redan är vana vid utelivet, och om det är en stödhemskatt/jourkatt som bor i lägenhet så saknar den kanske utelivet. Kattungar är som alltid mycket lättare att hitta hem åt, så jag blir alltid så glad när någon väljer att ta hand om vuxna katter :P Och om du bara väljer 2 icke dominanta katter så borde det gå kanon.
Så länge det finns en omtänksam och omhändertagande familj bakom, så tycker jag att stallkatt kan vara ett jättebra liv för en katt! Jag vet många stallkatter som har det helt toppen! Men det som man är rädd för när någon vill skaffa stallkatt är att katten får sköta sig själv och ingen bryr sig om den - "det är ju bara en stallkatt, en skadedjursbekämpare."
När jag haft jourkatter (kattungar och ungkatter) så har jag släppt ut dem direkt i huset, eller om de varit skygga/blyga så har de bott i mitt sovrum första veckorna. Mina katter avskyr andra katter, men har efter några veckor funnit sig så pass att de slutat fräsa åt dem. Mina har ju kunnat gå ut för att få fristad. 3 av jourkatterna har varit utekatter, och de har fått vara med mig och mina katter på promenader ute, och då har mina katter haft superkul med dem, trots att de egentligen tycker att småkatterna är äckliga! Framförallt när jag varit ute med dem lösa (fy mig) när vi varit på långpromenad i ett närliggande grustag, då har jourkatten fått vara en i familjen. Så inomhus först så att de träffas och vänjer sig vid varandra, sedan tar man ut dem på äventyr ihop, vilket uppenbarligen stärker banden ordentligt :)
#11 Ja absolut håller jag med dig. Erfarna katter sitter högt i värde. Jag letar just nu lite smått och tittar då på katter i alla åldrar men än har jag inte hittat en erfaren ung/vuxen stallkatt men jag har ju tid på mig att söka.
Jag kan absolut förstå rädslan av att man bara köper stallkatt som skadedjursbekämpning men det gäller inte alla och i synnerhet inte mig. Tex utekatten vi har nu köpte vi som sällskapskatt och jag älskar honom högt, att han sen är erfaren jägare är sedan bara ett stort plus i kanten. :)

Det borde finnas många katter som kan passa, prata med katthemmet och fråga om de kan tipsa om några katter.
Det måste ju inte vara redan hundvana katter som är vana utekatter. Det kan vara katter som passar till det livet, men som inte ännu har bott så. Kanske två rastlösa hundvana innekatter som skulle behöva komma ut. Eller 2 väldigt framåt katter som troligen skulle funka bra med hund och som behöver komma ut.
Som sagt, prata med katthemmen så kan de säkert hitta lämpliga missar till dig :)
#13 Tack för tipset. Där sa du något jag inte tänkt på. Ska absolut kolla efter olika typer utav katter.
Våran nuvarande jägare var omplacering och han var inte hundvan men är väldigt framåt i personligheten. Han var cirka 3 år gammal när vi skaffa hunden (hade då haft honom i 1 år) och till en början var han ganska tillbaka dragen och fräsig men efter en tid gick han utan vidare fram till hunden och strök sig mot honom, idag sover dem tillsammans. Någon katt i liknelse till honom borde ju fungera.