Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1068 ggr
LeS-
0

Lyckligt slut!

Till alla er som läste tråden "Till Salu :)" och fick magsår och tårar. TS har ändrat åsikt och kommer nu ta betalt för ungarna, samt vaccinera, id-märka, vetbesiktiga och tom kanske kastrera innan de säljs!

Vi får hålla tummarna! Tycker det är himla bra när man lyckas få någon att lyssan och öppna ögonen för dagens skitkatt status som vi har i Sverige idag!

All ära till denna tjej!

Ni som vill kan följa tråden här!

kram

MonicaLagerquist
0

Det låter toppen!

Stolt ägare till tre La permer

[Norrbysa]
0

mm.. orkar inte ge mig in på det där. Blir så trött..

Alla personer jag har pratat med som har "stallkatter" eller liknande verkar inte förstår hur deras beteende påverkar problemet med alla hemlösa och sjuka katter i Sverige.

Det spelar ingen roll hur mycket de "älskar sina ögonstenar" eller liknande. Eller hur "bra" de tar hand om sina katter.

Ska man ägna sig åt kattavel ska man göra det seriöst och ta betalt därefter.

Seriös avel = läs här

DETTA GÄLLER BÅDE RASKATT OCH HUSKATT!

Alla verkar tro att raskatter ska ha någonslags specialbehandling och att huskatter inte förtjänar någonting….

Fattar inte… Det är ju katter båda två… Varför vara katt-rasist?

Kastrera, vaccinera, id-märk och försäkra… Spara pengar till veterniärvård, ge katten ett foder med bra kvalitet, se till att katten blir stimulerad och har en säker miljö = bra kattvård…

[Norrbysa]
0

Sen är det diskutabelt om man ens ska skaffa nya kattungar när det finns så många minst lika söta kattungar som letar efter ett hem -övergivna eller resultatet av någon okastrerad utekatt som träffat på en okastrerad hemlös.

Så många katter överallt… Katthemmen fulla…

Vill någon ha kattungar hemma så ta hand om en dräktig hemlös hona istället.

Låt oss ta hand om de som redan lider..

LeS-
0

Bra sagt Norrbysa, håller med dig om allt du säger!

Jag förstår att ni blir trötta på folk som spär på huskatter, det är en svår kamp, men någonstans måste man börja. ´Jag tror att det är viktigt att upplysa på ett bra sätt så att folk inte känner sig förolämpade för då blir det en naturlig reaktion att inte lyssna. Så funkar de flesta människors psyke.

Oftast handlar det om okunskap när folk omedvetet tar kull efter kull eller inte kastrerar sina katter. Man ska vara glad för att de kikar in här och startar trådar, för då har vi den möjligheten att ändra deras tänkande till något bättre, men man ska göra det på ett såndant sätt som man själv hade velat få om man var lite insatt i katter. Förstår du hur jag tänker?

Sen är det viktigt, tror jag, att även ge beröm när de är något de gjort rätt, så att man inte bara hackar och hackar. Beröm gör att man "eggas" mer till o gå i rätt rikting. Mycket viktigt i människopsykologi!

Migoff
0

Härligt att hon har lärt sig något nytt och lyssnar på alla kunniga här :) Oftast handlar ju huskattavel endast om okunskap och inte något medvetet felsteg. I många fall vet inte de ägarna om hur många hemlösa katter det finns utan tänker bara på deras kattungar och att de ska få komma till bra hem.

Josefa
0

Sen kan man ju alltid hoppas på att tjejen håller det hon lovat…… Sorry, men har träffat på för många som säger det de tror att andra vill höra.

Migoff
0

#6 Jo, men man får också försöka lita på människor ^^

Om inte annat så har säkert några nya personer läst diskutionen och lärt sig något nytt om katter :)

Josefa
0

Oja, diskussionen har varit jättebra, och även om nu inte denna tjejen gör som hon lovat, så vet hon att det är många som inte tycker att det är OK att göra så. Vilket är mer än vad hon visst när hon skrev här inne först.