Kattmynta- njutning?
Njuter katter av kattmyntan? Svårt att svara på som människa såklart, men jag tycker mig har sett olika reaktioner hos de katter jag har haft och alla inte så nöjda reaktioner.
Honan blev gosig och mysig och såg ut att trivas där hon rullade runt medan ena hankatten såg i det närsmsta paranoid ut och sprangomkring på mattan och verkade inte vilja kliva utanför mattkanten. Han blev även väldigt vild och rivig och kunde attakera klösträder och riva som en tok innan han blev lugn.
Tredje katten blev skuttig och hoppig, han var ca 8 år när han sista gången fick kattmynta och han skuttade som en vild kattunge innan han slutligen lugnade sig och blev slöare. Bara en av mina katter fick den där rulla runt på stället beteendet som jag har sett hos andra katter. den andra verkade bli busig och den tredje lite halv irriterad.
Jag inbillar mig att deras vanliga humör förstärktes, men det sitter förmodligen bara i mitt huvud
Hur reagerar era katter?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Det har varit blandat. Gamle Fritz regerade inte alls.
Moritz blir uppjagad en stund men det försvinner ganska snabbt och Lorentz blir lite fjäskig och kråmar sig.
/Maria

mina två katter reagerar inte alls men på landet har mamma planterat kattmynta så många andra katter kommer dit och "gosar" med plantan =)

Kantnipeta/Kattmynta har i bladen små hålrum som är fyllda med en "olja". Det är den som katterna reagerar på.
Mina katter får oftast kattmynta i de leksaker som jag gör till dem. MEN under tiden jag tillverkar dem så brukar jag strö ut lite på golvet åt dem. Då brukar de rulla runt ibland de torkade bladen och spinna.
Men en katts reaktioner kan vara olika. Från att bli fullkommligt "hög" av den till ingen reaktion alls. Mycket individuellt. En del katter gillar den torkade varianten och andra gillar den växande. Mycket olika
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Alla mina katter älskar kattmynta o brukar göra möss med det i o de njuter o gosar med råttan, tvättar den o rullar runt på golvet =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Min ena gör samma sak som #4:as katter. Min andra reagerar inte mer än vad han gör på andra leksaker.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Varför ger man katter kattmynta?
Tycker att det låter som en drog för dem (baserat på reaktionerna). Så varför ska man ge dem det?
/Alexandra

Min ena katt verkade bli glad och avslappnad av den, de andra verkade inte bli särskillt harmoniska så de var jag mer tveksam till att ge. Däarv min frågeställning, undra om alla katter verkligen njuter av myntan. Jag är inte så säker, men vissa verkar göra det och då är det väl bara kul för dem 
//Angelica

Var köper man kattmynta ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#8 Han ser rätt nöjd ut :) Mina har inte reagerat på kattmynta i köpte leksaker däremot.
#9 I djuraffärer. Finns som olja och i torkad form. Jag har använd den där tokade varianten då den är smidigare att sprinkla ut lite här och var tycker jag.
//Angelica