Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 8606 ggr
Starfall
8

Dräktig katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vågar knappt skriva detta på denna sajt, kommer väl bli påhoppad och "tillrättavisad" direkt. Men min katt är dräktig.

Lisa är en kattjej på 13 år. Hon har alltid varit frisk och aldrig sjuk eller skadad, inte förrän nu i vintras. Lisa kom en dag i början av december -09 hem och hade ett sår på benet. Jag och min mamma tvättade det och det läkte fint. Men sedan kom då den där dagen då Lisa hoppade på tre ben. Såret hade blivit infekterat och det blev att åka in till veterinären akut. Väl där konstaterades att Lisa var mycket sjuk och dessutom upptäcktes ett blåsljud på hennes hjärta. Veterinären trodde inte Lisa skulle bli frisk igen men det blev hon, mot alla odds. Hon fick antibiotika och fick absolut inte äta p-piller på ett par månader. Sedan dess har Lisa varit inomhus dygnet runt, förutom någon dag då hon var ute ett par timmar.
Igår upptäckte jag till min förskräckelse att det var något som rörde sig i hennes mage. Trodde jag sett fel men då jag la handen på hennes mage kände jag tydligt att det var en kattunge som rörde sig.
Min älskade Lisa är dräktig, 13 år gammal och har ett blåsljud på sitt hjärta. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till, är så rädd att hon ska dö av förlossningen! Gråter

Måste tillägga en sak bara. När Lisa kom till familjen var jag bara ett litet barn och min mamma var inte íntresserad av att kastrera. Lisa fick ungar som hon sedan omplacerade till underbara hem. Nu, när jag blivit äldre, har jag fått upp ögonen för hur huskattsituationen ser ut. Jag skulle gärna kastrera Lisa om det gick, men veterinären kunde inte söva henne ens för att rengöra hennes sår, så en kastrering skulle inte gå att genomföra på henne nu.
Nu vet ni lite om hur läget är, så behöver ni inte hoppa på mig och tjata på mig om alla hemlösa katter. Jag bryr mig väldigt mycket om dehemlösa katterna men att Lisa är dräktig går inte rätta till nu. Hon letar efter gömställen överallt så jag tror hon inte har så långt kvar till förlossning. Jag är bara så orolig att mista henne Gråter
Självklart kommer jag och min mamma ta fullt ansvar för hennes ungar och se till att de får bra hem. Jag kommer även vaccinera & avmaska kattungarna.

Är så orolig, vet inte vad jag ska göra Gråter 

Kramar/carro

[Gisele]
1

Jag förstår din situation, och att du också är medveten om hur illa det är. Jag råder dig att ta kontakt med veterinär redan nu och kolla  upp hur kissen mår och hur ni ska göra. Det är också viktigt att kissen hålls inomhus, så att hon inte går och boar och föder någonstans utomhus och kanske dör utan att ni märker det.

Hyrrokkin
1

Jag håller med Gisele, ring en veterinär och förklara situationen och förbered dom på att ni kanske ringer och kommer in akut. Om de inte har helgöppet så kolla upp andra ställen att åka till och se till att du kan ta dig dit så fort du kan, alltså att det alltid finns någon som kan köra dig om du inte kan köra själv.

Besök även ett apotek eller djuraffär och köp KMR eller annan modersmjölkersättning och lämpliga sprutor att ge den med. Om mamman dör under förlossningen måste ni stödmata.

Gör iordning några bon åt henne så hon får välja plats. Bädda inte med frotté, då finns det risk att ungarnas klor fastnar i de små öglorna. Ha även flera handdukar, kanske klipp sönder ett gammalt lakan och sådär som du har till hands och kan torka av kattungarna om du behöver hjälpa till.

Väg ungarna direkt när dom föds och skriv upp vikterna. Du bör väga kattungarna 1-2 ggr om dagen (samma tid varje dag) och hålla kolla så att de ökar i vikt.

Hyrrokkin
0

Förresten, jag finns på MSN ganska ofta (även på nätterna) om du vill ha någon som lite stöd och så. Jag är inte expert på förlossningar men kanske kan hjälpa till med något iaf.

strayfool@hotmail.com

tuska
1

Ta kontakt med din veterinär ang. kattens tillstånd.

De kan söva katter på olika sätt i fall det skulle bli aktuellt, hon behöver inte dö… men veterinären kan råda dej vart ni ska åka för att få bästa hjälpen om det skulle behövas.

Uppdatera hur det går för er, hoppas allt går jättebra.

Starfall
0

#1 Inga problem, Lisa vill absolut inte gå ut. Det är alltså inga problem som helst att ha henne inne:)

#2 Närmsta veterinär finns 1,5 mil härifrån, men de har inte helgöppet och inte heller jourhavande veterinär. Blir det någon komplikation under förlossning måste vi åka 10 mil men jag har körkort och bil så det är inga problem.
Bolådan fixade jag ihop igår, det vart en gammal kartong som jag klippte och klistrade ihop och den får duga som födsellåda. Som bottenmaterial har jag ett ihopvikt gammalt lakan. Gamla handdukar har jag fixat nu, tack för tipset. Ska även komma ihåg att väga kattungarna. För några år sedan innan jag visste att man inte skulle avla på huskatter hade vi ett par kullar, så jag gnuggar mitt minnescentra för att komma ihåg hur jag gjorde vid födseln då. Det var Lisa som fick den ena kullen, tur att detta inte är hennes allra första. I den andra kullen fick jag hjälpa till att få ut en av ungarna och sedan slunga den, då hade jag panik men jag fick liv i den till slut. Känns skönt att jag har en liten erfarenhet av att assistera vid födseln. Och nu är jag även arbetslös så jag har Lisa vid min sida dygnet runt och det är ju bra.

#3 Tack, du är en ängel! Guld värt, jag ska skriva upp din msn så jag har den om jag behöver fråga något.

#4 Jag ska ringa veterinären imorgon och se vad de säger. Det känns skönt att veta att det finns en chans att hon kan klara en eventuell nedsövning. Hoppas också att det går bra, är så orolig för min lilla kisse.

Just nu sitter Lisa här på golvet bredvid mig och surar. Hon är sur över att jag inte lyft upp henne i famnen för att gosa. Lisa är hur kelig som helst, äter som en häst och är väldigt pigg. Så just nu känns det här relativt lugnt, men det är ju bra att veta i förväg vad jag ska göra om det går snett. Om det går så illa att Lisa inte klarar det kommer jag aldrig förlåta mig själv, de timmarna hon var ute för att få frisk luft kan aldrig vara värt detta. Men om det blir så att hon dör kommer jag handmata de små kattungarna och ta hand om dem som mina små barn. Jag säger då det, nu är jag tacksam över att jag faktiskt är arbetslös.

Tack alla för ert stöd, det betyder så mycket. En stor famn med rosor vill jag ge er!

Kramar/carro

Hyrrokkin
0

Åh, ett till tips… Om det föds flera kattungar som ser likadana ut kan det vara bra med ett nagellack till hands så du kan märka upp de små för att kunna se skillnad på dom och för att kunna hålla koll på vikterna. Och glöm inte skriva upp vart du märker dom, det är lätt att glömma bort om man försöker hålla det i huvudet.  "Kattunge 1 - höger framtass, Kattunge 2 - vänster framtass" t.ex. Glad

Äggula är en bra grej att ge till honan innan, under och efter förlossning. Det är energirikt. Även honan kan dricka utav KMR:et.

Apropå födseln, kanske repeterar saker du redan vet, men hellre en gång för mycket än en för lite :)

Kattungarna ligger uppdelade i två livmoderhorn, "rör", en på var sida kroppen och hon tömmer ett livmoderhorn i taget. Mellan hornen kan honan ta en paus, ibland på flera timmar (upp till ett dygn har jag hört om).

Räkna moderkakorna, en för varje unge. De kommer inte alltid ut direkt efter ungen utan ibland kat det komma två ungar på raken utan en kaka emellan, men som sagt, räkna att det komemr ut en kaka för varje unge. Vill honan äta upp en eller flera kakor är det bara bra, de är mycket energirika!

Dra aldrig ut en kattunge om det inte verkar akut, och dra då i takt med värkarna. En kattunge är mycket skör och det finns risk att man "drar av den" och alltså gör mer skada än nytta. Oftast är det bästa (och svåraste!!) med en födsel att bara sitta på händerna och låta honan sköta så mycket som möjligt själv, men ibland måste man gripa in. Om du behöver hjälpa till att avnavla så lämna hellre en för lång stump än en för kort. 3-4 cm eller ännu längre gör absolut inget. Använd absolut inte en vass sax, då finns risk att ungarna förblöder, utan använd en trubbig sax eller allra helst naglarna och "såga" eller "tugga" av strängen, som mamman själv hade gjort med sina tänder. Redan nu kan du förbereda med att sterilisera en peang om du har och lägga i en tät låda så du har. Likså desinfektionsgel till händerna är väldigt bra att ha till hands. Glidslem kan också vara ett tips om ungarna har svårt att komma ut, då glider de lite lättare.

Hmm, ska se om jag kommer på mer saker…

tuska
0

10 mil fick jag åka för 14 dagar sedan och snitta en hona, värst va när vi skulle åka hem från djursjukhuset med 5 bebisar mot kroppen och en drogad mamma katt i buren, då va milen de längsta jag gjort, men det gick bra.

Blåsljudet på din kisse behöver inte vara livsfarligt, ett ultraljud kan göras på kattens hjärtat sen, så du vet hur allvarligt det är, det finns hjärtmed. åt katter oxå.   Det jag tycker är allvarligast är hennes höga ålder och bäckenet blir stelt av ålder.

Starfall
0

#6 Nagellack har jag några stycken, mycket bra tips måste jag säga. Det hade jag aldrig kommit på själv:) Anteckningsblock och penna är nu fixat, vågen har nya batterier.
Ägg ja, det ska jag ge henne nu med en gång, vet att hon brukar älska ägg.
Tack för informationen om förlossningen. Det blir till att handla hem des.gel och peang imorgon. Måste också fixa hem modersmjölkersättning, ifall att. Resten har jag fxat fram nu:)

#7 Å, jag förstår att det var jobbigt =( Men tur att operationen gick bra.
Ja, jag ska nog göra ett ultraljud på henne så jag vet hur farligt det är. Enligt veterinären som lyssnade på henne var hjärtslagen jämna och fina, men det kan ändå vara bra att ta ett ultraljud.

Alexej
0

Önskar dig och din katt att allt blir bra. Så gamla honor föder oftast bara en unge. Hon kommer att fixa det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Gisele]
0

Ja vi håller nog alla tummarna för att det ska gå bra för din katt!

Jag har en snart 14-årig flicka hos mig, som födde ungar flera gånger om året som slogs ihjäl, fram till hon blev kastrerad vid 12 års ålder. Sista kullen var 3 kattungar, och det var det antal hon brukade få. (Hon blev räddad från den vanvårdsgården och bor nu hos mig och mår jättebra).

Starfall
0

#9 Tack, jag hoppas hon gör det:)

#10 Det är så hemskt när folk slår ihjäl kattungarna bara för de valt att inte kastrera, har man valt att inte göra detta får man faktiskt ta sitt ansvar över kattungarna. Tur att kissen fick komma till dig, nu får hon en bra fortsättning på livet.

Kramar

Starfall
0

Idag kommer kattungarna, vattnet har nu gått och Lisa har börjat krysta. Det vore snällt om ni ville hålla tummarna för att detta ska gå bra.  Glad

Mvh
Caroline

Imasy
0

Håller tummarna nu att allt går bra, så får du komma med uppdatering sedan hur det har gått :)

[Gisele]
0

Vi håller tummarna!

Katzuki
0

Jag håller tummarna jag med. Hoppas vi får uppdateringar snart =)

Lycka till!

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

tuska
0

jag hoppas allt går så där jättebra och att hon blir glad i sina bebisar.

SidenMoare
0

Håller tummarna ordentligt här.

Berätta sen hur det gått

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

JossanH
0

oj, hoppas allt kommer gå bra med gammelkatten! Vi håller tummarna här borta!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Hilo]
0

#8 Ett tips är att märka på svanstippen. Där kommer sällan kattmamman åt vid tvätt m.m.
Så det stannar kvar längre, och kattmammamn får iinte i sig lacket.

Lycka till nu!

[Sniff]
0

Hur går det? :)

LaSadie
0

Håller tummarna! Hoppas det går bra!

SaraC
0

Håller tummarna här med

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

miascharming
0

Håller tummarna hårt Skrattande

Dorkiis
1

håller också tummarna!

tuska
0

Har din kisse fått några bebisar ??

Hoppas hoppas det har gått bra.

Millimina
0

Hur har det gått? Hoppas att allt gått bra…

Starfall
1

Hej alla! :)

Tack för att ni höll tummarna, allt har gått bra Skrattande

Lisa fick små förvärkar igår men jag misstänker att det jag trodde var fostervatten egentligen var urin Skäms
Kattungarna föddes idag, på 2 timmar var hennes båda döttrar födda. Kiara är den första ungen, hon vägde vid födseln 84 gram. Jag tror hon är en bruntigré.
Den andra tjejen kallas Naala och hon vägde 98 gram då hon föddes. Hennes färg misstänker jag är bruntigré med vitt (+ vit svanstipp ^^ )

Lisa mår jättebra och hon verkar inte ha någon mer unge kvar. 2 ungar är lagom tycker jag, då har de ju alltid varandra då Lisa tex behöver gå på låda.

Bilder kommer troligen imorgon Skrattande

tuska
0

Grattis Lisa till dina 2 bebisar, kändes lite oroande när inte din matte kunde berätta att allt va bra med dej.

LaSadie
0

Grattis till dom två!

Lagbodas
0

Grattis till dom små, ser fram emot bilder.

Kram Mia

[Sniff]
0

Grattis!

Katzuki
0

Åh vad kul att höra att allt gått bra :D Lycka till med de små, ser fram emot bilder!

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

[Hilo]
0

Vad roligt!! Grattis!!

SaraC
0

Så skönt att det gick bra!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SidenMoare
0

Grattis!

VAd skönt att det gick bra för henne.

Ser också fram emot bilder

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

[nadvard]
0

Lisa är ju super fin! Och va roligt att det gick bra =)

Du måste visa bilder :D

Starfall
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla gratulationer! Skrattande

Lisa och kattungarna mår jättebra, Lisa har gott om mjölk så ungarna är runda om magen, det är ju bra.

Måste dock tillägga en sak. Dubbelkollade deras kön idag och det visade sig att den förstfödda troligen är en hane Skäms  Trodde det var en hona. På grund av detta heter nu kattungarna Kovu & Kiara, tog namnen från lejonkungen II -filmen:)

Försökte fota de små sötnosarna, inte helt lätt kan jag lova;) Ville inte hålla på för mycket med dom så denna bild får duga. Passade också på att väga dom:
Kovu - 100gr (vägde 84gr vid födseln)
Kiara - 111gr  (vägde 98gr vid födseln)

Innan kattungarna ska flytta till sina nya hem vill jag gärna vaccinera, vet. besiktiga och id-märka dom. Vet någon vad det kostar, och är det något mer jag bör göra? Och vad är ett rimligt pris att sälja kattungarna för sedan?
Vill göra allt rätt med kattungarna:)

Ha en trevlig dag!

Mvh
Caroline

Imasy
0

Med chip, vaccinering och vet-besiktning kan det gå på runt tusenlappen/ kattunge.

Står du för detta så tycker jag att absolut lägsta summan bör vara 1500 kr.

tuska
0

Ca. 1000 kr /kattunge går det på. kolla pris hos flera veterinärer

Vaccination x2

ID

besiktning.

Vid 6 veckor kan du ta en individuell vet. försäkring på dem som övertas av köparen av kattungen.

Många tar avförinsprov innan avmaskning man ska inte avmaska i onödan.

Jag tror du behåller en bebis i alla fallFlört

Jina
0

1500-2000

Då ingår givetvis att de vid försäljning är vaccinerade x 2, chippade och veterinärbesiktigade. Eftersom mamman är utekatt tycker jag gott du kan avmaska direkt, utan Kolla Masken.

MonicaLagerquist
0

Eftersom att din hona har hjärtfel så tycker jag att du ska upplysa ev kattunge köpare om det.

Stolt ägare till tre La permer

Starfall
0

#38 Tack för informationen, det låter som en rimlig summa.

#39 Tack för tipset om försäkring, ska kolla upp detta:) Hihi, jaså det tror du Tungan ute Klart man inte blir sugen på att behålla en liten kattunge Oskyldig Inte alls! Skojjar bara ;) Dock tycker jag 4 katter räcker, men det är klart.. Om jag inte hittar nya perfekta hem för de små sötnosarna kommer de så klart få stanna här livet ut. :)

#40 Självklart ska jag göra allt detta, ska redan nu börja ringa runt till olika veterinärer och höra om priser osv.

#41 Ja, det ska jag göra. Även om veterinären sa att Lisas blåsljud allra troligast beror på att hon är äldre bör kattungarnas nya ägare få veta det. Kattungarna ska även veterinärbesiktigas innan de säljs och då ska jag be veterinären lyssna lite extra noga på hjärtljuden.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Skönt att allt gått så bra och grattis till de små liven. Med en sån bra matte får småkissarna få en toppenstart i sina liv.