Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1643 ggr
sandraby
0

Utekatt - Innekatt

Hej

Jo det är så att jag och min familj ska flytta. Vi behövde en lägenhet snarast möjligt och nu har vi hittat en. Flyttlasset går snarast möjligt. Lägenheten ligger mitt i stan, på bottenvåningen och med en liten park utanför, men ja.. mitt i stan.

Och då är det ju så att vi har 2 st kissar, båda utekatter. Och såklart ska dom inte vara ute i stan. Vi är lite oroliga för hur det kommer att gå. Den äldre av dom har varit utekatt så länge vi haft honom, han är en katt vi omhändertagit och vi vet inte mycket om hur han hade det innan. Och den yngre har låda inne men går ut om han vill. Men båda två går på låda och så, båda kan.

Skulle vara väldigt tacksam för hur vi ska göra. Vi vill ju såklart behålla våra kissar och har funderat på om man ska gå ut med dom i koppel, men det känns ju inte rätt det heller..

Tacksam för svar

Imasy
0

Är de vana att få vara ute sedan tidigare efter eget behag kanske de kommer att knorra lite om de längre inte får gå som de vill.

Men detta brukar ge med sig ganska snart. Har själv 3 katter som varit fd utekatter, och det är inga problem alls. De är nöjda med balkongen sommartid :)

spiritedaway
0

Se till att ha en givande miljö inomhus så går det nog lättare :)

Silversemlan
0

Sambons katt var utekatt men när jag flyttade in i höstas fick han hålla sig inne med mina två. Har inte varit några större problem. Visst gnällde han lite ibörjan vilket vi ignorerade, det gick över efter några veckor. Dock är det viktigt att skapa en givande miljö inne med klösträd (gärna från golv till tak), plats i fönster att spana från och gärna en innätad balkong. Och jag tycker ni ska fundera på selpromenader en gång till, speciellt om ni har en park precis utanför ni kan ta med dom till. Det går oftast bra att lära äldre katter vid sele om man bara har tålamod och tränar lite.

NaimaG
0

Min Norskis var tidigare utekatt men i och med hans tarmsjukdom och allergi fick han uteförbud av mig och blev innekisse. Det har gått 3 år sedan han blev innekatt och än idag jamar han och kraffsar dörr emellanåt av att han vill gå ut och jag släpper ut honom sommartid på balkongen, thats it. I och med att vi älskar honom högt står vi också ut med hans jamande och kraffsande. Sådant får man räkna med men visst kan utekatter bli innekatter man man får tänka på att protester kommer uppstå.

tildabelle
0

Vi slutade släppa ut våra katter ca 1 månad sen. Och de verkar inte sakna det alls. De försöker ibland smita ut i trappuppgången om dörren står öppen för länge, men vi har sluppit både jamande och krafsande.

/Alexandra