Är din utekatt kastrerad?
Har du tänkt på att kastrera din utekatt?
Många som köper en kattunge vet inte att en katthona som går ute okastrerad blir dräktig.
En del katthonor löper tyst. Det brukar vara så att hanarna runt omkring i området uppfattar att honan är könsmogen långt innan kattägaren gör det. Och ofta resulterar det i att honan kommer hem dräktig.
En okastrerad hankatt hinner göra många honor dräktiga när han går fritt ute.
10 000-tals kattungar slås ihjäl varje år för att de är oönskade och oplanerade. Andra skänks bort eller säljs för nån krona tassen. Katten är det husdjur med allra sämst status.
Om alla kattägare istället väntade med att släppa ut sin katt tills den är kastrerad och id-märkt och gärna 1 år gammal, skulle kattens status höjas, och de hemlösa katternas antal äntligen börja minska.
Läs gärna mer på www.kattstatus.se
Har inga utekatter nu, men alla är kastrerade ändå.
De ute/stallkatter jag haft har alla vart kastrerade.

min ena katt (som bodde ute) fick ungar typ 3 gånger, för hon var inte det. Hon visste inte hur hon skulle ta hand om dom riktigt… Så dom dog! Men till sist klarade hon det och fick 5 friska sötnosar… Men det var jobbigt för vi hade inte planerat det… Men vi fick ett hem till alla, och behöll en själva! Men nu har hon försvunnit! :``( Men jag tycker det är ganska dåligt att de inte kastrerar sina katter! För det går omkring ca 3-4 okastrerade hanar nära mig! Och min kissemisse är nu 8 månader och han "bråkar" med dom hela tiden!
Fast han ska kastreras den 24/3… :)
#2 Fast lika viktigt att kastrera sina honor också.. Inte bara hankattsägare som har ett ansvar.

#3 - så klart! Men om man inte kastrerar sin hane så tänker man ju inte på dom som kommer få ungarna…
Men det hemska är att när vi skulle kastrera Mini (honan) så rymnde hon! Och hon är inte tillbaka ännu! Hon försvann den 1/12 2009…. :``( <33

#4, fast om man inte kastrerar sin hona tänker man ju inte på att hon får ungar heller ;) det krävs ju två för att det ska bli ungar lixom. därför är det precis lika viktigt att kastrera både honor och hanar.
mina två är inne och självklart kastrerade. mammas och pappas utekatt är även han kastrerad sedan han var 5 månader ungefär.

#5 - japp…
#4 Nej, men det är ju lätt att förhindra, genom att kastrera sin hona. Man kan inte räkna med att hankattsägarna ska stå för allt ansvar.. Då det är lika viktigt för båda parter 
Vi har utekatter och alla är kastrerade både honorna och hanarna. För oss är det självklart att kastrera våra katter.

SJÄLVKLART!!!! har 4 katter, 2 pojkar o 2 flickor som får gå ut när dom vill..men på kvällen vill jag ha in dom..vill gärna ha lite koll dom är ju mina bäsar
har ingen katt längre:/ var bara ett "tillfälligt" hem för henne visste att vi inte kunde ha kvar henne.. men nu har hon hittat ett fint hem på landet :)
Även om hon var innekatt kasterades hon

Att kastrera är en självklarhet men utekatter är för mig ingen självklarhet.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

vi har 3 utekatter, en hona och en hane som är syskon, sen har vi kvar en kattunge efter honan (de andra är sålda!), en liten hankatt, båda hankatterna är kastrerade men våran honkatt har gått på p-piller vi vill inte kastrera henne för vi vill gärna ha kattungar av henne :)
#12 Läs runt på den här sidan lite grann och tänker efter en gång till innan ni tar en kull på eran kisse. Tänk också på att p-piller tar enbart bort löpet och skyddar alltså inte mot dräktighet. Och finns ju en hel del risker med det eftersom hon springer ute. Dels kommer ni mest troligt inte ha nån koll vem pappa katt är. Och märker ni inte att hon är dräktig är nog risken rätt stor att det blir fel på kattungarna pga p-piller.
Ni har ju redan fått ta en kull på eran katt. Räcker inte det?
Jag lånar din text TS och lägger upp på min kastreringsgrupp på fb och länkar igen till kattstatus. :-)
Den var så välformulerad! :-)
Eller kan du lägga ut den själv kanske? Om du är medlem dvs.

#13 det har funkat jättebra med p-piller på våran katt, vi är inte så petnoga att det är nån raskatt som är pappa till våra kattungar, vi älskar dom vilken ras dom än har, hur dumma tror du vi är? hon har inte fått p-piller på hela vintern för det har inte behövts och hon har inte fått några nu i vår för att vi vill ha kattungar efter henne.
så bara för att vi har fått en kull efter henne så ska vi kastrera henne så hon inte kan få fler??
#15 Men jag snackar inte om att pappan måste vara raskatt. Snackar mer om att man bör kolla upp så att varken mamma eller pappa katt har nån sjukdom som kan föras över till kattungarna.
Det finns ett problem i Sverige när det gäller katter. Därför tycker jag att man inte bör ta en massa kullar. Huskattsmarknaden är mättad, så är det bara. Men jag förstår om man vill ta en kull, om man sköter det hela på ett bra sätt.

vi sköter våra kullar på rätt sätt kan jag garantera dig, våra två syskon katter har vi fött upp själva och deras mamma köpte, det är inga fel på våra katter jag tror knappt man kan hitta friskare mer välmående katter,
och vi vill ha en till katt och sen så hade min mamma några vänner som var intresserade av att köpa kattunge, vi säljer bara våra katter till snälla seriösa människor.
#17 Du får gärna skicka ett pm och skriva hur ni gör med era kullar och vilka tester ni gjort som garanterar att era katter är friska.

#18 det behövs inte massa tester för att se att katter mår bra!
#19 Min katt verkar må bra. Men hon har patella luxation.
Jag vill påminna om vårdat språk i tråden och lämna svordomarna utanför.
London999: Läs gärna på www.kattstatus.se det är en sida som är gjord av människor som älskar vår huskatt/bondkatt. Vi vill att fler ska få upp ögonen för hur stort djurskyddsproblemet är med över 100 000 hemlösa lidande huskatter. För att stoppa och få slut på det enorma lidandet huskatterna utsätts för måste vi vanliga kattägare bli bättre på att kastrera våra katter, och avstå från att ta ungar på våra huskatter. Hur söta honorna än är!
Rätt sätt att avla, och rätt sätt att ta hand om kattungar är mer avancerat och kräver mer kunskap än att bara låta honan gå fertil ute och välja partner själv. Vill man ägna sig åt avel så ska man välja raskattavel, och läsa på innan, precis som i all annan avel.
För att hindra att era kattungar inte far illa och ger upphov till nya huskatter som spär på överskottet, så krävs att ni
-avmaskar
-dubbelvaccinerar
-chipmärker
-kastrerar
alla ungar innan de flyttar till sina nya ägare. Huskattungar måste behandlas lika bra som raskattungarna! Det är de värda.

men de kattungar vi säljer blir inte hemlösa, ni kan itne dra alla över en kant!
varför ska vi inte få avla efter våran katt men alla med sina raskatter får göra det, våran katt har väll lika stor rätt att få kattungar och ser vi till att de mår bra och hamnar i bra hem så är det ju inga problem!
vi ser våra katter som katter vi sätter inte dom i klasser.
och om nu alla kastrerar sina katter så kommer vi ju stoppa hela fortplantningen av rasen!
#23 Huskattsmarknaden är mättad. Kan du garantera att dina katter inte bidrar till att fler katter blir hemlösa?
Sen om du inte ens gör nödvändiga tester innan och inte ens bryr er vem kattpappan är så blir ju inte "arbetet" särskilt seriöst heller?
Det innebär en del risker för kattungarna.
London999: Bli inte arg. Du gillar huskatter, jag gillar huskatter. Jag är engagerad i Kattstatus för att alla huskatter ska få ett bättre liv. För det är de värda. Därför vill jag berätta för dig hur många huskatter som far illa, och att det är människor som du och jag som kan ändra det - genom att vi står emot lusten att ta kattungar på våra honor, och kastrerar katterna istället. Just nu är det enda lösningen för att komma åt det enorma problem vi har.
Jag säger det inte för att vara elak eller dum mot dig, jag vill berätta så att du också vet hur illa det är, och att du kan vara med och stoppa detta.
Kattstatus, Djurskyddet Sverige, den här sajten katter och hittekatter.ifokus, plus alla katthem, arbetar för att nå ut med samma information till alla som älskar huskatter. - Att kastrera istället för att ta kullar.
Den dag vi inte har hemlösa katter längre - ja då är det dags att börja fundera på seriös avel. Huskatten kommer aldrig att utrotas, det kommer ingen att gå med på. Allra minst vi som arbetar för att huskatten ska få högre status!
Raskatterna är en väldigt liten del av den totala kattpopulationen, de har organisationer bakom sig som reglerar aveln. Raskattägarna begränsar också själva aveln, den dag det går hemlösa Birmor ute på gatorna, och som slås ihjäl varje dag för att de är oönskade, då kommer Birmauppfödarna att sluta avla på Birmor.
Därför måste vi som äger en huskatt, vara noga nu framöver, och kasterar våra huskatter.
Vill vi ha fler katter så är det bästa att vända sig till närmaste katthem och hjälpa tex en dräktig hona eller köpa sina kattungar därifrån.
Du kan läsa mycket mer på kattstatus om du vill, så förstår du bättre hur vi tänker.
Vår huskatt är det husdjur som far allra mest illa, och det är inte ok.

Ja min katt är nu kastrerad, förra torsdagen och nu i helgen har han börjat få gå ute =) Han är så nöjd med livet just nu
#25 Mycket bra skrivet.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Skulle vilja tillägga att som uppfödare av Norsk Skogkatt så kastrerar jag alla mina katter som inte skall gå i avel längre eller som inte skall avlas på. Och de flesta jag känner gör precis likadant med sina katter.
Är ägd av en väldigt vacker huskatt själv o jag kan inte säga att jag inte funderade på att ta en kull på henne trots att jag visste om problemen. Meeeen jag tänkte på hennes bästa o kastrerade henne. För inte är det så att om man kastrerar sin katt så garanterar man dem i de flesta fall ett längre o friskare liv än om de hade varit fertila.
P-piller använder även jag på mina honor under perioder då de inte har ungar men är mycket väl medveten om att detta för med större risker för kattens liv då de kan få cancer, livmoders inflammationer osv. nu går ingen av mina katter ute men risken finns ju där ändå att en av mina honor skulle bli dräktig med fel hane….fast jag har minimerat detta med genom att mina flickor bor hos mamma o jag har pojkarna hemma plus min husis som sagt är en glad kastrat. =)
Har jobbat på katthem o skänker pengar till dem så jag är mycket väl medveten om problemen en huskatt kan ha. Inte nog med att folk ser dem som slit o släng varor som de kan göra sig av när de nu har lust o skylla på allergi o allt möjligt. Sommar katter finns det gott om pga alla som låter sina honor gå fertila ute nu! Många av dessa ungar som föds om två månader kommer att dö i höst o till vintern pga att de blivit iväg körda, slängda i en container, satta i en låda i skogen eller helt enkelt blivit övergivna.
Nej tänk på dessa små liv o adoptera en katt från ett katthem o få er nya katt genom dem tycker jag. Skall jag ha en husis till blir det absolut en från ett katthem.
Även om man har ett hem till kattungarna så vem kan garantera att deras ungar får bra hem? Jag följer mina avkommor o ev deras ungar genom deras liv o vet att de har bra.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Och detta med sjukdommar….vem kan garantera att det inte är honans pappa som även är pappa till ungarna? Eller hennes bror? Eller både och? Det finns en anledning att katter blir missbildade. När jag jobbade som veterinär assistent till en distriks veterinär så åkte vi runt till gårdar o många många av dessa katter på dem hade olika missbildningar o sjukdommar. Varför stödja katter med åtta klor på varje tass? Eller tänder så sneda att de inte kan äta ordentligt o dör sakta av svält och kanske kattpest eller snuva?
Nu kommer jag kanske från ämnet men detta ligger mig så varmt om hjärtat, försöker höja huskattens status på utställningar o visa upp en så vacker katt som möjligt samt skänka pengar till katthem….o så envisas folk ändå på att inte kastrera sin katt för att den är söt o kattungar e ju sååå goa o söta. Nej…*sucka*…vakna upp folk…tycker jag.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

London999, vilka köper era kattungar? Är ni säkra på att kattungarna kastreras vid mogen ålder, så dom inte förökar sig i sin tur? Annars kan ni omöjligt hålla koll på alla katter som sprids..
Jag vet att det finns människor som älskar att ha kattungar i huset för en stund, men mitt tips är att i såfall ta emot en hemlös dräktig hona….
Snälla, avla inte mer på huskatter, det finns så många hemlösingar, som istället skulle vilja knipa era kattungars hem…
Ingen här "rackar" ner på att era kattungar skulle vara mindre värda, det är gemene man som gör så…Jag menar att folk i allmänhet inte värderar en huskatt/bonnkatt, för en sån "kan man få gratis"
Alla djur behöver någon som bryr sig!
London999.. För varje katt ni säljer.. så fylls en plats upp som annars kunde fyllts av någon annan katt. Det finns för många katter i Sverige totalt sätt, så det spelar ingen roll hur "bra" du placerar dina kattungar.
Sen tror jag du får mycket svårt med att hålla koll på om dessa kattungar blir kastrerade och inte bidrar till ännu fler hemlösa katter.
Sen så kan man omöjligt veta om en katt inte bär på genetiska problem om man inte testar för detta.
Jag tycker verkligen det är sjuk att vem som helst kan släppa ut sin honkatt och på så sätt få en kull kattungar.Det ska inte vara såhär!
Att föda upp katter ska inte ses som något lättvindigt… Det är just därför vi har problemet med överfulla katthem överallt.

Snälla du du kan inte se på en katt om den är fri från genetiskt nedärvbara sjukdomar! Du kan heller inte se på katten om den verkligen är frisk!
Om så vore behövde vi inte testa och inte sjutton lägger vi uppfödare ut tusentals kronor på tester för att det är ROLIGT 
Jag vet att det är jättelätt att vända taggarna ut när man blir kritiserad, men snälla gå in på kattstatus, läs igenom artiklar mm. med ett öppet sinne och fundera igenom det som sagts.
Alla kan vi göra fel, ingen av oss här är felfri och jag tror att väldigt många här faktiskt själva har tagit huskattskullar innan de insett vilken skada det gör. Jag känner i alla fall jättemånga otroligt hedersvärda, underbara människor som varit i exakt samma sits som dig och som tagit ett steg tillbaka och funderat igenom allt, och som idag är bland de största motståndarna jag känner när det gäller huskattsavel. Många arbetar idag aktivt med att förbättra kattens status. En del har valt att börja avla på raskatt och samtidigt hjälpa huskatten, andra har valt att skippa avel överhuvudtaget och engagerar sig bara i huskatternas status. Andra har valt att ta in hemlösa honor för att få sitt kattungebehov tillfredsställt.
För handen på hjärtat, varför låter vi katten få ungar? Jo för att VI vill ha dem, eller hur
Men vi får aldrig någonsin glömma det ansvar vi faktiskt tar på oss i samma sekund som vi väljer att låta honan få ungar, inte bara för honan och ungarna utan för framtida ägare till ungarna och många många fler.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
London999, skickade ett pm åt dig igår. Du får gärna svara.