Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 873 ggr
[helenal]
0

Ny flyttar zorro och tiger

till landet. Jag tycker det verkar som att dem inte trivs i min lägenhet,så dem ska flytta till pappa och Janet till landet. Jag f¨r h'lsa ¨på dem hur ofta jag vill:) dem kommer f¨vara ute hela tiden nästan,inne på kvällarna. Ska man bara släppa ut dem eller ta allt succesivt? det bor tre andra katter här också. Jag e os'ker på om zorro och tiger kasn försvara sig… men de lär dem ju kunna. Jag e jätteglad över att dem får komma till landet, till ett stort hus. ingen väg i närheten, bara massa skog. Och pappa och Janet 'r också överlyckliga:)

kemikal
0

Kan vara bra att hålla dem inne först, så de får en chans att vänja sig och träffa de andra katterna innan de får gå ut.

[helenal]
0

Jo fast min pappa och janet har inga andra katter utan det är dem andra två husen. Dem ska testa ha dem först.för pappa är allergisk men han ska köpa medecin för det imorn. nå¨gon ni rekommenderar?

Zolas
0

Skulle inte dessa katter kastreras? Det fattade jag som. Och ville inte uppfödaren ta den ena? Det låter för mig ohållbart att det ska gå bra hos en allergiker, i alla fall om han är allergisk mot katter. Släppa ut dem direkt så i början är väl ingen toppen-ide´, de kommer att få svårt med grannkatterna, särskilt om dina är okastrerade, grannkatterna kommer inte att tolerera nya hanar inom reviret. ( kanske grannkatterna också är okastrerade ) Det kommer att bli slagsmål, särskilt nu som våren kommer snart och livsandarna hos hankatterna vaknar. I många fall så blir nykomlingar också bortjagade och det  är inte säkert att de riktigt vet hur de ska försvara sig, är de kastrerade så brukar de inte vara benägna att slåss så, men då måste de ju få komma in när de vill, ifall de andra katterna är elaka. Att bo på landet är ju underbart, men inget universalmedel för att det ska gå bra alltid.

Jenna-Gun
0

Kan du inte försöka hitta ett annat hem till dina katter.

Det kan ju inte vara bra att ha katter om man är allergisk som din pappa är.

Jenna

Engla
0

Men varför ska de flytta Helena? På vilket sätt trivs de inte i lägenheten?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

AgnetaK
0

Du bad visserligen inte om åsikter, men jag måste säga att jag tycker ni gav upp för fort. Kanske var det inte så planerat att skaffa katt? Men okej, bättre att försöka hitta ett nytt hem åt dem.

De ska absolut inte släppas ut fertila, kastrering och sen hållas inomhus ca en månad eftersom de fortsätter att vara fertila ungefär den tiden, ibland längre. Risk för både slagsmål och oönskade kattungar i området (eller i ett område långt borta, fertila hannar går gärna långt för en tjej) om de inte är kastrerade. Det är jätteviktigt!

I övrigt vet jag tyvärr inget om utekatter och att vänja katter vid sånt liv, men det har ju kommit lite råd angående det. Önskar katterna lycka till med sina nya liv.

evamojje
0

Hej Helena

Jag är ledsen över att du inte kan ha kvar dina katter, men tyvärr inte förvånad över att det blev så. Jag hoppas att lösningen du har funnit verkligen fungerar. Och att du tänker dig för länge och väl innan du skaffar djur nästa gång. Vet att du inte var ute efter att få höra detta men jag måste säga det. Det händer allt för ofta och alltid med en massa anledningar och ursäkter. Och därför är det extremt viktigt att man verkligen vet vad man vill och kan ta hand om och inte bara  ett tag utan 15-20 år framåt. Att skaffa ett husdjur är ett stort steg och ett stort ansvar  som kräver stor eftertanke.

Men jag hoppas att detta med flytten till landet fungerar för Zorro och Tigers skull.

Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

evamojje
0

Glömde att skriva …

Hoppas att du ska kastrera dom innan dom släpps ut så att kattbeståndet inte ökar.

Och sen när det gäller att släppa ut dom, så se till att din pappa är med dom ute första veckorna så dom hittar hem igen och bara i korta stunder så dom förstår att han ör deras nya husse. Det är oxå bra om han börjar med en liten yta ute för att sakta öka.

Lycka till

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

jessicakarf
0

Det minsta du kan göra är att kastrera båda och låt dom bo kvar tills hittar ett hem som ingen är allergisk i. Jag tror säkert att du står ut med det även fast dom har växt upp och inte är gulliga kattungar längre. Vad är anledningen egentligen till att du inte vill ha kvar dom längre?? Var det inte lika roligt när dom blev vuxna och det ställs lite krav på matte? Jag skulle gärna vilja veta vad som ligger bakom ett sånt beslut för jag är totalt oförstående inför människor som så lättvindigt bara gör sej av med sina djur. Om dom bara får vara inne på dagarna så har ni alltså tänkt att dom ska få gå ute som dom vill from dag 1?? Okastrerade kommer dom garanterat hamna i slagsmål med andra katter, bli rädda och eftersom dom ännu ej känner sej hemma där, kanske springa ut i skogen och ligga och trycka. Hur ska dom få mat då? Jaktinstinkt har dom, men inte vetskapen att dom också måste äta bytet för att överleva. Ta och tänk till lite och ta ditt ansvar för dessa katter. Det är sånt här som gör att katter har så låg status.

jessicakarf
0

Glömde att fråga om du har hunden kvar?

[helenal]
0

hejsan!som sagt har bokat tid på onsdag för kastrering. Jag är inte så dum som släpper ut dem okastrerade. blir väldigt sårad över att vissa tror att nu är dem inte gulliga kattungar längre!vadå? jag älskar dem lika mycket ändå tillåmed mer nu. Jag ger dem til min pappa för att jag vill att dem ska vara ute i det fria, och han bor perfekt för att ha katter. Här inne så trivs dem inte. det m'ärker jag för jag är med dem hela tiden och jag har m'rkt att dem inte mår bra, därför gör jag detta. Att jag fort har kvar hunden tänker jag inte svarar på. Genom att ställa den DUMMA frågan så vet jag vad du syftar på. det handlar inte o  mej,hunden utan om zorro och tiger. Det finns väll en del här inne som är katter fast är allergiska? Bara för man 'r allergsk ska man väll inte få förbjuas att ha katter? Min pappa ska köpa medecinerng imorgon.

Det bor tre andra katter där också.så klart det kommer bli lite bråk i början men det blir det väll för de flesta katterna som är ute?`drabbar vll era katter med någongång. Dem fr mat inne. har kattlucka. Dem är inne p¨å kvällarna och ute på dagarna. Jag gr detta för att jag mr'ker att framförallt zorro vill g¨ut, klättra i träd fånga möss,fåglar och bara känna frisk luft. Jag gör detta för dem. Pappa bor perfekt fr katter och jag kommer hälsa på dem så ofta jag kan! Jag tänkte mig för innan jag skafade mina katter,men jag kan inte hjälpa att dem inte trivs, ingen ursäkt alls. Därför gör jag detta för dem. Och tycker det är tragiskt att dra alla ursäkter över en kant, bara för att vissa s'äger att jag är allergisk kan inte ha kvar katten, blabla så kan faktiskt visa tala sanning. Som jag gör!

[helenal]
0

det där med att dem inte är gulliga kattungar längee tycker jag va riktigt taskigt skrivet!!! Jag älskar dem mer onu än vad jag gjorde när dem va kattungar, de är tillåmed vackrare nu. Tycker du ska TÄNKA dig för innan du öppnar munnen och skriver sånt till mig.

[helenal]
0

Och en till sak. jag säljer dem inte till någon annan än till pappa och funkar det inte hos dem så ska dem komma ill mig igen. Vill inte att någon annan ska ha dem nämligen.

Zolas
0

Det finns ingen medicin för allergiker som fungerar så bra att de kan LEVA IHOP med det som de är allergiska för. Medicinen bara underlättar för dom, om de inte KAN undvika det de är allergiska för. Som pollen, gräs mm. men inte dagligen bo ihop med det. Då skulle det inte finnas de som måste avstå ifrån olika saker, som häst, hund, katt, födoämnen mm. Varför vill du inte att någon annan ska ha dem?  Uppfödaren du talade om, är inte den bra?

[helenal]
0

hej!! Men han är inte super allergisk. katterna komme rju mest att vara ute. finns ju ingen om HELT tar bort det,men det kan ju underlätta. Uppfödaren är bra,men hon vill bara ha en katt och jag vill inte skilja på dem. Jag vill inte sälja de till någon annan eftersom jag inte vet om de får de bra där,jag vill kunna veta det.

jessicakarf
0

"Katterna kommer mest att vara ute…." säger du.. Två katter som har bott inomhus hela livet, hur tror du att dom kommer att trivas med att vara tvingade till att vara ute hela dagarna på vintern? Eller sommaren med för den delen om det regnar? Och eftersom din pappa är allergisk så kommer han ju att behöva hålla dom på avstånd för att klara av det, tycker du det verkar bra? Det jag blir så j-a förbannad på är att du inte ens tänker göra ett försök. KATTER SOM BLIR KÖNSMOGNA BLIR RASTLÖSA OCH KAN BETE SEJ ANNORLUNDA MOT FÖRUT OCH DETTA ÄR NÅGOT SOM OFTAST LUGNAR NER SEJ EFTER KASTRERING. Jag vet inte hur många som har skrivit det till dej, men du lyssnar ju inte. Visst, det krävs en hel del tid och engagemang för att ge en innekatt tillräckligt med stimulans, men det går! DET JAG UNDRAR ÄR VARFÖR  DU INTE GÖR  ALLT DU KAN OCH FÖRSÖKER??

Anne
0

Okej, nu tycker jag att det börjar bli lite väl hård ton i den här tråden. Jag vet att det här ämnet upprör många, men försök ändå att diskutera lite vänligare.

/Anne, vikarierande sajtansvarig

virvla
0

Jag måste säga att #16 att det är skillnad på att lyssna och att göra som någon säger. Jag tror säkert Helena har lyssnat på er men bara för att hon inte gör som ni tycker att hon ska göra behöver ni väl inte skrika på henne.

Karmatarerskanise
0

16: Ursäkta mig men sedan när känner du helena?? Lär dig att alla inte tycker som du och att alla inte kommer göra vad du skriver. Känner helena att hon gör det rätta för katterna så gör hon antagligen det. Du som aldrig träffat hennes katter eller henne ska ju knappast komma med pekpinnar!

Och sedan när har ngn annan med hennes pappas allergi att göra?

Jag tycker du gör rätt Helana :) Bry dig inte om tramsarna!

Puma77
0

Den uppfattningen jag har fått av Helenal här på forumet så bryr hon sig verkligen om sina katter, det är av den anledningen som hon vill att de ska bo hos hennes pappa. De trivs inte som det är nu men kanske att det skulle fungera efter kastreringen, vem vet. Den fakta hon har nu är att de verkligen vill kunna gå ut så då vore det ju kanon. Hon mister inte katterna utan kan träffa dem när hon vill. Vad gäller allergin så är det så olika, jag har bröder som är allergiska mot katt men den vi hade under vår uppväxt var det inga problem med, visst man behöver inte gosa med dem hur mycket som helst.

Att de kommer vara ute mycket men inte på kvällar o nätter är ju inget ovanligt, de får mat inne och har kattlucka. Själv tycker jag att det var ett bra alternativ när de nu inte trivs. De skulle ju kastreras så jag vet inte riktigt varför det är så hårda toner. Helenal skrev här för att be oss om råd för att hon verkligen bryr sig så jag vill önska dig helenal lycka till och hoppas att allt kommer att gå bra.

//Pia

kemikal
0

#2 Okej, jag missförstod om de andra katterna. Desto viktigare då att de får vänja sig vid sitt nya hem innan de går ut, så de vet vart de ska ta vägen. Din pappa får hjälpa dem genom att hålla uppsikt över dem ute i början, och visa dem kattluckan. Se till att de är id-märkta och har halsband också, kastrera ska ni ju redan.

Är man inte jätteallergisk kan det funka att ha djur ändå. Man kan behöva ha lite andra rutiner dock. Exempelvis inte låta katterna vara i sovrummet, städa oftare, och de här skulle ju vara delvis ute också. Men det kräver ju att man är desto mer engagerad. Jag antar att du kommer att hjälpa dem med sånt som kan vara ovant för nya kattägare, be dem läsa på lite innan också.

Jag tänker inte ha någon åsikt om ditt val, utan ger dig de tips jag kan. Däremot hoppas jag att du tänkt i genom det hela ordentligt, och att också din pappa och hans tjej gjort det, för att undvika oförutsedda problem.

Denna kommentar har tagits bort.
jessicakarf
0

Det handlar inte om att någon ska göra som jag tycker. Jag tycker det är så sorgligt att någon ger upp sina djur utan att försöka först. Nej, jag känner inte dessa katter, men det är mycket långt ifrån självklart att katter som har levt som innekatter hela livet skulle klara av ett sånt miljöbyte på ett bra sätt. Bara för att det inte är ovanligt att många katter lever så, skulle det vara en bra anledning? Det säger ganska mycket om synen på katter….

Puma77
0

Varför skulle de inte klara en sån omställning? När de redan NU gillar att vara ute… Jag vet flera katter som det har lyckats aldeles utmärkt från att vara Helt innekatt till att få gå ut o då i villaområden med bilar o allt. Min farfars katt blev helt anorlunda när hon fick gå ut. Från att vara tillbakadragen till hur kelen som helst. Helenal är verkligen mån om katterna därför har hon detta som alternativ för sina katters skull ingen annan. De är väl inte att sänka kattens status?

//Pia

Karmatarerskanise
0

#23 Jag tycker mest du klagar på ngt som inte är ngt att klaga på.

evamojje
0

Tonen vart väldigt hård emot ditt inlägg om Zorro och Tiger..  det är ett så infekterat ämne så det hettar gärna upp. Jag står självklart för det jag skrivit i mitt inlägg #7 och #8 för jag tycker att man ska kunna uttrycka sig fritt i forumet …men däremot så ska det hållas på en bra nivå..

Jag hoppas att det går bra hos din pappa, jag har själv vänner som har allergi mot katt men lever med katt, det är ju olika hur pass mycket lite eller mycket man är allergisk.

Men som jag sa tidigare ett husdjur är ett stort ansvar och inte så lätt alla gånger man får verkligen fundera innan man tar det beslutet som kommer att bli avgörande för katten i hela dennes liv förhoppningsvis.

Lycka till med Zorro och Tiger.

Eva & Mojje

virvla
0

#23 Min katt krävde att få gå ut och var väldigt olycklig över att inte få göra det. Hon stod vid ytterdörren när man kom hem och smet ut om hon kunde. Hon hade varit innekatt hela sitt liv men var bara inte nöjd med det. Nu bor hon hos mina föräldrar och är hur nöjd som helst med att få gå ut när hon vill. Om Helena anser att hennes katter vill gå ut och mår dåligt av att inte få gå ut så gör hon rätt som låter dem flytta nu när de har möjligheten.

Jag har svårt att se hur du ska få henne att försöka mer genom att skrika och anklaga och rent generellt inte hålla en särskilt trevlig ton i den här tråden. Det är hennes katter som hon älskar, jag tror säkert att hon har tänkt igenom det här och att det är svårt för henne att låta dem gå.

Destany
0

Jag håller med några andra i denna tråden. jag tycker oxå att många e för hårda mot helenal… Hon ser att sina katter vantrivs o vill göra nåt åt det… klart hon vill att nån som hon känner ska ta hand om dem för då kan hon som hon själv säger vara säker på att de har det bra…

jag tror o vet att hon älskar sina katter… att ge upp ett djur är svårt men ibland ett måste…. det finns många olika anledningar som gör att man inte kan ha kvar dem o folk ska inte döma utan att de vet…Jag försöker sälja mitt marsvin som jag haft i 4 år och tro mig det e jätte svårt.. jag älskar henne men man måste se till sina djurs bästa…

Så helenal stå på dig  jag vet att det var ett svårt beslut

[helenal]
0

hej!!! blev jätte glad att ni stöttar mej!tror du inte jessicakarf att jag m¨r dåligt? tror du jag går hemma och ler eller. Jag är inte självisk och tvingar katterna att vara inne omd em inte trivs för att JAG vill att dem ska vara här, Jag gör det för deras skull. Jag älskar djur väldig tmycket och det har varit såhär dem senaste två månaderna men jag har intalat mig att allt kommer gå bra. Men det har det inte gjort. Dem går runt och känsn rastlösa här hemma eftersom jag går istan har jag inte dne mäjligheten att ha dem ute som jag vill. Jag kommer vara med min pappa väldigt ota nu när katterna är där. Zorro är nu kastrerad och han mår bra,men är fotrt VÄLDIGT trött.Min pappas tjej bev SÅ glad över denna nyheten. Hon har hAaft katter sen barn så hon är van:)dem kommer gå ut när dem känner sig redo!!

tack ni som finns där när jag har det svårt"och till dem som har såna förutaffatde meningar om mig blir jag bara ledsen på,men jag vet att det ni säger inte är sant ändå. Det är inte så att jag avlivar katterna precis utan jag ger dem ett bättre hem(miljö). där det finns skog,möss och fåglar som dem kan jaga,

[helenal]
0

jessicakar såklart det inte bli lätt direkt för katterna att bara gå ut, ingen som tvingar dem heller till det. Utan vi kommer ha öppet dörren så får dem gå ut när dem känner sig redo. Det är ju värre för utekatter som varit ute hela sitt liv bli innekatter. Katter är vana att vara ute och jaga så mina katter kommr lära sig det snabbt.

Scilla
0

Helenal. När du först kom till forumet så blev det ju *host* en del konflikter… Jag var en av dom som tyckte att du var omogen och oansvarig som skaffat två kattungar utan att ha läst på eller tänkt så mycket innan. Att du betedde dig som ett barn som fått en leksak som inte fungerade som du tänkt dig. Jag m fl var rätt förbannade på dig vill jag minnas…

Blev så glad och överraskad när jag märkte att du verkligen lyssnade på oss! Det hände väldigt mycket måste jag säga, du tog till dig och visade en helt ny sida istället för att smälla igen dörren och försvinna från forumet. Starkt av dig tycker jag

Jag hoppas att det kommer att gå bra för dig och kissarna. Att det här är rätt val. Stör mig fortfarande ibland på att du enligt mig kan bete dig lite naivt Flörtmen jag vet att du gör det du tror är bäst för dina katter! Lycka till! Glad

Karmatarerskanise
0

#31 Problemet med ett forum är ju att man inte ser personen som skriver. Då får man lätt fel uppfattning av folk.

Kul att se att du ändrat åsikt och att du talar om det. Tänk om alla kunde vara så bra!

[helenal]
0

okej. Jag vill inte minnas att alla vra på mej så mycket men det kanske jag förträngt. IBLAND KÄNNS DET som att bara för man är 16 år ocg köpt katter kan man faktiskt vara en bra kattägare för det. Scilla, bra att du ändrat åsikt och står för det men kan du tala om i vad jag har varit för naiv i? bra att veta liksom.

EddaM
0

Jag tycker ändå att du skall avvakta ett tag nu när de blir kastrerade och se om kanske en eller två månader om det fortfarande inte funkar och då lämna bort dem. När de blir kastrater så brukar de bli gosigare och lekfulla.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z