Raka katten?
Hej ^^, undrar bara om man kan raka katten? asså inte raka med rakhyvel då :P
Ja, det kan du
Rakade våra perserkatter på sommaren, och ska trimma ner min skogishane till sommaren

gött ^^, tack *-'

Ja, men frågan är ju vad syftet är. En mycket tovig katt kan ju t.ex. behöva rakas för att det är för mycket för att reda ut med en kam. Likaså rakar man sällan hela katten utan man gör en så kallad lejonrakning där man sparar huvud (ibland krage) ben och svans och bara tar kroppen.
#3 Ja, precis - Lejonklippning hette det!

jo, min morsa verkligen HATAR långhåriga djur, å även om vi stänger ut katten så kmr den tillbaka, plus att jag har fäst mejj vid henne, hon e så söt å go, och så får min valp sällskap medans jag ör i skolan ^^,

#5 Det tycker jag inte är en vettig anledning att raka.. Då tycker jag det är bättre att ni hittar en annan lösning för katten om den nu inte är välkommen av hela familjen.

men jag kan ju kö en sån lejonklippning då ^^, för hövvet å tassarna e ju inte så långhåriga ^^,
Ja, varför inte leta efter ett hem till katten där den är välkommen av hela familjen och där den kan vara både ute och inne?
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Varför gillar din mor inte långhåriga djur? Tycker man om ett djur så ska hårlaget kvitta.. Det känns som att håret inte är problemet, utan djuret i sig, och då tycker jag det är synd om djuret. Förändringar i utseendet (klippning t.ex.) tycker jag ska ske för att djuret behöver det, inte för att "ägaren" behöver det.

#8 för att jag har fäst mejj vid henne :P och att huset är omringat av murar så hon kmr bara ut till trädgården å inte längre. (och nej jag bor inte i ett fängelse :P ) haha
#9nä, det är faktiskt håret som e problemet, hon gillar katten o tycker att den är trevlig o söt å allt dedär,,, men.. hon fäller så hemskt mkt :(

Katter fäller även om de är korthåriga…
Borsta katten mycket. Köp en furminator så kanske det blir ännu bättre. Katten kommer ju som sagt fälla päls även om ni klipper den.
Och sen städa ofta så slipper din mamma se all päls :P

vad e en furminator?
men grejjen e att när man klappar den en gång bara så blir handen full av långa hårstrån :(
men ska prova med borstning å allt de ^^,
#13 mitt internet eller datorn går segt. Så googla furminator.
Ja så är det att ha djur :P

Haha, a.. får väll försöka grejja till det ^^, tack

jag har 2 korthåriga o 2 skogisar…dom korthåriga fäller mer än dom långhåriga..som sagt borsta o sköt pälsen så behöver det inte bli så mycket hår….

Det är inte ovanligt att katter blir deprimerade när de blir rakade! En katt är en katt - den VET att den är snygg, och kan skämas, precis som människor, något förskräckligt när de fått en enligt dem misslyckad frisyr.
Att katten fäller och att din mamma inte gillar det, men att du gillar katten och vill behålla den, är enligt mig INTE en godkänd anledning att raka katten! Rakar gör man endst av hälsoskäl, dvs att kattens päls är i dåligt skick/tovig.
Jag håller med föregående talare, investera i en Furminator, de ska vara KANONBRA och ta bort sjukt mycket mer hår än vanliga bortar/kammar/kardor. De är dyra men en bra investering om man har en katt som hårar mycket. Jag ska själv köpa en sådan till mina korthåriga pälsbollar som fäller kopiösa mängder året om.
#17 Hmm, det har jag aldrig upplevt!
Att katten blivit deppig p.g.a. en rakning
Aja, man lär sig något nytt varje dag..

#18 Jag har hört om flera fall där djur (både hundar och katter) har blivit deprimerade pga att de skäms över sin "fula frisyr".
#19 Då gissar jag på att djuren blivit utsatta för skratt och sånt. Annars tvivlar jag på att de ser sig i spegeln och grinar över det.. Jag har personligen aldrig hånat mina djur, sen har jag då inte haft problem med att de "skämts" heller..
Rakat mina skogisar, perser och min lilla tik genom åren..

#20 Det är naturligtvis olika från djur till djur hur de reagerar. Djuret känner ju att pälsen inte är som den ska, att något är "fel", att det är konstigt. Många både katter och undar är fåfänga och vet mycket väl om att de är snygga, men åker pälsen bort kan de känna sig nakna och fula.
Klart att det inte gäller alla individer, men visst finns det vissa som gör det! Om de blivit hånade har jag ingen aning om, men det är väl knappast ovanligt att man skrattar lite ursäktande åt ett rakat djur, tycker lite synd om det för att pälsen ser konstig ut, även om man inte hånskrattar.
#21 Nåja, jag har personligen svårt att tro att hundar och katter vet om sitt utseende..
De känner ju av om något är konstigt från oss, och det är allt jag tror att det är..
Ett exempel på det är
-Svärfars kollega omplacerade en liten hund, den nya ägaren tyckte hunden gick konstigt och kollade på hunden HELA tiden och pillade och grejade.. slutade med att hunden gick konstigt.. Inte var det något fel på hunden, den vart bara påverkad av "uppmärksamheten"..
Så det är allt jag tror det handlar om :)
#0 Så din mamma gillar din katt men gillar inte att den går och jamar (tänker på din andra tråd) eller har lång päls?
Men en valp är helt okej?
Katten kommer inte fälla mindre för att du klipper den. Hårstråna som fälls kanske blir halva längden men den fäller lika mycket. Jag skulle köra på att borsta mycket. Då fäller den ju mindre inomhus. För då borstar du bort det lösa håret :)
#22 Håller helt med dig.
Många människor gillar att förmänskilga djuren. Kanske inte medvetet, men djur fungerar inte på ett sådant vis som en människa gör. De skäms tex inte så som vi tror. Det är något vi människor vill att de ska. De känner underkastelse, men de skäms inte.
Jag förstår om en katt eller hund med en ny frisyr bryr sig för att det känns annorlunda. om någon skrattar och pekar så kopplar djuret förmodligen den nya känslan med "hånet" från människan.
Man förstärker bara känslan hos djuret. Djur vet inte om att dom är snygga eller fula. Andra djur de möter tänker inte "uuuh, vilken pudding" när dom ser en pudel med en viss klippning. Det är känslan hos pudeln som spelar roll.
Lite som att man förstärker djurens rädslor om man "tröstar" det. Djuret förstår ju inte att du säger "det var ingen fara, såja lilla vännen" utan djuret hör bara hur du förstärker rädslorna genom att uppmuntra att den blev rädd.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har också svårt att tro att djur skäms över sitt utseende. Raka gör du ju för att katten ska slippa olika typer av besvär, tovor som gör ont t.ex. Detta gör ju att katten snarare lever upp efter rakning, då tovorna inte längre drar i huden. Ska jag gå på hur det ser ut så tycker jag snarare att djuren ser oerhört stolta och lättade ut att få slippa besvären ;)

Så klart att djur vet hur de ser ut - inte så som vi människor, självklart inte, men visst vet en snygg katt att den är snygg! Det är väl som ni säger, att djuret får sin självkänsla från hur vi människor reagerar, men om en katt "fått veta" att den är snygg så "vet" den det.
Jag som jobbar på ett katthem har sett många exempel på att katter kan vara fåfänga!

En furminator finns på apoteket och kostar runt 3-400 kr…det bästa jag nånsin provat. Helt klart värt pengarna!
Mina katter fäller ganska mycket året om, men extremt mycket nu innan sommaren (2 skogisar). Kan man raka katterna nu så man slipper vinterpäls-fällningen eller ska man vänta till sommaren då det är varmare? Mina katter går ute lite då o då på dagarna/kvällarna, aldrig på nätterna.

Jag har sett att folk har skrivit om sin Furminatorkopia - nån som har en sån? Vad heter den? Vart köper man en sån? Vad kostar den?

#26 Jag talade i dag med en som trimmar såväl hundar som katter (har gått specialkurs för katt). Det är stor skillnad hur man gör en trimning på en katt jmf med en hund. Hon hade själv perserkatter och lejonklippning på sina katter varje vår. Katterna blir, som hon uttryckte det, piggare och mer lättare i sinnet.
Jag har en katt som kom till oss förra året med hela pälsen i en enda stor tova. Han blev "tvångsrakad" hos veterinären och det såg inte vackert ut kan jag säga. Efter några månader hade pälsen dock växt ut till en fin korthårig längd och inga tovor besvärade honom mer. Nu är han långhårig sedan ett halvår tillbaka och han är mycket svår att borsta och sköta pälsen på. Han är inte van vid pälsvård efter ett långt uteliv på egen tass. Vi slåss varje gång kam/karda/borste kommer fram.
Nu har jag beställt tid hos en duktig katt-trimmare som skall få lejonklippa honom i början av april. Han får behålla svans, huvud, nästan hela kragen och benen. Det kommer att bli ett par mm kort över resten av kroppen, till sommaren är han en tjusig korthårig och slipper känna sig besvärad av den långa varma pälsen under den varma årstiden. Nu under vintern tillbringar han gärna i uterummet (+5-10 grader) vilket vittnar om att han är varm inomhus i pälsen.
Dessutom behöver vi inte reda ut tovor med livet som insats… (klo och pälsvård kräver mod…;-)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#25 Men bara för att ett djur får bra självkänsla av att du uppmuntrar allt den gör så tänker den inte lika dant som en människa. Vi människor älskar att sätta känslor och mänskliga reaktioner på djur. Tror inte att djur tänker att den är snygg eller är fåfäng. En katt tvättar sig inte för att få en snygg päls utan katten gör det för att hålla pälsen i trim.
Djur tänker inte "vad snygg han är" utan djur ser potential. Deras fåfänga som du kallar det kan vara a och o i att få para sig och få sprida sina gener. Deras fåfänga visar upp hur lämpliga egenskaper de har för arten/rasen.
Jag vågar påstå att när man säger att en katt kan känna sig snygg eller vara fåfäng så sätter man mänskliga tankesätt i ett djur som gör dessa saker av helt andra anledningar än vad vi tror…
Men det är ju vad jag tror.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#29 Fåfänga är i alla fall vad jag upplever att vissa katter har! Jag vill inte förmänskliga ett djur och "tycka" att det har sådana känslor, men jag tycker mig helt klart se vissa djur "visa upp sig" och stoltsera mycket mer än andra på ett sätt som på vårt språk heter "fåfänga".
#27 jag har köpt en "äkta"-furminator-asien-kopia
och är MYCKET nöjd med den. Fungerar bäst på min halvlånghåriga tjej men de andra gillar den med och så klart lite päls från dem fastnar med. Köpte min på tradera för under 200 kr inkl. frakt för 1-2 år sen.
#30 Nja, jag vet inte om jag skulle kalla det fåfänga.. Fåfänga är för mig ett ganska tydligt ord som beskriver att någon är mån om sitt utseende. Tror inte att en katt kan vara mån om sitt utseende, mer än nedärvda egenskaper där tex bra hållning (visa upp sig för honan) och styrka= större chans att få para sig.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#32 Ja det beror ju på hur man ser det. Vad "fakta" än säger så tror jag helt klart på att djur har känsla för hur de ser ut, och att de tänker bra mycket längre än vad "faktan" säger. Det hänger säkert ihop med instinkter att visa upp sig för honan, men jag tror inte att det stannar där, utifrån vad jag upplevt genom de 3,5 åren på ett katthem och alla katter jag haft här hemma. Det är vad jag tror starkt på i alla fall, så får andra tvivla på det om de vill.
#33 Instinkter - Njae, alla hanar är inte direkt duktiga, eller villiga att visa upp sig för en hona. Med bra avelshonor, kommer även bra ev. avelsavkommor o.s.v.
Mycket handlar om genetiken har jag fått lära mig.
Jag får nog fortfarande hålla på det att det blir till vad man vill se, eller något liknande.
Men ja, alla måste vi ju tro på något. 

Katter visar ju inte upp sig för honan så som tex. fåglar gör. Här slåss de om revir, och honorna som kommer in på reviret har man parningsrätt på. I stort sett så.. Eller att honorna skriker skriker doftar och första hane på plats får sätta på'na. Kommer flera samtidigt blir det bråk och den starkaste/uthålligaste vinner. Det har ju hänt mer än en gång att en hona fått en kull med fler än en fader.
En löpande hona försöker ju dessutom få allt att bestiga henne.. människa, lampa, katt, spelar liksom ingen roll 
#35 Våra stackars hundar… Haha!
Helt rätt Hyrrokkin - ingen pälsfråga direkt..