Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 958 ggr
ellsagun
0

Katter dräktiga !

Nu har mina två små sötisar varit ute och raggat pojkar ! Och SÅKLART är de på smällen båda två. Eller jag är hyffsat säker på det för båda har röda och svullna tuttar. Flickorna är lite mer än ett år båda två. Har hört att det kan vara lite tidigt ?

Jag har kollat runt på nätet för bra råd men de bästa råden man kan få är ju från just; Kattägare !
So… hur ska jag bete mig innan och efter de små har kommit till världen ? Hur gör jag med mat, födeplats, säkerhet osv.

Jag kan ju antagligen satsa på att det blir 8-10 st små och oroa er inte; jag har redan fixat underbara hem till de alla.

MVH
Ellsa

spiritedaway
0

Varför har dom fått gå ute fertila?

Läs på allt du bara kan! Sök lite på den här sidan så finns det ett flertal trådar som handlar om just detta. Många som är i samma sits som dig.

Bra att du redan fixat hem åt dom små i alla fall. Du ska väl grunvaccinera, avmaska, idmärka och veterinärsbesikta innan dom får flytta till nya hem? Och vid minst 12 veckors ålder förstås.

Vet du ungefär när dom blev dräktiga? Så du vet när du ska vara hemma.

ellsagun
0

Åh tyvärr valde vi att ge dom p-piller och när min bror vad kisevakt så glömde ju han bort det (såklart). Men ska sterilisera dem så fort vi kan sen =)

Japp har pratat om just sånna saker med vår vet så det ordnar sig. Och ja härifrån slipper de inte förrens 12 veckor ;) (Tur egentligen för vem älskar inte små kattungar?)

Mja, jag gissar grovt på ca 5-6 veckor imed att tuttarna är röda och de känns ganska runda om magen. =D

spiritedaway
0

P-piller skyddar inte mot dräktighet ändå.
Låt absolut inte katterna gå ut sen förrän dom är kastrerade.

Okej. Va bra om du gör allt det. :)

Men läs på allt du kan. Jag har inte hållt på med avel själv så kan inte ge några tips angående det.

ellsagun
0

vad menar du med att p-piller inte skyddar ? :S

[Gisele]
0

P-piller gör bara att honan inte löper. Det förhindrar inte dräktighet. Så blir hon parad av en hane, så sätter han igång ägglossningen genom de taggar han har på sin penis. När han drar  ut dem så skrapar taggarna slidväggen och smärtan sätter igång ägglossningen och honan blir dräktig.

Sedan ska du kastrera dina honor, många säger fel där. Men det är kastrering eftersom man tar bort allt på dem.

Det är viktigt att du dubbelvaccinerar, id-märker och veterinärbesiktigar kattungarna när du säljer dem. Ta ett pris på dem som täcker dina utgifter. Då har du större möjlighet att hitta seriösa köpare. Helst borde du kastrera kattungarna innan försäljning också så att inte dessa också går ute och blir dräktiga eller gör honor dräktiga.

Vi har en förfärlig situation i Sverige med över 100 000 huskatter som saknar hem pga av mångas okunskap. 10 000 tals kattungar slås ihjäl varje år pga av att de är oönskade. Inget annat husdjur far så illa som vår älskade huskatt.

Läs gärna mer på www.kattstatus.se