Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1126 ggr
[helenal]
0

katastrof hemma nu!!!:/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur ska jag börja… tiger å zorro.. herregud va dem kissar där dem inte FÅR!! gick ett tag där dem inte allas kissade någonannnstans än lådan. Mest e de zorro som e boven i dramat. men de  luktar så starkt å känns som lukten aldrig går bort!dem har kissat ner hela våran soffa.. har tvättat sönder den snart. Idag kissade zorro på min killes brors jacka,pinsamt. vad ska ja göra??

Pia
0

Om de ff är okastrerade så känns det för mig som detta uppenbart har med deras könsmogand och därmed följande behov att markera revir inomhus. Kastrering snarast är mitt råd i så fall!

Samt att under en övergångsperiod efter kastreringen förstås se till att de inte kommer åt att kissa på "ömtåligare" saker som kläder skor osv. Ställ in i skåp, på hatthyllor eller i stängda rum.

Tyvärr är ju just urinmarkeringar något man absolut får räkna med med fertila hanar som går fritt, och ja det luktar för j-igt och är extremt svårt att få bort, för att inte säga omöjligt om det gäller möbler.

Sofföverdrag och plastunderlag (som för sängvätare) är alltid att rekommendera om man är orolig för att det skall kissas i/på möbler.

AgnetaK
0

Aj då. Hur var det, har du hunnit kastrera dem? Annars är det nummer ett att göra.

De behöver inte sluta kissa efter en kastrering (i så fall måste man utreda om det är urinvägsbesvär etc) sa min veterinär, men jag kan just nu trösta dig med att min hane slutade på en gång.

Karmatarerskanise
0

Det är min mardröm, att vår framtida katt börjar kissa inne. Jag tänker nog kastrera honom redan vid 7 månader. Jag har hört att om de börjar kissa inne kan man inte alltid få bort det beteendet trots kastrering?

EddaM
0

Och jag håller med de andra, kastrera dem snarast.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Rita-S
0

kastrera, och kolla att dom inte har urinvägsinfektion.

Litegrann ättika i vatten går att dutta på där dom kissat på möblerna, det skall ta bort lukten av kattkiss.

Klor är inget vidare att tvätta med, då det doftar liknande med honans löpetidkiss, och salmiak luktar ju som gammalt kiss ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[helenal]
0

tack så mkt.. har bokat tid nu. hoppas på bättre.

tindra90
0

hej

jag har en vännina som har 2 honkatter som är okastrerade. Jag tipsade om p-piller tills att hon har lite mera pengar till att kastrera katterna då hon förts ville behandla öronskabb och en sår infektion. Det har hänt 1 olycka på jättelänge och hon är jätteglad,

Mvh Jeanette

kristinah
0

helenal. det låter som en liten "katta-strof". Jag har inte haft några problem alls vare sig med Jomsan eller Joppe bortsett från då jag var så dum och bytte Kattsand. Jomsan steriliserades och Joppe kastrerades vid 6 månaders ålder och han är idag en ståtlig frasse som tycker om att sova, busa och äta. Lycka till med dina fyrfotingar. Hoppas dom slutar kissa överallt där man inte vill att dom skall göra det.

[helenal]
0

jag hoppas de. för omd e fortsätter och inget är fel på dem vet jag inte hur jag ska göra. inte kul att bråka med sin kille om detta VARJE DAG HELLER.:(:(:(

Pia
0

Men om det då är okastrerade ff så är det verkligen inget ovanligt beteende. Det är information som är lätt att ta reda på och som i princip finns att hitta i varenda kattbok, för att inte tala om hur många gånger vi diskuterat det här…

Enklaste sättet att undvika det hela på är att kastrera dem INNAN de börjar revirmarkera, för att undvika bråk om kattens beteende…

Zolas
0

Det är ett helt normalt beteende om de är okastrerade, inget konstigt med det. Så gör de flesta fertila hanar, men i de allra flesta fall försvinner det när de blir kastrerade, det brukar bli bättring snabbt också. Så om de inte ska bli avelshanar, så vänta inte med kastrering. Detta kommer säkert att bli bra igen, låter inte som någon urinvägsinfektion, utan bara vanliga hormoner.

evamojje
0

#1 #10 ja kan bara hålla med Pia, det är dax för dina kissar att kastreras *L*

Det är som sagt naturligt, händer alla och det är kastrering som e lösningen

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

[helenal]
0

jag vet och jag har bokat tid. Men jag kan inte skynda på tiden precis utan får vänta tills onsdag. Så jag vet att de e ett normalt beteende om dem är könsmogna, inget fel med det. Och visst skulle jag kanske tänkt på det innan, men men.. man kan inte alltid göra allting rätt..

Hoppas på att han lugnar ner sig snabbt.