Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7142 ggr
Tofei
0

Svansen upp?

För längesedan hörde jag att lyckliga och glada katter har svansen upp. Är katten extra glad, är det en liten krok på svanstippen.

Stämmer detta?

Vår ena katt har det så, medan honan sällan har svansen uppåt. Hon verkar heller inte vara lika tillgiven som hanen. Han tar mycket plats och är mycket busig. Så busig att honan aldrig får vara ifred. Så fort hon leker med något ska han också leka med detta och tar leksaken från henne. Han är en riktigt störig brorsa! (Verkar det som)

Om jag försöker klappa honan på huvudet duckar hon och går åt sidan. Dock har hon sina mysiga stunder också då hon kelar och spinner.

Känner mig ibland som en dålig matte, eftersom hon inte verkar trivas till 100%.

Men som sagt, hon kelar och busar också, men det känns som om storebrorsan tar all plats och uppmärksamhet.

Är det en uppfostringsfråga? Ibland försöker jag markera för hanen att nu är det honans tur, men det är också svårt. Hon verkar ha "lärt"sig att "Åh, nu kommer han och tränger sig igen.. lika bra jag går undan och väntar på min tur".

Fast det känns inte som någon dominans och rangordningsgrej heller..

Det är så svårt!

Kanske ger det med sig efter kastreringen..

Tofei
0

Ok, sällan var kanske att ta i. Ibland har hon svansen uppåt, men inte lika tydligt som hanen. Och så får jag väl tillägga att svansen endast är observerad de senaste dagarna.

Katterna trivs bra med varandra för övrigt, både busar och gosar. Är Hanen för jobbig säger hon i från och han backar. Men det märks att hon är tålmodig med honom..

[Hilo]
0

Vet inte hur sant det är, men min hane lyfter svansen lite extra när man pratar med honom, och han "svarar" tilllbaka Glad

Gunki
0

Min alfahane går oftast med svansen snett neråt-bakåt och med en uppåtböj på svansspetsen då. När man klappar honom och då man säger till honom "Upp med svansen Simba", riktar han istället svansen snett uppåt och så den där svansböjen då. Så här har han alltid varit (han blir fjorton i år).  Tusse som är ett halvår yngre och aldrig har hävdat sig, går däremot ofta med svansen rätt i vädret.

Hos oss har det alltså inget med rangordning att göra. Jag tror faktiskt svansföringen är individuell, även om det kanske är så att de flesta katter har svansen upp när de är tillfreds.

Hyrrokkin
0

Här är en av alla sidor som finns där man kan lära sig lite om kattens kroppspråk.  Glad

Charlie2006
0

När svansen är upp så menas det att den hälsar och trivs, när den har en krock så trivs den ännu mera typ ;). Mina katter har så jämt ;)..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Thiah]
0

Min katt har svansen upp hela tiden. Eftersom den är gigantisk och hårig så dammar han av ens ansikte när han vill hälsa….

IceJossan
0

Stäng ibland in er/hanen i separat rum så att du och honan verkligen får kvalitetstid ihop utan att han stör. Busa och gosa så mycket ni orkar! Det kanske är "bäst" att variera; att ni ibland stänger ute hanen, och att ni ibland stänger in er själv nånstans.

När jag sist hade 2 busungar till jourkatter, Tolo och Feliz, så fick mina egna aldrig leka, för busungarna kom farandes direkt. Men jag lärde dem ett kommando:

De fick inte röra leksaken medan mina lekte, för då sa jag "min" och puttade iväg dem (ibland med hjälp av ett skarpt "sshh!" eller en knäpp med fingrarna). Ibland fick jag verkligen skjutsa iväg dem för att deras stenhårda koncentration på leksaken skulle brytas! Efter några dagar så funkade det - jag busade med busungarna, och så fort jag gick vidare till att busa med mina egna så la sig Tolo och Feliz på en meters avstånd och väntade på sin tur! När leksaken kom nära dem fick de naturligtvis ta för sig, men så länge Ronny eller Ragge hade leksaken så fick de vänta på sin tur!

Det var kanonbra att lära småskitarna detta, mina katter uppskattade verkligen att faktiskt kunna få leka ifred!

Med bestämd träning och tålamod, så lär sig nog din pojk också!

Gunlog
0

Bra råd #7! Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

godisgrisen
0

Svans rakt upp betyder ju hej och att katten är nöjd med situationen och sällskapet. Att toppen böjs i krok betyer att katten är avslappnad och vänligt inställd till skillnad från en arg stelt rak och borstig svans.

Att din katthona sällan har svansen upp kan tolkas som att hon inte är nöjd och avslappnad med livet eller kattsällskapet, tyvärr. Försök som flera påpekat vara ensam med henne ofta. Hoppas att detta utvecklas åt rätt håll nu.

Hyrrokkin
0

Katten kan vara nöjd och avslappnad även med en lätt hängande svans, man får se till andra delar än bara svansen och lära sig vad just sin katt säger.

IceJossan
0

Katten är avslappnad och "nöjd med livet" om svansen hänger mjukt ner med lätt böjd svanstipp. Hänger den dock bara ner utan krok är katten inte så värst nöjd.

[Linsenhejhej]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag ropar på Tindra kommer hon ofta springande till mig med svansen rakt upp. När hon är extra glad, böjs svanstippen lite.
Tindra har nästan svansen i vädret hela tiden, ofta har hon det när hon ska undersöka något också.

Hyrrokkin
0

#11 Sanning med modifikation.. En av mina katter (Achilles) har aldrig böj på svansen när han går, bara ibland när han står still, men jag kan genom mycket annat veta att han är nöjd ändå. Han har heller ALDRIG svansen rakt upp mer än när man kliar honom precis vid svansroten när han är som gosigast, och då lägger sig den dessutom som en "huskey-svans" krullad över ryggen och inte rakt upp. Svansen säger mycket men inte allt :)

Tofei
0

Tack för alla svar! Ska kolla kattspråkssidan. Försöker få lite tid med honan ifred och hoppas att hon kan bli "gladare"!

Tofei
0

Enligt sidan med kattkroppspråk passar nog min hona in på nr två: harmonisk/neutral! Hoppas att detta stämmer. Men jag ska såklart jobba på att få henne glad! :)