ID-märka viktigt?
Vi kommer snart få hem en katt som kommer att vara inne bortsett från när vi går ut med henne i sele. Hon ska inte användas till avel eller utställning. Hon är en vanlig huskatt utan stamtavla.
Min fråga är då: hur viktigt är det att ID-märka henne?
Det kan väl inte krävas att katten är ID-märkt för att kunna ha en försäkring till henne?
Det krävs inte att katten är ID-märkt för en veterinärvårdsförsäkring men det är ett gott råd att ID-märka även en innekatt. Hon kan rymma. Slita sig ur selen. Vad som helst kan hända och då ångrar man sig djupt om katten inte är märkt.
/Maria
Man får även 10% i rabatt på sin försäkring om katten är ID-märkt. #1 Tar upp de allra viktigaste anledningarna till att ID-märka.
Det kan även vara bra som ett "ägarbevis" om katten kommer bort/blir stulen.
Jag tycker absolut att det är viktigt att id-märka, även om katten ska vara innekatt. En innekatt som rymmer är om möjligt ännu mer skyddslös än en van utekatt, och med märkning kan man se att katten har en ägare och så får den mycket större chanser att hitta hem igen!
#2 Beror inte det på vilket försäkringsbolag man har?
/Maria

Jo det gör det.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har tre innekatter och det första jag gjorde, dag 1 faktiskt, var att be stödhemmet idmärka dem i mitt namn. Ifall de skulle komma bort. Det är det enda sättet jag som ägare har att kunna bevisa att katten är min. Och innekatter som rymmer far ofta väldigt illa.
Mina är id-märkta innekatter och det var jag oerhört glad för när min ena katt rymde i julas.
Hos Agria där jag har mina försäkrade får man 10% rabatt om katten är märkt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hur mycket kostar det att id-märka då? Man måste väl söva ner katten?
Om du läser artikeln jag länkade till så har du all information där om kostnad (ca 350 kr) och om idmärkningssätt, tatuering i örat som kräver sövning och chip i nacken som görs med en spruta, utan bedövning.
Två av mina innekatter är chipade. Senast var det Tudor och det tog bara några sekunder så var allt klart. Han sa inte ett knyst när det tryckte in chipet så det är mycket enkelt.
Tatuering brukar många göra i samband med kastreringen då de är nedsövda redan.
//Pia

Jag ha både chip och tatuering på min innekatt. Kanske är lite nojigt men känns bra att han har det i örat också eftersom då syns det utåt också om han skulle komma bort!

Jag rekomenderar ID-tatuering i örat! På så sätt så SYNS det att hon är märkt, ifall hon skulle smita och någon hittar henne. Dumt nog är det väääldigt få som tänker på att åka till veterinär och kolla efter chipmärkning om de hittat en till synes bortsprungen katt. Är katten tatuerad så är det relativt enkelt att hitta ägaren.
Men se till att registrera dig som ägare på katten också! Många veterinärer skickar med ID-kortet hem med ägaren som själv får fylla i och skicka in det, men många glömmer/struntar i det - och då har ID-märkningen ingen som helst funktion! Det är jättevanligt att ID-märkta katter hittas med att ingen ägare finns registrerad, och då kan man omöjligt spåra ägaren.

Det bästa är både id-chipp och id-tatuering. Chipp syns ju inte och tyvär så har tatueringarna en viss förmåga att bli suddiga med åren.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

#13 Sant, sant. Vissa tatueringar blir dåliga redan när de görs, som om klämman inte riktigt är rätt eller som om färgen inte fastnar ordentligt.

#14 Precis, detsamma om katten kommer åt att klia på tatueringen innan den läkt. Då blir den också suddig direkt.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

#15 Vissa veterinärer tejpar örat så att de inte kan klia! Jättebra för läkningen av tatueringens skull, men stackars katten hatar det konstiga på örat, och blir vaccad när man drar bort tejpen.