Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1168 ggr
DD85
0

Statisk elektricitet!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er allesammans och jag vänder mig nu till er för att lösa detta "stötande" problem. Nu är det så att Hobbe Bobban springer runt och är laddad till tusen av detta otyg, tycker att detta är rätt jobbigt.

Hur ska man bli av med detta? Alla tips och råd godtas.

Pia
0

Det finns antistatspray i djuraffärer, som är avsedda för utställningar men de bör ju fungera utmärkt även hemma denna tid på året:)

Luftfuktare, den enkla varianten är ju att bara hänga på elementet, för att få bättre inomhusluft på vinterhalvåret kan hjälpa en del.

Hawknestgrove
0

Håller med Pia, just vinterluften är väldigt torrt inomhus och full med statiskhet. En annan lösning är att torka tvätten på en torkställning, det brukar hjälpa här. Så skippa tumlaren och spara  lite kilowatt samtidigt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kemikal
0

Har man vissa klädesplagg eller annat som utlöser det kan man också blanda sköljmedel med vatten i sprayflaska och spraya lite. Men inte på katten.

Limpan4all
0

Skaffa och använd en luftfuktare så minskar problemet avsevärt dessutom mår både du din katt och eventuella växter mycket, mycket bättre. Runt 40% Relativ fuktighet gör att problemet försvinner, det är ca 10l/dygn vintertid i en normalstor 3:a (100m2).

DD85
0

Tack för rådet! Men vart köper man en luftfuktare? Har aldrig hört om det…..

Hawknestgrove
0

Luftfuktare är väl ok, men börja du med att torka tvätten i rummet på en torkställning. Som jag sa förut, så gör du även en tjänst för både miljön och plånboken också.

DD85
0

Jag kan ju visserligen torka en del kläder på en torkställning men min lägenhet är inte så stor och Hobbe älskar att klättra i ställningar. Vilket inte är så bra för varken honom eller kläderna om den viker sig eller han trasslar till det för sig. Han är rätt så klantig min katt. Jag har heller ingen egen tvättmaskin eller tumlare utan en gemensam med övriga hyresgäster, men för miljön gör jag det gärna. Detta faller väl endast på en liten del del tvätt. Men vart kan man köpa luftfuktare och finns det många olika storlekar?. Min lgh är på 33 kwm.

Pia
0

Luftfuktare finns på elkedjorna och varuhus. Finns säkert i olika modeller och prisklasser.

Och som jag skrev i #1 kan man ju testa den enkla varianten och köpa en enkel, gammaldags luftfuktare som man fyller med vatten och hänger på elementet.

Scilla
0

Jag har samma problem och Selma blir så ledsen när hon får stötar på nosen… Huset är alldeles för stort för att luftfuktare ska fungera, någon som testat antistatsprej lite mer regelbundet?

EddaM
0

Jag använder balsamspray på Feztiz och det är oxå en antistat. Hon fäller fortfarande och jag masserar in lite balsam spray i hennes krage och på magen lite då och då. Och då är hon ju inte statisk ett tag heller.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Titti
0

Skönt att höra att det inte bara är jag som har problem med "elektrisk katt" Flört (eller om det är jag som är elektriskt Generad).

Vintern är en eländig årstid. Går omkring här som en annan elektrisk ål. Får stötar både till vänster och höger, av både tvåbenta och fyrbanta. *suckar*

Jag använder alltid sköljmedel när jag tvättar kläder. Lite grann mera när jag tvättar ylle, än när jag tvättar bomull. Hänger tvätten inomhus på vintern. Och katten får sig med borsten om hon kommer in fuktig i pälsen.

För min del har det hjälp med det.

//Hälsningar Titti

Hawknestgrove
0

Hm… kom att tänka på en grej, som min datordoktor gör innan han dyker in i datorerna…. Han tar i vattenkranen eller i ett element. Detta för att avleda elen. Sen är den enkla varianten som sagt den bästa, en skål med vatten i närheten av elementet om du inte kan ha torkställning. Apropå det, så har samtliga katter här fastnat i "torkställningsfällan" när de var små. De har hoppat upp och sedan varit totalt hjälplösa när benen gått igenom linorna…. Ser väldigt roligt ut…..Efter det, aldrig en katt i torkställningen mer, man lär sig av sina misstag. en bra torkställning kostar runt hundralappen och den sväljer två maskiner med tvätt. sedan så får du väl försöka låta bli att ha tofflor med gummisula och inte hasa på golvet med fötterna då blir det statiskt.