Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1179 ggr
[R-eviresco]
0

Får katt - nytt hem

Jag kommer få en katt inom kort eftersom ägaren känner att katten skulle må bättre här. Hon är 1 1/2- 2 år ungefär.

Katten var tidigare utekatt men eftersom vi bor rätt högt upp i en lägenhet måste hon bli innekatt. Dock kommer jag gå ut med henne varje dag.

Hon är förmodligen inte vaccinerad men kastrerad/steriliserad (?). Hur mycket kostar en vaccination? Vad är det man förebygger för sjukdomar?

Jag har träffat katten några gånger sedan hon var liten och hon verkar väldigt lugn och snäll.

Kan ni komma på något jag ska tänka på? Har haft katt vid ett tidigare tillfälle men bara under 2 år ungefär. Och hon var väldigt speciell och traumatiserad. Därför gav vi bort henne.

Maria
0

Veterinärvårdsförsäkring är det första jag kommer att tänka på som är jätteviktigt.

Det kan bli stora kostnader om katten blir sjuk annars.

Eftersom det är en van utekatt så är det lämpligt att näta in ev. balkong så att hon kan komma ut och få lite luft.

Lycka tillGlad

/Maria

[Gisele]
0

Du hittar mycket artiklar och bra information om du går in på www. kattstatus.se och läser! Glad

[Norrbysa]
0

Vaccination gör man en gång om året och det brukar inte kosta många hundralappar. Det är olika från veterniär till veterninär.

Man vaccinerar vanligen mot kattpest och kattsnuva.

IceJossan
0

Veterinärerna rekomenderar att man först grundvaccinerer sin katt:

2 sprutor med 3-5 veckor mellanrum (jätteviktigt att det går minst 3 och max 5 veckor mellan sprutorna) , och därefter är det 1 gång per år.

Det är olika vad veterinärerna tar för en vacc, men mellan 150 och 300kr ungefär.