Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 25904 ggr
siem
0

äta melon?

Min katt är tokig i melon, känner lukten på avstånd o kommer rusande o tränger sig fram o vill slicka o helst äta på melon, alla sorter.

Är det farligt att låta honom?

Gipzy
3

Jag har också ett melonfreak härhemma, Oggy! Jag frågade min vette vid ett tillfälle, han skrattade och sa att låt honom äta, det är inte farligt! Men om det är vattenmelon så bör man ta bort kärnorna först.

EddaM
0

När jag sappade på tvn en dag så såg på ett sådant där program när man man får skicka in roliga filmer. Då var det en tant som satt o åt vatten melon med två kattungar på varsin axel o de käkade melon alla tre hihi=)

Här hemma äter Kungen vattenmelon o kiwi =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hyrrokkin
0

Jag har också en melontokig katt. Melon består ju i princip bara av vatten, så det är inte farligt att provsmaka lite.

Julialex
0

Min Ziza älskar också melon, hon slickar inte bara på den utan biter av bitar :)

http://julialex.blogg.se

spiritedaway
0

Det är väl bara låta katten smaka lite. :)

[Norrbysa]
0

Detta måste jag pröva! Ska köpa melon idag. :-)

Bumsibum
0

Vad skoj, jag ska med prova, måste nog pröva kiwi med… ba för det! :),

såg med de klippet med kattungarna och damen som åt melon hehe! :)

min ena katt Dexter, gillar majs, jag tycker det är lite udda sak för en katt, hehe.. men men! :)

[Norrbysa]
1

Brokolli och advokado har jag även sett katter som älskar. :-)

Mina kan jag lura i lite avokado.. Men de är inte någon stor-favorit.

karolina-lokhuz
0

Min katt är förtjust i äpplen, men inte vilken sort som helt utan de ska vara svenska äpplen, aroma, han rör inga andra vilket är ganska lustigt.. jag ser ingen fara med att ge frukt och grönsaker om katten vill ha och naturligtvis ska man ha lite koll…..

Destany
0

Melon har jag inte testat men Zorro äter burksvamp o majs.. Zigge äter björnbärsmjölk.. ( när man ätit cornflakes o haft björnbärssylt på så blandas mjölken o sylten) o mannagrynsgröt

[Thiah]
0

Paprika tycker Lucifer är gott. Glad

siem
0

Tack för alla svar! Han är som galen i det, som om det är som en drog liksom o han spinner o tränger sig fram o slurpar i sig. Första gången hade jag kärnat ur o lagt i vasken o då stal han hela kärnhubben o rusade i väg med den, helt vild. Jag vill ju gärna kunna ge honom liten bit när jag ändå delar eftersom han tycker de är så gott, men va bara lite orolig för det är ju sött. Men det kanske inte är så farligt med den sortens sött, i frukt?

Broccoli äter han också faktiskt, nästan lika glatt. Men det har vi inte lika ofta, melon har vi ofta då min son brukar ha det till skolan.

Bumsibum
0

skoj när dom är som galna i något lite udda, som en katt vi hade när jag bude hemma.. han var galen i potatis, (råa) han kunde öppna skaferiet med en tass.. sen hopa in i skafferiet och ta tag i påsen med potatis med munnen, springa iväg med påsen där man inte kunde nå han och käcka… men vi fick ju ta han ändå, men då morade han, han ville helst va ensam men potatisen, men ja, de fick han ej, för det är inte så bra att äta rå potatis, men vår andra katt stog och teg kött med mer när man laga mat, medan Timon stod vid potatisen och teg.

Tuvaaa
0

#7 MIn lilla kisse gillar också majs :) och så kan hon äta lite advokado fast bara om hon får äta från golvet :)

Bumsibum
0

det där med golv en av mina vill bara äta lite godare saker från ens hand eller golv INTE skål! Kattmat äter han från skålen både torrfoder och burkmat, men inte "männskomat" han får smaka, då e de golv elelr ur hand,medan min andra är tvärt om äter helst inte från hand, de ska va skål eller golvet! :P

Josefa
0

Mina kissar knycker torkade gojibär medan jag kokar vattnet som jag brukar blötlägga dem i. Vänder jag ryggen till några sekunder så är ett helt gäng uppe på diskbänken och knycker. Och de knaprar verkligen på dem.

Emelie-tex
0

Här får man slåss om en liten bit melon… Katterna tar sin del, hunden sin sen ska gubben ha. . . Har jag tur får jag en liten sked Skrikandes

Josefa
0

Köp en större melonGlad

Bumsibum
0

eller vars en haha! :P

Halvdansken
0

Verkar som om många gillar melon, vår gör det också, och jag hade en katt innan som älskade potatismos.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gunlog
0

Åh, så smarrigt att få höra sina små pälsklingar smaska på melon. Och så kletiga de blir på lilla hakan…

Gulligt, gulligt…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

karolina-lokhuz
0

Jag har för mig att jag läst nån stans att katter inte tål laktos, får ont i magen, nån som vet om detta stämmer? Finns det någon mat som vi människor tål som inte katter bör äta, tänker på hundar som inte tål lök och choklad, men jag har inte hittat något tydligt skrivet om detta och katter vad jag minns.

Hyrrokkin
0

#22 Det stämmer. När kattungar växer upp försvinner deras förmåga att bryta ner laktos. Angående rå lök och choklad så är det giftigt även för katter.

karolina-lokhuz
0

Ah då var det inget jag bara hittat på, som tur är jag laktosintolerant…så här är de ok med grädde till katten :)

Tack för svaret… Hyrrokkin

ForYourMalice
1

Vill bara varna er som har avokadoätande katter att avokado är giftigt för katter…

Hittade en bra sida här med massa saker listade som är giftigt för katter;

http://www.barfmycat.se/giftigt.html

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Halvdansken
0

Däremot kan man gärna ge avokado till igelkottar!

ForYourMalice
0

Njaa faktum är att människor är ett av de få djur som tål avokado..
Till och med apor kan bli förgiftade av det!

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Bumsibum
0

oj då, det viste jag inte man lär si något nytt var dag.

Halvdansken
0

#27. Ok, men en rikstäckande igelkotteförening här i Danmark (Pindsvinevænnerne) som tar hand om skadade igelkottar och sätter ut dem igen rekommenderar avokado. Och kattmat.

ForYourMalice
0

Ja mycket möjligt att de gör det.. Och en gång i tiden sa man att man skulle ge igelkottar mjölk.
Igelkottar är insectivorer och ska äta animaliskt. Kattmat går alldeles utmärkt.

siem
0

Jag börjar oroa mig lite nu igen. Han är som beroende av melon nu! Har gett honom en liten bit varje morgon när jag skurit upp sonens melon. Sen i fredags gick katten runt o gnällde rastlöst o tjatade på mig liksom, jag försökte ge mat, nä inte det, leka nä inte det, kollade lådan, den va fin, inte det heller. Så gav honom en liten melonbit, han åt o spann, sen gick o la sig o sov, nöjd.

Började likadant i lördags samma tid, gnäll, melon, nöjd.

Han blir ju inte nöjd förräns han får en bit, o då spinner han, sen går o sover.

HOPPAS detta inte är skadligt, vafasen är det i melon som gör honom sån?

ForYourMalice
0

Melon är inte alls skadligt.

I det stadiet så är det ju snarare en betéendefråga än en fråga om hur farligt melon är..

siem
0

har han beteendeproblem då menar du ?

ForYourMalice
0

Ja, eftersom han tigger efter melon och vägrar äta sin egna mat.
Det finns ju risk för att han får näringsbrist, melon är ju inte särskilt näringsrikt, och katter behöver taurin för att överleva. Och det finns bara i kött..

siem
0

Nä så farligt är det inte, han äter sin mat också, detta har hänt en gång om dan bara, som om han går o får ett sug efter det liksom.

Då har jag erbjudit saker för det uppenbarligen har vart nåt han har velat.

Bumsibum
0

så länge han äter sin vanliga mat är de ju ingen fara, får han bara en liten bit på morgonen sen inge mer så gör de väll inget… och äter på av sin vanliga mat som vanligt liksom! Glad

siem
0

Nä det är klart att jag inte hade tänkt att han skulle leva på melon.

ForYourMalice
0

För övrigt, han kanske inte får i sig tillräckligt med vatten, och det är därför han äter så mycket melon?
Gillar han gurka också kanske?

siem
0

Nä det va inte det. Han är inte intresserad av gurka heller. Han äter o dricker som han ska o mår bra, det var bara det jag funderade om det va nåt ämne i melon typ som nikotin liksom, men nu har vi melon-rehab härhemma i sportlovsveckan, o han är nöjd o glad ändå idag, så nu ska jag sluta noja över det här mer.

Jag förstod också att det kunde va vätskan han ville åt, men han har alltid vatten o han dricker ofta från kranen o har nog inte vätskebrist så det är nog ingen fara med honom.

Bumsibum
0

vad bra, han ahr helt enket fått dile på melon.. Flört

som vi kan få för godis tex… och andra djur för andra saker osv osv.. Glad

ForYourMalice
0

Haha melon-rehab..
Jaja lycka till!Tungan ute

siem
0

#41 ja typ, Jag heter stefan, jag är melonist. nåt sånt, hade jag tänkt mej.Flört

Halvdansken
0

#30. I mitt sökande för att hitta argument att motbevisa dig med, så hittade jag faktiskt ett uttalande från en kunnig människa (vet?) som sa att avocado var dåligt för igelkottar! Så där ser man.

Dock är det första gången jag hör det, och jag har inte sett något skrivet nån annanstans heller.

Man lär så länge man lever. Så jag får väl käka min avocado själv istället!

ForYourMalice
0

Det finns många "kunniga" människor som säger så mycket konstigt. Jag kunde inte bry mig mindre om vem som säger det, jag vet bar att avokado innehåller persin och det är giftigt och varför riskera att förgifta ett djur man vill hjälpa?

[Norrbysa]
0

Bra där o veta om advokado. :) Ska inte ge mina katter det igen.

Halvdansken
0

#44. Läs nu mitt inlägg en gång till…

ForYourMalice
0

Oj, ursäkta!
Läste inte inte var.

Sorry!Skäms

siem
0

glömde tacka #25 för den bra länken!

ForYourMalice
0

Varsågod!

Pandi
0

Min förra katt var helt galen i majs! (Hon gillade även vattenmelon) Men majs var nog det bästa hon visste, så fort man visade för henne att man höll det i handen blev ögonen stora som tallrikar! Vi brukade sitta och kasta majs på golvet så flög hon omkring och åt, haha!

Bumsibum
0

haha, naaw min ena gillar med mejs, paprika med för den delen! :D hehe..

Jina
0

#25 kollade länken och fann detta intressant:

Potatis, rabarber, tomat- och potatisplantor

Toxinkälla: Oxylater
Påverkar matsmältningssystemet, urinsystemet och nervsystemet.

Är det inte potäter i tex Orijen?

Molseus
0

Att introducera vattenmelon till din katts diet kan vara en kul och nyttig överraskning för dem. Katter är kända för att vara kräsna ätare, men vattenmelon kan vara ett sätt att ge dem en extra fuktboost under varma sommardagar. Se bara till att skära bort skalet och kärnorna ordentligt innan du serverar det till din katt för att undvika eventuella kvävningsrisker eller tarmproblem.

Källa:
https://mattilltassar.se/kan-katter-ata-vattenmelon/

Upptäck om katter kan äta vattenmelon och vilka hälsofördelar eller risker det kan innebära.
Fridaaaa
0

#53 Inlägget är från 2010
Nej katter ska inte äta melon, de är renodlade köttätare och frukt, grönsaker, rotfrukter & spannmål är inget bra att ge.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.