Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2230 ggr
MonicaLagerquist
0

Upprop skriv under ang Blocket annonser

Vi vill att Blocket tar sitt ansvar och förbättrar annonseringen för katter. Som det är idag kan vem som helst sälja en katt hur som helst och lura en godtrogen köpare. Blocket måste sätta upp klara och tydliga skillnader för vad en Huskatt respektive en Raskatt är. http://upprop.nu/LCYZ

Stolt ägare till tre La permer

spiritedaway
0

Skrev under!

Hyrrokkin
0

Jag tycker även att Blocket ska ändra sitt uttryck "säljs enligt Sveraks regler". Enligt blocket innebär det att katten är över 12 veckor.

Enligt Sverak innebär det att katten förutom att den är 12 veckor även är

1. ID-märkt
  2. Vaccinerad mot kattpest och kattsnuva
  3. Åtföljs av giltigt besiktningsintyg (ej äldre än 7 dagar)
  4. Är stamboksförd och har stamtavla

Alltså, det blir falsk marknadsföring när man skriver att katterna säljs enligt Sveraks regler när de inte alls gör det.

Hyrrokkin
0

Fast nu reagerade jag på en sak i Uppropet.

"En Raskatt är uppfödd av en Sverak godkänd uppfödare." Stämmer inte. Man får föda upp och registrera EN kull utan att vara innehavare av stamnamn.

Gunlog
0

Jag har skrivit under…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MonicaLagerquist
0

Jo visserligen får man regga en kull utan stamnamn men du får inte regga någon kull om du inte är medlem i en kattklubb och då är du registerad uppfödare utan stamnamn.Sen kommer det även att tas upp att det finns andra förbund än SVERAK.

Det blev en miss där av den som skrev uppropet vid kontakt med BLOCKET kommer det att ändras.

Hyrrokkin
0

#5 Fast njaa, du kan vara medlem i en kattklubb utan några som helst avelsambitioner. Du behöver inte ens ha katt (behöver man visserligen inte för stamnamn heller..) Men jag vill inte kalla det för "registrerad uppfödare utan stamnamn" bara för att man är med i en kattklubb, det tycker jag ger fel signaler till vad en kattklubb är och gör..

Har du inte stamnamn är du ju inte registrerad, att vara medlem i en kattklubb har ju ingenting med stamnamnet att göra mer än att du ansöker genom att skicka in till din kattklubb (som sedan skickar vidare till Sverak).

MonicaLagerquist
0

Som medlem i en kattklubb förbinder du dig att följa deras regler.Både som "bara" kattägare eller uppfödare eller utställare.Det är därför vissa personer inte få gå ur kattklubben.Det har hänt att folk som misskött sig nekats utträde ur klubben eftersom att man från klubben/förbundets sida vill ha koll på personen.

Hyrrokkin
0

#7 Men att säga att man som medlem i kattklubb är "registrerad utan stamnamn" är ju inte riktigt rätt…

Att man aldrig får gå ur en kattklubb har jag aldrig hört talas om. Det låter ju helt absurt att något jag gått med i frivilligt är något jag inte kan själv kan styra när jag vill gå ur. Vaddå "hålla koll på personen"? Vad menar du med det?

MonicaLagerquist
0

Jag tar det i PM till dig.

Hyrrokkin
0

#9 Tackar! :)

BlackWingedAngel
0

#5 Sedan räcker det ju inte att ni ändrar vid kontakt med blocket. Den texten ni ska meddela dem ska ju stå tillsammans med de som skrivit. Texten är ju inte giltlig om den inte har samma innehåll som folk skrivit under.

MonicaLagerquist
0

Jag är inte inblandad men jag vet att ändringen är på G:

Hyrrokkin
0

#11 Ändring om hur det ska stå formulerat är under bearbetning. Normalt får man inte ändra på en text som redan är skrivit, men tydligen har webmastern(?) för sidan varit ovanligt hjälpsam i just den här frågan, så det blir nog bra tillslut.

Har själv skrivit under nu när jag litar på att det kommer bli ett bra slutresultat =)

ingann
1

Jag tänker inte skriva under.. Hur man säljer sin katt tycker jag är upp till var och en så länge man följer lagen, dvs inga kattungar under 12 veckor… Sverak är ingen lagstiftande organisation öht utan har regler som gäller för deras medlemmar.. Inte för någon annan… Vill ni ha det som lag så försök isf påverka jordbruksministern…

Det finns så många andra tillsalu-sidor som inte ens bryr sig i om djur säljs nyfödda… Blocket följer iaf lagen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Silvestris
0

Vore tacksam om SVERAK inte sätts som norm. Vi är många seriösa uppfödare som inte föder upp inom SVERAK. Byt ut "uppfödd av en Sverak godkänd uppfödare" till "uppfödd av en uppfödare registrerad hos något av de internationellt erkända kattförbunden" så kan jag skriva under.

Om Blocket följer detta kommer jag inte kunna använda deras sajt för att annonsera mina raskattungar. Tack för den…

ingann
0

#15 Också en anledning till att inte skriva under.. Sverak är ju faktiskt bara en av flera organisationer:)

/Ingalill

Hyrrokkin
0

#14 Men det är ju lite det som är grejen.. Det blir felaktig marknadsföring när blocket kräver att man ska skriva att man följer Sveraks regler (läs mitt inlägg #2) när man inte gör det. Sedan känns det som att du har missat halva poängen.. Det handlar om att man inte vill ha folk som lurar sina köpare, men det kanske du ser som en bra grej?

Man vill inte med den här listan skapa en lag, bara en ändring över hur det går till när man lägger ut en annons på blocket.

#15 Det är också under diskussion hur man ska uttrycka sig för att få med alla förbund på ett bra sätt ;)

ingann
0

#17 är det då inte bättre att försöka få dem att skriva att man ska följa svensk lag?

Tror du på fullaste allvar att du kan få någon som vill luras att låta bli det för att det skrivs att det är en registrerad uppfödare? Hur svårt är det inte för folk att skriva att de är det trots att det inte är fallet? Vem kollar att uppgifterna i annonserna är korrekta?  Lurendrejare lär vi aldrig slippa hur mycket vi än försöker…

Så länge det inte finns en lag på att kattföräldrarna ska vara registrerade (även huskatter) så kommer det aldrig att funka.. Med en sån lag däremot skulle annonsörerna vara tvugna att skriva i minst honans registreringsnummer när de skriver in sin annons.. Precis som man måste göra när det gäller hundar…

/Ingalill

Hyrrokkin
0

Varför skulle det inte fungera, eller åtminstone avskräcka en del av bedragarna? Som det är idag så är uppgifterna Blocket använder sig av fel. Är det bra tycker du alltså? Du tycker inte det ska ändras så folk faktiskt får reda på vad som sker?

Nej, hela världen ändras inte av det här, men en stig bildas inte av att bara en fot trampar heller. Varför är folk så rädda för att ta små steg i rätt riktning för att hjälpa till? Idag finns det ca 2500 kattannonser på blocket. en STOR majoritet av dessa säger att de följer Sveraks regler (du känner till Sveraks regler, eller?) när de inte alls gör det, och detta för att Blocket säger att det ska stå med i annonsen. Detta ger oerhört fel signaler till köparna och folk som har mindre koll än du(?) och jag, tycker du inte?!

till och med bilannonser kräver mer specificiering än kattannonser gör, de kräver att man fuller i typ av växellåda, vilken årsmodell, miltal och bränsle. En kattannons kräver som sagt att du skriver i att den följs enligt Sveraks regler oavsett om det är sant eller inte. Blocket verkar tro att "Sveraks regler" endast innefattar 12-veckorslagen och det får de ju även andra att tro när de uttrycker sig så. Är det inte dags att informera folk hur det ligger till? Ett par valmöjligheter med "raskatt eller huskatt", "Registrerad i förbund/oregistrerad" för att ta två exempel kan väl knappast göra saken värre? Så varför motarbeta?

Rom byggdes inte på en dag, men om du inte vill vara med och lägga grundstenarna så fine, sitt i bakgrunden och titta på, men jag tycker det är fel att säga att det är en dålig idé av någon att försöka ändra på något som vi väl alla vill ändra på i slutändan.

MonicaLagerquist
0

Det ser ut som om många missat gjejen med uppropet.I dagens Blocket annonser står det. Vi föjler SVERAKS regeler angående försäljning av katt.Det stämmer ju inte alls.Eftersom att Blocket uppenbarligen tror att 12-veckors regeln är enda regeln som finns för försäljning av katt.

Nu lägger jag ner det här ni som så gräsligt är emot uppropet gör något själva eller tycker ni arr det är rätt att sälja Skogskatter och halv birmor som raskatter för 4500 utan vaccinering bara de är över tolv veckor

Silvestris
0

Jag förstår syftet men ser helt enkelt att om Blocket följer de rekommendationer som ges i uppropet så är vi flera seriösa uppfödare som inte längre kan använda deras annonstorg. Syftet är gott men konsekvenserna kan slå fel (om Blocket anammar det som har skrivits).

spiritedaway
0

#21 Varför skulle inte det gå?

Silvestris
0

Därför att om Blocket antar den förslagna definitionen av raskatt räknas inte mina högst renrasiga katter som raskatter eftersom jag inte är SVERAK-godkänd. Jag har inga skäl i världen att vara SVERAK-godkänd eftersom jag inte föder upp inom SVERAK utan inom ett annat erkänt kattförbund.

Jag tänker ju inte börja marknadsföra mina raskatter som huskatter bara för att SVERAK sätts som norm.

spiritedaway
0

#23 Men dina katter får stamtavla alltså?

I såna fall så om du läser lite längre upp i tråden så kommer det formuleras om. Och försöka formulera för att få med alla förbund på ett bra sätt.

Annaliz
0

Det här var väldigt intressant, men jag känner mig väl aningen trög :)

Jag tycker det är bra att man ska vara mer tydlig när det gäller försäljning av huskatter och raskatter.

Men kan man verkligen luras på detta sätt? Måste inte kullen vara registrerad i ett kattförbund och inneha stamtavla för att vara renrasig? Jag har alltid ansett att alla som inte är registrerade i ett kattförbund eller som inte innehar stamtavla bl.a är huskatter? Hur kan man då bli lurad på att det är renrasigt?

Jag vet däremot att många skriver att de är renrasiga blandningar i en huskatt för att öka värdet på katten. Men det är ju fortfarande en huskatt.

JessicaN
0

#25 Det finns många där ute som inte vet att det krävs en stamtavla för att det ska vara en raskatt, den kanske ser väldigt mycket ut som en raskatt och då tror man förstås att det är det också om man inte vet att det krävs stamtavla.

Sen kan det också vara dom som tycker att det låter fint med blandningen perser/huskatt som brukar vara ganska vanlig på Blocket. Eftersom man säger blandras om hundar så kanske många tror att det är mycket mer värt med en perser/huskatt än bara huskatt.

Maine Coon eller Skogisblandning brukar också vara rätt så vanligt att folk skriver på långhåriga huskatter, inte alla heller som vet att det finns långhåriga "renrasiga" huskatter, att det faktiskt inte behöver vara någon inblandning av raskatt alls för att få långhårig huskatt.

Annaliz
0

#26 Jag förstår att det är okunskapen som bidrar till detta problem och jag vet att det är mycket vanligt att man gärna nämner om det finns eller tros finnas renrasigt i kissen. Jag vet att många anser det som ett högre värde, fast egentligen alla huskatter är utav många olika blandningar.

Så om man preciserar sig på detta sätt innan man säljer sina katter, tror ni dem slutar att nämna att en specifik ras finns i katten bara för att den är långhårig? t.ex. Även om annonsen tillhör kategorin Huskatter osv.

Man kan ju alltid hoppas…

Signe-Jonna
0

#20 Mycket bra upprop tycker jag! Såg själv en annons härom dagen, kanske finns den kvar, där "Norska skogkatter" utan stamtavla och utan vaccination, och chip m.m. säljs för 4500:-!!! Det är ju att lura folk, dom som köper dessa katter tror förstås att de köper en raskatt, när det i själv verket är en huskatt. Skrikandes

Hyrrokkin
0

#23 Som jag sa tidigare, omformulering är under arbete. Det som står nu är inte det som kommer vara det slutliga resultatet utan man ska få in fler(/alla) förbund på ett eller annat sätt.

Du kan själv följa diskussionen här.

ingann
0

#19 Mottarbeta??? För att jag inte vill skriva under nåt som jag inte tror ett dyft på??? I hundannonser måste det stå med att man följer SKK´s regler om 8 veckor… I kattannonser står det att de måste följa Sveraks regler om 12 veckor…  Jag kan inte hitta något om att det gäller alla Sveraks regler?

Och avskräcka bedragare? Knappast.. Inte ens med lagar får man bort dem, de hittar alltid nya sätt att luras.  Så länge det finns en marknad så finns det bedragare. Det vet både du(?) och jag.

Som jag tyder dina inlägg så dumförklarar du alla blockets läsare…  Varför inte gå på Eniros köp&sälj istället? de har inga regler alls.. inte ens ett minimipris…

/Ingalill

Signe-Jonna
0

#30 Dumförklarar? Faktum är att många som ska köpa sin första raskatt inte vet hur de ska kunna veta om katten är raskatt eller en bluff. Alla människor är inte insatta i raskattsavel. Jag har själv fått frågor angående detta av köpare som varit oroliga att de skulle bli lurade och få en huskatt istället för en raskatt. Stamtavla ska alltid följa med en raskatt, annars är katten huskatt. Att få ut den informationen till massorna vore bra och där har Blocket ett stort ansvar, Blocket som ju faktiskt är den största siten i sitt slag.

ingann
0

#31 ja, dumförklarar… Man behöver inte vara insatt i raskattsavel för att kunna ta reda på vad som gäller..  Klarar man av att söka sig till tex blocket, så klarar man kanske av att söka fram annan information också.

Annars bör alla ställen ha ett ansvar i att informera om allt..

Ex: Du går på loppmarknad. Det bör med detta resonemang vara loppisens ansvar att se till att alla som hyr ett bord informerar sina köpare/besökare om att det verkligen är begagnade saker och säljs i befintligt skick?

Jag har fått frågor (trots att jag inte har något med nån loppis att göra) om hur man ska göra när varan de köpt gått sönder när de kommit hem…

/Ingalill

MonicaLagerquist
0

Har träffat på en mängs olyckliga människor som köpt vad de trodde var en raskatt som de enkelt för 200 kronor kunde få ut stamtava på.

Signe-Jonna
0

#32 Vad gäller ditt exempel så förstår jag inte vad det skulle ha med denna sak att göra. Att skriva i en annons att man säljer Norska skogkattungar, trots att de varesig har stamtavla eller något annat är falsk marknadsföring och lurendrejeri, inget annat. Men du tycker kanske det är helt okej att lura folk?

Signe-Jonna
0

#33 Ja, många tror ju tyvärr att de kan få ut en stamtavla på kattungen för att de sett föräldrarnas stamtavlor. Men så funkar det ju inte… Klart de blir besvikna och känner sig lurade då!

Silvestris
0

Katterna registreras och får registreringsbevis. Stamtavlor kan rekvireras av köparna om de vill ha.

Ja, jag har sett att det ska omformuleras men jag skriver fortfarande inte under ett upprop som är formulerat på det viset. Om det dyker upp ett nytt upprop med den redigerade formuleringen kan jag skriva under.

Ja, jag är gräsligt noga med vad jag skriver under.

Signe-Jonna
0

#36 Registreringsbevis istället för stamtavla? Vilket förbund är det? Jag blir lite nyfiken, och någon personlig sida finns det ju ingen tillgång till…

Silvestris
0

Tex. tillämpar CFA, GCCF och TICA det systemet dvs. att registreringsbevis och stamtavlor är skiljda. Certifierade stamtavlor beställer man när man vill och hur många man vill.

Mainebusters
0

#14  Håller med.

Och vill en säljare ha 4500kr för en blandning av perser/birma, så är det väl upp till dem. Om det står att det är en blandning i annonsen.

Lena
0

Håller med om att det är mycket som behöver stramas upp när det gäller Blockets Husdjursannonser. Vissa saker har förbättrats genom åren, men det finns en hel del kvar att önska. Särskilt när det kommer till katter där okunnigheten är mycket stor. Visst finns det annonsforum som är sämre än Blocket, men det tycker jag inte ska utgöra något hinder för att förbättra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Isira
0

skrivit under

Karizma
0

påskrivet + min man, men tycker att blocket är rätt hårda med hålla 12v då jag själv satt ut kattungar (räddalivet) så vet jag att de kollar av så det står och hoppas att alla som säljer kattungar är ärliga med.

spiritedaway
0

#42 Dock lyckas det komma ut annonser ibland. Så det skadar verkligen inte om det blir ännu hårdare regler.

Karizma
0

43, ja de tas ju bort rätt snabbt med, jag har inte sett en ända på 1 år i vårant län lusläser djuranonnser varje dag :) Men helt klart kanske de skulle ha just katt o hund personer som står o kollar in anonnserna som kan även djur. Jag är dok mer trött på eniro som med är en välbesökt sida där hittar man ju en del kan jag säga :S

spiritedaway
0

#44 Såg några i somras, men anmäldes ju direkt så att dom togs bort.

Jaså? Eniro besöker jag aldrig. Ska ta en titt.

spiritedaway
0

#36 Det är väl bra att man är noga med vad man skriver under. Man ska ju inte skriva under nåt man inte känner sig säker på att man vill stödja.

Hyrrokkin
0

#30 My bad, jag har läst så grymt många annonser där det står "säljs enligt sveraks regler" att jag helt enkelt förvrängt den riktiga texten när jag läst. Gjorde det nu också, först tredje gången jag läste och tog det ord för ord såg jag vad det verkligen stod. Sorry för felet.

Men hur som helst, med tanke på hur många annonser som skriver fel känns det som att en förtydling bör finnas. Jovisst är det säljarens ansvar att ta reda på vad de säljer, men hur ska de få reda på det då när ingen brättar för dom? För handen på hjärtat, hur många orkar ta reda på bakgrunden i precis allt man säljer, oavsett vad det är?

Det är ju inga massiva ändringar man vill ha, men att få välja mellan tex ras- och huskatt och att det står beskrivet vad skillnaden mellan dessa är kan väl knappast skada? Har själv svårt att förstå hur någon som värnar om kattens status tycker det här är en dålig grej. Sedan att det som står formulerat i texten idag kanske inte passar alla är en annan sak, men jag tycker oavsett att tanken är god.

Annaliz
0

Trist att de finns folk som försöker luras och lyckas.

Om föräldrarna innehar stamtavla och är registrerade. Varför gör man inte samma sak med kullen? Är det en oerhörd kostnad eller vad är problemet där? Tjänar man inte mer på att göra allt rätt från början till slut? (Då menar jag inte bara pengar).

Trist att människor som planerar eller länge planerat att skaffa raskatt inte kollar upp vad som skall gälla för en fullt renrasig katt innan man väljer att köpa den. Ord är alldeles för lite att förlita sig på, tycker jag. Man bör väl läsa på lite om man vill vara helt säker. Man bör även fråga fler än en person för att ens tänka på att förlita sig på en okänd människa, enligt min åsikt.

Men ibland gör man väl bara det, i guess, men man lär sig så länge man lever…

Silvestris
0

Det kan vara så att avkomman inte får reggas, tex. för att en förälder är belagd ned avelsförbud. Oftast tror jag dock att der handlar om ointresse och okunskap. Det kostar 100-200 kr per katt att regga men du kan lätt göra ett prispåslag med 1000 kr när det är gjort så det är en dålig affär att inte regga. Iofs ställs det högre krav på dig om du reggar.

Annaliz
0

#49 Aha, ja avelsförbud tänkte jag inte ens på. Visst finns det säkert uppfödare som struntar i det?! Men jag hoppas sådana katter kastreras eller uppmanas att kastreras vid överlåtandet och förblir sällskapskatter. Har de inget stamnamn och ingen stamtavla har de inte heller något namn att smutsa ner med sin oseriositet. Ja, förutom det stamnamn de redan bär på, förstås… Men det är ju bra att många avtalar om detta ifall kastrering inte görs innan försäljning.

Eller är jag ute och cyklar? Det kanske inte finns något avtal om kastrering?

Silvestris
0

Du kan som uppfödare inte skriva juridiskt giltiga kastreringsavtal med en som köper en sällskapskatt.

Annaliz
0

#51 Ok, jag förstår. Tråkigt att det finns folk som struntar i avelsförbud.

Sagolika
0

Påskrivet.

MonicaLagerquist
0

Nu har den som fixade Uppropet skrivit ett mail till BLOCKET och det ser ut som följer.

Mitt mail till Blockets VD löd:

Hej!

Jag har startat ett upprop på vilka förbättringar vi uppfödare och kattägare gärna ser att Blocket gör, http://upprop.nu/LCYZ

Det är väldigt enkla saker, som skulle göra att ni kan få in fler annonsörer för att ni ses som en seriös annonssida vid försäljning av katter.

Precis som man får göra vissa val när man letar efter bilar så skulle vi vilja att dessa valmöjligheter lades till vid försäljning av katter.
Först val av ras: Huskatt eller Raskatt(Stambokförd) att man får kryssa i ett av dessa.

Sen ska man kunna klicka i om man vill:
[ ] Vaccinerad mot kattpest & kattsnuva
[ ] ID märkt
[ ] Veterinärbesiktad (Intyg ej äldre än 7 dagar)
[ ] Avmaskad

Sen är det många som fuskar med 12 veckor.
En tjej som köpte via blocket en påstådd raskattunge för flera tusen, men den dog för att den var under 12 veckor.

Om man måste fylla i födelsetatum för kull/katt så kan bet kanske bli svårare att bryta mot lagen?

Jag ser framemot att höra ifrån dig, hur ni ser på detta växande problem. Om våra förslag kanske kan vara något som kan hjälpa er?

Ha en trevlig helg.

prodigy
0

Det stora problemet är väl ändå att katter säljs under 12 veckor eller/ och att de inte är vaccinerade och märkta! Att raskatter värderas högre är ju egentligen inte relevant i disk. Det är upp till var och en om de vill kunna avla inom en viss ras. Detsamma om någon vill betala 4500 kr för en viss blandning, eller för den delen en huskatt, varför inte?

Det bör framgå av blockets regler att de stödjer ett riktigt omhändertagande av katten, vare sig det är en huskatt eller raskatt!

Tror verkligen att ovan nämnda förslag kommer bidra till en bättre syn på katten….Det är få människor i dag som skulle sälja sina blandrasvalpar för 10kr, omärkta och för unga…

Silvestris
0

Om högre värderande av raskatter gör att säljare falskt marknadsför sina katter som raskatter blir det ett problem. Faktiskt något de skulle kunna åka dit på rent juridiskt.

Det händer ganska ofta att långhåriga huskatter marknadsförs som norska skogkatter och förstagångsköpare som inte vet hur ett "korrekt raskattköp" går till blir lurade på pengar. De betalar 4000 kr för en katt de trodde de skulle kunna ställa ut och så får de något helt annat.

Därför är det viktigt att upplysa om vad köpare ska se efter när de vill urskilja en raskatt från en huskatt.

Men självklart är det allra viktigast att uppmuntra till bra omhändertahande av katter. Ansvarsfullt kattägande och kattsäljande.

Signe-Jonna
0

Norska skogskatter finns nu att köpa på Blocket för 6000:-!!! Mamman har stamtavla, men pappan har ingen! Tyst

Hyrrokkin
0

#57 Inte hon igen.. Skrikandes Jag har mailat henne flera gånger och hon vägrar svara, har även anmält annonser från henne.. Åh jag blir så less..

spiritedaway
0

#57 Man kan ju hoppas att folk inser att dom kan köpa en renrasig där nödvändiga tester är gjorda istället för att lägga ut 6000 kr på en huskatt där människorna bakom mest troligt bara vill tjäna pengar.

Nu går det ju inte se utifrån det där vad dom gjort innan aveln, men man kan ju gissa. Ska nog ta och skriva och kolla lite vad som är gjort innan aveln.

Signe-Jonna
0

Många tar ju mindre än 6000:- för en renrasig med stamtavla! Lurendrejeri! Jag tog bort länken, antar att man inte får länka till en sida på Blocket?

Hyrrokkin
0

#59 Men det är ju just det.. Folk köper katterna i god tro om att det är en raskatt dom köpt, så himla trist..

Första gången jag mailade henne frågade jag om vilka katternas föräldrar var, men hon vägrade svara utan hänvisade bara till referenser som kunde berätta om hur söta kattungar hon fött upp tidigare..  Då undrar man ju helt klart vad som är fel på föräldrarna eftersom de inte kan nämnas vid namn..

Har anmält hennes annons igen, suck, när ska det här sluta…

spiritedaway
0

#61 Jo tyvärr.

Så jag ska inte räkna med att få svar på mina frågor från henne alltså?

Hyrrokkin
0

#62 Nej det tror jag tyvärr ser mörkt ut Tungan ute

Men hjälp gärna till och anmäl annonsen för vilseledande eller falsk marknadsföring. Hon får folk att tro att de köper raskatter när det är huskatter det handlar om.

Signe-Jonna
0

Har anmält jag också, får väl se om det hjälper!

#63 Har de tagit bort annonser du anmält?

spiritedaway
0

#63 Okej Tungan ute

Jag ska göra det.

Hyrrokkin
0

#64 Vet faktiskt inte :P Har glömt spara annonser jag anmält för att kolla om de försvinner eller ändras, men jag tror att en del har försvunnit. Om inte annat så lär ju Blocket bli trött på alla anmälningar så att de verkligen gör något åt kattannonssituationen Flört

spiritedaway
0

Det skadar ju inte att anmäla såna annonser i alla fall Glad

Annaliz
0

Hade jag haft länken hade jag också anmält.

spiritedaway
0

#68 skickar ett pm.

Hyrrokkin
0

Nu fick jag ett mail från blocket att de ska kolla upp annonsören. Det var första gången jag fick svar på en anmälan.

Gunlog
0

Hehehe… Du e bara min idol Hyrrokkin… Hehehe…

Jag diggediggediggelidiggar dig…

Är inte annonsen borttagen än? Pm:a mig gärna så ska jag gå in och blida min uppfattning, SEN anmäler jag…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Hyrrokkin
0

Men shit.. Tidigare sa annonsen "Bara en hona kvar" och visade bilder på en padda. Nu säger samma annons "Bara en hane kvar" och visar bilder på en röding. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta…

#71 Hehe, du är bra härlig du Gunlog Flört PM:ar dig med annonsen.

Annaliz
0

#73 Såg det, köparen kanske ändrade sig… jag la in en anmälan igår iallafall och fick ett mail för ett tag sedan att de skulle kolla upp det.

tervmatte
0

Skulle man inte kunna lägga dit att om man bockar för "Renrasig" så måste man ange kattens eller föräldrarnas registreringsnummer?

På så sätt kan man hindra bedragare som bockar för renrasig  men i själva verket säljer en huskatt.

Silvestris
0

Det finns ingenting som hindrar bedragare från att fylla i falska reg-nummer och Blocket har ingen möjlighet att kolla upp en sådan sak.

Folk som marknadsför och säljer katter som något de inte är ska anmälas för falsk marknadsföring och/eller bedrägeri. Om folk börjar göra det kanske det på allvar går att få bukt med eländet.

lillmymlan
0

påskrivet

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*