Kattkläder
Apropå glamorösa katter, så verkar det som om någon är på väg att hänga på trenden (?) med kläder till katter i Sverige, läs mer här.
Skulle era katter acceptera att bli påklädda? Och skulle ni vilja klä dem? Vad skulle det i så fall vara för typ av kläder?

Nej mina grabbar är för manliga för en massa blingbling. Dessutom skulle dom aldrig acceptera att ha något på sig.

Inte ens en lite kamouflageluvtröja…?:)

Några fler åsikter i frågan?
Om jag nån gång skaffar mig en nakenkatt så kan jag tänka mig att sätta på den kläder men aldrig annars. För mig känns det onaturligt med kläder på djur om det då inte är nakenkatt eller nakenhund som ju faktiskt verkligen behöver ha det. Men naturligtvis är det ju upp till var och en hur man vill ha det och så länge inte djuret lider av det så….
Jag skulle aldrig klä mina katter i kläder.
Kanske om man hade en nakenhund och skulle gå ut med den på vintern för att den skulle kunna få göra sin behov, så den inte skulle frysa, men på katter vet jag faktiskt inte.
Tycker hela de där kläder på djur modet är hemskt.
Köp en docka eller något :)
Jag har kläder till min kisse men hon e naken! Det är inga fel!
Jag förstår verkligen inte varför man ska hålla på att förmänskliga djur hela tiden. Låt djur vara djur så kan vi förlöjliga oss själva istället.

jag fick ett rosa täcke (för skoj skull) till anni då jag fyllde år och provade det på henne, hon stelnade totalt och edan liksom lade sig/välte till sidan. hon verka inte tycka illa om det men har svårt med det där med tyckdkraft då vikten blir lite annorlunda än i vanliga fall.
jag skulle aldrig seriöst sätta på mina katter kläder och inte heller hundar men däremot kanke jag skulle kunna komma på det om jag tänkte ta ett kort eller sådant, (om katten inte protusterade)
har en sphynx och cornish rex och när jag vet att dem ska va där det är dragit/kallt el starkt solksken så får dem en tröja på sig, mer noga med sphynxen än cornisharna men eftersom mina ena cornish älskar att ha kläder på sig så brukar han oxå få ha det. ;) Sen tycker jag faktiskt som så att när nu sphynxen behöver kläder ibland kan man väl få välja fina käder när dem ändå ska ha nåt plagg? För inte använder vi människor fula kläder? Visst man ska inte förmänskliga djur men jag ser faktiskt stor skillnad när jag sätter på nån av killarna en snygg tröja eller en rätt 'tråkig'. Dem kanske inte upplever fint på samma sätt som vi men klart dem känner skillnad. Kan ta ett ex på min cornish hona, när man tar på henne nåt av mina armband som halsband sträcker hon så på sig o struttar runt o gör sig till, man ser verkligen hur hon trivs i att va 'upp piffad'. Många tror säkert att jag inbillar mig men näe, fler har sett beteendet ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
nä mina katter har päls så kläder skulle jag itne sätta på mina, visst har jag satt på dockkläder på Mizzan för att visa barnen hu gullig hon är :) Men visst jag kan tänka mig att nakenkatterna (kommer inte på namnet på rasen) att dom behöver kläder min inte andra katter ser ju inte klokt ut.
#11 Dem vanligaste 'nakenkatts'raserna heter Sphynx, Don Sphynx och Peterbald…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

jag tkr de e okej om man ska ta julkort lr nåt, fast bara om katten tkr de e okej annars ska man nog låta bli..jag skulle ta kort på min katt i julas me en mössa på men han började leka me den ist xD

Skulle inte ens tänka tanken att klä på våra katter dom är djur inte leksaker köp en docka som någon skrev.. Skaffar man sig en naken katt så får man väl ha varmt inne så den klarar sig bra. Nu skulle jag aldrig klä på min hund heller men har man en naken hud så kan jag ju fatta om man har ett vanligt täcke el dyligt för dom måste ju ut & pissa iallafall men allt e ju såååå överdrivet idag. Massa glitter & dyl uj jag tycker inte det är som det ska som sagt skaffa en docka istället..
#10 "men jag ser faktiskt stor skillnad när jag sätter på nån av killarna en snygg tröja eller en rätt 'tråkig'. Dem kanske inte upplever fint på samma sätt som vi men klart dem känner skillnad."
Ja, jag tror du inbillar dej..
#15 Klart du tror det, skulle inte tro det själv om det inte är för att jag sett det själv, o det är inte bara på mina katter det gäller utan andras också.
Sen för att kanske förtydliga, använder endast tröjor när det behövs, vem vill dra en nakenkatt till veterinären el på utställning (där man kan få stå utomhus o vänta ett bra tag) en kall vinterdag utan att den får nåt varmt på sig?? Då kan vi människor gå ut nakna oxå, vi är faktiskt inte heller gjorda för att ha kläder på oss! ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Katter är olika.
Min ena katt kan se mallig ut i halsband och är helt bekväm med det.
Min andra katt betraktar halsband som en tävling i konsten att snabbast få av sig obehagliga prylar.
Jag har aldrig provat att sätta på dem kläder, men jag kan tänka mig att hon som inte gillar halsband nog faktiskt skulle kunna stå ut i en varm tröja när det är kallt. Hon är som en värmesökande robot. Den katten som gillar halsband skulle nog kunna plåga sig kvar i ett plagg om jag satte på honom det, därför att han är en artig katt - men så vill jag ju inte göra mot honom.
Om katten trivs, så trivs den väl - eller hur? Kläder är ju inte direkt giftiga eller skadliga i sig.

Inte heller jag har någon nakenkatt. Om jag hade det så skulle det säkert finnas värmande plagg i garderoben. Då menar jag täcken och tröjor. Jag gissar att det säkert kan behövas när man är naken.
Däremot skulle det aldrig falla mig in att "spöka" ut dom. Med detta menar jag att klä dem i diverse märkliga utstyrslar. Brudklänningar, små tyllkjolar, frack, kanindräkter och jag vet inte allt märkligt som finns att köpa. Detta är för mig ett rent hån emot det djur som måste ha såna "kläder". Lyteskomik är ordet jag tänker på!
Jag har själv sytt och stickat till småhundar. Ett värmande täcke eller en varm o go tröja på en liten hund kan vara nödvändigt om vintern blir kall.
Mina egna pälsbeklädda katter skulle jag aldrig sätta kläder på.
Inte heller de stora hundarna med gott om päls!
14 Othello nu har jag satt på en katt en docktröja 1 gång så du ska ju inte tro att jag lr någon annan sätter på våra katter kläder och du ska bara veta hur den katten är dessutom! Detta är katten som är en kelgris älskar att vara med mig o barnen överallt dessutom kallas hon inte för grise-Mizzan för inte. Denna katt gillar att åka dockvagn med ska barnen ta å kasta ut henne när hon går å lägger sig i den, då dom är ute å går med docka i vagnen kommer hon för att vilja följa med hoppar själv i den har sett det flera gg. Inte alltid barnen vill att hon sak häga med i vagnen häller, utan dom får säga neeee Mizzan så hör man MAMMMA nu ville vi leka å mizzan förstör så jag tror inte hon led av en docktröja på sin den minuten å dessutom så span hon stackars lilla Mizzan.
Skulle absolut kunna tänka mig att klä min katt.
Hon är innekatt men älskar att komma ut med matte och leka.
På sommaren är det ju helt okej, men märker ju på hösten/vintern att hon fryser.
Tycker det är hemskt att hon ska behöva stanna inne bara för att det är kallt ute när det enda som behövs är en tröja/täcke eller liknande.
:)
usch, kan det bli värre? katter är katter, inga leksaker. köp en docka i stället som ni kan byta kläder på.
Katter är inte dockor. Vissa plagg kan fylla en funktion på katter som har klent med päls (eller ingen päls annat) men i övrigt är det bara fjanterier att klä upp sina katter som dockor. Hundar också för den delen.
inga kläder eller liknande sätts på mina katter om de inte ska fylla en funktion, som tex avsaknad av päls, gömma operations sår eller liknande.
Vill jag köpa gulliga kläder kan jag göra det åt min son, han är iaf en sån som ska ha kläder :)
Jag har fem Norska skogkatter och jag tvivlar på att någon av dem skulle uppskatta att ha kläder på sig. Är nog lite emot sådant där trams, men för ett bra foto skulle jag väl kunna tänka mig att sätta på dem en lite tröja eller en tomteluva.
Men kläderna i reportaget är otroligt fina, det kan man inte komma ifrån.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

har haft en tröja på en av mina katter en gång när jag ville dölja två stora sår av ett hundbett, eftersom hon verkligen avskyr att bära tratt. tröjan hade hon inga problem att ha på sig, men om det inte "fyller någon funktion" så tycker jag bara det är onödigt.
Oj vilken gammal tråd. Men jag kan ju tillägga att jag skulle inte använda klädesplagg på djur som inte fyller en funktion.

Hellre tröja på en katt som trivs med det än en frysande katt för att matte/husse är insnöade på att "katter ska inte ha kläder".
Jag har inga som helst problem med kläder som har ett praktiskt syfte. Termotäcken, varma tröjor och dylikt. Få av de djur vi håller som tamdjur (oavsett art - hästar, hundar, katter..) är gjorda för att klara av vårt nordiska vinterklimat, och då tycker jag snarare det är fel att låta djuret frysa och med riskerna det innebär att bli nerkyld.
Att tvinga på en katt en prinsessklänning (för att ta ett exempel på ett klädesplagg som inte har någon praktisk funktion) som verkligen inte tycker om det känns ju ganska onödigt, med det är knappast något som skadar katten. Jag kan själv slänga på en tomteluva på våra katter för att det är roligt att se deras sura miner när dom har luvorna på sig. Men det är ju skillnad på att klä på och klä på. Att de ständigt ska gå omkring i kläder för att husse/matte tycker det är kul och gulligt är väl inte något jag direkt är ett fan av, men som sagt, praktiska kläder - självklart om djuret behöver det! Det är väl synd om en innekatt ska tvingas leva totalt instängd inomhus 8 månader om året bara för att den fryser när det börjar bli lite kyligare. Trivs den i tröja - sätt på den en tröja!
#27 Kan bara hålla med! Men det är inte lätt att hitta kläder tycker jag.. har någon tips om var det finns, så dela gärna med er!

Hyrrokkin, håller med dig totalt, och helt ärligt blir jag lite fascinerad över att folk tcker att det är helt okej att en nakenkatt kan ha på sig värmande plagg, men absolut inte de katter med päls. själv har jag birmor, alltså katter md Mycket päls. de fryser så de skakar från november fram till april. de vägrar gå utanför dörren, och det har till och med gått såpass långt den här vintern att de sover under täcket. hittar jag något praktiskt flecetäcke eller liknande följer detmed hem ögona böj :P helldre det än att damerna får sitta inne hela vintern.
Nej det är ju fler än nakenkatter som kan behöva lite extra värme.

Jag hade en tröja till min skogis när han var rakad. Ändå blev stackarn förkyld! :(

När jag var liten sydde jag alltid kläder till vår fisförnäma kattdam, som snällt men surt accepterade diverse tröjor, linnen, täcken och tomteluvor :P
På skoj gjorde jag ett litet luciatäcke med glitter till en jourkatt för ett år sen, och hon tyckte det var lite konstigt med helt okej :P
Visst kan man väl prova nån gång för skojs skull, eller för funktions skull om det är ex nakenkatter eller andra "fryslortar", men jag tycker inte att katter ska ha kläder för att "det är snyggt och moderiktigt", absolut inte! Djur är djur, och ska inte bli påtvingade kläder om de inte själva visar att de gillar det!