Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2332 ggr
jessicaho
0

Kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hämtat en kattunge i dag men har inte kommit på något namn men de är en hane

TacoBelle
0

Haha, så himla söt den var! Skrattande

Sigge Svartnos vore klockrent!

almira
0

Halahahah! va sööööööööööööööööööt han är!!!

Jag har hört att det är bera att om kattens namn börjar på S så han lär sitt namn snabbare! min katt heter Almira (betyder evighet på gammal persiska) hon uppför sig otrolig uppmärksam inför sitt namn!

Här kan du se de vanligaste namn på katte!

JossanH
0

Jag tycker han ska heta Caspar

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Hilo]
0

Haha, han såg ut som en Svante Cool

Så söt, hur gammal är han på bilden?Kyss
Lägg gärna upp bilder på honom hur han ser ut nu.

Annaliz
0

En liten Teddy. Han är som en teddybjörn :)

Lägg ut fler bilder Skrattande

Maria
0

Så söööööötKyss

Han såg ut som en liten modig Zorro.

Eller en svart liten LakritzFlört

/Maria

susdus
0

det va det goaste jag sett på länge! Röstar för CasperGlad

SidenMoare
0

Tycker han ser ut som Sotarn

Så otroligt söt han ärKyss

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

elyse
0

Det kommer du att märka av, vad katten verkar passa att heta. Mina katter heter Mao och Castro. Nästa kommer nog att heta Palin om det är en tjej och kanske Hussein om det är en liten kille. Det får framtiden visa.

Hyrrokkin
0

Det är ju en liten Puck! Jättesöt! Kyss

Gunlog
0

Blackie… …eller Spot…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

jessicaho
0

han är 10 veckor på måndag

Maria
0

#12 Nu kommer det att bli en massa inlägg om att man ska INTE ta en kattunge före 12 veckors ålder men det kan finnas mängder av orsaker.

Har själv Moritz som var 6-7 veckor när han kom till oss. Det är en annan historia men oftast så går det bra.

Lycka till…Glad

/Maria

spiritedaway
0

#13 Japp. Det har du rätt i.

#12 Varför har du hämtat honom redan nu? Du vet väl om att kattungar ska vara minst 12 veckor innan man får hämta hem dom? Deras största utveckling sker vid 8-12 veckor, och att ta dom tidigare kan skapa problem.

Så vad var orsaken att ni har honom hemma redan nu?

jessicaho
0

För att dom andra kattungarna hade redan blivit hämtade

spiritedaway
0

#15 Tyvärr en dålig ursäkt. Du och uppfödaren har brytit mot lagen och jag hoppas att katten inte kommer att få problem pga ert dåliga beslut.

Visste du inte om att dom skulle vara minst 12 veckor?

[Malin]
0

Vi ska hämta 2 st den 10:e februari som ska få heta Elvis och Ozzy :)

Josefa
0

Det innebär att kattungarna lämnades iväg redan när de var 9 veckor… i bästa fall.

Blir ägaren anmäld, blir h*n tvungen att hämta tillbaka ungarna. Hoppas jag.

[Norrbysa]
0

Stackars katt…

Hoppas den inte får problem på grund av det här.

Hoppas den får sina vaccinationer…

Hoppas får en katt-försäkring och blir kastrerad…

Hoppas familjen bryr sig om att id-märka den och ta hand om sin katt…

Cheapo
0

Bara för att TS hämtade sin katt förtidigt betyder det inte att h*n inte kommer att ha hand om den, vaccinera, försäkra, kastrera m.m!

[Hilo]
0

#20 Handlar inte om det egentligen. Kattungen missar en massa viktiga lärdomar av mamman, kattungarna kan få men av att åka för tidigt från mamman..

JossanH
0

#19 Jag köpte ett djur som bara var 6 v när de tidigast ska lämna mamman vid 8 v. Jag fick reda på att den bara var 6v någon vecka innan jag hämtade den. Dåligt av mig att ändå köpa djuret? JA! Jag borde vetat bättre. Tar jag dålig hand om mina djur bara för att jag köpte denna för tidigt? Nej!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Maria
0

Det blev precis som jag befarade…Obestämd (se inlägg #13)

/Maria

MaalinF
0

Jag vill redan nu be samtliga tänka på sätt som vi kanske kan vänligen upplysa TS istället för att skälla. Kanske måste vi som kattälskare jobba hårdare för att 12-veckorslagen skall spridas mer. Det är en självklarthet för oss, men inte för alla.

Annaliz
0

Jag skulle tro att det ligger okunskap bakom detta. Alla kan vi göra fel. Det alla försöker framföra här är att de sista veckorna med mamman spelar viktig roll. Därav är det synd. Men nu vet du bättre till nästa gång. Lycka till med kissen.

Maria
0

#25 Inte alltid bara okunskap utan tar man inte kattungen så kan den gå värre öden tillmötesObestämd

/Maria

spiritedaway
0

#26 Men det blir inte alltid rätt att ta hand om en katt för tidigt för att den annars kan möta ett värre öde. Då beroende på situationen förstås.
Om jag t.ex skulle vara intresserad av en katt, och uppfödaren vill bli av med katterna vid 8 veckors ålder så skulle jag inte ta katten trots avlivningshot. Då gör man minst lika fel själv egentligen och "uppfödaren" kommer aldrig att lära sig nåt.

Hyrrokkin
0

#27 Precis, ibland får man tänka ett par steg längre än bara "den stackars lilla kattungen". Om uppfödaren märker att det är lätt att lämna ifrån sig kattungar för tidigt, vad är det som hindrar den från att göra det igen?

Två fel gör inte ett rätt, och vi måste säga ifrån när något är fel! Hur ska det annars kunna bli bättre?

JossanH
0

#27 Så om kattungen är avlivningshotad är det alltså bättre att "offra" den för att ägaren ska lära sig en läxa än att köpa en kattunge som är för ung?

Man kan välja att inte stödja det man tycker är fel. Men vilken uppfödare skulle hellre avliva en kattunge än att sälja den senare än 8 veckor? Och skulle dom då lära sig något av att avliva än att någon tog katten?

Sajtvärd på Iller.ifokus

spiritedaway
0

#29 Jag tycker helt enkelt det är fel att ta en kattunge för tidigt. Det är heller inte bra för katten. Jag skulle antagligen ha svårt om jag stod och var tvungen att göra det valet och veta att katten antagligen skulle dö om jag inte tog den för tidigt.

som #28 skrev beskriver rätt bra hur jag tänker om saken.

"uppfödaren" kanske lär sig, kanske inte. Vissa kanske kommer med tomma hot.(Tror oftast det handlar om tomma hot, och väldigt få som faktiskt skulle avliva dom) Men det blir inte rätt att ta en kattunge för tidigt bara för att uppfödaren annars skulle välja att avliva dom.

Det låter säkert hemskt, men det finns hur mycket katter som helst ute i världen och alla kommer inte att gå att rädda hur gärna man än vill det. Så då kan man hellre stödja antingen ett katthem, eller en som är seriös med sin kull.

Men jag tror att många som tycker det är okej att släppa iväg dom vid 8 veckor gör det för att dom inte ser något fel med det. Och då måste man börja ställa lite krav. Och vägrar då uppfödaren ge sig skulle jag utan att tveka anmäla.

Hur ska det annars bli någon ändring här i världen?

Hyrrokkin
0

#29 Ja, generellt så tycker jag faktiskt det. Dels är avlivninshot ofta bara tomma hot för att få folk att känna empati och tycka synd om djuren, dels det jag skrev tidigare - vad är det som säger att uppfödaren inte gör exakt samma sak igen med nya kattungar eftersom det gick att bli av med de första?

Ibland måste man offra en för att rädda tio.

SidenMoare
0

Men denna disskusion har förts på många trådar…. Nu frågade TS om ett namn. Tycker att tråden skall handla om det.

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

lodjuret
0

Vilken sötnosKyss Tycker det ser ut som en liten "Moltas"….

Annaliz
0

Det kan inte hjälpas om man inte vet vad som gäller,

men jag tycker att man har ansvaret att ta reda på sånt innan man säljer eller köper en katt.

Jag har gjort samma sak när jag köpte min första katt, men jag blev felinformerad.

spiritedaway
0

#32 Fast om man ska vara riktigt noga så frågade inte TS om förslag på namn.
Skrev bara att hon hämtat hem en katt men inte kommit på något namn.

Men visst, det har kanske blivit lite OT ändå.

[Thiah]
0

Vilken supersöt liten kattpojke :D

Jag måste hålla med Bumbleboo och säga att Zorro vore ett bra namn på en sådan kille.

JossanH
0

#30 #31 Hur ställer ni er då till hittekatter? om man tar hand om dom tror ni inte fler personer fortsätter släppa ut sina katter om de ser att "problemet försvinner" och folk tar hand om katterna de inte längre vill ha?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hyrrokkin
0

#37 Hittekatter är ju lite mer än bara folk som dumpat sina katter när de inte vill ha dom längre, där är det ju även förrymda katter och genom flera generationer förvildade katter som förökar sig osv.

Men visst, någon måste ju säga ifrån. När en uppfödare säljer kattungarna för tidigt är det köparen som måste säga ifrån, när en köpare tröttnar och dumpar katten är det vi säljare som måste säga ifrån och göra vad vi kan för att hitta seriösa köpare. Av ca 10 pers som varit intresserade av mina kattungar har tre verkat seriösa på det sätt jag tycker en kattägare ska vara, övriga har jag nekat då de inte har vad jag kräver av en kattungeköpare. Jag ID-mårker för att kunna identifiera katten om den rymmer och hittas, jag kastrerar även innan leverans om det är sällskapskatter för att om de trots allt skulle dumpas/rymma så är det åtminstone inte med och utökar populationen hemlösingar.

Jag tycker det är uppfödarens ansvar att ID-mårka sin katt, och om alla tar det här ansvaret tror jag snart att problemet med dumpande ägare minskar då man kan söka upp ägaren igen och i så fall kunna ställa ägaren inför rätta om denne medvetet dumpat sin katt.

Så ja, visst, båda typerna måste bekämpas, men jag tycker det är olika tillvägagångssätt och att det inte riktigt går att dra paraleller mellan hittekatter (som ju är mer än bara dumpade katter) och kattungar som säljs för tidigt (som ju helt enkelt bara är just det, kattungar som uppfödaren vill bli av med).

JossanH
0

#38 Men det är inte heller så att alla kattungar säljs vid 8 veckor för att uppfödaren vill bli av med dom, det kan finnas många orsaker till det- precis som att det kan finnas många orsaker till att det finns hittekatter. Allt är som tur är inte svart eller vitt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hyrrokkin
0

#39 Om man säljer en kattunge så vill man ju bli av med den, annars skulle man behålla den, så jo, en kattunge som säljs för tidigt är en kattunge som uppfödaren vill bli av med :P Sedan kan orsaken bakom att man vill bli av med dom variera. Jo visst kan kattmamma dö osv. men det finns fortfarande väldigt få i mina ögon vettiga anledningar till att lämna ifrån sig en kattunge tidigare än lagligt.

MajaBack
0

Vilket underbart utseende på din lilla misse!

spiritedaway
0

#37 Så ser jag det verkligen inte. För precis som Hyrrokkin säger så är det ju inte bara dumpade katter.

Däremot kommer problemet med hemlösa katter inte ta slut förrän det ställs högre krav på kattägandet allmänt. Lag på ID-märkning skulle göra en stor skillnad tror jag.

Men det går inte att jämföra med att sälja katter för tidigt heller. Det är två helt olika saker.

Dom hemlösa katterna kan man ju bara inte strunta i. Dom är hemlösa och kommer att föröka sig mer, kommer mest troligt svälta ihjäl, eller frysa ihjäl osv.

#39 Säg vilka orsaker det skulle kunna vara som gör att det är okej att kattungarna säljs för tidigt.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle också vilja veta vilken anledning du anser att det finns för att sälja katter före tolv veckor.

Stolt ägare till tre La permer

Annaliz
0

Antingen är man omedveten om lagen eller skiter i katterna och tänker på sig själv.

Säger som jag sa innan, jag tycker det är både säljaren och köparens ansvar att hålla koll på sådant när man föder upp eller köper katter.

Även om en kattmamma går bort eller blir sjuk finns det fortfarande och förhoppningsvis syskon i kullen som katten kan lära sig utav. De visar också tydligt hur hårt man får bitas t.ex.

Så det finns ingen vettig anledning.

Maria
0

Kan ni inte ta den här diskussionen i tråden 12-veckorslagen?

/Maria

IceJossan
0

Har lillen fått något namn??

jessicaho
0

jo de har han Tayson

[Thiah]
0

Tayson låter som ett tufft namn för en liten tuffing :D

Gunlog
0

Ååååhhh, en sån grabbig grabb! En riktig myspropp, ser det ut som… Och SÅ SÖT han är!

Ja, Tayson är ett mycket bra namn! Det lär han lyssna på ordentligt!

Lycka till nu med tuffingen… Cool

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

jessicaho
0

jooo han är ju en riktig tuffing :P de är så roligt att så då våran äldsta katt springer iväg så kommer tayson efter :D