Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1280 ggr
[lottaeriksson]
0

Behöver hjälp med kattsand!

Har fyra små kattungar här hemma nu som jag räddat från avlivning. Dock är jag ingen "kattmänniska", och vet inte så mkt som har med katter att göra..

Imorgon ska jag åka och inhandla Kattsand, det ska vara av en billigare variant som klumpbildande och tar bort lukt bra! Någon som har bra förslag till mig? Jag såg tex att de hade "Klumpe" på Öob, vad kan ni säga om det?

Tacksam för svar!
/Lotta

Dorkiis
0

jag har alltid bara använt everclean som ju är lite dyrare men håller länge. den bildar bra klumpar och tar bort lukt jättebra här hemma =)

[Hilo]
0

Till kattungar kan du gott ha Pussi. (Blå påse, men svartvit katt)
När de blir äldre och det börjar lukta så är inte Pussi det bästa valet.

Jag bytte till EverClean efter det att min hane vart fertil.
Bästa sanden och jag skulle inte byta den för någon annan.

Här kostar 10 kilo Pussi 99:-
EverClean 10 / 11,3 kilo 199:-

Det räcker länge och klumpar bra.

MyTwiggs
0

Hur små är kattungarna?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[lottaeriksson]
0

Okej, men jag är ju en fattig student, så jag kör på det billigare alternativet så länge ;)

#3 Vi vet inte hur gamla de är, de föddes utomhus och kattmamman kom hem med den en och en. Men de äter iaf kattmat och mamman hade slutat bry sig om dem, fräste åt dem och ville inte vara med dem. Dock är de ganska små i kroppen, så mamman kan ju inte ha varit speciellt bra kattmamma..

Men ingen som vet något om märket "Klumpe"?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Små kattungarna bör man ej ha klumpbildande sand till då de kan äta av den utan kör då på ett icke-klumpbildande i början

Millimina
0

Jag har papperspellets till mina kattungar. Minns inte vad det kostar… tyvärr! Men har för mig att det inte är så dyrt.

blondifire
0

papperspellets är lätt det billigaste. o som sagt,inget klumpbildande till bebbar.

S*Winsnes Wilda

Liljekatten
0

Jag använder träpellets till våra kattungar och det funkar jättebra plus att det är det billigaste du kan ha, 45kr för 16 kilo. Funkar att ha i vanlig låda fast då får man slänga allt efter några dagar annars funkar det bäst i en Peewee-låda. Se http://www.peewee.se/ Finns i olika storlekar och ju mindre pelletsen är ju bättre är det. Här hemma kör vi med 6 mm.

Tufvans
0

Instämmer i allt vad #8 säger. Vi har träpellets till alla katterna och till kattungar tycker jag det är ett jättebra val. Billigt dessutom, men bäst fungerar det med PeeWee-lådor.

Mison
0

Jag har precis provat Klumpe och är inte nöjd.. Klumparna går isär och allt blir en sörja i lådan…

Jag har också en hel del hittisar här, och har inte råd med dyrare sand. Jag har ett tag nu kört med Eldorados klumpbildande… Tycker den fungerar bra… Provade EverClean samtidigt ett tag, men märkte ingen skillnad, förutom på priset…

Visst är inte Eldorados helsuper… man får se till o hålla rent, annars luktar det… Och det är väldigt fin sand, som man går och trampar på, men det har jag löst med en liten borste och skyffel bredvid lådan, så man lätt kan borsta upp… Men, sanden är billig, och den tänker jag fortsätta med så länge som jag har så många katter att hålla lådor till…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

jen
0

jag har också haft eldorados sand. men jag tycker den dammar, och luktar blä!

Men sen hörde jag att Eldorado har TVÅ olika sorter.. nån som vet?

IceJossan
0

Ang. klumpbildande sand:

Billigt och bra: Eldorado och Pussi 50/50 + doftpulver, det funkar kanon här hemma. Eldorado tycker jag är hemsk om man bara har den, och Pussi kan för den med ont om pengar vara "för" dyr - men blandar man dessa funkar det kanon tycker jag. Fasta klumpar blir det. Och med doftpulvret (ofta 59:- på djuraffärer för typ 50ml) så luktar sanden tvål! Katterna också för den delen, när de varit på lådan :) Det finns i olika dofter.