Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2614 ggr
Hotlippz
0

Börjat om med två kattungar, Manx

Vi hade en katthona som blev 18,5 år som till slut blev både hjärt- och njursjuk som vi tog bort i höstas.

Under julledigheten köpte vi två kattungehonor som i dag är 16 och 20 veckor gamla. Båda är Manxkorsningar utan svans. En av dem är bengalmönstrad i silver och svart och skeppskatt och är stor och muskulös. Ovanlig kombination, har jag förstått.

De är väldigt olika varandra men älskar varandras sällskap. De gör allt tillsammans, och då menar jag verkligen allt. De äter, dricker, går på lådan, sover, tvättar varandra osv.

Jag har läst massor av inlägg och förstått att utvecklingen inom både kattmat och sand har gått framåt. Jag har ett helt annat tänk med de nya katterna och har köpt hem nyheterna.

Det jag nu funderar över är det här med kastrering. Jag såg artikeln här på sidan om att man i USA gör det så otroligt tidigt av olika anledningar. Men det är nog snart dags för mina fröknar när de har löpt en gång.

spiritedaway
0

Det där med skeppskatt är väl en missbildning. Men inget katten behöver lida av. Om jag nu fattat allt rätt förstås. Men ser att du tänkt kastrera och det är ju bra eftersom man inte ska avla på en sån katt :)

Låter härligt att dom kommer bra överens!

Ja det där med kattmat och Kattsand är en hel djungel nu. Men finns rätt bra artiklar här vad man ska tänka på när man skaffar kattmat.

Bästa kattsanden hittills är everclean enligt mig. Jag har hittills inte hittat något som är lika bra. Inte lavendersorten dock, den luktar för mycket tycker jag :P

Det där med kastrering får man välja lite själv vad man tror är bäst. Sen är det ju inte alla veterinärer som gör det tidigt heller.
Jag önskar att jag hade kastrerat mina damer tidigare, så hade dom aldrig hunnit börja lida av sina löp. Men det gick så snabbt från att dom löpt en gång till att ena katten började toklöpa och blev stressad av det.
Är dom inte idmärkta kan du ju passa på och göra det samtidigt som kastreringen. Vissa har "paketpris" .

Skulle vara kul att se bilder på katterna dina!

Är dom fullt vaccinerade förresten?

Imasy
0

Även forskningen kring kastreringar har gått frammåt ;)

Nu vet man att man behöver inte vänta på kattens första löp, utan man kan göra det tidigare. Många veterinärer rekommenderar kastrering vid tidigast 6 månaders ålder, men många veterinärer har börjat kastrera ännu tidigare.

oh-la
0

att kastrera efter första löp är gamla nyheter :-) idag rekomenderar de flesta veterinärer kastrering vid 6 månaders ålder.

MonicaLagerquist
0

Manx?Med tanke på hur få det finns i Sverige så skulle jag gissa på att det är huskatter utan svans.

Förra året reggades det inte en enda Manx i SVERAK.

Jag skulle boka tid för kastration och ID-märkning omgående om det vore mina karrer.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Hilo]
0

Skeppskatt? Antar att den har extra tår, eller "tummar" som man också säger.
Det är en missbildning som heter Polydactyli. På katter som har den missbildningen råder avelsförbud, men det är ju inget som rör dig, för du ska ju kastrera Glad

-Du kan kastrera efter vad du tycker verkar bäst.
Men att vänta ett löp är som sagt en ren och skär myt.
Bäst, bevisligen är att kissen blir kastrat innan löpet, och innan, eller precis omking könsmognad.. Vilket man föredrar som ägare..

Min hona vart kastrat innan löp, och könsmognad.
Tror hon aldrig kommer växa upp, hehe.
Skämt åsido. Kastrera innan löpen, och kissarma kommer med största sannolikhet må mycket bättre.

Hotlippz
0

Tack för tipset! Jag ska kontakta veterinären och boka tid. De är vaccinerade och avmaskade.

Jo, skeppskatten har en tydlig tumme vilket jag tycker är ganska charmigt. Hon balanserar otroligt bra runt badkarskanten när jag badar och står gärna högst upp på dörrar. Jag ska inte avla på dessa katter utan bara ha dem som sällskap.

Jag besökte den lokala djuraffären, utan djur som bara har mat och  tillbehör. Jag kom hem med 16 kg Evercleansand med lavendel, som hon rekommenderade varmt. Sanden är bra men lukten fick det att svida i munnen på mig när jag rengjorde lådan. Nu har jag den luktfria.

Båda kattungarna är glupska och äter mycket mat men det konstiga är att den större blir rund som en tunna om magen medans den andra ser ut som vanligt. Förresten, tack för tipset om kycklingvingar som jag hittade här på sajten. Katterna är som galna i det!

[Hilo]
0

#6 Jag har också en katta med en extra tumme.
Även Vargnatt här på iFokus har en sådan katt.
Så länge de inte lider av det, att de får problem och så är det ju ingen hälsorisk för katten, så vi har tummarna kvar.

Ja, Lavender luktar hemskt mycket tycker jag.
Själv använder jag Multiple Cats och Cedar.
Jag märkar själv ingen skillnad på Multiple Cats och den doftfria..

[Gisele]
0

Du kan hitta en hel del information om katter på www.kattstatus.se om du tittar in där! Glad