Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 5554 ggr
Catta89
1

Erfarenheter att ha en döv katt.

Jag har en Vit, blåögd hona som jag är til 99% säker att hon är döv. Min vetrinär som jag går till hade inte utrustningen till att kolla det och jag känner att jag inte vill stressa henne att åka över tio mil dit sen tllbaka för något som är ganska uppenbart Glad Kan ju tilllägga att hon är då född döv.

Och Jag hoppades på att vi kanske kunde dela med oss av våra erfarenheter att ha en Döv katt i hemmet Skrattande

Min Lilla tjeja, Isis - som hon heter är 8 månader nu och hon är innekatt. Och hon är super go :)
Ibörjan va jag lite osäker på hur det skulle va att ha en döv katt och att det kanske skulle bli mycket mer komplicerat än om hon skulle höra, men det har visat sig inte vara några problem som helst. Jag har 2 andra katter med hörsel med och jag märker att isis lärt sig att hålla koll på dom vad som händer runt om kring.

Till exempel: Vi sover med stängd sovrummsdörr och varje morgon när jag och min sambo börjar att vakna till och säger godmorgon till varandra kommer Tiz,min lilla hörandes katt, och sätter sig och jamar utanför dörren för att säga godmorgon och Isis är inte långt efter (inte panis heller för den delen) Så när man kommer ut så får man först hälsa på Tiz så ska man in på toan och om inte alla tre redan är precis utanför så krafsar dom på dörren så jag har 90% av morrnarna tre katter vid mina fötter när jag sitter på toaletten :)
Men just att Isis kan inte höra at vi vaknat men hon kommer ändå och hälsar Varje morgon utanför sovrumsdörren, Så jag tror hon helt enkelt har koll på när Tiz springer till dörren (kan tilllägga att jag är arbetslös så kan vakna allt mellan 11-14.00 ) så det är inte någon speciell tid heller.
Sen även när dom ska få mat och jag ropar på katterna så ofta så jamar hon till och med kommer springandes för att kolla vad jag vill.
Varför jag misstänker att hon är döv, är för att om hon sover märker hon ingenting runt om kring sej. Som om jag har varit borta och hon sover märker hon inte att jag kommit hem förens jag klappar henne och hälsar, om hon är vaken jamar hon glatt och kommer fram och hälsar med dom andra två.

Haha, Jag kan sitta och skriva om mina katter i timmar så ber om ursäkt att det blir så långt men får hoppas någon orkar läsa allt drammel :)

Men tänkte bara att det kunde vara kul att veta hur andra upplever att ha en döv katt i hemmet och kanske även upplysa andra att även en katt som är född döv kan va underbara husdjur :)

[Hilo]
0

Jag har en helvit kisse.
Hon är inte heldöv men hör knappast 100%
Vet inte ens om hon hör 50%

Hon hör vissa saker, andra inte.
Visst är det lite svårt att avgöra då hon är extremt ljudtränad och reagerar sällan på saker när hon sover som hon gör när hon är vaken..

Det jag märker är att min andra kisse, ej döv låter mycket mer än vad han "behöver"
Han är extra högljudd när hon är utanför hans synfält o.s.v.

Vi misstänker att hon är heldöv, eller har mest nedsatt hörsel på höger öra, och hör mest på det vänstra.

Vi har gjort lite B-tester hos min vet. men inget riktigt test..
Enligt pappret är hon stendöv, men hon är inte det..

Catta89
0

#1 Jag har märkt med min tjej att hon bara reagerar på saker som hon ser, om hon inte ser det så reargerar hon inte på det och som tilllexempel dammsugaren reargerar hon heller inte på, men därimot är det väldigt kul att sitta och titta på när man drar den fram och tillbaka :) Dom andra två springer all världens väg när den sätts igång men inte hon så jag tror faktikst hon är helt döv.

Men hon är inte alls gapig som jag har läst att vissa döva katter kan va, eller är det oftast dom som är födda med hörsel och blir döva efteråt eller? För min lilla tjej pratar bara ibland när hon vill något eller hälsar när man kommer hem. Annars sätter hon sig jämte en och bara glor på en tills man klappar henne.:)
PÅ så sätt är hon lite små rolig för hon kan sitta upp och bara glo på saker nästan en timma. Typ sitter på ryggstödet till soffan och glor ner mellan framtassarna och sitter så tills man petar på henne för att kolla om hon är okej :P Eller taket med för den delen kan hon oxå glo på, antagligen har hon ju hittat något roligt att kolla på som inte vi kan se men iaf :)

[Hilo]
0

#2 Jo, min halvdöving låter inte så mycket, det är den andra som gör det.. Kanske för att han vet att hon inte hör så bra.. Glad

Silvestris
0

Jag har fött upp en döv kattunge och man såg faktiskt redan vid 4-5 veckors ålder att någonting var fel. Nu var ju kattungen vit så jag visste att risken för dövhet fanns och därför var det ganska lätt att luska ut varför kattungen betedde sig annorlunda än de andra. Den hade bla. nosen i backen hela tiden. Kanske för att bättre kunna känna av vibrationer.

Men jag behövde faktiskt inte göra någonting särskilt för att kattungen skulle utvecklas normalt, den var helt fantastisk på att kompensera för sitt funktionshinder. Jag gissar att den i mycket bara kopierade sina syskon och läste av deras beteende.

Han är idag en vuxen katt, mycket trygg i sig själv och helt fantastiskt rolig. Det enda man får tänka på är ju att han är döv. Man får närma sig honom varsamt när han inte har blicken på en och man får kommunicera med kroppsspråk och vibrationer.

Catta89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Jag behöver faktikst inte tänka något alls på att närma mej henne varsamt eller så för min andra katt Tiz som bara är ett par dagar äldre än henne har så snällt vant henne att attakera henne när hon sover snällt i soffan så hon är van att man kommer och klappar henne när hon sover sött i soffan..Tungan ute 

Dom är 8 månader nu båda två nu så dom är ju fortfarande kattungar och dom rejsar som kattungar med Skrattande

Slänger in en bild på henne när hon ligger och sover i soffan :)
Hon har en väldigt rolig sov stil min lilla dom. PÅ rygg i alla olika vilklar :P