Allergivänlig katt?
Min sambo har astma och är allergisk mot katter, vilket känns jättejobbigt för mig som älskar katter.
Jag har förstått att sphynx bör vara allergivänliga? Men finns det fler raser som trots att de har päls brukar fungera bättre för allergiker?
En del allergiker kan tåla Sibirisk katt. Det finns testhem så att man som allergiker kan se hur man reagerar både för vuxna katter och ungar.
Man får också med sig katthår hem för att verkligen testa att man klarar av katterna. Men det finns inga som helst garantier, utan det är väldigt inviduellt. Men läs gärna på och se om det kan vara av intresse för just dig.
Ett gott skratt förlänger livet!
Oh vad kul :) Hade ju vart guld värt. Var kan man hitta testahem? Jag bor i Karlskrona i Blekinge.

Rexkatter kan också fungera, devon rex, cornish rex, la perm, german rex och selkrik rex. De har alla lockig päls och kan eventuellt fungera om man har tur. Min syster som är allergisk tål mina katter bättre men inte så pass bra att hon skulle kunna ha egna.
Vill bara inflika att det finns de som inte tål Sphynx heller, så några garantier kan aldrig ges, oavsett ras.
Martina
Yataz
#4 bra att veta.
Hittade mailadress till en uppfödare av sibirisk katt i Växjö och frågade om vi får hälsa på. Reagerar han hemma hos dem så vet man ju at tdet är kört där iaf. Om inte så kan man ju testa vidare.
#5 Besök gärna en uppfödare som har flera katter och gärna kattungar.
Jag vet en del som reagerar mer på kattungar, men inte alla.
Jag hade ett par allergiska på besök för att de hört att Ragdollen inte skulle vara så farlig. De kände en som hade Ragdoll och den reagerade de inte på.
Då hade jag fler katter och dessutom en kull med kattungar.
De fick vända ganska omgående då det inte alls gick tyvärr.
Martina
Yataz
Visst kan det vara så att man verkligen inte tål katter. Men man kan om man vågar testa, vet flera stycken som testat och det har sedan visat sig att de tål denna ras. Men har också hört att flera har testat och det har också visat sig att de inte tål katter.
Så testa, testa, testa. Både med få katter, många katter och både vuxna och kattungar.
Jag håller tummarna för att det ska lyckas för JUST dig.
Fick iaf svar att vi gärna får komam och hälsa på dem i Växjö. Hon skrev att de brukar ha allergiker som testar och att det brukar gå bra :) låter ju lovande.
Finns det inget rasforum för sibirisk katt?
Här är adressen…

Bengaler är rätt så allergivänliga , :) men dom är också rätt dyra katter. Men väldigt snygga och häftiga.
Vi var hos uppfödaren ikväll och det har gått bra :D Han satt med en av deras katter i knät utan att klia sönder sig och ligger just nu på ett örngott som katterna legat på och än lever han ;) *håller tummarna*
Ska se om vi kan få hälsa på fler uppfödare, kan ju vara olika beroende på hur många katter man har och från katt till katt me så.

Vi har en bombay, och dem sägs vara allergivänliga, vilket vi har märkt av.. Bekanta som är allergiska klarar av henne utan problem.

Min sambo är allergiker och vi har en ragdoll, och det funkar super. Bara ett litet tips ^^
jag är allergiker, och jag har både husis, skogis och exot och en himla massa mediciner ;)
Ska även tillägga att alla tål inte alla Sibiriska Katter. Den första Sibben vi köpte fick vi tyvärr lämna tillbaka på grund av allergi, cirka 2 år senare hittade vi en katt som alla tålde! :)
Idag var vi o hälsade på ännu en uppfödare till sibirisk katt :) Det gick också väldigt bra och han kände ingenting. Vi tog med oss en pälstuss hem och känner han inget från heller.
Uppfödaren ska ha kattungar nästa vecka så vi ska åka o hälsap å igen när kattungarna är 6-7 veckor för att testa igen. Tål han dem inte så borde det ju märkas då iaf tycker man!

marina: det finns uppfödare som kan tänka sig låna ut en katt i några veckor för vissa reagerar inte när man har så kort kontakt med dem men det blir annorlunda när de kommer hem.
det låter ju lovande att han inte reagerat men kolla om ni kan låna en endå så slipper ni kanske lämna bort katten ni köper senare pga att han inte tålde den.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jaha finns det! Det hade ju vart kanon. Undrar hur man hittar en sådan :S finns ju inte så många uppfödare av sibirisk katt.
ser där ja vad kul att det kan funka med vissa raser :) Min son har själv vart allergisk mot alla pälsdjur men nu "peppar peppar ta i trä" tål han alla våra å det e rena huskatter av hejdlösablandingar :P iaf han har en vän som älskar katter o den killen sparar pengar till att kunan köpa en katt o dom ville ha en naken katt men det kan väl inte vara en som man tål bättre? nu vet jag itne rasen dom syftat på då sonen har sagt detta. Men här har jag ju lite mera info o kan ge dom tipsen. Dessutom måste jag ju säga att serbiriska katter ser ju helmysiga ut stora härliga katter mumms så fina :)
#19. Visserligen är jag ingen uppfödare, men hade du bott nära mig hade du fått låna hem min kille några dagar! :)
Jag kan även tippsa dig om SäsK forum:
Hej Marina ;-)
Min sambo har nämligen oxå astma och han är allergisk mot katter. Men han tål våran Mysan, och hon är ju Huskatt. Och då tar han inga mediciner eller så heller, utan han kan till och med sova med henne. Men jag kammar henne varannan dag och badar/duschar henne två ggr i månaden cirka, för säkerhetsskull :-) Så Huskatt tål din sambo nog oxå :-)
#22. Eller så kan det vara att just din huskatt har mindre allergener i sig. :)
# 23 Han tål alla huskatter OM dom är kammad och fixad
Vissa andra oxå, så länge ägaren har hållt efter kissen så går det bra.

Har vänner som e allergiska, men de klarar mina perser, dock brukar det vara värre med exotic.
lycka till
Nej huskatt är han sjukt allergisk mot, ALLA huskatter och då har han träffat många.
Huskatt är ju inte en specifik ras igentligen så man kan nog knappast peka ut den som allergivänlig.
Lycka till med din allergiska man och hoppas att ni kan skaffa en kisse!!!

Vill bara ge ett uppenbart tips. Ha sovrummet kattfritt. Jag är kattalllergiker, men så länge jag inte sover med dem, så min kropp får vila på natten går det bättre. Då behöer jag kasnke ta medicin 1-2 ggr/månaden. Men jag är ju bara lite "allmän" allergisk, ögon o nästa rinner, kliar inte o jag får inte svårt att andas.
Min mamma är jätte allergisk, så när hon kommer får de bada. Det tar ju bort en del av allergenerna. Och så finns det allergener i deras avföring, så det bästa är kanske att din kille inte utsätter sig för ofta för att ränsla lådan!
Hej!
Min man är kattallergiker/astmatiker så vi har inte kunnat ha katt. Min dotter ville gärna ha en och vi beslutade att vi skulle prova igen det kan ju växa bort. Hon valde en katt som är Korat/huskatt. Det gick jättebra Han känner inget av henne. Nåväl jag fick syn på Koratkatter på en site www.sweetchilis.se Fick lov att köpa en som dom hade fått tillbaka. Den klarar han också av, denna ras har ingen underpäls om det är av den anledningen. Hade det inte fungerat för oss hade min dotter flyttat med katterna. Det är bra att ha en backup så att inga katter avlivas i onödan.
Sphynx, Siames och Turkisk Van, de finaste katterna i hela universum!
Annars kan du bara ta den katten du vill ha, du kanske blir resistant mot den efter ett tag. 

#30, så ska man absolut inte göra. man blir sällan resistent utan risken är snarare att det blir värre. katter är inga leksaker utan ska man skaffa en ska ingen i familjen reagera på den. det är ju lixom inget man testar och ser, och funkar det inte kan man lämna bort den.
#28 Dina tips att hålla sovrummet kattfritt samt att bada katterna är bra metoder som jag vet har varit effektiva även för andra allergiker.
#29 Håller med dig, det är viktigt att man har en lösning i bakfickan utifall det inte skulle gå att ha kvar katten pga allergi. Särskilt om det finns allergi inom familjen.
#27 Nej huskatt kan ju vara lite vad som helst inblandat i. Det går inte att säga på förhand om det fungerar eller inte för den som är allergisk. Lite som att spela på lotteri.
#30 Det finns en behandlingsmetod mot allergi som heter hyposensibilitering (hoppas jag stavade rätt nu). Den går ut på att den allergisjuke vänjer sig vid allergenet under kontrollerade former (läkare). Det är dock inget man ska exprimentera med på egen hand. Metoden är ganska vanlig utomlands, men har inte vunnit så stor mark i Sverige. Vet vissa djurälskare som åker till Danmark för att låta sig behandlas för sin pälsdjursallergi.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
MIN sambo är allergisk mot allt som har päls.
Vi var och provsnusade hos Cornish-katter, det gick bra, men när vi lånade hem en dyna klarade han inte av det. därför vet vi nu att Sphynx INTE är en möjlig ras för honom. Han är allergisk mot hudfettet, inte katthåret i sig. Vi ska testa LaPerm, en långhårig katt som inte har underpäls.
En gammal kompis till mig var riktig astmatiker, men vår semilånghår klarade han…
det är så individuellt, så att det är nog lättare för er att din sambo kan snusa sig fram till en möjlig ras. …om det nu går, det är inte säkert.
Har han mycket kraftig allergi, är det inte säkert att han klarar av hyposensibilisering… Man får inte ta sin astmamedicin då, enlikgt vissa läkare…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

#33 för mig fungerar La Permen bättre än cornishen.Hoppas att det blir så för er också.
Sen att La Permen är en underbar ras gör ju inte valet sämre.
Stolt ägare till tre La permer
Tack, #34, vi får se. Ska bara hitta någon att snusa hos också… Får se om det finns någon vänlig själ där ute som vill hjälpa oss…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#31 & #32, jag har varit kattallergiker sedan jag var 2 år, och min mamma lämnade bort våra katter vi hade då bara för att jag var allergisk, när jag var sex hade vi en katt som jag reagerade över om jag var nära honom, men sedan när jag var åtta så fick vi en kattmamma med fem ungar, i början var jag allergisk emot dem om jag gick för nära dem. nu har vi kvar tre av ungarna, som fyller åtta, och jag regagerar inte negativt på dem. 
Hittade denna roliga länken:
http://www.selectsmart.com/CAT/
Man kryssar i sina preferencer storl/liten, social/egen, allergi vänlig/spelar ingen roll, osv osv sen får man en lista på 10 raser som bäst överenstämmer med det du valt.
Vet dock inget om sidan eller dess tillförlitlighet, jag bara ramlade över sidan nu o tänkte på denna tråden =)
Edit: lägger till en länk till en artikel där de skriver om de allergifria katterna som saknar en specifik gen som många allergiker reagerar på. Tyvärr så finns det fler ämnen i en katt än just det dom riktade in sig på så det är inte 100% allergifria katter för alla. :
http://www.utne.com/Science-Technology/Whatever-Became-of-that-Allergen-Free-Cat.aspx
/Fridaybrew

#37 jag gjorde testet och det måste ju stämma eftersom jag fick siames har en hel hög med siameser hemma;)
Det sägs ju att siameser kan vara lättare för allergiker att klara av utan att få besvär. Känner en som har siameser men är i övrigt allergisk mot alla andra pälsdjur…