dräktig med p-piller??!!
Min katt som är 10 mån kom i löpen för första gången nu i veckan.
Inatt gick hon runt och skrek och jamade och satt mest vid ytterdörren och ville ut. Självklart höll jag henne inne.
Imorse fick hon sitt första p-piller och jag tänkte hålla henne inne nån vecka.
Tyvärr lyckades hon smita när jag kom hem från jobbet, hon satt precis bakom dörren och jag hann inte stoppa henne.
Sen såg jag att en annnan katt kom och hoppade på henne och försökte para sig, när jag skulle sära dom så sprang båda iväg och jag lyckades inte hitta dom. Hon är fortfarande inte hemma. Så dom har antagligen parat sig.
Nu till frågan, kan hennes första p-piller skydda henne? Kan ungarna bli skadade av p-pillret om hon blivit dräktig?
Ska jag fortsätta ge ett p-piller nästa vecka eller avvakta tills jag vet om hon är dräktig eller ej?
Kastrera kissen!!!
Visst är din katt nu parad ge inga mer piller, kanske vore lämpligt att beställa tid för kastrering av kissen med det snaraste.

P-piller skyddar aldrig mot dräktighet det förhindrar löp på katten.
Stolt ägare till tre La permer
#0 Varför har du inte redan kastrerat, hade du tänkt ta en kull på henne? Jag ifrågasätter absolut inte, är bara nyfiken.. 
Fortsätter du med p-piller trots dräktighet så kan ungarna utvecklas fel och bli missbildade.
Sluta nu, och kastrera kissen sen
P-piller förhindrar bara löp, och ökar dessutom risken för en massa problem.
Jag tycker att det är synd att abortera foster.. men den åsikten är jag kanske ensam om.
#6 Beror ju på omständigheter..
Ja, om mammakatt inte mår bra, det är skäl nog för mig.. men mår hon bra, så har jag svårt för abortering. Jag skulle kastrera efteråt, olyckor kan ju hända. Om en uppfödare får en tjuvparning, inte aborterar de fostren, eller gör de?
Jag vet vad de flesta tycker i den här frågan, men en åsikt får jag ha iaf..*ler*
#8 Alla kanske inte gör det, beror nog på. Men är TS uppfödare?
Sen skulle jag abortera om jag inte hade råd att föda upp en kull.
Iom att detta var en tjuvparning så..
Sen också om mamma katt inte mådde bra..
Klart man får ha en åsikt 
En "hoppsan kull" med ex. fadern eller brodern får bara inte förekomma, skulle så ske skulle jag kastrera honan bums.
En fertil hane har man inte tillsammans med sina honor, man planerar sina parningar.
Oftast går den fertila hanen i eget rum med en kastrerad sällskapskatt
Släpp inte ut katten förrän hon är kastrerad sen. Som det är sagt tidigare i tråden så hjälper inte p-piller på det sättet man kanske tror det ska göra. Katten kan bli dräktig ändå.
Har du inte tid och råd med att föda upp en kattkull så kan du kastrera och samtidigt ta bort ungarna.
#10 Ja precis, inavel är ju också en orsak..
Jag hade inte tänkt ha nån kull.
Har faktiskt tänkt sterilisera henne, men som sagt hann jag inte då hon kom i löpen NU och tjuvparade sig NU.
Jag kommer verkligen inte göra abort på min katt, aldrig i livet!!!
Så ni tror inte det p-piller hon fick idag kan skada kullen?
ska inte ge henne fler p-piller och sterilisera henne direkt jag vet att hon inte är dräktig.
Blir katter alltid gravid vid parning?
Katten är fortfarande inte hemma och syns inte till nånstans..hoppas inte fler ger sig på henne.
Ja hon kan ha blivit dräktig. P-piller skyddar som sagt bara mot löp, inte dräktighet om hon blir parad. Hanen har taggar på sin penis som gör ont, och denna procedur sätter igång så att ett ägg lossnar och hon blir dräktig.
Ofta är det mer skonsamt sådana här gånger att kastrera honan med en gång, och då kan ev foster också tas bort. Honan vet ju inget om detta, ofta är det vi människor som tycker att det låter obehagligt. Men en alltför ung hona kanske inte är mogen fysiskt i kroppen eller psykiskt för en dräktighet och att ta hand om en kull med ungar.
Om din hona är huskatt så är p-piller egentligen inte något alternativ istället för kastrering, då p-piller även vid kort tid kan ge juvertumörer.
Ja du hade verkligen otur att hon lyckades smita ut. Det är väl inte 100 % säkert att en parning tar, men eftersom hon fortfarande inte kommit hem ska du nog räkna med att hon är dräktig.
#13 En kull på en så ung kisse kan ta hårt. Det kan bli dyrt, inte bara med själva uppfödningen, utan även i vet.kostnader..
Håller med #16.
Jag tycker det är värre att låta unga djur få kullar än att abortera när det är så kort gånget…
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Om hon blivit parad idag har det inte hunnit bli några foster om hon kastreras nästa vecka. Bara små cellklumpar.
Jag hade inte heller kastrerat en hona som gått dräktig några veckor, men har hon precis blivit parad känner hon inte av att det är smått på gång än.
#9 Nej, om hon är uppfödare eller inte spelar ingen roll, jag menar detta med huskattavel. Om det blir en tjuvparning hos en uppfödare, aborterar de då också bara för att det är huskatter på G? Bara en fundering..
#14 Visst är det så att det är vi människor som lägger in för mycket känslor ibland. Men så är det med våra katter, vi bryr oss väldigt mycket om dem. På olika vis ibland.
Men jag skulle inte döda blivande bebisar om inte medicinska skäl föreligger. Att honan är 10 månader nu kanske inte är ett sådant skäl enl vet.? Och ibland verkar det som om folk förutsätter att man inte har råd med en kull..
#19 men en katt på 10 månader är ju praktiskt taget fortfarande en kattunge själv.
I mina ögon handlar det inte om att det är en huskatt eller inte. ("min" uppfödare fick en kull med huskatter förresten om det nu ger svar på din fråga)
Och det är väl ingen här i tråden som sagt att ts inte har råd med en kull. Men alla tänker inte på hur mycket en kull med katter kan kosta att föda upp. Jag kunde inte ens föreställt mig hur mycket det faktiskt kan kosta, innan jag började läsa på lite.
Googlade lite.. många anser att 10-18 mån är en okej ålder för en katts första kull.. men det är väl individuellt.
TS: OM du vill behålla kullen, kanske du kan ringa vet och fråga om det är en bra idé i hennes ålder? För säkerhets skull..
#20 Ofta så ser man att folk tycker att huskattsdräktighet bör avbrytas. Det finns så många huskatter redan. (Om kullen nu inte var planerad) Därför undrade jag om uppfödare med tjuvparningar också aborterar foster för att det inte ska födas fler huskatter.
#19 Förutsätter inte, utan informerar att det är dyrt, alla kanske inte vet hur dyrt det kan bli..
Personligen hade jag väntat lite tills kissen blivit lite mer färdigvuxen.
Bäcken och annat kanske är för smått, beroende på katten, och en kull kan vara svår att få ut.
Hurkatter har ju alla möjliga former på kroppen, så jag antar att det kan bli problem om honan inte är så stor.. (?)
Jag tror säkert att uppfödare aborterar foster om det blivit en tjuvparning.
Kanske inte alla, men en del..
#22 Precis, det var därför jag tänkte på att hon kunde rådfråga vet.
#19 Ser att du funderar på MC avel.
Hur kan du ha funderingar då att det ska kunna bli husisar ?? Man får se till att inte ha en fertil husis i huset tillsammans med sin raskatt och då blir det inga tjuvparningar och man slipper allt va aborteringar gäller. Skulle den löpska katten "smita" Ja då blir det väl att kastrera honan, så ser jag det.
Man blir utesluten ur SVERAK om blandras avel förekommer och det är inte så trevligt om man är uppfödare av en ras.
Tillbaka till TS
Att ta en kull kan kosta mycket i tid och pengar, ett kejsarsnitt på din hona kan bli nödvändigt, hon kan få en kull som man får mata varannan timme för att hon vägrar att ta hand om dem, finns den tiden och kunskapen ? Det är så mycket man får ta i beräkning när det ska komma kattungar. Det är inte bara att tro att allt går så där jättebra vid dräktighet och kattförlossningar.
#24 Nu förstår jag inte vad du menar med att det ska kunna bli huskatter? Och vad har det med min ev. framtida avel att göra? Förklara gärna för nu blev det stopp i hjärnkontoret här.. *ler*
Det JAG menade var att man läser att det blivit huskattskull pga tjuvparning. Om det är ok att den kullen föds, fast alla är emot huskattsavel. Om man tycker att en uppfödare som har en sådan kull på G ska abortera likväl som man tycker att denna kull ska aborteras.
#23 Gäller att hon har en bra vet. som kan kattavel. 
Märkt att en del vet. inte är himla hemma på just katter, och deras mognad m.m…
#26 Jo, en kattklinik kanske. Ingen gammal stofil som är egen, och kanske inte uppdaterat sig på de senaste 50 åren.. 

#27 har man en veterinär som skriver ut p-piller till en tio månaders utekatt är det helt klart ingen veterinär som jag öht skulle ställa en endaste fråga angående avel och dräktighet hos katt.
Stolt ägare till tre La permer
Om du inte vill kastrera direkt finns det abortspruta hos veterinären. Honan är ung och kullen oplanerad hur man än vänder på det. Ring och prata med din veterinär! 
#21 jo det är klart det är individuellt. Men med tanke på att många saker går inte att kolla förrän vid 1 års ålder och veta mer säkert hur katten mår, t.ex patella, så tycker jag att 10 månader är för tidigt. Om det var min hona skulle inte jag chansa eftersom honan kan fara illa av det och därmed ungarna.
Okej, det var så du menade. Jag själv skulle ha valt att kastrera ändå. Men nu är det inte fullt lika lätt att det sker tjuvparningar där det blir raskatter tror jag.
Men just i det här fallet blir i alla fall jag orolig att det ska bli farligt för honan och då eventuellt ungarna också.
Så personligen hade jag kastrerat katten så fort som möjligt för att inte riskera det.
#30 Det spelar ingen roll om det händer lätt eller inte, bara funderade på om de aborterar på tjuvparningar med raskatter ändå. Ibland läser man ju att de fått en sådan kull, men nog talat om det! 
Kanske OT: men så är det ofta iaf, att man rekommenerar/försöker övertala huskattägare att abortera just pga att det är huskatter det handlar om.
Hej alla som svarat på mina frågor..
Har pratat med en bekant som haft katter hela sitt liv. Hon sa att flera av hennes katter fått kullar tidigt och att kullen "anpassar" sig efter mamman, dvs, få ungar.
Min hona kom hem tolv inatt och hade sin "partner" med sig, så risken är stor att det blivit nått. Även om det var oplanerat och hon är ung aborterar jag inte min katt! Men efter kullen steriliseras hon direkt.
Jag upplever att många här sitter med sina raskatter som inte är ett dugg märkvärdigare än min bondkatt. En är en katt oavsett krångliga namn, tycker inte ens devon rex, eller anorketiska naken katter är särskilt vackra.
Ni tycker typ att bondkatter inte är tillräckligt fina för att få föröka sig.
Hade eran raskatt blivit oplanerat dräktig med en annan raskatt (inte så stor risk, jag vet, men rent teoretiskt) vid 10 månaders ålder hade ni knappast aborterat, för eran raaaas är ju så speciell.
katt som katt, jag tar inte bort nå kattungar för att ni tycker bondkatter är mindre värda.
Nädu, jag håller endast på med hemlösa och fd hemlösa katter. Jag har sett en hel del skit som dessa katter får vara med om. Därför tycker jag att det är onödigt att fler kattungar födas, så länge det går så många där ute som ingen vill ta ansvar för.
Jag hade förstått om du inte velat abortera fostren om honan gått dräktig några veckor. Men nu vet du inte ens om hon är dräktig. Och är hon dräktig så är celklumparna ett dygn gamla.
Vill du ha kattungar så hjälp en hemlös hona som redan är rejält dräktig, så slipper hennes ungar gå en plågsam död till mötes. De ev cellklumpar som din hona än så länge går och bär på kommer att ta några av de hem som några av de redan födda kattungarna hade kunnat få.

Nu tycker jag du är elak i din ton till #32. Respektera HENNES val. Att ge henne "dåligt samvete" med att hennes ev. kattungar kommer att ta hem som hemlösa ungar skulle kunna få känns nästan som utpressning. Ni bor kanske inte ens på samma bostadsort.
Visst är det viktigt att hemlösa katter får bra hem. MEN har man en husishona som oplanerat får ungar så har de lika mycket rätt till goda hem.
Vi måste respektera varandras val i detta. En Huskatt är lika mycket värd som en Raskatt ÄVEN om de får ungar oplanerat. För det kan hända den bästa, som redan skrivits här.
En kattunge är ett liv som skall värnas om oavsett om den är född av en Husishona, hemma eller ute i det vilda. Eller om det är en Kattunge från en Raskatt. Ingen skillnad.
Respekt måste vi alla ha för varandras åsikter och val utan att för den skull racka ner på en person som inte tycker absolut lika som jag själv.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
#34 Återigen ett bra inlägg av dig! 
#32 Tycker det är synd att man ska behandlas så för att man själv har "fula" raskatter. Hade mina åsikter eller tips varit mer värda om mina katter hade varit huskatter?
Jag hoppas för katternas skull att allt kommer att gå bra och att din unga katt klarar av en kull just nu.
Hade mina katter blivit oplanerat dräktiga vid 10 månaders ålder hade jag inte tvekat en sekund att kastrera på en gång. Trots att det nu är raskatter.
Det är ju mycket moget av dig att skriva att vissa raser inte är särskilt vackra för det får verkligen ditt beslut att verka moget!
Är katten din försäkrad förresten? Vad kommer du att göra för din kattkull, alltså hur mycket arbete kommer du att lägga ner? Kommer du chipmärka? Vaccinera x2 ?
Vad för foder kommer du att ge kattmamman inför kullen osv?
#34 Jag tycker faktiskt #32 är lika otrevlig i sitt inlägg. Påstå att alla i tråden har raskatter och tycker hennes husis är skräp jämfört med sina fina raskatter, när folk i tråden bara vill hjälpa. Om man frågar efter råd på ett forum får man ju ta att man får råd som man kanske inte själv håller med om.
#32 Jag har själv huskatter, dock två kastrerade hankatter som är inomhus så några kattungar kommer jag inte få. Men hade jag en hona som jag misstänkte blivit dräktig i den här åldern, oplanerat och utan att ha fått veta om hon är frisk så hade jag aborterat om det var så här kort gånget. Oavsett om jag hade raskatt eller huskatt. Förstår inte vad det ska vara för skillnad. Största anledningen till att jag skulle abortera skulle vara för att jag är rädd om katten.
Det spelar ingen roll om vi bor på samma ort eller inte. Det finns hemlösa katter som behöver hjälp över hela landet. Det är tyvärr just pga sådana här kattägare som inte orkar kastrera sina katter som det finns så många hemlösa katter. Det finns ingen anledning till att man ska vänta med att kastrera en katt tills den hunnit bli 10 månader.
TS skriver så fint om att hon minsann inte vill abortera några ungar. Detta är inga ungar än!! Dessa cellklumpar har knappast lagt sig till rätta i livmoderns slemhinna än.
Och jag tycker absolut att huskatter är precis lika mycketvärda som vilken raskatt som helst.
Allmänt: ja, bara ett p-piller kan orsaka defekter på kattungarna men det är självklart helt omöjligt att veta om en eventuell defekt är orsakad av p-pillret eller inte.
Och så det andra, om man direkt efter att en katt har parat sig kastrerar henne aborterar man inga foster! Det tar en vecka innan de befruktade äggen ens har tagit sig till livmoderhornen och inplanteras.
På sin höjd förebygger man att en dräktighet uppstår (du vet ju öht inte på förhand om en dräktighet kommer uppstå ens om du låter bli att kastrera) om man kastrerar direkt efter parning, men några foster aborteras inte.
Att kastrera upp till en vecka efter parning kan egentligen jämföras med att ta ett dagen efter piller. Det är inte abort, du förhindrar bara att ägget/äggen kan inplanteras i livmodern. Samma sak som en kopparspiral gör också.

#32, jag vet inte hur många gånger man kommer behöva säg det här, men ingen här tycker att någon katt är mer värd än en annan. många här inne har både raskatt och huskatt, och jag har för mig att det finns fler husisar än raskatter på den här sidan. det jag tror att de flesta reagerar på är att du har en kattunge hemma som antagligen är dräktig. det kan få många följder både för dig, din katt och dina kattungar. att en kull anpassar sig efter honan är inte alltid sant. det kan mycket väl bli en stor kull som hon får svårt att föda. eftersom det till på köpet rör sig om en huskatt, och man sällan kan säga hur just din katt är i kroppen (stor, liten, mogen eller omogen) och i sinnet. mina katter, t.ex. har varit kattungar nu tills för runt 6 månader sedan när de var 1,5 år. en ung mamma, oavsett djurart har många gånger svårt att komma in i sin roll som mamma och att ungar blir övergivna får du kanske planera in om du bestämmer dig för att behålla. det är en risk med alla unga mammor. att något går snett, att hennes bäcken är för trångt, att mjölken inte rinner till eller att andra fysiologiska problem tillstöter är också något du får ta i beräkningen och kanske planera för. har du tid att handmata en kull om det skulle behövas?
tänk också på, med tanke på att du inte har så mycket tid på dig att planera, att kullen bör vaccineras, märkas och besiktigas innan de lämnar mamman vid 12 veckor. tänk också på att du kommer sälja dina kattungar i den tid då det finns så mycket kattungar ute till försäljning att det blir svårt att bli av med dem.
att låta kastrera sin hona snarast innebär väl egentligen att du både skonar din honkatt och den möjliga kull hon kanske får från trubbel om det skulle tillstöta. annars är det dags att börja kolla upp hur mycket ett kejsarsnitt skulle gå på hos din veterinär, hur man handmatar en kull och om du har möjlighet att göra så vartredje timme i 4-5 veckor och möjligheter att vara hemma när kullen förväntas anlända, för din hona kommer behöva övervakad förlossning utan tvekan. tippsar dig även om att köpa och låna böcker om kattuppfödning. själv har jag läst allt jag kan hitta om uppfödning i snart två år, och känner mig verkligen inte redo för det ansvar det innebär att sätta en kull til världen.
och ja, jag har en helt ljuvlig huskatt även jag. han heter Albin och är den finaste, raraste mysigaste katten som någonsin gått på denna jord. han är inte värd ett öre mindre än mina raskatter och är lika högt älskad trotts att både mor och far är okända. tycker det är tråkigt att alla här inne förutsätter att vi med raskatt ser ner på huskatter, trotts att de flesta här inne äger eller har ägt en högt älskad liten husis. och framför allt när många här inne är väldigt engagerade i katthem och hemlösa katter och kämpar som djur för att dessa ska få ett hem med en älskande familj. tycker också det är tråkigt att det förutsätts att vi skulle sätta högre värde på en kull med två raskatter, vilket också är en huskattskull, trotts att de uppfödare vi har här inne har högre press än någon för att inte bli uteslutna ur SVERAK. för att föda upp oreggat är nämligen ett skäl att bli utesluten som uppfödare.
#32 Ingen tycker huskatter är mindre värda, och jo, hade min raskatthona blivit dräktig vid 10 månader hade jag def. gjort abort på henne. Kan ju inte tala för alla, men personligen anser jag att tio månader är lite väl ungt, speciellt på "min" ras som mognar senare än många andra raser..
Så bara sluta tjata om vad vi tycker och inte tycker, för ingen tycker att huskatter är mindre värda, hur mycket du än önskar bara för att få något att bråka om.
Josefa, När har jag skrivit att jag inte ORKAR kastrera min katt?
Jag gav henne p-piller FÖRSTA gången hon kom i löpen, höll henne inomhus och gjorde allt jag kunde för att hon inte skulle bli dräktig nu. Att hon sedan satt precis bakom dörren och tog sig ut som en vessla kan inte jag hjälpa!
Mina kattungar kommer få trygga hem, jag kommer ordna allt för kattungarna och mamman.
oroa er inte för det.
Och att det är såna som JAG som gör att det finns hemlösa katter är ju ett sjukt påstående.
Tro mig, ni ska inte behöva ta ansvar för mina små oäktingar.
det jagt ville få ut av tråden var följande:
1, kan p-pillret hon fick samma dag som parningen skedde skada eventuell kull?
2, hur brukar det funka när katthonan får sin första kull vid 1-års ålder?
(huruvida det är en raskatt eller bondkatt jag har är inte relevant)
#42 Och det är just de två frågorna folk svarat på i tråden, men du verkar ju bara vilja ha svar där vi ska tala om att det kommer gå bra och inte höra om komplikationer som kan inträffa.
#42 Vi har svarat på dessa frågor, och jag står fast vid att 10 månader är lite ungt. Det beror helt på hur din katt är utvecklad och mogen.
Så tyvärr kan jag inte ge dig svar om just DIN katt.
Ta den till en kattkunnig vet. som får undersöka om just DIN katt klarar en förlossning eller ej.
Första frågan har du fått svar på i något inlägg innan..
#42 Tillägg - Dina små oäktingar nej, men tänk om de får kattungar som kanskde föds ute, eller ges bort som sommarkatter.. Så är hela visan igång igen. Det handlar inte bara om just din kull, utan alla 100-tals kullar som kan komma efter den, från din kull.. VI skäller inte på dig, inte alls, vi värnar mycket om huskatter och vill helt enkelt inte att fler ska råka illa ut. Hur mycket du än vet att din kulll kommer få det toppen, har du inga garantier för hur deras kullar kommer få det, om nu inte alla förhoppningsvis kastreras innan de hinner komma i löp/könsmognad..

Nu tycker jag du går lite väl långt.
Respektera hennes val och sluta skuldbelägga henne.
Om inte OM fanns så skulle världen vara ett Paradis.
VAd vet du om de människor som kommer att köpa hennes ev. kattungar och vad vet du om hur de får det. Du verkar tyvärr ta för givet att de kommer till ansvarslösa köpare/ägare. Tycker nog att #42 skall få avgöra själv vilka hon litar på skall ta hand om de ev. kattungarna på bästa sätt.
NU avslutar jag för min del på denna tråd.
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
#46 Jisses, du har PM om mina antaganden…
Om du nu bestämt dej för att din katta ska ha de ungar som hon kommer att bära på. De goda köpare du redan har på dem kan betala dej en summa som återfås vid kastrering av ungarna vid 6 månaders ålder, jättebra att införa på sällskapskatter om man nu inte säljer dem kastrerade och klara.
En god sak är att du samtidigt vid vaccination nr 2 får ungarna ID märkta och veterinärbesiktade, glöm föralldel inte att försäkra dem individuellt vid 6 veckors ålder, försäkringen tas över av köparen vid 12 veckorsålder.
Du räknas nu som uppfödare av katt bra att tänka på är att köparen kan reklamera varan, försäljning av katter går under konsumentköplagen.
#48 Bra tips, och en litet tillägg. Besiktningen ska inte vara äldre än 7 dagar vid överlåtande, lätt att glömma ibland 

#32 Din hona har precis blivit parad och några foster har det inte blivit ännu. Det hon har i magen är en cell, ett embryo. Dessa embryon fäster inte sig i livmoderhornen förrän 12 till 14 dagar efter befruktning. Så någon abort är det inte att tala om i fall du kastrerar henne snarast.
Tänk om det blir många kattungar. Vissa får ju 9 stycken! Har du verkligen hem till alla dem? Och framför allt, är det bra hem som kommer ta hand om katten hela dess liv? Eller blir de utslängda i hemlöshet som så många andra huskatter blir? Vill du verkligen att dessa kattungar, som du kommer bli fäst vid, ska bli hemlösingar?
Jag råkar vara raskattägare, men tycker inte att huskatter är mindre fina för det. Hade jag tyckt så, så hade jag ju struntat i att svara i den här tråden. Då hade jag ju inte brytt mig om i fall dina kattungar blir hemlösa eller inte! Men det gör jag!
En person som känner till hur situationen ser ut och vet hur många hemlösingar det finns och som är ansvarsfull hade i detta läge åkt till vet. omedelbart för kastrering. Det är min åsikt…
#46 Håller med dig. Och ibland får man bara knipsa av i trådar, för man ska inte/bör inte ha "avvikande" åsikter. Och jag gör som så, att jag kör inga diskussioner via pm, utan är det något som ska framföras, så är det fritt fram här. Men det är ju bara min egen åsikt förstås! 
#51 Saker som inte handlar om själva tråden skall tas via PM enligt sajtreglerna(?) om jag inte minns fel. Eller något i den stilen..
Annars blir det som så många andra trådar, OT och annat tjaffs..
Men det finns de som måste fortsätta tjafsa om trådämnet via pm, och det tycker då jag är onödigt. Det som inte kan skrivas i tråden behöver inte skrivas alls.
Sedan finns det många andra saker man kan diskutera via pm och det är toppen tycker jag! Men jag gillar detta med att man har rättigheten att ändra sajtinställningar. Det finns de som inte kan föra en diskussion och respektera att olika åsikter finns, utan måste fortsätta utanför. Det är trist..
Nej, alla åsikter bör respekteras, alla måste inte tycka lika. 
#53 Om du nu är så nyfiken på min förklaring om mig själv
(som inlägget handlade om), så kan du få ett PM av mig
Är inte blyg av mig, ville inte bara skita ner tråden ännu mer.
#32 "Hade eran raskatt blivit oplanerat dräktig med en annan raskatt (inte så stor risk, jag vet, men rent teoretiskt) vid 10 månaders ålder hade ni knappast aborterat, för eran raaaas är ju så speciell."
Ja, jag har ju då sphynx, en anorektiskt nakenras enligt dig. Tyvärr måste jag nog spräcka den bubbla du verkar leva i: Min ena katt tjuvparades och har fått en abortspruta. Har vi kunnat spräcka den myten nu om att bara "ofina" katter får den? Man ger sin katt en abortspruta för att man bryr sig om den, det är verkligen inte bara förunnat oplanerade huskatt-kullar!
#32 Det handlar inte om att huskatter inte är tillräckligt fina för att få föröka sig. Istället handlar det om att vi har ett gigantiskt problem med hemlösa katter i vårt land. Så stort att det räknas som landets största enskilda djurskyddsproblem. Det finns minst 100.000 hemlösa katter därute, varav 99,9 % är just huskatter. Tyvärr har huskatter mycket låg status i Sverige och behandlas därför illa av allt för många. Det finns helt enkelt många fler huskatter än det finns efterfrågan av. Därför är det en mycket oklok handling att ta ungar på sin huskatt.
Vad gäller kastrering är det att förorda i det här tidiga skedet. Din katt kommer inte att lida några men av det. Istället besparar du henne en dräktighet som är en stor påfrestning för en katt. Försök att lägga känslorna på hyllan och tänk på din katts behov istället.
Jag skriver utifrån mitt engagemang för hemlösa katter. Är nämligen Sajtvärd för Hittekatter iFokus + för den här sajten. Jag har själv bara (f.d hemlösa) huskatter, men har lärt mig mycket av raskattägare.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#54 Nej, nej, jag är inte ett dugg nyfiken på dig..*ler* Det var lite OT bara om att jag gillar de funktionerna och varför jag använder dem!
Om du tycker att jag förnärmat dig eller om jag varit otrevlig så ber jag om ursäkt, för det var abolut inte menat så.
#57 Nej nej, inte alls
Men som vanligt vart det ett inlägg om en enskild medlem. och med det börjar jag sakta komma ihåg varför jag lämnat sajten en gång innan.
Allt för få använder PM, och trådarna blir allt mer röriga.
Jag självklart är med och förorenar ibland, men det är mest för att jag gärna inte håller inne med saker, men försöker komma ihåg att ta saker via PM för att inte försvåra för andra som inte alls har med saken att göra.
Nu ska jag nog ta semester från vissa trådar på KiF, och hålla mig till de renare..
Själv tycker jag att det är intressant när trådarna spårar lite så att många åsikter lyfts fram. Väldigt lärorikt ibland! Men det ska inte bli personliga påhopp. Självklart är man med och blir småirriterad ibland, men vad fasen.. =)
Precis. Raskattuppfödare drar sig visserligen för att förhindra dräktighet genom att kastrera honan eller genom att göra livmoderabort, men abortsprutan brukas absolut vid oönskade parningar.
#60 Ja, absolut, det finns inga katter som är för fina för den sprutan. Om katten inte skulle användas i avel av någon anledning hade jag personligen kastrerat ögonabums.
Om jag inte själv vill ha kattungarna kan jag inte heller förvänta mig att andra vill det när de hemlösa katternas situation ser ut som den gör idag.
#52 & #59
Här har ni våra skriv- och trivselregler i sammanfattning:
Enligt skrivreglerna är det inte tillåtet att:
Bryta mot svenska lagar och förordningar.
Kopiera upphovsrättsskyddat material.
Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
Ägna sig åt personangrepp.
Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
Trivselreglerna
- Katter iFokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt".
- Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!
- Forumet ska endast användas för att diskutera frågor av allmängiltig karaktär.
- Kontakta sajtvärden eller någon av medarbetarna ifall någon medlem missköter sig eller om någon tråd håller på att spåra ut eller bör låsas.
- Inlägg med avlivninghot kommer att raderas.
- Det är inte tillåtet att annonsera på forumet. Vill du sälja/omplacera din/dina katter hänvisas du istället till Djurannonser iFokus.
- Det är inte tillåtet att idka insamling via Katter iFokus
Det finns mera att läsa i den här artikeln.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har sett dem förr, det är nog inte bara vi två som behöver se dem?
#62 Tack, hittade inte när jag sökte!
#63 Det menar jag inte heller. Men ni frågade efter dem här i tråden. ;)
#65 Jag har inte frågat efter dem.. men struntsamma! 
TS, hur mycket är du beredd att offra för att du ej kastrerar?
Tänk på att honans förlossning måste övervakas. De föder oftast mellan dag 61 och dag 70, så du måste ta ut semester. Förlossningen kan ta tid: var beredd på sömnbrist. Kan modern inte dia av olika skäl måste du handmata varannan timme i flera veckor. Går förlossningen fel kan det bli att du måste hjälpa till dra ut en unge, eller snitta. Katter tycks gilla föda nattetid, och utan avelsförsäkring kan vi snacka 10 000 kronor. Är en unge missbildad måste du avliva den.
Sedan ska du ha ungarna hemma i minst 12 veckor. De ska socialiseras, lära sig äta och bli rumsrena. De ska vaccineras två gånger, avmaskas, bör även chipmärkas före leverans och veterinärbesiktas max 7 dagar innan de säljs (om du är seriös, vill säga). Detta kostar ca 1000 kr/unge + mat, sand, leksaker, och att ersätta saker de kan tänkas förstöra i hemmet.
Just ja, och givetvis får du hålla honan inne nu tills ungarna flyttar.
#67 _Oj! Glömt hur dyrt det kan bli..
Räknade ut lite lätt, utan att räkna i mat och sand, och ersättning..
På en kull av 6 kattungar skulle jag få stå med 11100 kronor ca (plus lite mer) hos min veterinär.. Då räknade jag heller inte in den individuella försäkringen som vissa skaffar vid 6 veckors ålder..
Det är mycket pengar!_
Har ett inlägg från Solkatt strukits här? Eller är det bara jag som har drömt om en så korkad kommentar?
#69 Nope, inte vad jag kan se. Eller missuppfattade jag dig?
Jag skulle precis gå in och svara på inlägg #68. Mitt internet timade ut igår, men nu är det inlägget borta! Vill ändå påpeka att #67 är inte skrämselpropaganda, utan fakta. Jättebra att du är villig att göra allt som krävs. Läs nu på om dräktighet, förlossning och ungarnas uppväxt.
#71 Vad skulle du svara på mitt inlägg?
Eller var det ett annat inlägg 68 igår??
#72, jepp det var ett inlägg från TS. Ungefär vad det stod kan du nog utröna av mitt inlägg #71 :D
Fast det var inte det du svarade på som jag reagerade på.
#73 Aha, jag vart lite förvirrad först 

Till Solkatt1. Om du nu väljer att låta din katt få ungar så ska du också vara beredd att göra allt rätt, enligt vad Jina skrev. Sen är det tyvärr så att väldigt få köpare är beredda att betala 1000 kr eller mer för en huskatt. Det finns de som är beredda att göra det för en seriöst uppfödd katt, men tyvärr är de ganska sällsynta. Därför får du vara beredd på att gå med en rejäl ekonomisk förlust.
Jag hade absolut kastrerat honan direkt om jag varit i din sits. Det är inga kattungar ännu och vore det bästa för din katt. Om hon hade kastrerats tidigt (vid 3-6 månaders ålder) hos en duktig veterinär, så hade du sluppit detta bekymmer. Släpp inte ut din katt igen förrän hon är kastrerad, vaccinerad och idmärkt och inte alls om där är mycket bilar, människor som är stygga mot katter osv.
Bara för att jag inte har nån raskatt betyder inte det att jag är fattig.
so don´t worry, jag har råd med vaccinering, besiktning, kastrering, automatisering, lokalisering, dyr mat, snygga foton på blocket.se (kanske anlitar en fotograf för riktigt snygga porträttbilder).
Summan av kardemumman, jag ser till att katterna får det dom behöver, jag älskar katter, lovar.
Nu avslutar vi denna tråd.
p.s Nån som vill avla sin raskatt med minandra huskatt för en häftig mix? d.s
#77 Jag antar att du inte var seriös i din lilla "annons" där på slutet..
#77 Jo, det hörs ju verkligen att du älskar katter 
tillägg - Sen har det inget med att göra om man är fattig eller ej. Jag har raskatter, men fortfarande inte råd att ta hand om en kull. Så jag ber dig sluta dra dessa paraleller mellan fattig och rik och huskatt och raskatt och fint och fult..
Det blir bara väldigt tröttsamt.. och låter i mina öron bara omoget.

Har pm:at dig

Nu måste jag lägga mig i här!
Glöm myten om att alla huskatter klarar det finfint, vore som att säga att alla människor kan föda barn utan problem. Vet inte om du är medveten om hur oerhört många som tvingas förlösas med hjälpa av kejsarsnitt, människa som djur!
Jag har själv en bekant som valde att inte abortera utan låta honan få sina ungar istället. Det blev en mycket dyr historia som hon inte hade råd med egentligen.
En kastrering kostar ca 800-1000:- för en honkatt, ett kejsarsnitt på jourtid vilket är den tid honorna oftast får kattungar ca 15000:- upp till hur mycket som helst om det vill sig illa.
Har du råd med 15000:- eller är du villig att ta risken att din hona långsamt får plågas till döds i födslovärkar för att du anser att det är så hemst att abortera hennes foster som inte ens är foster ännu?
Vet att det låter hårt, men om man är beredd att ta ansvaret att låta sin hona få en kull så MÅSTE man vara beredd att ta ansvar HELA VÄGEN UT inte bara när det är gulligt, sött och roligt!
Om du nu trots allt beslutar att låta henne få kullen så MÅSTE du se till att vara beredd, det kanske går bra men om det inte gör det så måste du vara förberedd på detta och ha resurserna!
Det handlar absolut inte om att någon tycker att raskatterna är finare än huskatterna, men faktum är att huskatterna HAR lägre status än raskatterna. En stor del är att efterfrågan är så ofantligt mycket mindre än tillgången på dem. Att de fortfarande säljs för 25:-/tassen och att de fortfarande inte får den vård de förtjänar om de blir sjuka. Inte heller tas kullar på dem med STOR eftertanke som vi som avlar på raskatter gör, vi lägger ner enorma summor pengar på tester för att se att de är friska innan vi bestämmer oss för att ta kull på dem och vi lägger ner lika stora summor på att hålla dem försäkrade! Jag räknade ut häromdagen att jag lägger nästan 12000:-/år bara i försäkring på mina! En kattunge i en tidigare kull blev sjuk, innan han var flytt-gammal hade vi lagt 8000:- på hans vård ej mediciner inräknat!
Så snälla hoppa inte på raskattsägare, vi tycker INTE att dessa är finare än huskatterna. 99% av oss började med huskatt men insåg att vi ville avla och tog steget att börja med raskatt. Andra som skriver här har inte ens raskatt utan jobbar istället som akuthem för hemlösa stackare. Och en har både också hemma, ganska många skulle jag tro. Så att skriva såna huvudlösa påståenden är bara dumt.
Jag tror enormt många helt klart skulle tänka sig abortpiller, tyvärr är dessa inte särskilt säkra. Jag vet ett antal som det gått jättebra för men också några som det inte alls gått bra för utan katterna har visat sig vara dräktiga trots att de fått abortpillrena.
Alltså är katterna inte syskon eller något sånt så ser jag inte varför det skulle göra något. Det går ju inte riktigt att jämföra.
Om katterna i övrigt kompletterar varandra, eller man kanske till och med tänkt göra den parningen fast senare. Då finns ju inte riktigt anledningen att abortera, eller hur. Men som svar på din fråga, jodå det sker visst. En bekant till mig fick en tjuvparning som hon absolut inte ville ha och jodå hon gav abortpiller till sin katt som var en helt vanlig raskatt precis som våra andra raskatter.
Om du tar en kull på din huskatt utan det skyddsnät som uppfödare som regel har och utan att ha planerat det så väl som de flesta uppfödare gör innan vi ens skaffar katten. Då är det faktiskt DU som anser din katt mindre värd inte VI. Även uppfödare av raskatter som inte planerar sin avel utan parar till höger och vänster utan eftertanke med första bästa hane är precis lika illa.
De flesta här anser din katt vara värd en hel massa, värd en kastering, värd att få leva sitt liv som glad kastrat utan att behöva gå igenom en förlossning som kanske inte går bra och som du kanske inte har råd med. Hennes ungar är värda att hellre inte få bli alls än riskera bli framtida hemlösningar som långsamt svälter och fryster till döds ute i kylan som 100 000 huskatter redan gör här i sverige idag! Vi har riktigt köldknäpp ute nu och där ute finns JUST NU 100 000 huskatter som sakta fryser till döds för att de inte har HEM och du vill då sätta ytterligare 1-12 stycken till världen????? Tycker du att det låter som om du värderar din katt högt?
Det är ett känsligt ämne och det är inte lätt att ta till sig detta, det är en STOR sak att kunna verkligen sätta sig ner läsa igenom utan agg och ta till sig det som skrivs. Det är få som lyckas men de som gör det är värda ALL heder, de är de som verkligen visar att de älskar sitt djur, de älskar sitt djur så högt att de är beredda att sätta både sina egna önskningar, sina egna värderingar åt sidan för sitt djurs skull.
Snälla riskera inte hennes liv och välmående om du inte är absolut 100% säker på att du har råd med ALL tänkbar vård hon kan behöva. Är du minsta osäker så snälla abortera nu och låt henne bli kastrat!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Anser JAG att min att inte är värd mycket?
det är en KATT!! Hon kom i löpen, fick ett p-piller, rymde, parade sig. Är hon dräktig får hon en kull sedan kastreras hon.
Jag ser till att hon får bra mat, en säker födseln och vet.vård om så krävs, att ungarna får bra hem….vad mer kräver ni???
Jag kan inte ta ansvar för att det finns idioter som slänger ut sina katter, låter dom få kull efter kull, vanvårdar m.m
Kan bara säga att så är inte fallet här.
#83 Varför vill du så promt att hon ska ha kattungar?
Och nej, du kanske inte vanvårdar eller slänger ut katter men sådana här situationer är en stor del i att det finns ett hundratusental hemlösa katter i landet. Och vare sig du anser det eller ej så spär du på problemet när du väljer att låta din katt utöka beståendet av huskatter.
#83 Kommer med min tidigare kallad skrämselpropaganda igen här..
Hur kan du garantera till 110% att dina kattungar inte kommer få kullar som hamnar på gatan?
Säger absolut inte att det kommer hända, men det KAN hända.
Själv vart med om det två gånger, och det var människor jag litade fullt ut på, så inte ens det var en garanti för mig, och vad jag ångrar mig idag. Trots att det var ett tag sedan vi hade kull sist.
Visst, det sker med raskatter också. Det vet nog alla.
Men faktum är att huskatter råkar oftare ut för det p.g.a. sin låga samhällsstatus.
Du säger själv att du inte kan ta ansvar.
Men faktum är att det kan du. Det kan alla kattägare.
Det börjar hos dig själv.
Men du har bestämt dig, och jag önskar dig lycka till och att dräktighet och förlossning går felfritt till, och att kattungarna får långa lycklig liv när de flyttat ut.
Den sista meningen visar ju verkligen hur ansvarsfull du är.
Antagligen har du inte kastrerat din hona för att du planerat att avla på den.
Det bästa hade väl varit att kastrera henne redan vid 6-7 månader… och inte börja ge p-piller nu vid 10 månader…. och varför börja ge henne p-piller om du ändå nu pratar om kastrering… ???
Till er som undrade så är inget inlägg borttaget i denna tråd.
TS, ett tips på vägen bara, eftersom du eventuellt nu kommer få kattungar. Om du har försäkring, dubbelkolla så att den täcker kejsarsnitt på huskatt. Vad jag har fått höra så har Agria gjort om så att snitt är numer en tilläggsförsäkring man måste teckna utöver den vanliga försäkringen, plus att den gäller enbart för raskatter och inte huskatter.
#88 Kan man radera sina egna om de ligger sist i tråden? För jag och Josefa kan omöjligt ha drömt om ett inlägg där vi bägge minns sista raden.
#89 Jag såg också det innan det försvann.
Som "vanlig" medlem kan du ändra ditt eget inlägg högst en timme efter att du skrivit det.
Vilket inlägg är det som ni har funderingar om?

#83 Jo du är ju ansvarsfull som avlar på en kattunge! Själv skulle jag aldrig para en honkatt före 1 års ålder (fast raskatt då), helst senare.
#91 Det ska tydligen ha vart ett inlägg #68 innan jag skrev mitt dagen efter (idag)
Jag har aldrig kunnat radera ett meddelande.. Bara ändrat..
Inlägg #68, som är skrivet av dig, är inte ändrat/redigerat av någon.
#96 Nej, inte jag. Utan det ska ha vart ett innan, som sedan togs bort, och ersattes som en ny #68 av mig..
Haha ja, hur knasigt det än låter så var det så som Hilo beskriver.
Det enda inlägg med #68 som finns är det som är skrivet av dig.
Var det någon annan som hade #68 på sitt inlägg måste det ha varit en bugg eller något, men jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare :)
#97 Har aldrig heller hört talas om något liknande förut och hade jag inte sett det med egna ögon hade jag nog trott att de andra fantiserade lite 
#97 Ja, som finns nu ja. Men det ska ha vart ett annat innan. Igår kväll om jag inte minns fel, och den ska det ha försvunnit under natten..
Kan ju ha vart en bugg, men konstigt då om det är TS som ska ha skrivit ett inlägg och den bara borta.. Väldigt avancerad bugg 
Var nog därför folk vart så förvånade 
#97 TS skrev ett inlägg där det bla stod att jag körde skrämselpropaganda, och att det inte är som om h*n låter sin 12-åriga dotter få barn.
Det skrevs bara minuter efter mitt (#67). Jag kunde dock inte svara för sajten timade ut. Imorse var inlägget borta.
Någon gång vid midnatt fanns ett inlägg nr 68 skrivet av Solkatt där det bla stod något om att vi skulle lugna ner oss eftersom det hela bara handlade om en vanlig 10-månaders katt och inte om TS´ 12-åriga gravida dotter.
Jag försökte svara på det, men av någon anledning kom svaret inte in.
Ja då vette sjutton vad som har hänt ;D
varför jag promt vill att min katt ska få ungar?
SOM SAGT HON RYMDE!!!!!!!!!!!!!!!!
jag skrev ett litet inlägg för att få höra om p-pillret och får bara kritik. Jag respekterar er som skriver om risker m.m, men ni som bara skriver om "huskatter", hemlösa m.m kan bara lägga ner.
jag bär inget ansvar för alla hemlösa katter och mina katter mår utmärkt.
Tycker ni man ska sluta föda barn också pga alla gatubarn i ryssland? Och bortstötta flickor i Kina?
Känns det bättre om jag behåller kullen tills dom blivit kastrerade och lämnar bort dom sen?
Ni är riktigt dömande med era pekpinnar och moralkakor. Jag är inget barn och kan själv ta ansvar för mina katter.
denna sida är ju värre än "familjeliv", då är det illa!
börjar bli riktigt less.
ja, jag skrev ett inlägg (#68) men trodde inte den skulle synas eftersom sidan buggad och stängdes ner när jag skulle skicka.
jag har inte tagit bort inlägget, måste blivit nått fel.
#103 Well du behåller ju kullen.. Nog sagt.
Jag ska inte skaffa några egna ungar. Finns fullt med andra om jag skulle vilja ha barn en dag.. Men det är jag, sen så ogillar jag när man jämför barn och djur för det är inte ens i närheten av samma sak..
Föressten, har ni tänkt på att varje gång någon sätter ett människorbarn till världen så finns en risk att det är en blivande massmördare som just fötts? Det är väl väldigt oansvarrigt?
Nej, abort är det enda rätta för att förhindra detta!
#103/#106 Suck. Vilket sorgligt inskränkt resonemang.
Ja, jag undrade varför du promt vill ha ungar. Du har ju fortfarande valet att kunna ta bort slemproppar som inte är ungar än, men du vill istället låta det bli ungar och låta din kattunge föda dem.
Lycka till med katten och ungarna i alla fall.
#106 Yepp, jag har många anledningar till varför jag inte skaffar egna ungar.
Några av dem du just drog upp, men än en gång drar du likheter mellan människor och djur.
Tycker du att 12-åringar ska ha rätt att behålla barnet om de nu rymt och haft sexuellt umgänge, eller som det är i kattsammanhang, blivit utsatta för våldtäckt..
Självklart ska en 12-åring ha rätt att behålla barnet.
menar du att katthanarna är våldtäksmän? Huvvaligen! Vilka svin!
#109 Nu blir jag seriöst mörkrädd. Jag tror inte att någon föräldrer här inne anser att sin tolvåriga dotter är fullt kapabel till att föda, och ta hand om ett barn..
Yes, en kattparning är ren och skär våldtäckt. Det är allmän vetskap.
Tyvärr, men så är det.
anser inte heller inte heller att en 12-åring är kapabel att ta hand om ett barn, men hon har fortfarande RÄTTEN att behålla ett barn. Vi lever i sverige och här råkar vi ha den rättigheten.
nej, nu blir JAG mörkrädd. Ni anser att jag inte bryr mig om min katt, men ni som avlar utsätter alltså era honor för systematiska våldtäkter? Min katt rymde åtminstone när hon blev våldtagen, era blir våldtagna pga att NI vill det.
Detta argument är ungefär lika kloka som era.
#111 Utan dessa "kattvåldtäcker" vore vi helt utan katter.
Ja, men en katt ska knappast ha "rätt" att få en kull bara för att det finns rättigheter hos människor..
Djurens rättigheter är att vi tar hand om dem på bästa sätt, och många anser att en ung huskatt som blivit tjuvparad utan test på sjukdomar från båda föräldrarna är en felbehandling..
Och med de orden lämnar jag sig och dina.. tankar..
Synd om en liten misse, men visst.
Synd att du inte tar till dig råden och gör vad som verkligen är rätt..
alla har rätt till en åsikt, men nog reagerar folk när det kan leda till att någon skadas
(KAN leda till KAN)
- Sen är ju katter inte det enda djuret som blir "våldtaget"
Det kan kallas som det, men det är ju naturens gång, och sker även i det vilda..
precis, naturens gång, och nu är min katt delaktig i det :D
det är inte mer synd om min misse än någon som blir planerat dräktig.
idiotiskt…..
Din katt är fortfarande en unge, det är inte någon seriöst planerat dräktig katt = det är skillnaden.

Kan du förklara varför du inte vill kastrera henne?
sagolika: hurså?
sarac: du är sjukt irriterande. visst var det du som kom med nån sarkastisk kommentar då jag skrev att jag älskar katter.
kan du och din spetsiga hund bara hålla dig utanför min tråd tack.
#119 Koncentera dig du på att följa skrivreglerna.
Jag låser nu denna tråd då jag anser att den har spårat ur och numer bara leder till trätomål.

Ja alltså, beror det t.ex. på din religion att du motsätter dig abort hos såväl djur som människor, eller har du trots allt drömt om att ta en kull kattungar på din hona eller VAD är det som gör att du vägrar att kastrera henne, då det vore bäst för henne och då det faktiskt inte ens är några foster ännu?
Om du nu tvunget ska ta kull på henne, så vill jag svara JA på ditt tidigare inlägg där du undrade om det känns bättre för oss att du behåller ungarna tills dess att du hunnit kastrera dem. Det plus idmärkning och vaccinering.
Även ja på frågan om kattungarna kan födas missbildade pga p-pillret. Den risken finns ja.