Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6442 ggr
Moth-79
1

vildkatt

Hej!

Jag har fått en helt otrolig historia berättad för mig av en fd arbetskamrat.

Det handlar om hennes vännina som efter flera år ville ha katt igen och beslutade sig att hämta en kattunge från ett katt hem. Hon fastade för en liten randig katt med burrig svans och tog med den hem.  Hon viste om att det var en katt som hade hittats ute i det vilda och den inte hade haft kontakt med människor, så hon var beredd på att det inte skulle vara helt lätt och hon fick rätt.

katten var helt vild och det gick inte att nå fram till den, men det blev inte bättre med tiden.  Den var också extremt aktiv och klättrade på allt där hemma och ville inte ha kontakt med människor, den växte också en hel del och blev ganska stor rätt snabbt. Hon som hade tagit hand om katten var van vid katter men nu kände hon att hon inte viste vad hon skulle göra och det gick inte att hantera katten då den bara rev och bets och ville helst inte alls vara nära familje medlemmarna, det gick faktiskt så långt att hon började bli lite rädd för att katten skulle skada hennes barn. Hon tog kontakt med katthemmet och förklarade men de sade bara att det kan vara problematiskt med katter som aldrig innen hade haft kontakt med människor. Tillslut så beställde hon tid till vetrenären för att få den undersökt och se så att det inte var några fysiska fel på den (sjukdommar) som kunde leda till detta beteendet. Hon kom till vetrenären med katten och tog ut den ur buren efter hon hade berättat problemen för vetrenären…när hon tog ut katten så kollade vetrenären på henne med stora ögon och sade -men detta är ju en vildkatt! Hon bara svarade  "ja det är en vild katt vi hämtade honom på katthemmet när den var liten" .  Nej nej förklarade vetrenären, det här är ingen förvildad hus katt detta är en europeisk vildkatt! Ni kommer aldrig kunna få denna till att bli en vanlig husdjurskatt…sedan så berättade han om den europeiska vildkatten som då eg inte ska finnas i sverige….Det slutade med att katten blev kastrerad och fick bo som utekatt på vetrinärens gård…..Jag trode inte själv på berättelsen men min fd arbetskamrat sade att hon själv träffat katten som då är väldigt stor med en mkt speciell svans….detta är nått som skulle ha hänt för ca 10 år sedan….

Har någon annan här hört liknande historier om vildkatter?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeisk_vildkatt

russin
0

Även för 10 år sedan borde kamera ha funnits och någon bild på kissen tagits i hemmamiljön. Finnas inga foton alls, skulle jag inte tro på storyn.

LaSadie
0

Så skulle den fd arbetskamraten ge bilder till sin vännina? Jag visar knappt bilder till mina kompisar. Visst är det lättare nu när man har det på datorn men för tio år sedan var det framkallning av bilder som gällde ;)

Josefa
0

Ja skrönor finns det gott om.[suck)

spiritedaway
0

Jag har svårt att tro på den berättelsen

Hyrrokkin
0

Jag har också mycket svårt att tro på den. Vi har ju inga vildkatter i vår svenska flora, så vad gjorde den ungen i Sverige?

Det är ingen teoretisk omöjlighet att det var en vildkatt, men jag tror det inte.

LaSadie
0

Det fanns inte vildsvin i Sverige sedan 1700-talet innan några rymde/släpptes ut runt 1970 igen. Så att det inte finns vildkatt i Sverige kan ändras ;)

EddaM
0

Nja säger jag, möjligt ändå.

Ute på ön som jag kommer från fanns en population av vildkatter. Inte förvilade tamkatter utan riktiga vildkatter. Om man smög sig försiktig i närheten av deras område o låg tyst så kunde man se nån. De var stora o kraftiga, svarta eller bruna. Riktigt tuffa katter. Har pratat med min faster som bor ute på ön nu samt några till. Men tyvärr så finns de inte kvar då öborna tagit med sig katter från stan o de har blandats ut samt att det har byggts hus där de bodde. Men vem vet uppe i bergen där ingen är kanske det finns kvar någon.

Så på isolerade platser är det möjligt att det finns nån liten population kvar i  landet, vi har bara inte hittat dem ännu.

Tuffaste katterna jag sett ialf.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hyrrokkin
0

#7 Om du nu är säker på att det är riktiga vildkatter och inte sedan länge förvildade tamkatter, så varför vet ingen annan än ni om det? Det borde ju vara en jättenyhet och forskare, zoologer och diverse intresserade borde vara helt lyriska på ett eller annat sätt att denna sedan 3000 år i sverige utdöda art helt plötsligt har skapat en koloni på en ö.

Den europeiska vidkatter är ju ungefär lika stor som en bondkatt (3-10kg) och de påminner om varandra i utseendet. Jag tror absolut det är lätt att ta fel eller "se vad man vill se".

Hyrrokkin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni skulle möta den här katten, skulle ni tänka huskatt eller europeisk vildkatt då? Utan att ha den här diskussionen i åtanke :)

LaSadie
0

Jag skulle tänka huskatt

Hyrrokkin
0

#10 Precis min poäng, men bilden är på en europeisk vildkatt från en Engelsk(?) nationalpark. Jag tror det är oerhört lätt att "se vildkatter" för att man tror sig veta hur dem ser ut och för att dem inte är tama :)

Moth-79
0

som jag skrev först så har jag mkt svårt att tro på detta själv. Men det jag har fått berättat är att när hon skaffade katten så gjordes bedömningen att den var  8-10 veckor, såg ut som en vanlig lite förvildad kattunge. Först i hemmet så var den ju väldigt på sin kant men det blyga beteendet blev aldrig bättre och ist för att bli mer tam så blev den vildare + mer aggressiv som då blev ännu värre när katten blev könsmogen. Så vad jag förstod så hade hon katten en längre period. Sedan hur vetrenären kunde göra en sådan bedömning vet jag inte….Men det slutade iaf bra då katten blev en ren utekatt (en rätt stor katt vad jag förstod) och den stök omkring på gården fick mat, men ingen kunde klappa den.

och nej det finns inga bilder som jag vet om….kan försöka höra mig för… träffar dock henne inte så ofta. Sedan så är det nog mer typ 13 år tillbaka i tiden…my bad…fick storryn berättad för mig för 3 år sedan och då var det 10 år sedanCool

Men det behöver ju inte betyda att det finns (europeisk) vildkatt population i sverige, det som också kan ju ha hänt är att vissa personer tycker ju om att ha lite mer exotisk (hus)djur (lagligt eller ej)…..så en vildkatt hona som rymt från sin ägare och sedan fått en kattunge som kommit på villovägar kan ju också vara en förklaring……. 

Jag har själv erfarenhet av (huskatt) kattungar födda i det vilda av en vild mamma och ja det krävs mkt att försöka få dem tama och de brukar inte bli riktigt så tillgiva människor som katter som är uppvuxa i hemmiljö…men jag har inte haft erfarenhet att de blir mer vilda eller mer aggressiva….

Men en tanke som kan väckas är ju att det kanske kan finnas utblandade (europeiska)vildkatter och att ibland dessa egeskaper kan komma upp till ytan hos en speciell kattunge som sedan som vuxen kan bli väldigt svårhanterlig…bara en intressant tanke

EddaM
0

Det var nån forskade där ute vad jag vet för en massa år sedan. Alltså det är typ 20 år sedan jag såg nån. Och efter att ha då pratat med äldre människor på ön att det inte rörde sig om förvildade tamkatter. Ett dna test på katterna som finns där ute idag skulle ju kunna bekräfta detta med. Men som sagt det gäller ju att testa många katter då för de som finns där nu är tamkatter. Och utblandade.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z