Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3031 ggr
[cancan]
0

Fundering innekatt

Har haft lite funderingar…

Era innekatter.. Tillåter ni dom att gå in i sovrummet och upp i sängen? Eller dom får kanske inte komma in där öht?

JessicaN
0

Mina innekatter får ligga i sängen allihopa. Det är 5 stycken och det ligger gärna 3 eller 4 i min säng när jag ska lägga mig..

oh-la
0

mina ligger också i sängen, men de har inga problem att vi stänger dörren heller. ibland sovre jag så illa att jag inte kan ha dem i sängen, och då får de sova i vardagsrummet :)

MonicaLagerquist
0

Vårt stora sovrum är i princip kattfritt.Sjuka katter ,födda kattungar och högdräktiga honor får sova där inne vid speciella tilfällen.Sen finns det tre sovrum till i huset där man som katt kan få dela säng med någon.Anledningen till att vårt sovrum är stängt är att både jag och min man är allergiska.

Stolt ägare till tre La permer

Josefa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild säger mer ……

[Thiah]
0

Våra får gärna sova hos oss. Dock kastar jag ut dem ibland då lillan har en tendens att bita mig i fötterna :P

Våra katter får nästan vara överallt i våran lägenhet i och för sig. Det enda stället dom inte får vara är i köksskåpet då vi  har alla möjliga medel där.

spiritedaway
0

Båda mina katter sover i sängen under natten. Dom blir även upprörda när man stänger ute dom från sovrummet och kan stå och mjaua ett tag.
Men det är nog jag som har svårast att vänja mig vid att inte ha dom i sovrummet under natten. Tungan ute
Så det lär inte hända förrän det möjligen dyker upp allergi vilket jag hoppas aldrig händer.

Dorkiis
0

mina får vara i sovrummet så mycket de vill =) svårt att stänga ut dem därifrån när vi bor i en etta och inte har någon dörr dit =P

Charlie2006
0

Både min utekatt och min innekatt får ligga i sängarna och vara i sovrummen :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Leorag
0

Mina får vara precis överallt och så även i sovrummet och i sängen =)

Jina
0

Mina får vara i sängen. Alta ligger oftast under täcket, Poppy vid fötterna och Luna ibland i sängen även hon.

mammaru
0

Min man är allergisk, så katterna får inte vara i vårt sovrum. Fast om han inte vore allergisk, så skulle jag ALLTID ha dem i sovrummet. Mysigt ju.

chigak
0

Våra är iofs utekatter men de får gärna sova i sängen med oss. Vi brukar ha 1-3 katter i sängen på nätterna. Supermysigt!

Destany
0

mina 3 får vara i sovrummet.. jag sover jätte illa om de inte e där o de jamar o river på dörren om de skulle bli utelåsta.. egentligen ska de inte vara där pga min allergi, igår låg zigge på mina fötter Zorro på min axel o Puma på min mage när jag skulle sova..

LeS-
0

Mina kissar får ligga precis vart de vill Skrattande

Fast blir de busiga under natten får de åka ut ur sovrummet hihi

Här har vi hanen :)

Seglarina
0

#4 OJ, så mycket katter, jag som tycker jag har många då jag just har tagit hand om en till och har nu tre.

De två jag haft tidigare är "utekatter" Dom har kayyluckan i altandörren i somrummet, så det är lite svårt att inte låta dom vara där. Kommer in genom luckan och hoppar direkt upp i sängen. Man får byta lakan ofta. Glad

Ibland om jag inte kan sova lägger jag mig i soffan.Skäms

Linnea
0

Min katt får sova i alla sängar, han brukar vara ute mycket men sen vi flyttade har han mest varit inne.

Skynda långsamt så går det fortare.

sandra1977
0

självklart!!Glad

[Alexandrae]
0

Min utekatt sover nästan jämt i min säng :) Jag gillar inte att sova utan honom xD

Juliette-
0

Mina katter får vara överallt utom på diskbänken.

Vet dock min vän hennes innekatter får ej vara i sovrummen när dom sover men på dagarna osv.

Det gör man ju precis som man vill sen beror det väl hur stort man bor och vilket behov som finns att även sovrummet finns med i deras boyta

Gipzy
0

Mina katter får vara överallt och göra vad dom vill utom att röja i mina stora krukväxter…Tungan ute Jag har en dubbelsäng, men där ligger ibland så många katter att jag får ligga som ett streck längst ut på ena kanten.. ibland får jag ligga på soffan…..Skrattande

[Hilo]
0

Mina katter får absolut vara i sängen Glad
Alla djuren får det..

Maria
0

Mina katter får vara ÖVERALLTGlad

/Maria

Fridaybrew
0

ÖVerallt? Våra katter får inte vara där man har mat, dvs inga köksbänkar, matbordet inte vardagrumsbordet då vi äter där också, inte heller skåpen då det finns kemiska saker i de skåpen.

Dock kontorsbordet är lugnt likaså sidebordet till soffan. Vi har tre katter o de har lärt sig vart det är ok resp inte ok att vara på. Det är inte fräscht att ha katter på bänkar eller matbord. Har varit hos kattfolk och då har det hänt att katten varit på kattlådan precis innan den hoppar upp på köksbordet. Sen blir man bjuden på fika …..inget skoj o fikat får vara =)

Dock är katter väldigt nyfikna av sig o vill se vad som finns på olika ställen, därför har vi framtassregeln dvs att de får sätta framtassarna på kanten o ta sig en titt men aldrig baktassarna. Det funkar faktiskt med dessa regler. Men visst händer det att ngn katt testar vart gränsen gåro då får man påminna om att reglerna är på allvar o vässa skarpt o klappa händerna…..då vet dom.

Angående sängen så är det lugnt för dom att vara där med, dock inte om de just varit på lådan då får den katten vänta tills den tvättat sig o kattlådedammet försvinnit från pälsen.

Tycker att lite regler är bra att ha.

/Fridaybrew

essut50
0

Det enda stället våra katter inte får vara på är diskbänken och spisen. Milou älskar att vara på bordet när vi äter mat, hon vill gärna vara med och smaka ….Sängen ligger båda katterna i, helst nära oss..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hyrrokkin
0

Normalt har våra katter fri tillgång till sovrummet dygnet runt, och vår ena katt delar kudde med mig när det är dags att sova :) Dem andra sover bara i sängen om det finns gott om plats (ingen eller max 1 människa som ligger där), men dem sover gärna i sovrummer på garderoberna och i korgar.

Ibland kan vi stänga dörren om vi tex. har en viktig tid att passa dagen efter och absolut inte vill bli störda i sömnen, men det händer kanske en natt varannan månad.

Nu när vi har kattungar så vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Du är kattungarna knappt två veckor och ligger ortfarande i bolådan som står i sovrummet, men när dem ska ut i hagen så får dem vara i köket eller vardagsrummet. När det är dags att springa fritt i lägenheten är det möjligt att vi håller dörren stängd på nätterna. Både jag och sambon sover oerhört tungt och vi rullar lätt över på varandra och katterna och det kan dröja innan man själv märker att katten försöker komma loss och jag är helt enkelt rädd för att mosa kattungarna i sömnen. Men vi får se hur vi gör..

Linnea
0

#23 Min får inte heller vara på bord och bänkar. Tycker inte det är så fräscht heller när man ska äta. Mina 'svärföräldrar' låter sina katter vara på köksbordet, ibland går de upp om man sitter och äter ensam.. mysigt? Nej knappast. De påstår att katter inte förstår att de får vara på vissa bord men inte andra. Har ju funkat hos oss länge då katten fick vara på vardagsrumsbordet (men inga andra bord) när han fortfarande bodde hos min mamma.

Skynda långsamt så går det fortare.

oh-la
0

mina får faktiskt vara på köksbordet, men det har nog mest att göra med att vi i förra lägenheten hade köksbordet vid fönstret och de var tvugna att hoppa upp på bordet för att sitta i fönstret. och utanför det fönstret hade vi alla buskar med småfåglar. hemma nu äter vi nästan aldrig vid köksbordet så det spelar ingen större roll. de låter dock bli att hoppa upp när vi har mat på det av någon underliug anledning. sedan har vi inga problem med att de sitter där heller. det är ju inte farligt för katterna, och jag har plockat katthår ur min mat sedan innan jag kunde gå, så jag bryr mig inte nämnvärt :)

[Hilo]
0

#27 Haha samma här. Vi äter ALDRIG i köket, och skulle vi göra det så rengörs ytan (glas) grundligt.. De hoppar heller aldrig upp om det står mat där, och katthår får man ju i maten ändå Flört

oh-la
0

#28, här också :-) gäster tror inte vi är kloka, men jag tycker inte det är så underligt så de får tycka jag är hur konstig som helst. tycker själv att de som har sina jätte-hundar i sängen är mer underliga, men det står ju för mig det ;-)

och ja, har man katthår överallt annars, i sängen, på handdukarna, på kläderna, i soffan, i mattan och säkert i luften också (för mig att inhalera dagligen) tycker jag det är mindre otäckt att kanske få det i maten. men som sagt. det står för mig. känner att jag låter som en riktig "crazy cat lady" nu så det är dags att vara tyst.

Det snöar mina vänner!!!

Yoda
0

Här får katterna vara överallt. Vi har minst en eller två katter i sängen varje natt och de brukar faktiskt ibland sitta i knät eller på sofflocket när vi äter också. Nu hårar ju inte mina några mängder direkt, så hår är inget som bekrymrar mig.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Hyrrokkin
0

Apropå diskbänk och bord så får våra katter vara där så länge inte vi använder ytorna, alltså inte medans vi lagar mat eller äter. Annars är det fritt fram.

[Hilo]
0

#29 *Fnissar instämmande*

[Thiah]
0

Oj mina är nog totalt bortskämda dom får vara överallt och Pixie ligger ibland bredvid spisen när man lagar mat (på tryggt avstånd från både olagad, lagad mat samt varma saker såklart). Hon ligger lixom inne bland kryddburkarna som vi har stående i ett hörn av diskbänken. Men hon har lärt sig att inte komma nära när man lagar maten för då shasas man bort.

Lucifer däremot är jättegärna med i famnen (eller mera i diskhon) när man rensar saker man hittat i skogen. För om man är snäll och har tur kanske matte hittar någon spindel eller skalbagge som man får snaska på :D

Helajna
0

Vår misse får vara precis vart den vill och helst i sängen för min del;)
finns inget härligare än att somna till en spinnande, varm katt.
och finns inget mysigare än att bli väckt med en liten tass på nästan då och då för att hon vill gosa lite :)

Starfall
0

I mitt sovrum har jag 6 undulater. En av mina vuxna katter, Sotis, har sådan stark jaktinstinkt att han nästan börjar dregla när han är i mitt rum. Därför får han inte vara i mitt rum mer än om jag har 100% koll på honom. Min katt Månssan är i mitt rum ibland, men hon vill hellre vara på undervåningen där hon ser vad som händer. Lisa, gammelkatten, brukar få ligga och sova på min säng när jag är i rummet. Hon bryr sig inte alls om undulaterna men eftersom hon är katt vågar jag inte lita på henne helt och lämna henne ensam i rummet. Molly är en liten kattunge på 6 månader och hon är överallt&ingenstans på samma gång. Hon älskar att vara i mitt rum. Fåglarna är hon väldans nyfiken på men jag håller på att försöka lära henne att låta dem vara. Det går framåt men vågar inte lita på henne helt ändå. När jag är i rummet brukar både Lisa och Molly sova på min säng, utom på nätterna. Då får de vara i resten av huset. Jag har nämligen ingen kattlåda i mitt rum.

Nu som först såg jag att denna tråd var för innekatter. Mina katter får gå ut när de vill. Dock är Lisa och Molly sådana att de helst vill vara inne och då får dem det. Sotis och Månssan föredrar att få vara ute, men de är sterila och får komma in precis när de vill. Nu blir jag väl portad härifrån för att jag skrev att mina katter får gå ut om de vill. Oops! ;)

siddelina
0

Jajemän, mina tre ligger hos mig i sängen. Det är tur att den är bred (1.60) för de trängs ibland  Skrattande

Seglarina
0

#23 Skulle väldigt gärna vilja veta hur du lärt dina katter att inte vara i sängen innan dom tvättat tassarna. Jag skulle vilja att mina katter tvättade sig innan då dom kommer utifrån medn har trott att det var omöjligt. hur gör du?

Lika med framtassregeln, som jag tycker om. Har varit lite slapp, mina får vara på bordet, tycker det är lite äckligt när du framför det på det viset.

LaSadie
0

Jag är sambo med #23, lär dom och lär dom… Vi tar ner som från sängen tills det inte luktar så mkt sand (just nu luktar dom Ever Clean Lavander). För det mesta så tvättar de sig och sedan kommer upp i sängen igen.

Grejen är att första katten är jävligt klipsk och fattade ganska snabbt var som var ok och inte, ang. två tassar på bordet okej. Sen har de andra två liksom sett vad den första gör och gör likadant. Men det är massor av disciplin som ligger bakom och vara konsekvent i sina handlingar som har lett till det.
Men det är ju så… katterna vet inte vad vi anser är ofräscht eller inte, att komma från toan och sedan bordet anser vi är ofräscht och de har fått uppfostran utifrån det.

Myllan
0

Wow vad många som har katterna i sovrummet. Vi brukade ha vår ena i sovrummet varje natt, men sen vi fick hem vår nya, vilden, så går det inte längre. Hon låter oss inte sova på nätterna alls om hon är där inne. Triggar även igång den andra. Hon är ganska ung än så länge så jag hoppas hon lugnar ner sig snart, för att sova med kisarna är hur mysigt som helst.

nallox
0

min sambo och jag - Vi har delade åsikter -

Dagtid är det öppet till alla rum. Nattetid vill jag gärna ha dem i sängen, men sambon vill inte bli väckt kl 0400 på morgonkulan av en busig kitte, så nattetid är det tyvärr stängt till sovrummet .

Men var lugn - jag jobbar på det…

Cheapo
0

Ansgar får alltid vara i våran säng, vi har inte så mycket val då vi bara bor på 22kvm och bara har ett rum och toalett. Men även om vi hade haft ett separat sovrum hade han nog fått sova inne hos oss. Så mysigt är det ju, plus att han inte brukar väcka oss förens första gången runt 06:30-tiden Glad

misty89
0

våra tre katter får vara i hela lägenheten och våra sängar är en av favoritplatser. dom brukar även ligga där och sova när vi sussar.

Mona22
0

katterna får inte vara i sängen men de är i sovrummet när vi sover.

de ligger gärna under sängen av någon anledning.

Anmaja
0

Lussekatt ligger i min säng - kommer alltid när jag lagt mig. Hoppar upp, lägger sig mig om jag ligger på rygg, annars bredvid. På bilden njuter han ensam i min säng…

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

modernghost
0

Har bara en perserkatt som vi behandlar likt ett barn. Han är väldigt mammig och vill vara med på allt, oavsett om det handlar om sängmys eller spika-borra - katten hänger med.

O andra sidan, så tvättas han var 6-e vecka samt borstas varje dag, så vi slipper problem med både kräkningar (inga hårbollar här inte) och lösa katthår.

För stunden har vi lite problem med ögon (inflammation) som behandlas, men det hindrar honom knappast från att sova mellan oss i sängen… Flört