kan dom få....
Jo jag är inte sådär jätte duktig på katter och våran katt har fått 2 kullar med kattungar i år, en i sommras och en nu i höst. Men dom kan väl inte få kattungar ännu en gång?, Kan man köpa från apotek p-piller till katter, eller vad det heter. eller måste man göra det genom veterinären ?
tackar för svar i förväg !:)!

En katta kan i princip få en kull var tionde vecka.Kastrera katten omedelbart så slipper ni kattungar hela tiden.P-Piller är varken säkert eller bra.Det är en nödlösning för katter som går i planerad avel.
Stolt ägare till tre La permer

Oj. Då måste vi nog kastrera henne. ! tack för svar
Om du skulle vilja sätta katten på piller en kort period tills du kan ta henne till kastrering, så är det veterinären man ringer till och får recept, sen kan du hämta på apoteket ;)

Jaha okej :)!, tack så hemskt mycket för svar!

En kastrering i julklapp 
Veterinärerna skriver gärna inte ut p-piller heller om du inte är uppfödare eller liknande där du inte har något val
Oj, det hgar jag aldrig upplevt. Känner massor av huskattsägare som har sina honor på p-piller, utan att de för den sakens skull är uppfödare.

#6 Ok vad tråkigt veterinärer inte mer förutspråkar kastreringar.. min veterinär fråga mig alltid i början om jag var uppfödare annars ville dom gärna inte skriva ut utan såg helt katten kastrerades för det är ju inte bra att gå på piller.. tycker det är bra dom bara inte skriver ut. Fast visst vet jag med folk som inte avlar och ha p-piller men jag tycker veterinärerna skall förutspråka kastrering
Visst förespråkar de kastrering såklart, men nu kastrerar ju inte alla som bekant. Så frågan blir väl då att välja mellan två "onda" ting, p-piller eller fler oönkade kattungar?
Men jag tror de hellre skriver ut p-piller, men talar om riskerna etc, och varför det är bättre med kastrering, än att de får para sig hejvilt.

Sen beror det ju på jag har ju innekatter och mig hade dom nog bett prova utan (om jag inte hade haft mina fertila hanar) som icke uppfödare vill säga. Går katterna ute kan det ju bli väldigt mycket oönskat så då skriver dom nog häldre ut som du säger. Dock kostar p-piller sina pengar genom alla år så jag förstår inte varför man inte tar den där kastreringen som är en lite större summa visst men en gång.. fast många ser katten så mycket som "bara en katt" "Den är gratis bara hämta ny" osv.. tråkigt men sant
Ja här kostar ju en kastrering c 1400 kr på en honkatt, och p-piller blir väl kanske 100-200 kr, vilket är en stor skillnad ekonomiskt.
Fast å andra sidan så spar man en hundring i månaden från att man får hem kattungen, är ju kastreringen snart betald.

Att sätta sin katt på p-piller istället för att kastrera är som att beställa juvertumörer och andra problem, det är verkligen bara något man ska ta till i nödfall.
P-piller hindrar inte heller katten från att blir dräktig utan dämpar bara lusten. Blir katten "våldtagen" kan hon fortfarande bli dräktig, och om man då fortsätter ge p-piller ovetande om att det växer något i magen kan följderna bli katastrofala.
Det finns ingen anledning till att låta bli att kastrera.
#5 Det är väl inga problem att få p-piller? De frågar inte om man ska avla..
Och detta med piller.. lite OT kanske.. men hur länge har ni era avelsdjur på piller och ökar riskerna för sjukdomar? För det är ju samma sak där.. det är ju inte bra att låta dem gå på piller, och vad jag förstår finns de dom som ger sina flera piller i veckan.

Vissa veterinärer är väldigt restrektiva med att skriva ut p-piller.
Mina avels honor går på p-piller ca fem månader före första kull och sen blir det ju cirka sex månader mellan kullen och nästa parning då honorna får gå på piller.Det är inget man lättvindigt väljer men har man honor i avel har man ju liksom inget val.
Jag försöker att låta mina honor få sina kullar tämligen tätt för att slippa p-pillren.
Här kostar en honkatts kastration 950 kronor.P-piller + recept kostar 140 +80 per år
De katter som jag har som inte går i avel kastreras självklart omedelbart.Finns inte på min världskarta att jag skulle ge en katt p-piller om den inte skulle gå i planerad avel.

#12 Jag skulle personligen aldrig ge mina katter p-piller längre än ett par månader, max ett halvår, och det är en sista utväg för en katt som löper så ofta och hårt att den helt enkelt sakta tar kål på sig själv genom att varken äta, dricka eller knappt sova.
Tillägg: och detta gäller enbart honor som ska i avel. Övriga honor och honor som gjort sitt i aveln kastreras alltid. För övrgt så försöker jag hellre skynda på en parning än att sätta henne på piller.
En vän till mig, satte sin honkatt på p-piller endast ett par månader, kanske 2-3, innan hon kastrerades.
Men bara efter så kort tid med piller, så sa veterinären att de hade sett förändringar på livmodern, vilket troligen berodde på pillrena.
Vad det var för förändringar vet jag inte, men det var inga positiva sådana iallafall.

Nej, Även en kort tids användning kan ju ge skador.Så kastration är alltid att föredar.Dock lite svårt när man ska avla på katten.
Ja, just denna katt ifråga hade ägaren för avsikt att kastrera redan från början, att hon hamnade på piller under tiden var väl av den ekonomiska frågan tror jag.
Men ja, har man avel och egen hane kan det ju bli lite problem annars ;)
Så om man har en avelshona till hon blir kanske fem år, då får hon gå på piller i högst sex månader? Det blir många tomma löp..
#13 Visst har man andra val.. alternativ finns alltid. Och är inte p-piller bra, så kan man ju alltid göra något åt det. Kanske inte låta honan vara fertil flera år.. eller är det viktigare att det avlas? Bara funderingar.. Och varför avla flera år med mycket pilleranvändande, vad är det viktiga med aveln om man riskerar honans hälsa?

#18 Tomma löp är inte värre än p-piller. Livmoderinflammation får katten för att slemhinnorna i livmodern inte byts ut (som dem gör på oss människor när vi har mens) och alltså blir gamla och inflammerade. Enda gången dem byts ut är när katten blir dräktig. Alltså spelar det ingen roll om det är tomma löp eller piller, så länge honan inte har kull så finns risken för livmoderinflammation där.
Grejen med p-piller är ju att risken för juvertumörer även ökar drastiskt, speciellt efter en tids användande. P-piller för katter är inte heller lika testat som tex. p-piller för människor så man vet därför inte särskilt mycket om användandet av det.
Jag menade att jag tror att många ger piller i mer än sex månader.. och varför avla flera år med pilleranvändande? Dumt att riskera honans hälsa för att få utöva sin hobby?

#20 Men det är det väl ingen som sagt att dem gör här inne? Folk har ju bara pratat om sina egna erfarenheter och tillvägagångssätt. Du uttrycker dig som att du påpekar något som ingen har sagt. Det är klart det finns folk som använder p-piller mer än 6 månader, jag har hört om folk som gör det flera år som av någon outgrundlig anledning inte vill kastrera, men jag har bara sagt att jag aldrig skulle göra det, inte att man inte får.
#21 Vad jag förstod av bla. #13 så står avelshonan på piller i omgångar.. Sedan vet jag att det finns de som låter honan äta piller i omgångar i flera år. Allt behöver inte stå på katter iFokus..
Det är ofta uppfödare som upprepar att man inte ska låta honan gå på piller, honor ska kastreras, men många ger sina honor det ändå i flera år för att kunna utöva sin hobby. Det är väl ändå att riskera hälsan för honan? Och i många fall påpekas det också att man inte ska använda piller alls för alla sjukdomsrisker, och då undrade jag bara om hobbyn är viktigare de gånger man använder piller länge, eller upprepade perioder i flera år..
Men den frågan har jag inte fått svar på.

#22 Ja det är hennes val, med hon skriver ju också att hon försöker få täta parningar osv. för att i möjligaste mån undvika piller.
Det jag upplever om folk som frågar efter p-piller är att dem väljer mellan det eller kastration och alltså inte handlar om en avelshona, och att folk (uppfödare) då inte förespråkar p-piller även om dem använder det själva är väl inte konstigt?
Och ja, jag kan också undra varför folk väljer att ta en kull, sedan sätta sin katt på piller under en längre period (en lång period för mig är närmre ett år i det här fallet) för att sedan ta nästa kull. Jag tycker personligen att man ska göra vad man kan för att slippa ta piller, men det är ju som att välja mellan pest eller kolera och jag kan absolut förstå att för vissa är p-piller ett bättre val. Hade det inte varit för att min hona bara hade ett par månader kvar till sin parning när hon började löpa jättehårt med löp varannan vecka och gick ner massor i vikt så hade jag satt henne på piller, men nu skyndade vi på parningen istället och det är jag glad för att jag kunde göra, men jag vet också att alla inte alltid kan göra så.
Jag har för övrigt själv piller liggandes hemma om min hona skulle få för sig att börja löpa nu när hon precis fått kull, för det skulle ju innebära att hon struntar i ungarna. Men jag hoppas jag slipper använda dem, men det är ett exempel där jag inte skulle tveka att sätta henne på piller även om jag i vanliga fall vill undvika det.
Pest eller kolera som sagt, och i slutändan handlar det nog mest om känsla och personliga erfarenheter vad man väljer, men att välja p-piller istället för kastration tror jag ingen seriös uppfödare någonsin skulle rekomendera. Att många veterinärer sen skriver ut recept via telefon utan att blinka är inte något jag gillar.

Inte vet jag hur många kullar du tar på dina honor men mina får två eller tre kullar .Inez var drygt ett år när hon fick sin första kull sex månader senare fick hon sin nästa kull och sen kastrerades hon.Inez stod alltså på oiller en begränsad tid.Nemu var ett når hon fick sin första kull och kastrerades efter den.Hon stod alltså på piller fem månader före parning och cirka två efter det att hon fått ungarna.Kortare tid kan man knappast ha .
Nu vet jag att du #22 är ny på det här med avel och du kommer säkert att få lära en del under åren framöver.
Ögonaböj fick tre kullar och hon kastrerades efter det och då var hon 3 ½ år gammal.
Visst kan man kastrera alla katter och sluta avla.Det vore ju det bästa för då tog ju katterna slut och vi slappa alla sjuka katter.
dsxxff

Vi ska nu iaf kastrera våran katthona :) så tack för svar.
För många uppfödare är p-piller en kompromiss. Ingenting man vill ge, men ger under en begränsad period bara för att kunna avla. Jag är först i kö att säga att det bästa för alla friska katter som klarar av en operation är att bli kastrerade. Oavsett stam eller titlar.
Dock är det ju så att vill man att det ska födas fler katter kan icke alla kastreras och då får man göra det bästa av en "dålig" situation. En hona som löper 2 ggr/år behöver antagligen inte p-piller. En katt som löper varje månad men som håller sig i bra kondition behöver antagligen inte heller p-piller men en hona som löper ofta och rasar i kondition blir mer mottaglig för i princip alla slags sjukdomar som utnyttjar ett försvagat immunförsvar. Då kan p-piller vara en kompromiss.
Nu har ett nytt preparat kommit ut på marknaden, Suprelorin, som förhoppningsvis gör det hela mer skonsamt.

Jag ger mina avelshonor p-piller när de lever tillsammans med hanar. Nu bor mina honor hemma hos mamma o mitt ex så de får inga p-piller om de inte löper o löper o löper så de mår dåligt, då får de p-piller. När de sedan inte skall ha fler kullar kastrerar jag dem.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#24 Nej, man kanske kan ta en eller två kullar raskt och sedan kastrera. Sen att jag är "ny" (om man nu kan kalla det fortfarande) så har jag iaf mina åsikter..
Själv vet jag inte ännu om jag ska avla på min hona, jag har lite att fundera på, och tyvärr så får hon gå på piller så länge.. Men blir det avel, så blir det en kull, blir det ingen avel, så kastreras hon.
Men jag dömer ingen för att de ger piller, det är bara funderingar på hur andra tänker.
#14 Det låter som en dröm med max några månader! Jag har väl haft halvtur med att mina honor började löpa sent (11 månader) så inga piller krävdes före parning, och Poppy väntade till hennes kull var nästan 3 månader med att löpa igen. Dock löper de hårt och ofta (en vecka löp, en vecka uppehåll) och går ner en hel del i kondition. Poppy tappade 0.5 kg på två löp.

#29 Ja det är ju det =) Nu har jag ju aldrig behövt sätta in piller (har bara haft en hona och hon har sin första kull nu, och där skyndade vi som sagt på parningen istället för att sätta in pillrena när hon började få täta (varannan vecka) och hårda löp. Även hon gick ner sig väldigt mycket). Men jag räknar lite enligt följande.. att en hona börjar löpa runt halvåret, och man väntar åtminstone ett par löp innan pillrena för att se hennes löpmönster, sedan piller ett par månader om det behövs, sedan tar man bort piller och då vill jag ha minst ett, gärna två, löp innan hon paras. Då räknar jag med att hon är över året och är redo :) Sedan finns det ju såklart undantag om honan börjar löpa vid fyra månader och kanske löper veckor i sträck.. Ja då är ju situationen en annan och man får se till varje enskilld situation, men generellt har jag synen att jag vill undvika piller in i det längsta och om jag måste så max ett par månader för att inte öka riskerna ännu mer.