Vattenfontän
Jag är lite sugen på att köpa en vattenfontän till katterna.
Kan ni rekommendera någon och har ni bilder skulle det vara kul.
/Maria

Har en vattenfontän till mina katter. De är mycket förtjusta i den.
De dricker gärna där vattnet rinner ut. Tror det är mer smakligare än det som står still i skålen.. Det kommer ju nyfiltrerat ut där.
Ett tips bara. OM ni köper en fontän så byt filter ofta. Förvara det bytta filtret i frysen när dte inte används. Det kan annars bildas mask där.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

#1 Hur ofta är ofta för dig?

Byter varje vecka. Det var 2 filter med när jag köpte den. Så jag byter när jag gör ren Fontänen. Det blir oftast 1 gång i veckan, om det inte har varit extra "lek med torrfodret" som gärna hamnar i vattnet. För då gör jag ren den ännu oftare.
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

#3 Är det Petmate Fresh Flow du har? Det låter väldigt ofta. Dålig vattenkvalitet? Dem flesta jag känner byter en gång i månaden (men tar och skjöljer filtret "i motsatt håll" i samband med rengöring 1 gång/vecka. Sedan återanvänder jag aldrig filter, utan dem slängs och byter till helt ny.
Har aldrig hört om någon som haft problem med mask pga. vattenfontän/filtret.

Det är PetMate jag har. Fick det rådet av en annan användare. Så det är det jag följer

#5 Okej. Hade den något att stödja sig mot vad gäller mask? Någon undersökning eller liknande. Jag menar.. jag har personligen inga problem att dricka vatten som stått i kylen 2-3 dagar, och med ett renande filter förlängs ju det tiden betydligt, det är ju lite det som är grejen. :)
Läste för övrigt på filterförpackningen nu, och där står det :
"Replace filter every 60 to 90 days for usage by one animal."
Då tycker jag 1 gång/månad är ganska rimligt för tre katter.

Nej det var bara rådet att inte låta det använda filtret ligga och torka. Eftersom det kunde komma mask i det. Kanske mest utsatt under sommaren men ändå. Så in i frysen får det gå. Då är man säker.
Sen tycker jag, har 2 katter, att 1 gång/månad är lite för länge mellan bytena. Vattnet blir smutsigt, kanske beroende på att vi har mycket kalk i vattnet här, och skålen blir ofräch. Men det är min personliga uppfattning och ingen värdering på hur andra gör. Man gör som man själv känner passar en bäst.
Här kommer en filmsnutt på min. Väldigt tyst, låter endast när det är för lite vatten i. Snygg också :p
http://s137.photobucket.com/albums/q240/ezequelita/?action=view¤t=P1010008-5.flv
Uhm, ni får kopiera länken och klistra in den

#7 Aha, fast är det någon som låter filtret torka? Hmm, det är det säkert, det kanske bara är jag som efter rengöring sätter ihop allt direkt igen för användning.
Men det är ju ganska bra att påpeka att det är just vid torkning som risken för mask uppstår isf =)
Sitter filtret i hela tiden ska det ju inte vara någon risk för mask, visst?!
Fast nu blev jag nyfiken, jag har dålig koll på vad det är som "skapar" mask.. Vad är det med ett torkat filter som ökar risken för mask?

Usch, mask i vattenfontänen låter ju himla äckligt! Man måste ju ha låtit det bli väldigt skitigt och snuskigt i den om det börjar bildas maskar. Till min fontän finns bara ett filter och det sköljer jag grundligt vid rengörning av fontänen. Vår vattenfontän heter Cat it och den är mycket populär.
Tack för alla svar.
Är det någon mer som har några bilder?
/Maria

#13 Fin fontän men framförallt en jättefin katt
/Maria
Jag har en drinkwell platinum och tycker den funkar bra och är tyst!
Nu har jag haft min undanstoppad ett tag då vi flyttat, och filtret har hunnit torka, ska jag oroa mig för mask då?
#8 Det är en sådan jag har också. men nästa gång vill jag ha en sådan som du visar #16. Tror nämligen min vattentossiga kisse skulle tycka den är ännu roligare eftersom den mer påminner om en rinnande kran. Fast det gäller ju att kunna få tag i en sådan också.
Fast jag tycker ju min som är likadan som #8 fungerar väldigt bra. Jag sköljer av filtert varje gång jag byter allt vattnet o sätter sedan i det igen när fontänen är diskad o fylls på med nytt vattnet. Sedan slänger jag filtert efter ca. 2 månader o sätter i ett nytt helt enkelt.
Jag har ett petmate delux, eller vad den heter. En svart iallafall… Både jag och katterna tyckter den är helt underbar. Den är om man kan kalla en vattenskål snygg så är den iallafall snyggare än dom flesta och den låter inget alls förutom när den behövs fyllas på. Katterna dricker gärna i den som sagt och eftersom dom är väldigt försiktiga av sig så känns den hel rätt då det inte skvätter nått vatten utan det rinner längst med en ramp ner till skålen. Den kostar mer än vissa andra men efter att ha läst flera resentioner som bara har varit positiva och att katterna gillar den så är den värd varenda krona. Tyvärr är den svår att få tag i och affären jag köpte den i har slutat sälja den såg jag…
Skall plugga in den igen då den har stått ett tag då jag inte haft någon ätika hemma till rengörningen..
Jag har en FreshFlow i svart med rostfritt. Det var det snyggaste på marknaden när jag köpte tyckte jag.
Är nöjd med den, väldigt tyst, låter bara när man precis bytt vatten eller när vattennivån är för låg.
http://www.swecat.com/fresh-flow-vattenfontan-15-l-svart-med-rostfritt-1