Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2607 ggr
[Nininosen]
0

Vanvård

Jag skrev ett inlägg här tidigare om dräktighet då jag övertog en katthona långhår. Fd ägaren misstänkte att hon var dräktig och då frågade jag här om täcken på det. De här med svullna bröstvårtor gäller ju de flästa djur men eftersom hon var skygg var det svårt att se…

Igår när hon kom för att gosa försökte jag titta och upptäckte att de inte gick för hela magen var full av korvar tovor och dreds. Att borsta ut det är en omöjlighet då hennes päls är av viss kvalite… Jag försökte få av halsbandet men de satt fast!!!

I korvar och tovor… jag fick klippa bort det. Och nu har jag fått fram rakapparaten och rakat ite men hon är svår att tas med. Tillockmed sår på magen och skavsår av tovorna i jumskarna och armhålorna… Jag är så glad att hon kommit till mig som kan ta hand om henne. Suck vilka människor. Iaf så har ja nu tittat på spenarna och inte är de svullna alls så de var en lättnad för mig.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Usch stackars kisse. Toppen att du tagit hand om henne, hör med en veterinär ifall du kanske ska rengöra såren på magen eller smörja med någon kräm för att förhindra bakterier och lindra ev. ont kissen kan ha.

tuska
0

Stackars kisse, vilken plåga med sår och tovor. Åk och få hjälp av veterinären med rakningen, hon får en liten lugnande spruta så hon slipper obehaget. det är så lätt att man gör illa katten själv och ställer till mera sår.

Gunlog
0

STOR eloge till dig som tar hand om henne…

JAG hade väntat med att åka till vet för rakning. Har man bara en hårtrimmer för katter är det inga problem. Det ska mycket till innan man skadar lilla kisen med en sådan apparat. Jag tror hon förstår vad du vill, när hon märker att det känns skönt efter en rakning. Ta tova för tova, lite då och då, och ge henne gott-gott efter varje gång.

Till såren kan du använda Helosan-salva. Den är tillräckligt fet för att kunna sitta kvar efter en katt-tungas framfart. Helosan-salva är lugnande för huden, mjukgörande samt bakteriedödande. Den är helt ofarlig för djur…

LYCKA TILL!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[Nininosen]
0

Tack för alla svar! Skönt me alla tips, nu har vi rakat halva katten. Halva kvar.

Tiana
0

#4 Hon måtte se rolig ut för tillfället då Tyst

siddelina
0

Stackars kisse, inte roligt att ha stora tovor. Det gör ju ont. Vilken tur för kissen att du tog dig an henne  Glad

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft det som dig!! Stackars lille misse vad ont han hade. Det var som svarta fläckar när vi rakat. Luktade illa och var tydligen som en svampinfektion under alla täta tovor. Men nu är han stilig igen!

Resultatet blev som på bilden Skrattande