Tratt
Jag har nu fått hem två nykastrerade katter som ligger och "sover" på vardagsrums mattan. Flickan hon har fått tratt men inte pojken. Hon ska ha den i tolv dagar men dens enda syfte är väl att skydda så hon inte slickar? Så man borde väl kunna ha en tight strumpa där eller liknande istället? Tycker det är lite elakt mot den lilla flickan att hon ska ha tratt i nästan två veckor medan pojken kan skutta runt bäst han vill.
Stygnen kan väl fortfarande lirka sig igenom strumpan?
Annars brukar de vänja sig.
Mina kissar har vant sig och inte brytt sig nämnvärt 

Visst går det bra att göra en "kroppsstrumpa" åt din honkatt. Ta en strumpa som sitter lite tait. klipp 4 hål för benen.
Det är olika hur vetrinärer gör med just kroppsstrumpa och tratt. När jag kastrerade min hona så fick hon inget av dem och hon fixade det mycket bra. Hon slickade sig lite på magen men försökte inte ta bort stygnen eller så. Men Vetrinärerna rekomenderar lite olika. Sedan är katterna olika med. en del biter av stygnen andra inte.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Just nu har hon ju en nätstrumpa på hela kroppen + tratten och hon har lite problem med tratten… Ska försöka med en strumpa annars får man ju bara sätta tillbaka tratten
Ja gör en kroppstrumpa så hon slipper tratten.Tolv dagar med tratt va allt att ta i rejält. Gör flera kropps stumpor så du har att byta med
Jag hittade ett par tights som är gamla och passade henne fintint.. Hon ser direkt gladare ut när hon kom ut ur tratten. Fast hon går lite lustigt pga strumpan.. :D
#4 jo jag tyckte det var lite i värsta laget. Tror förra katten behövde det i bara några dagar.
Lät väldigt länge, jag har ej haft tratt mer än ett par dagar på mina kattfröknar och det har gått bra. Man får ta som rutin och kolla lite på såret så de inte är på och slickar det. Det kommer nog funka fin-fint med liten kroppstrumpa på din fröken
Kroppsstrumpan verkar funka fint för våran dam. Hon är ju superaktiv så skönt att slippa tratten.
En annan fråga jag har är att veterinären sa att vi inte borde ha sand i lådan då det är en infektionsrisk för pojken men hur länge gäller detta?
Dessutom skickades flickan hem med ett "plåster" och detta borde man väl ta bort efter ett tag men jag vet inte hur länge.
Orsaken till att jag inte vet är att maken gick dit med dem och han vidarbefodrar saker han kommer på och saker han tycker verkar viktigt….Tyvärr kunde jag inte själv komma pga jobb + att veterinären inte pratade svenska….bah

personligen tror jag att tratten är bättre så såret får mer luft och läker snabbare. Så jag har haft tratt på mina. Det tar väl nån dag, sen är de vana vid tratten.
# 8 Sånt där plåster har honor som fått kejsarsnitt å det får sitta kvar länge för att inte ungarna ska göra illa honan och klösa i såret. vi människor får oxå denna plastfilm och det sitter där för att infektion ska förhindras, det tas bort när suturerna tas. 10-12 dagar är bara min gissning. kanske någon annan som har fått detta "plåster" som vet mera när det kan tas undan.
Att hankatter duttar ner rumpan när de kissar och kan få sand i såret är väl möjligt, men de brukar tvätta bort de sandkonen själva.
Hanen läker jättefort den huden drar ihop sej som ett russin.
#10 Det där plåstret satt knappt kvar igår och Maken sa att veterinären sagt att vi fick ta bort det dagen efter. Hon har ju inga bebisar som kan klösa på såret och hon är inte ens i närheten av det själv. =)
Pojken har fortsatt kissa i sängen och jag tror det beror på nu att han inte får ha sin sand i lådan så jag satte tillbaka den. Det har ju ändå gått 48 timmar och som ni alla säger stängs såret direkt.
Tack för all hjälp 
Jag har nu gjort en egen tratt med hjälp av tejp och en frotte handduk… Den fick bra passform och såret kan luftas… :D
Fick tips härifrån, finns flera bara tips där för dom som inte vill ha en plast tratt.