Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 3163 ggr
Halvdansken
0

Hund dog av BARF-foder

Nu gäller ju detta en hund, men jag ville ändå hänvisa till artikeln. Nån som listat ut vilket foder det var?

Vad är era reaktioner?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ingann
0

Det kan säkert hända katter också. Det stod 2 tillverkare med i artikeln.

Jipotima och Vetcur biotec…

Lite märkligt att ingen kommenterat trots att inlägget visats 40 ggr… Hade det handlat om tex Friskis hade det troligtvis varit massor med inlägg om att man kan räkna med det om man ger sånt skitfoder osv…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MonicaLagerquist
0

Artikeln är så osaklig att man inte ens orkar kommentera den.

Stolt ägare till tre La permer

Mainebusters
0

#1  Flört

[GunillaR]
0

Nu är jag ingen expert alls men idén med BARF är väl den naturliga kosten och inget som är fabricerat. Eller har jag helt fel???

[Norrbysa]
0

Visste inte ens att det fanns fabriserad BARF. Jag trodde hela grejen var att man gjorde det själv och att det var färskt osv..

Benbitar förekommer inte i hemtillverkad BARF väll? Man tillsätter benmjöl som jag förstått det.

MonicaLagerquist
0

Jag ger mina katter ben och tillsätter inte benmjöl.

Stolt ägare till tre La permer

Silvestris
1

OK… först och främst. BARF är inte=benrikt foder. Det är så benrik mat man vill att den ska vara!

Sedan slås jag av att ägarna faktiskt inte verkar vara inlästa själva utan de har tagit råd av "någon annan". En människa som kan BARF vet att förstoppning är en mycket vanlig indikation på för hög benhalt i fodret. Det man då gör är att minska på benhalten.

Att det sedan handlar om en benbit som skurit sönder tarmen säger "den lärde" att någonting har gått väldigt fel. Rått ben spjälkas av saltsyran i magsäcken! En hund med en normal saltsyraproduktion spjälkar ben i magsäcken.

Så, om denna hund hade normal saltsyraproduktion kvarstår möjligheten att den har svalt en stor benbit som forcerat sig igenom magsäcken. Det händer men det bör ha märkts på hunden, när den åt, att benbiten var besvärlig.

Ger man sin hund malda ben blir inte tarmen sönderskuren av benbitar. Ger man hela ben är det viktigt att ge ben som inte går att svälja hela (något som en del hundar kan göra med tex. kycklinghalsar). Om hunden får stora ben som den måste sönderdela på egen hand minimerar man risken för skadliga benbitar.

Nu tycker många säkert att jag är elak, men av vad jag har läst så anser jag att orsaken bakom hundens död självklart handlar om otur men även om ägarnas okunskap. Ska man BARFa ska man ha ordentligt på fötterna innan.

Trollkatta
0

Blev själv tveksam till BARF efter att en veterinär berättat om att hundar hon fått in med sönderskurna tarmar efter BARF. Det kanske är så att BARF ställer betydligt högre krav på djurägare.

[Hilo]
0

Man får väl hålla koll och inte lita blint på andra.
Jisses, okunnighet lyser så lätt…

Läsa på lite och inte bara kasta åt hunden mat bara för att någon säger det.
Tror få skulle ge sina hundar enbart ben om någon sa att ben var det bästa för hunden..

Nää, att rata BARF är bara dumt, men man ska inte förbise att kunskap är nyckeln. BARF är ingen lätt saga - om folk kunde lära sig det, och svälja sin stolthet.

ingann
0

Nu är det ju så att alla har inte möjlighet eller kunskap till att göra egen BARF men så läser de överallt, tex i många trådar här, att BARF är det bästa fodret, om man inte BARFAR är man inte snäll mot sina djur osv… Då letar många efter BARF, hittar färdiga BARF-produkter typ det i artikeln, och vips har vi massor av skadade djur.

Ägarna står då där förtvivlade och känner sig lurade av alla som sagt att det är sååå bra med BARF….

Så jag tycker faktiskt det till viss del är alla som rekommenderar BARF som är dem som ska klandras för att sånt här händer! Jag har tidigare inte sett nånstans tror jag att någon skrivit om att man måste ha speciella kunskaper för att BARFA….

Själv vill jag inte BARFA för mina djur mår jättebra på den mat de får, men annars hade nog jag med letat efter ett färdigt BARF-foder…

Så att anklaga ägarna för okunskap och dumhet är för mig ännu dummare…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Trollkatta
0

#11 Jag tror inte heller det är självklart för många att man noga måste sätta sig in i näringslära, hantering av ben, fördelning av inälvor - muskelkött och annat. osv. Många är vana vid, lite enkelt uttryckt, att öppna en påse, hälla i en skål och sedan är det bra med det.

Jag tror att alla måste ta sitt ansvar - förespråkare och försäljare behöver bli tydliga i vad det faktiskt kräver att köra BARF, veterinärer/djurdietister behöver lära sig mer och aktivt stötta djurägare. Och djurägare måste ta sitt ansvar i att läsa på ordentligt.

[Hilo]
0

#10 För mig handlar det om att leta kunskap på fler håll, och inte lita blint på alla.
Letar man inte kunskap, man kan inte heller få den. Ren logik, inget annat Glad

Silvestris
0

Vuxna människor som känner sig lurade? Eller är det så att de inte vill erkänna att de gav sig in på någonting de inte kunde hantera? Vatten över huvudet?

Det jag brukar framhäva är att det ingalunda är rocket science att BARFa sina djur, men självklart krävs det grundläggande kunskap om 1) näringsfysiologi och näringslära 2) hygien och hantering av råvaror.

Jag kan tycka att det borde vara självklart för vuxna, normalbegåvade människor att sätta sig in ämnet innan de kastar sig in i det.

Jag tror säkert att veterinärer får in många hundar som har ben i tarmen som orsakat stopp eller fysisk skada. Jag tror dock att majoriteten av benen är tillagade matrester (hunden kommer åt resterna efter man käkat grillad kyckling, revbensspjäll, fälskkotletter… eller än värre, ägarna ger det till hunden i ren okunskap). Jag tror inte att de flesta veterinärerna lägger ner någon energi på att analysera om benbitarna de plockar ur hunden är tillagade eller inte.

Hundar, till skillnad från katter, är ju gärna glupska av sig och kan svälja hela kycklinghalsar, revben osv. och just ben av sådana storlekar är farliga eftersom de kan forcera sig igenom magsäcken och ta sig ner i tarmen. Därför ska man aldrig, någonsin ge sin hund ben som den eventuellt skulle kunna svälja hela.

[Thiah]
0

#10 + #11 håller med.