Förkärlek till vita katter!
Glömde säga, Katten på bilden är min honkatt. 3 år gammal vid namn Cocos!

Ååå #0 och #2 vilka vackra katter! Vita katter är mycket vackra tycker jag:D
Har en norskisblandning fast hon är svart och vit istället:)

#2 och #4, vilka otroligt fina katter! =)
#3 Jag tycker nästan alla katter är fina, fast jag lyckas alltid fastna just för de vita först! =P Jag slår vad om att din katt är kanonfin också!!

Min nästa katt skall vara helvit har jag bestämt! Åh, gillar vita katter, så otroligt fina!
#6 Synd bara att dövheten är så vanligt och därför svår att avla på..
Men håller med, vita katter är vackra!

#7 Jo jag vet, det är synd. Hur är det med din vita? Hör hon?
Nu vill jag inte vara negativ… (men det är jag lite iaf)
Har aldrig brytt mej om färg eller ras etc på varken hundar eller katter men självklart fastnar man för utseende/kemi,men definitivt inte enbart pga utsidan..
Jag köpte en liten ("helvit") tjej (15 veckor) på blocket, av en tjej vars "sambo var allergisk". När jag kom dit, fans det inget minsta lilla sambotecken i den lyan överhuvudtaget.
Katten tvättade hon i rumpan varje dag för den var "smutsig" och det var katastrof att katten hade tio svarta hårstrån i pannan (när hon köpte den trodde hon de var mascara) vilket hon betonade gång på gång på gång - att hon såg smutsig ut pga det och undrade om jag verkligen ville ha katten.
Jag fick med en liiten påse mat, några trasiga leksaker (de hela låg kvar i lägenheten), ingen låda/sand etc… För mej var det ganska uppenbart att hon ville bli av med denna för att skaffa en "perfekt katt" ist för en med "skönhetsfel"..
Detta gör mej både förbannad och lessen, jag LEVER för mina djur, anpassar lägenheten och livet efter dom. Men att "slängabort" (hon kostade dock 1000kr) lilla Bus som är VÄRLDENS underbaraste (bland alla andra världens underbaraste katter ;) pga några svarta strån… Värderar man inte LIVET utan utsidan kan man köpa en gosedjurskatt ist…
Nu säjer jag INTE att alla ni som vill ha vita katter tänker som hon, definitivt inte men jag behövde väll skriva av mej detta om min Bus oxå…

#8, dövhet är mycket vanligare bland huskatter än raskatter eftersom det i raskattsvärlden är förbjudet att avla på katter med dövhet. så är det ju inte i husisvärlden, så ska man kolla på en vit huskatt är det viktigt att kan kollar hur det ligger till med hörseln. klappa i händerna eller liknande och kolla om katten reagerar.

Det är något speciellt med vita katter, det håller jag med om.
Jag hade en som heter Rasmus, var tyvärr tvungen att sälja honom p.g.a han inte var snäll med min hona. Det var nog det värsta beslutet jag har behövt ta i hela mitt liv, Det är snart ett år sedan och jag kan fortfarande gråta mig till söms. Han var speciell !
P.s. han var ej döv.
#6 Tycker med dom är otroligt fina! Fast gillar såklart alla färger och former =P Har en grå oxå =)
#9 Det där du berättar låter ju bara helt sjukt! Så gör man ju inte.. För mig har det bara blivit så att jag har 2 vita katter, av slumpen lixom. Men jag tycker att dom är väldigt fina! Det viktigaste när det gäller katter, eller djur över huvud taget är ju såklart att dom är vänliga och trevliga att ha och göra med. Sen hur dom ser ut är ju inte det viktiga! Den tjejen du berättar om, jag håller med om att hon hellre skulle köpa ett godsedjur!!
#11 Han var jättefin! =) Synd att det inte funkade med din honkatt, men det är ju tyvärr sånt som händer.. Om jag skulle behöva göra mig av med någon av mina katter skulle jag nog svimma, gråta varje dag. Djuren är ju det bästa som finns i livet!!

#14 ja det var hemsk jobbig.. det fick bli sist in först ut helt enkelt. Hon katten hade jue bott hos oss i tre år, Och rasmus 3 månader. Hon katten hade dessutom varit svår placerad det var ej han p.g.a färgen…

#5 Ja det är hon,hon är min lilla ängel, skulle inte byta henne mot nån vit katt i hela världen:D Bryr mig inte så mycket om vilken färg eller pälslängd djur har egentligen men lyckas också alltid fastna för de vita eller långhåriga..
#9 nej usch sånt där är ju bara helt sjukt, tyvärr finns det ju sådana hemska människor:(
Här är min "lilla" tjej, syns kanske inte på bilden som är tagen tidigare, men nu har hon vinterpäls och hon ser verkligen stooor ut:)

Jag gillar vita katter! Jag har en vit katt och har haft en till. Här är min första vita katt! Han hade dessutom grym orange färg på ögonen!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#13 #16 Jo, fins mycket sjukt i alla varianter…
Bus är frisk, hör toppen etc - hon har ett helt underbart temperament!! Hon är som en liten tornado som spinner som en V8 och ska undersöka ALLT och vill hon sova med en av de andra så GÖR hon det, även om dom stora klagar lite i början.. Sen ligger dom där och kramas

Det fins ju katter som har "det" som man fastnar för - jag blir inte knäsvag för alla kattungar men en del unga och vuxna katter blir jag helt förälskad i, har hänt även på bild men jag tycker att en del kemi syns igenom på uttryck etc..
Har hört att vita katter lättare får hudcancer pga att dom inte har tåligt pigment, särskillt på öronen där det inte är så mycke skyddande päls.. Är det så??
#8 Hon hör sämst av de vita i hennes kull. Hon hör dock när man ropar på henne och när man skramlar med mat eller leksaker. Hon hör även om det går folk i trappen eller om hundar skäller.
Något jag inte tror hon hör är min hane när han jamar, men jag vet inte.
Men hon hör "det mest nödvändiga" i alla fall. 
**
#9** När jag skulle köpa min hona visste jag inte vilken färg hon var förrän jag ringde till uppfödaren.
Då sa hon att hon var vit. Jag har aldrig vart förtjust i vita katter innan, men fastnade för henne och färgen har vuxit på mig lixom.
Nu tycker jag att vita katter är extremt vackra!
Så personlighet ligger verkligen inte i färgen
#17 Fick du ingen stamtavla med är det en huskatt 
Sen, bara för att vara petig heter det inte Norsk Skogskatt, utan Norsk Skogkatt 
Gud vilka fina katter alla ni har! =) Det är så man vill krama om allihopa!! Och även fast din #16 inte är helvit så var hon alldeles underbar verkligen. Jag bryr mig inte heller om färg och hårtyp egentligen, men det har blivit så att vi har 3 långhåriga katter och två stycken långhåriga kaniner =P Så lite kär i långhåriga djur är man nog iaf =P

#18 han va Cornish Rex va??, mycket vacker och vilka ögon:D
#21 Ja hon är min lilla söting:), jag har alltid gillat "fluffiga" saker:P

#20 Kan man se någon skillnad på huskatt & Norsk Skogkatt?
# 18 Jajjemen!
Ang dövhet är ingen av mina vita döva, men en katt med mycket vitt på (en blåvit van) hör dåligt. 
www.mytwiggs.com
#22 Åh 13 år gammal, sicken liten tant =P Men fin var hon minsann, jättefin! :)
#27 Haha, ja, hon är min lilla tant, fast hon beter sig oftast som en kattunge 
Fick tyvärr veta i fredags att hon har fått problem med njurarna så nu går hon på specialmat som hon inte är så pigg på att äta
men det går bättre för varje dag som går 
#28 Snutten då, det lät inte bra. Men blir dom äldre så blir dom tyvärr.. Vi har oxå en katt som är mellan 13-15 (Fick henne av en tjej som inte visste hennes ålder exakt) och hon har blivit lite mer känslig i magen det sista. Det är jobbigt, men för det mesta så löser det sig ju! 

#25: Det är ganska stor skillnad på en norsk skogkatt och en huskatt, något som de flesta inte vet om. En skogis skall tex ha en rak profil och stora öppna öron med bredbas. Sedan är huvudformen som en trekant. Visst finns det huskatter som är väldigt lika en skogis men den raka profilen är svårt för en husis att få. Och även om katten skulle vara renrasig utan stamtavla så klassas den som en huskatt.
Många frågar om det är skogis i min huskatt men svaret är att jag inte har en aning om detta och antagligen så är det lite smått o gott i henne. =) Men då jag föder upp skogisar så ser jag att det är en stor skillnad mellan henne o mina renrasiga missar. Även tempramentet är helt olika på dem.
Skogisar är nämnligen väldigt speciella =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#25 Stamtavlan är väl det största beviset. Men jag skulle nog ha svårt på vissa huskatter, men mycket erfarna uppfödare ser om det är huskatt eller norsk skogkatt 

#30 & 31
Tack för svar :) Han är då en huskisse min lille man!
En fråga till alla här inne - Hur många har gjort ett BAER-test på era katter för att vara 100% säkra om, och hur mycket de hör?
# 35 Jag! *hand upp* 
www.mytwiggs.com
#36 Bra bra, Twiggie!
Anledningen till varför jag frågar är att många säger att ja men min katt hör, men sen efter BAER-test visar det sig att den är stendöv.
En katt kan läsa av mycket, speciellt med andra djur.
Skramlar matte med mat i köket och båda katterna kommer så är det ju klart att katten hör! Men icke, så det är bra att göra ett BAER-test för att få reda på om katten verkligen hör, och hur mycket, och inte en massa antaganden 
Min vita hon är stendöv på papper, men hon gjorde inget BAER-test.
Hon gjorde ett vanligt B-test hos en vet., men jag bryr mig inte om att ändra det då hon varken ska avlas på, ställas ut eller annat.
Min vet. vet att hon höra vissa saker då vi gjort lite enkla tester tillsammans 
Har två vita katter! Den ena hör kanon, tog över henne för ett halvårsen, Den andra, min lille kille är helt döv.. Ligger och sover medans slagborren går =P
#38 Har du gjort ett BAER-test på dem? 
Så att du vet säkert, för min hane (100%) hörande kan sova igenom slagborren, men det är för att han är så bra ljudtränad att han bryr sig sällan om sådana saker 
#39: Faktiskt så har jag inte gjort något sånt test på dom.. Den ena vita katten, Honan, hon fick jag som sagt för ett tagsen. Och det har vart en massa skit med henne och hennes tidigare ägare, plus ägaren innan. Så vet inte riktigt om dom gjort något test. Men hon lyssnar bra på hennes namn och hon hör allting som man kan tänka sig att katter kan höra! Cornelius, min vita katthane, han är född här. Han sov bakom pianot medans alla andra ungarna lekte, sov under hela renoveringen vi haft i lägenheten, och mycket mycket mer. Vet såklart att det är bra att göra test för att veta säkert, men det känns ínte så nödvändigt då alla mina katter bor inomhus. Men har aldrig sett något tecken på att min hane ska höra nånting alls genom de 3 åren som han har levt!
Vad kostar ett BAER-test? Skulle ändå vara intressant att veta HELT säkert! :)
#40 Aha, ja men då förstår jag. Det är ju lite vad man själv upplever och så som spelar roll, hehe.
Hmm, jadu. Innan jag gav upp tanken på att göra det på min vita kollade jag ju upp det, men nu har jag glömt.. 
Kan ta reda på det.. tror det det är lokalt lite grann.
#41 Ja okej! =) Det kan ju alltid vara kul att veta på den katten som hör, hur mycket hon hör. Gör man såna test på djurkliniker eller?
#42 Jo, de lite större djursjukhusen.. Du kan ju höra med din vet. om de gör det, annars kan du ju säkert fråga vilka som gör 
#43 Ja, jag ska nog göra det. Kolla runt lite =) Tack!