P-piller
Hur är det med p piller till kissan? för och nackdelar ? skadligt?
Min lilla kissa på snart 5 år har nu börjat kissa inne när hon löper, hjälper ppiller mot detta tro??

p-piller har egentligen inga fördelar så länge man inte är uppfödare och måste hålla sin katt fertil, men ändå hålla henne infertil mellan kullarna. om man jämför p-piller med en kastrering, som på alla sätt är bättre motverkar ju t.ex. inte p-piller strilning eftersom katten fortfarande är fertil. det är heller ingen säker p-metod eftersom honkatten kan kräkas upp pillret, spotta ut pillret eller få diarée och inte få önskad effekt. det är sjukt vad många katter det är som blir dräktiga trots p-piller. p-piller ökar även risken för cancer i livmoder och ljuver, livmodersförändringar samt diabetes (går att läsa om på FASS om man vill ha en säker källa). det är i längden dyrare än en kastrering och till på köpet skadligt för katten. annan problematik med p-piller är den vi människor känner. hummörförändringar, ökad hunger och så vidare.
en kastrering däremot (jag tar mig friheten att jämföra
) minskar risken för ljuvertumörer och risken för livmodersförändringar, inflamation och cancer försvinner helt. det är även en mångdubbelt säkrare metod mot strilning och katten blir av med den könsrelaterade stress som det innebrä att avar fertil. en katt som inte går i avel mår mycket bättre av en kastrering, och p-piller är i längden ett dåligt och rent av skadligt alternativ.

oj ja nä då e ppiller uteslutet,, ngt sånt vill vi inte ha, fast jag skulle gärna komma åt ökad hunger till henne ;) Vad kostar en kastrering på ett ungefär?

ökad hunger kommer du åt med kastrering också :) de minskar sitt energibehov med runt 30% men äter som innan så aktar du dig inte kan du få en fotboll med päls :P tack och lov är det inte värre än att man drar ner lite på maten om man tycker att vikten drar iväg för mycket. det är väl den enda nackdelen med en kastrering, om man nu kan jämställa den nackdelen med fördelar som minskade risker för många dödliga sjukdomar.
en kastrering går på mellan 500-1000 kr. det skiljer jättemycket mellan olika stationer så det kan verkligen löna sig att ringa runt. om hon inte är märkt i örat kan det vara läge att göra samtidigt när katten är sövd. det brukar ingå i kastreringspriset. till på köpet brukar man få hem en bra mycket tryggare och mysigare katt eftersom man tar bort mycket av den hormonbundna stress som en fertil katt känner. den som sett en löpande katt vet att driften är så stark att den bjuder ut sig för allt, även för människor.

OJ jag trodde de var dyrare :P haha va skönt då ska vi ringa o kolla de =) ang maten tror jag inte jag får en fotboll, o skulle jag få de skulle jag bli glad =) haha här e de en pälsklädd påse med ben, hon går inte upp i vikt,,:( tror inte hon väger mer än max 1½ kg :S
Mina honor blev kastrerade tidigt och de är idag runda, glada och mysiag
.
Visst var det dyrt (kostade 600:- och det var för 10 år sen) men det är en engångsumma och du får en lugnare, mer harmonisk katt som inte klättrar på väggarna.
Lycka till!

Hos en del vetrinärer brukar de ha kanpanjer med kastrering-märkning-spruta. Det brukar vara attraktivt ocH kostnaden brukar vara runt 400-500:-.
Kastrerade själv min förra honkatt i en sådan kanpanj. Det var väldigt bra, tycker jag. Hellre det än p-piller när de ändå ite skall ha ungar. Humanare för katterna
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kan bara hålla med föregående talare. Det finns egentligen ingen anledning att hålla sin katt fertil om man inte är uppfödare, och även uppfödare undviker att hålla dem fertila längre än nödvändigt.
En kastrering är ju som sagt en engångskostnad. En honkastrering är något dyrare än en hanes, men du har fått bra tips om att ringa runt och sådär, och om du jämför den kostnaden med dem tio-tjugodubbla (eller ännu mer) summor det kan gå på om något av dem tidigare nämnda riskerna inträffar.. Ja, det är "fjärt i rymden" så att säga ;) Och till på köpet får du en lugnare, ofta bra mycket mer tillgiven katt =)
Jag är blivande uppfödare (min hona har bullar på jäsning :) ) och jag går bara och längtar till kattungarna vuxit upp tillräckligt för att jag ska kunna skicka tösen på kastrering! ;P

#7 det är min enda farhåga när jag planerar att ta en hona på foder. att jag får hem en strilande, skrikande, rabiat tokkatt som förstör golv och gud vet allt i vår lägenhet :P har börjar introdusera tanken på en liten Cornish rex istället :) är så fruktansvärt sugen på den sådan! kanske en julklapp till sambon? han älskar ju dessa små muppar :)
när väntar du smått då Hyrrokkin?

Jo precis, hon har juh haft sin kull nu så de finns juh som ni redan sagt ingen anldening till att ha henne fertil längre, ska sätta mig o ringa här i dagarna, Kan man kastrera även fast hon löper nu?
Om du ringer och bokar tid nu så kommer hon ju inte att löpa när hon ska opereras. Ju snabbare du kastrerar henne ju större är chansen att hon slutar upp med att urinmarkera som du beskriver att hon gör nu.
Det är viktigt att komma ihåg att hon bör hållas inomhus tills hon kastrerats, om du har henne lös ute, för annars kommer hon att bli dräktig när som helst. En veterinär kan ta bort foster i samband med kastrering, men inte om dräktigheten är för långt gången.
Här finns mer information om kastrering mm: www.kattstatus.se

Jo kissan är inne katt, oh någora bebisar i magen har hon inte nu, om inte min hanhund vart i farten ;) Hon fick en kull i november förra året så några mer små missar ska de inte bli! :D

#8 Ja jag blev helt livrädd när jag såg vår tjej ställa sig mot väggen och göra "urinmarkering". Jag rusade fram och upptäkte tack och lov att det bara var kroppspråk och inget urin. Phew!
Sålänge hon inte är skendräktig så väntar vi smått strax innan jul! =)

#12… mmm… världens bästa julklapp!! jag håller tummarna för minst 4 små krabatar lagom till kalle anka!