Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3600 ggr
Catinka
0

Sköldpaddsfärgad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har (pga att mamman stött bort) tagit hand om en liten kattunge i drygt en vecka nu. Gissar på att den är ca 5-6 veckor nu. Tycker att den är sköldpaddsfärgad men blir osäker eftersom jag till 95% tycker att det är en liten pojk. Någon som också tycker den är sköldpaddsfärgad?Vad jag förstår så är det något kromosomfel om det är en hane,kanske därför den blev bortstött?

Catinka
0

Skickar en bild till

Catinka
0

Och en till…..:-)

Mymlan
0

Nope, i mina ögon är han bruntabby..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

tuska
0

Den grabben är det inge kromosomfel påSkrattande  han är ingen padda.

Mycket tråkigt att mamma katt inte vill ha honom.

dagdrivarn
0

Det är en bruntabby med vitt, och vad gäller mamma så är ägarna förmodligen otroligt okunniga. En hona börjar stöta bort sina ungar vid 6 veckor av naturliga skäl men fortsätter den otroligt viktiga uppfostran till de är 12 veckor. Låter som en otroligt dålig ursäkt från ägarna, för att bli av med kattungen/kattungarna så tidigt som möjligt.

OM hon mot all förmodan stött bort honom så är det något livshotande fel på honom.

Supersöt liten gosse Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Catinka
0

Ja du,dagdrivarn,något livshotande fel har jag svårt att tro att det är på honom. Hurvida ägarna är kunniga eller okunniga har jag ingen aning om. (Folk med bondgård,kompisar med min dotter) Mamman fräste åt honom och slog efter honom när han närmade sig och sen försvann hon med den andra ungen och efter två dygn i ensamhet tyckte bönderna synd om honom och tog in honom. Detta är två veckor sedan och mamma katt med unge har inte visat sig än. Jag har haft Lille Bus i 10 dagar nu dom tyckte dom hade dåligt med tid till honom. Så här bor han nu med oss och vår 6 månaders kattflicka. Det vet ju jag också att kattungar behöver sin mamma men när nu inte så är fallet så får man ju göra det bästa av situationen,inte skulle jag kunna låta honom dö istället  i alla fall.

Sen får vi väl vänta och se då om han dör ändå om det nu är något livshotande fel på honom,men just nu mår han bra!

EddaM
0

Han har en varm o go brun nyans, underbart vacker =) Min Leo hade själv den nyansen o det e så snyggt. Lycka till med den lille=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

dagdrivarn
0

#6 Nej jag tror inte heller att det är något livshotande fel på honom, men så mycket vet jag om kattmammor att de stöter inte bara bort EN unge sådär om det inte är något fel på dem. Så jag är rätt övertygad om att det inte handlade om att hon stötte bort honom.

Jag klandrar absolut inte dig, jättebra att han fått ett gott hem, men man blir rätt trött i längden på att höra alla dumma ursäkter folk har för att försöka legalisera faktum att de skickar iväg kattungarna för tidigt.

I det här fallet kanske det har en förklaring, tyvärr är finns risken att mamma katt strukit med eller på något sätt kommit bort sig. Annars hade hon vänt tillbaka ganska omedelbart för att hämta sin andra kattunge. Det är inte ovanligt att honor flyttar med sina bebisar, men då hämtar de alla ungarna och lämnar inte en efter sig bara sådär.

Att mamma katt slog efter honom är helt naturligt, det gör kattmammor när de börjar komma upp i åldern för avvänjning, det är deras sätt att uppfostra sina små. Samma med fräsandet. Helt normalt beteende.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Maria
0

#8 Jag kan inte förstå hur du kan vara så säkerObestämd Det är nämligen så att ibland så fungerar inte alltid varken människor eller djur enligt regelböckerna.

Det kan rent av ha varit något fel på kattmamman.

Hur som helst så är det underbart att denne "Lille Bus" har fått ett gott hem. Söt som socker är han också så jag får bara önska LYCKA TILLGlad

/Maria

siddelina
0

Jättesöt kattunge, som inte är sköldpaddaSkrattande. Gott att den fick ett bra hem till slut och ja kattmammor kan bete sig underligt åt ibland. Jag hade en hittekatt som bet ihjäl sina tre bebisar en dag och jag har fortfarande inget svar på varför det hände. Det var jättejobbigt att hitta dem ihjälbitna Obestämd