Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2259 ggr
virvla
0

Transportbur

Jag undrar vad ni har för transportbur till era kissar? Jag har tittat lite på en mjuk bag som ändå har en stålram så den håller formen. Det finns ju även ryggsäckar och annat har jag sett. Jag ska mest åka kommunalt och det känns så otympligt med en bur i hårdplast men å andra sidan är väl det kanske mycket säkrare, eller känns det bara så för att den är hård? Hur starka är burarna egentligen?

En annan fråga jag passar på att ta här, trots att det är ett annat ämne, är hur stort man behöver ha det för att ha två katter? Jag bor på 40kvm och hade så småningom tänkt att skaffa kompis till Kerstin men det kanske är lite litet för två?

Pia
0
jessicakarf
0

Tror ej att de hårda burarna är så mycket säkrare vid ordentlig krock. Det behövs helt andra material än plast för att det ska bli säkert vi krock eller liknande.

40 kvm är inte för litet för två tycker jag. Man får se till att utnyttja väggarna i lägenheten. Hyllor och sovplatser och kanske gångar däremellan uppsatta på väggen. Höga klätterträd.  Med såna lösningar blir det mer yta för katterna att röra sej på. Och med mycket fantasi från matte/husses sida kan det bli alldeles utmärkt bra!!

AgnetaK
0

Vad gäller boendeytan håller jag med jessicakarf, #2. :) Jag bor lite större, men har alldeles nyss äntligen köpt och fått upp ett golv-till-tak-klätterträd, och jag säger bara det vad mycket större lägenheten blev. Det var jättebra.

Transportbur: jag har en i hårdplast och en mjuk (jag har ju två katter också). När jag ska åka kommunalt med min devon använder jag den mjuka väskan, den är mycket smidigare och lättare. Plastburen blir jättetung och otymplig att bära. Annars är jag väl egentligen mer förtjust i plastburen, stadigare och lite mer utrymme för katten.

Var det ÅsaF som hade en sån himla fin transportbur? Kanske stod i tråden som Pia länkar till ovan förresten…

virvla
0

Hm, jag har inte gjort några förändringar här hemma än för katten. Vi får väl se hur hon trivs med att vara ensam så får jag ta beslut sedan. Jätteglasvasen med sly i från Ikea kommer bytas ut mot ett klätterträd såsmåningom.

Hur har ni det med hyllor och så hemma?

Tack för länken Pia!

Puma77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller nog med om att det kan vara lite för litet. Bor själv i en etta med kök på 42 men även om rum, hall och kök är stora att springa runt i är det tveksamt om jag skulle skaffa en till. Själv har jag en bur i hårdplast som jag gillar men den kan ju bli lite otymplig och osmidig, fast jag åker sällan lokaltraffik så det räcker för mig.

Har en del hyllor och klätterträd med, favoriten är den stora klättermöbeln med sovplats upptill där hon kan ligga och titta ut genom fönstret.

Bilden är från den tiden då Thindra klättrade överallt och jag fick plocka undan i fönster. Inte ens gardinstången fick vara ifred.

//Pia

cat-malou
0

Jag tror ytan mer beror på människorna än katterna. Visst skulle säkert mina katter uppskatta mer yta och visst beror det säkert på ras/lynne/individer men jag har fyra innekatter på 37 kvm och de trivs alldeles utmärkt med det. Min femte katt däremot har jag valt att låta vara utekatt, han kommer inom och kollar maten och försvinner ut igen, skulle aldrig kunna trivas ens som ensamkatt på denna ytan.

Pia
0

Här är "Åsa-buren":)

AgnetaK
0

#7 Ja, vad bra, jag måste "öronmärka" den där sidan. :)

virvla
0

åh tack så snällt Pia! Jag har läst igenom en massa trådar men lyckades missa den.

Bag  eller  ryggsäck

det är de två jag funderar på, men jag ska iväg till en större zoobutik nästa vecka och kolla på vad de har där (har man inte bil blir allt lite krångligare) 

*Edit: fixade länkarna

evamojje
0

Kul att du e ute och åker med din katt *L* jag åker själv tåg, buss, tunnelbana och bil med min katt Mojje fast jag har ingen bur då för han går i koppel men om jag skulle ha haft det så hade det blivit den mjukare varianten bag som du hade som länk, ryggsäcken gillar jag inte då jag vill kunna se vad som händer med honom. Men sen e det klart om du ska resa ordentligt med katten så ska man ha en riktig hård bur då den är säkrare.men som sagt för att åka kommunalt så tycker jag att det räcker med den mjukare bagen.

Och när det gäller ytan så tycker inte jag att 40 kvm e för litet för katterna så du skulle lätt kunna ha 2 st dom gör det bästa av ytan dom har, det handlar nog mer om att det kanske blir för trångt för dig ;-).

Så lycka till

Tass från Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Puma77
0

#6 se där, så möjligheten till en kompis finns till min men kanske Flört

//Pia

cat-malou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Jadå, själv skulle jag som sagt ha två stycken från början men ibland går det inte riktigt som man vill.

Puma77
0

#12 förstår vad du menar. Det som hindrar mig mest är nog om jag skulle få sova och vad min lilla tös skulle säga om at dela mig med någon. Hade jag sovalkov vore det lättare på ett sätt men men. Bodde jag större skulle jag definitivt ha fler djur ingen snack om de, bara älskar dem. Förstår egentligen inte hur mycket kärlek mn kan känna för ett djur egentligen och man får ju så mycket tillbaka.

//Pia