Utställningar?
Hej!
Jag är ju som jag redan skrivit tidigare ny på utställningskatter. Har haft huskatter som rent sällskap och kommer snart få hem en ny liten sällskapskisse men som har stamtavla och vi kommer absolut vilja testa att ställa ut henne då både min man och jag är mycket intresserade av detta, har ställt hund och kaniner tidigare.
Men nu till vår undran. Finns det något slags digram över hur det fungerar någonstans, liksom att först får man excelance eller vad tusan det heter och efter 3 sådana blir katten en champion… Kan inte någon försöka förklara alla regler osv, Vi hörde tex på en utställning som var att man som kattäger inte ville få ett bedömningskort med texten "bra" eller "mycket bra", vad man ville ha var ett excelance (eller vad det nu hette) Är det som så att ett "bra" inte kan föra en vidare?
Sen fick vi även höra att en katt bara kan ställas ut 3 gånger och att man därefter får ta sig utomlands och ställa i något annat land?
En hel del olika uppfödare har försökt förklara för oss hur det går till, men det verkar vara så rörigt och i så himla många olika steg, därför skulle vi tycka det vore kanon med ett diagram där man får se hur man börjar från start och hur man kan klättra osv.
Så som vi förstod det så är det inte speciellt svårt att få ett championat, för att katten inte skulle lyckas få ett sådant så fick vi höra att det nästan behövde vara en deffekt på den, stämmer det?
Sen undrar vi även om burskynken, finns det någonstans man kan köpa sådana, eller syr alla sina egna?
Mycket frågor, hoppas nu bara att någon orkar svara också.

Enklast är att du går in på SVERAKs hemsida.Läser om utställningar och sen återkommer med dina frågor.
Stolt ägare till tre La permer
katter.nu har bra sidor/länkar om utställning oxå. man kan hyra burskynken oxå,tänk på att man ska vara medlem i en kattklubb för o få ställa ut.
S*Winsnes Wilda
#2 - Ja att man ska vara medlem förstår jag, så är det ju för både hundar och katter. Tack för tipsen om sidorna, ska kolla där!
Men de övriga frågorna som jag ställt här redan, någon som kan svara på dem?

För att bli champion/premier ställs katten ut som vuxen dvs över tio månader.Katten måste vinna sin klass tre gånger tre CAC eller tre CAP .Sen byter katten klass och tävlar i klass 7/8,Då tävlar katten om CACIB/CAPIB.Minst ett av de certen måste tas i ett annat land än Sverige.För <tt bli IC/IP krävs tre cert.Det måste vara tre olika domare som dömer katten för att den ska bli CH/PR och IC/IP.Men allt det där finns att läsa på den sidan som jag la in länken till.essutom finns poängskalan för vilka poäng de olika certen.
Den här sidan kan vara bra att läsa som nybörjare. Tror det fanns något diagram där.
Jag ställer inte raskatt, jag har huskatter och det går jättebra att ställa ut dom också om ni hade någon. Huskatter kan inte ta titlar som en raskatt men dom kan bli Nominerade, Best In Show, Scandinavian Winner, World Winner, Distinguished Show Merit.
Burskynke sydde jag ett när jag började men det blev inte så billigt som jag trodde, allt kostade 900 kr för ett enkelskynke men jag valde lite dyrare tyger, det går att göra ett billigare. Annars kan man köpa från Irenes burskynken eller Janitas Design.

#6 Tyvärr är den där artikeln lite gammal och inte så aktuell längre.det är en massa regler och annat som är ändrat.
#5 - Det är just det där som gör allting så himla svårt att förstå, alla förkortningar. Känns som en jättedjungel…

Det är inte så svårt.Man kommer ganska snabbt in i det.Var glad att det finns förkortningar CAC står för Certificat d'Aptitude de Championat.Det skulle ju jag ha svårare att komma ihåg och att ens utala det känns lite jobbigt.
#7 Okej, ställer ju inte raskatter så jag har inte så jättestor koll på det där…
Aja…
#9 - Jaha, ok. Hoppas du har rätt, att man kommer in i det ganska snart.