En dålig kattmamma
Hej!
En av våra katter fick kattungar i fredags, vilket inte vart "planerat" men sådant som händer. Hon har haft en kull kattungar förut när hon var mindre än ett år (första löpet) och det gick inte alls bra. Hon var elak mot kattungarna och fullkomligt sket i att ta hand om dom. Som tur var fick vår andra katt kattungar ca fyra dagar efter så hon blev snabbt mamma åt alla kattungar.
Vi har inte velat haft fler kattungar men när vi glömde att ge henne p-piller så hände det ju såklart ändå. Hon födde dom i Fredags och fram tills nu har hon vart en underbar mamma. Tvättat, legat i korgen med dom och allt har fungerat perfekt! Hon har inte ens velat gå därifrån för att äta. Men i morse när jag kom upp i sovrummet så låg hon inte i korgen utan på en fåtölj lite längre bort. Kattungarna låg och sov i korgen så det verkade inte gå någon nöd på dom på så sätt iallafall. Jag testade att sätta ner henne i korgen men hon ville absolut inte vara där utan ville bara ut. Hon har mat, vatten och låda i sovrummet så det finns inget som hon saknar på så sätt.
Frågan som jag vill ha svar på är om det är normalt att katten inte ligger hos kattungarna redan efter bara två dagar? Och hur länge klarar de sig utan mamma? Jag menar dom behöver ju värme och mat.
Är så tacksam för svar för just nu känns det som om de är nappflaska som väntar. Eller är det bara jag som oroar mig i onödan?
/Linn
Varför är inte katterna kastrerade?
Håller med #1
MEN nu ska vi inte ägna oss åt att skälla.
Hur länge lämnar hon ungarna?
Jag skulle också tro att hon kanske kan stöta bort dem då hon inte vill ha dem, men efter två dagar verkar det ju konstigt..
Nu fick hon ju sin första kull väldigt tidigt, och det kan ju röra runt lite.
Visst kan mamma katt gå iväg en stund även fast ungarna är så små, men hur länge är frågan?

Jag undrar precis samma som dem tidigare. Och även om en olycka händer (man glömmer ta p-piller tex) så går det faktiskt att göra abort. För allas skull.
Men hur som helst så är det inte ovanligt att en hona börjar löpa igen även om hon redan fått ungar precis. Dock brukar det väl dröja längre än två dagar och i ditt fall låter det inte som löp, men poängen var att kattmammor ibland överger sina ungar om kullen är liten tex. för att få en ny "bättre" kull. Eller så är det bara så att din katt inte är en bra kattmamma. Alla är inte naturligt perfekta mammor, och hade jag haft en avelshona som inte tagit hand om sina ungar hade jag valt att kastrera den direkt.
#3 Bra förklarat Hyrrokkin.

Första gången de fick kattungar trodde vi inte att dom kunde få kattungar än. Alltså de blev könsmogna väldigt fort, tror de bara var ett halvår gamla. Efter det har dom ätit p-piller i fyra år och det har funkat jättebra.
Katten är en blandning mellan norsk skogskatt & bondkatt och är långhårig och är inte speciellt sällskaplig av sig. Vi har inte märkt att hon vart dräktig förrän för en vecka sedan då man kunde verkligen känna kattungarna. Eftersom de bara var två stycken blev hon ju inte ballongstor heller. Så att göra abort hade visst vart ett alternativ om vi hade vetat om det tidigare.
Jag kan inte säga exakt hur länge hon lämnar dom eftersom jag inte vet det. När jag kom in i rummet så låg hon inte hos ungarna utan i fåtöljen. Nu när jag kommer hem skall jag öppna dörren och se vart hon tar vägen och hur länge hon är borta.
Vi kommer kastrera båda katterna efter detta!

släpp inte ut henne! om hon bara fått två kattungar är risken stor att hon kommer börja löpa igen. katter med små kullar kan strunta i sina kattungar för att skaffa sig en större kull. om du släpper ut henne finns risken att hon går och blir på tjocken igen och då har ni verkligen problem. inte nog med att ni kanske får nappa upp den första kullen, den nya kullen kommer få det bra tufft och mamman kommer få otroliga problem på grund av två kullar så tätt. släpp inte ut henne förrän ni har kastrerat.

Nej jag ska inte släppa ut henne, bara från sovrummet där hon nu är inlåst. Ut kommer hon inte få gå på mycket mycket länge!

haha! aha :P skönt att höra, fick hjärtat i halsgropen där. kolla med veterinär när ni kan kastrera henne så blir ni av med möjliga nya löp. det kanske är en plan?

Ja det är en väldigt bra plan!
När jag kom hem förut så låg hon i korgen och öppnade dörren låg hon kvar. Hon har inte lämnat sina ungar på tre timmar nu och så hoppas jag de fortsätter!
Väg kattungarna morgon och kväll så du ser om de går upp i vikt och får tillräckligt med mat innan du börjar stödmata. Det kan hända att när ungarna släpper tutten och är mätta å belåtna så går honan och lägger sej på en annan plats och har ändå full koll på ungarna jag tror det blir bättre om några dagar,det finns sånna mammor oxå.
Vore jag dej skulle jag ge mamma katt p-piller nu innan kastreringen så hon inte kommer i löp med allt va det innebär för då struntar hon totalt i ungarna.
Jag tror bara hon vill ha en liten lugn stund för sig själv. Det vill väl alla mammor då och då..? (Även lilla jag) 
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Ja de kanske. Inatt har hon sovit hos min bror i hans säng några timmar sedan gick hon in till sina kattungar och sov så hon vill nog bara ha någon lugn timme för sig själv. Jag ska väga dom nu och se att det går åt rätt håll men jag tycker nog minsann att de växt lite :)
Ja håll ögonen på vikten ändå. Det kommer att gå jättebra, ska du se!
Lycka till!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.