Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 960 ggr
[helenal]
0

Viktig fråga!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan katterns ben somna som de kan göra på oss ibland? tiger låg brevid mig och sov och sen helt plöstligt resten han sig upp jätte snabbt och hoppade på tre ben.. den fjärde var i luften sen la han sig igen och sov. kan benet ha somnat?

IaMiaMaria
0

Det kan det säkert ha gjort, de funkar ju inte så helt annorlunda än oss endå =)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Murre_Uddiz
0

hrmmm……..HAHA, låter helt flumm, kan föreställa mig en nyvaken Tiger hoppa runt med ett ben i luften^^

[helenal]
0

hhehe.. aa asså det såg roligt ut:/ jklockan va typ fem på morgonen och jag vakande till och såg han hoppa pp tre ben:P:P:

AgnetaK
0

Det kan säkert ha berott på precis vad som helst. En knasig dröm kanske! Men det finns ju något som heter patella luxation, och det är att knäskålen spontant hoppar ur led. (På bakben alltså.) Nästan alltid hoppar den tillbaka av sig själv också. Både hundar och katter kan ha det, och nu vet jag inte om jag säger rätt, men framför allt hos unga katter tror jag att det ofta växer bort.

Fast du kanske känner till patella luxation, det är väl du som ska köpa papillon? Det är ju ett rätt vanligt problem hos den rasen och många småhundar. Min hund har patella luxation på bägge knäna fastän det inte är vanligt i hans ras (sheltie).

[helenal]
0

nej har faktiskt int vetat det om papillonen.. behvler man veterinär vård åt de?

AgnetaK
0

#5 Man måste alltid söka veterinär om hunden/katten haltar eller skuttar till då och då och det pågår under en längre tid. Veterinären avgör graden av patellan (om haltandet beror på det, SÅ vanligt är det kanske inte, i alla fall inte på katt tror jag), på en del växer det bort, andra behöver operation, och en del kan leva med lite skuttande. Man opererar inte växande djur utan måste i så fall vänta tills de är vuxna. (Observera att jag bara har erfarenhet av hund i det här fallet.)

Papillonringen (rasklubben) har ett hälsoprogram för (mot!) patella luxation, och uppfödarna som är med här får bara avla på hundar utan knäledsproblem (de ska vara ögonlysta också). Här är rasklubbens hemsida om du inte känner till den: www.papillonringen.com

Oj, vad det här inte handlade om katter, sorry. Generad

Pia
0

Ingen fara, Agneta, intressant att läsa ändå.

Och det är ju ALLTID bra att läsa på och skaffa sig information I FÖRVÄG vare sig man skall skaffa katt eller hund. Det finns så otroligt mycket basal information som är viktig att tillgodogöra sig även innan den nya familjemedlemmen kommer hem.

Faxlin
0

Kan berätta att även hästar brukar få patella upphakningar. Speciellt shettisar är ju utsatta för detta. Kanske för att det är en liten ras, jag vet inte.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[helenal]
0

hehhe okej. tackar! et med benet har bara hänt en gång… har inte sett det ngn mer gång, men ska kolla up de med veterinäre, för de ska ändå kastreras snart.

Annaae.
0

Hm.. Jag vet ej men har ej heller hört talas om att katter hoppar på tre ben? :o isåfall måste det säkert bero på att hans ben har somnat eller något liknade :P