Det här med huskattstandard på utställningar...
Det började diskuteras svansknickar i en annan tråd som låstes, därför gör jag en ny tråd om det. Tyckte nämligen att det borde diskuteras…
Som någon skrev, en huskatt får ha knick, men givetvis måste det kunna dra ner poängen, jag kan inte se det på nåt annat sätt. Om domaren har att välja mellan två i stort sett likvärdiga katter, förutom att den ena råkar ha en knick… ja då är det ganska givet att den katten förlorar! För knick ÄR ju faktiskt en defekt likväl på en huskatt som på en kastrerad raskatt…
Jag menar, räknas knick som en defekt på en raskatt måse det ju även räknas som defekt på en husis! Defekt som defekt, eller…?

*putt*
Ingen som vill diskutera detta?? Eller försvann tråden ner så ingen hann se den???

Jag ser det på det här viset. Man får inte cert på en fertil raskatt som har knick men man kan få det på en raskatt som är kastrerad men finns det en likvärdig katt utan knick så vinner den ju över den med knick.Lika så gäller det ju huskatter som alltid som vuxna måste vara kastrerade för att man ska få ställa ut dem.Går en huskatt med knick mot en huskatt utan knick så vinner ju den utan knick för även om man FÅR ha knick så drar det ju ner om en annan katt har svans utan knick.Jag vet att jag har sett en huskattsstandard men nu hittar jag den inte.
Kattutan men stolt Plåtis ägare

#2, precis så anser jag också, dvs. att knicken drar ner poängen! Det borde ju vara helt logisk. Efter vad jag förstod så fanns det dom med annan uppfattning, men det borde ju vara givet att knicken "drar ner" eftersom det faktiskt måste kunna räknas som en defekt….
**Officiell huskattstandard
**Fysisk Kondition 25 poäng
Sundhet 20 poäng
Päls och ögon (färg och mönster) 15 poäng
Temperament 25 poäng
Kondition (presentation och pälsvård) 15 poäng

#4, där var den, ja!
Men det står ändå inget om knickars vara eller icke vara. Det ska finnas en nyare standard, lite mer utförligt skriven. Men jag hittar den inte…
Har kollat runt lite. Här är en lista på gällande utställningsregler (reviderat 2009) bläddra ner till avsnitt 3.9 http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/inlaga%20Utställningsregler%202009_03.pdf
bland annat märkbart navelbråck är diskvalificerande, samt poly- eller olygodactyli (för många eller för få tår) (opererat navelbråck är ok på kastrater)
Under kapitel 3.10 står det att svansknick inte är tillåtet på fertila katter och därför kan de inte få cert, däremot är det ok på kastrater.
Jag tycker personligen att det är konstigt att någon extra tå medför uteslutning från tävling, men inte svansknick. Svansknick är ju tillåtet på kastrerade katter. Kan det bero på att svansknick inte behöver vara ärftligt? Utan att det även kan vara orsakat av skada. (det står ju inte specifikt för varken raskatter eller huskatter, så jag utgår från att det gäller ALLA katter..?)
Jag vet då inte, men är nyfiken på tanken bakom gränsdragningen, varför vissa defekter är tillåtna på kastrater och andra inte är det. Skulle vara kul att veta. :) Ska man vara petig så ska väl inga synbara defekter finnas på en skönhetstävling, vilket ju utställningar är. Men i o m att det är tillåtet, så tycker jag absolut att en utan svansknick borde vinna över en som har det.