Träd till katterna...
… var hos min syster idag och fick se deras grannar fälla en björk, så jag tingade toppen av trädet och fick dra hem det till systers tomt!
Nu ligger det där medan jag/vi försöker komma på hur, och vad jag ska göra med det… Den går från golv till tak om man så önskar och har avkapade gren-stumpar kvar, rätt rejäla.
Först måste vi ha en stabil platta på dessa för att det ska kunna stå, sen plattor som de kan sitta på och för att ta sig upp…
Funderar på att sätta rep runt, vart hittar man bra rep som de kan klösa på om de önskar osv?
Har ni andra idéer om vårt björkträd?

Tjocka rep finns på "bygg affärer" som tex. Byggmax, XL-bygg, Woody.
Låter häftigt! 
Försök att få tag i hamparep.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Underbar id
Jag har tva vilda Bengal-katter och om det ar nagot de alskar sa ar det att leka med sin klatterstallning. Jag har en stallning jag kopt pa natet som ar ca 1.90 hog med lite trappsteg och en storre platform pa ca 1.50 hojd. Pa toppen av tradet finns en liten fleece-tackt korg dar numera bara far plats en katt…hehe. De tillbrigar manga stunder med att leka herre pa tappan och brottas om den platsen. Som kattungar sov de tillsammans daruppe. Om det ar kallt och ruggigt ute ligger de i en hog daruppe ibland och myser.
Jag har stallt tradet vid fonstret och de sitter ofta pa plattformen och kikar ut. Tradet har en tung bottenplatta (i gjutjarn) som ar tackt med lite vadderad fleece.
Vad galler trappsteg har jag markt att de int envander trappstegen langst ner utan hoppar direkt upp till 1m ca.
Om jag skulle designa ett trad sjalv skulle jag ha gjort fleecedelarna avtagbara och tvattbara. Det samlas har sa jag dammsuger tradet ofta och det sliter forutom allt klosande och hasande fran katterna.
Klosdelen gillar de skarpt och min soffa ar klosfri. Hamparep ca 2cm tjocka och tatt virade runt sjalva "stammarna" pa klatterstallningen! De gillar ocksa att klosa pa min dorrmatta sa nu har jag bytt till en i naturmaterial (sisal). Ni vet, en san dar gammal hederlig beige-brun med sma borstiga korta stran som sticker upp. Om ni vill halla tradet i naturmaterial ar det ett alternativ att tacka bottenplattan med kanske.
Hemskt nyfken pa bild nar tradet ar klart for jag funderar pa att lata en snickare hjalpa mig med nasta trad.
Lycka til!
#3 har du bilder? 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

spännande hoppas på bilder
Rejäla rep finns på affärer som säljer båtutrustning.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Ah om alla hade en granne som skulle fälla en björk :D låter som om man kan göra något riktigt kul till sin/a katter
Du får visa bild när det är klart :)

Ska faktiskt göra samma sak :). Min far skulle såga ner björkar i stugan och hade planer på det sen i våras å då passade jag på att tinga toppen ;D. Ska ha mitt träd i kattgården. Kul, att någon annan också ska göra detta :D
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Det går att köpa sisalrep i vissa trädgårdsaffärer.

Kom på annars att man kan köpa sisalmatta/tyg och ha runt trädet.
Åhå, tack för tipsen! Vi samlar på rep från jobbet nu och ska väl börja bygga det snart, bara vi får vara lite lediga så! Det kommer bilder sen :)

Hoppas att det går bra att bygga det. Det kan vara lite jobbigt att linda in trädet (har nyligen gjort det).Lycka till. Det ska bli kul att se bilder.
Hur gjorde du då? Häftpistol? =)

Jag häftade med häftpistol i ändarna.
NU ska jag uppdatera denna tråd och visa vårt träd som jag och min sambo byggt. En topp av en björk som vi fäste på en rejäl bottenplatta med en massa skruvar och som vi stödde upp med stora vinkeljärn. Vi fäste hamparep runt stammen på vissa ställen och på en del mindre grenar.
Avsatserna (hobbyträskivor) är fast skruvade i de utstickande grenarna samt fästa i själva stammen med små vinkeljärn. Vi häftade fast sittunderlag som vi skar ut i rätt storlek samt frottehanddukar för att de skulle bli mjukare.
Både vi och våra två katter Chevelle och Caprice är riktigt nöjda!
Vi har dock inte satt fast sista avsatsen och heller inte målat bottenplattan som vi har tänkt oss :)
Oj vad stort o fint :) kanon jobb måste jag säga, en fråga bra klöser katterna på det björken som den är? tänkte det måste vara rätt skönt o klösa på som kisse
Snyggt!
Det där skulle jag gilla om jag var katt ;)
Erat är en större och lyxigare version av det jag byggde till Lucifer :)
Tackar! Karizma å Katteeen :) Katterna klöser mest på hamparepen och gnager lite på den näver som är lös.