Skaffa kattkompis
Jag funderar på att skaffa en kattkompis till min katt som är strax över året.
Är det någon som skaffat en till katt i efterhand som kan ge mig tips och råd vad jag ska tänka på när jag gör detta? T.ex vad som hände er när ni tog hem den nya katten och hur man ska bete sig för att allt ska gå så bra som möjligt. Överös mig gärna med små tips så blir jag och kisen glada!
becca

jag lät den lilla katten vara kvar i buren ett tag efter att vi tog hem henne så de kunde lukta på varandra utan att någon skulle kunna komma till skada.
Sen släppte jag ihop dem och lät dem fräsa på varandra och fixa det själva =)
Första två nätterna stängde jag in den lilla katten i köket så hon fick vara ifred lite..
Och ta fram en extra kattlåda!
Låt dem sköta det själva så mycket som det går, såvida de inte verkligen gör illa varandra, men det är tydligen väldigt ovanligt. Det ser oftast värre ut än vad det är =)
För mig tog det 6 dagar och sedan var de kompisar =)=)
Det är så olika.
Jag har haft katter som tagit allt från två veckor till 2 timmar på sig att komma överens..
Men som sagt, låt de ta det i sina takter.
Ha en låda, egen matskål/vattenskål samt plats åt en nya katten i början.

Glöm inte att kela mkt med den gamla katten så den inte blir ledsen o avundsjuk!
#3 Kan katter bli ledsna och avundsjuka?

Japp, de är till o med ganska känsliga skulle jag säga…
#4 Vet inte om det är avundsjuka så som vi menar, utan jag tror att det är mer en övergivnadskänsla..
Men nog tror jag det kan liknas vid avundsjuka..
Vet bara hur min hane blir när man pratar i telefonen..
#5 Men djur blir väl inte ledsna?

Ellie verkade "svartsjuk" i början när vi gosade med Sidney.. särskilt när det gällde min sambo. När han försökte klappa Ellie de där första dagarna fräste hon åt honom och rev honom rätt ordentligt..hon gjorde det aldrig mot mig dock.
#7 Vad f*n är det för dumt prat?? Klart de kan bli ledsna och sotis.
#9 Sicket språk.. 
Man ska inte förmänskliga katterna.. de har inte samma känslor som vi. Det har jag lärt mig på detta forum.. 
Vi lät dem direkt träffas. Vi var med hela tiden och såg till att dom inte gjorde illa varandra. Den lilla skrek när den större hoppa på henne men hon kunde försvara sig utan problem. Vi såg till så den lilla fick äta och dricka i lugn och ro. Dom var sedan kompisar efter typ 3 timmar.
Jag vet att vi i vissa ögon gjorde fel då våran pixie kom hit och samtidigt fick träffa vår Lucifer som var 2 månader äldre och hade haft nästan 3 månader på att märka ut revir. För oss och våra katter fungerade detta dock utmärkt. Katterna är idag, 2 veckor efter dom träffats, underbara vänner och vill helst inte vara ifrån varandra
Vi har märkt att Lucifer reagerat värre på detta än den ynggre Pixie. Han är svartis och kinkig samt så vaktade han henne otroligt myckte i början. Han har dock alltid varit duktig på att låta henne äta, dricka samt gå på lådan ifred. Vi har svarat på Lucifers reaktion genom att tänka på att ge honom samma uppmärksamhet som förut. Alltså, klappar vi en katt och den andra ser så klappar vi såklart båda.
#10 Nu tror jag att du är ute och cyklar någonstans. Visst har katter samma känslor som oss. Det har väl alla djur?
Du som har katter hemma borde väl veta bättre?
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Klart att katter har känslor. Depressioner är till ex vanliga hos katter. För katter är det svårare än för oss för de kan inte koppla känslor till logik och förklaringar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#10 Jag har då fått mig sagt att jag inte ska förmänskliga katter, man kan inte jämföra med oss människor.
Detta då jag faktiskt tycker att man ska ta hänsyn till katter i vissa situationer.. Jag älskar katter och tycker verkligen att de har känslor, men detta har jag fått skrivet på näsan att de inte har..
Eller det kanske bara gäller ibland? Jag kanske är lite fånig som tycker att man inte filmar katter vid parning för att lägga ut på nätet som reklam. Katter på G.. Eller har toa lådorna ute i hallen, då jag tycker att de ska få göra sitt i fred..
Visst har katter känslor! Men jag förmänskligar tydligen dem, men det struntar jag i! 
Självklart har katter känslor. Det är dock skillnad på en känsla och att kunna sätta i samband vissa saker med en känsla.
Jag har en katt som är 6 år,
och i onsdags så hämtade vi en ny katt.
Första kvällen fräste dom,
fast det var faktiskt lilla katten som började.
Nu fräser dom inte direkt åt varann, men dom är ju inte bästa kompisar heller.
Men det har ju inte ens gått en vecka,
så det kommer väll.
Men vi hade nya katten på en våning först, och andra katten på andra våningen,
och sen tvärt om,
så den nya katten fick vänja sig lite innan dom träffades också.
Hoppas det går bra för dig och katterna! 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

jag skaffade en liten en för 3 veckor sen.jag hade 2 katter innan Zorro på 4 år o Puma på 6 år. Zorro o Zigge blev kompisar efter 24 timmar. Puma har lite svårt för honom än men hon skadar inte honom på nåt sätt..
jag gjorde faktiskt inget speciellt jag släppte ut honom när han kom hem till dem lät buren stå kvar o lät de sköta det själv o det gick bra.. dock hade jag klippt klorna på de stora innan de fick träffa honom..
så här bra vänner e de nu

jag skaffade en liten en för 3 veckor sen.jag hade 2 katter innan Zorro på 4 år o Puma på 6 år. Zorro o Zigge blev kompisar efter 24 timmar. Puma har lite svårt för honom än men hon skadar inte honom på nåt sätt..
jag gjorde faktiskt inget speciellt jag släppte ut honom när han kom hem till dem lät buren stå kvar o lät de sköta det själv o det gick bra.. dock hade jag klippt klorna på de stora innan de fick träffa honom

jag gjorde faktiskt inget speciellt jag släppte ut honom när han kom hem till dem lät buren stå kvar o lät de sköta det själv o det gick bra.. dock hade jag klippt klorna på de stora innan de fick träffa honom

Jag släpper alltid ut katten till de andra med en gång. Efter en stund brukar det vara lugnt. Visst kan det bli fräs i nån dag men det går oftast bra =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#20 Så har jag med gjort.. Och det tar några dagar, sedan är det bautabus..

Liksom hundar och andra djur har katter känslor och ett bra minne också. De har bra lokalsinne, de känner igen familjemedlemmar, människor de träffat innan, bra och dåliga händelser och förknippar olika känslor med de händelserna. Jag hade en tråd för ett tag sedan där min katt hade smitit ut (fd. utekatt) och var borta i 6 dagar. Jag tänkte att det var för att visa sitt missnöje och för att hämnas, som det i samma veva var otroligt jobbigt med alla kattungar när han inte fick frihet och ensamhet då han ville. Jag förmänskligar mina katter mer eller mindre, men jag tror faktiskt att katter kan visa genom sitt beteende sitt missnöje, sin glädje etc. och även hämnas. Vad jag syftar främst på i detta "hämnläge" är att jag känner en person som har katt som ofta brukar reta den på ett busigt sätt. Sedan kan det gå flera minuter och sedan hoppar katten på den personen och ger igen! Den minns :)
Katter har känslor, men de har det inte utifrån exakt samma utgångspunkter som vi människor. Vi gör fel många gånger genom att tolka en katt utifrån våra egna känslor. Katter reagerar annorlunda och utgår mycket mera utifrån här och nu. Därför ska man försöka sätta sig in i hur katten upplever situationen.
För katter handlar det mycket om rangordning. Det blir alltid en viss rangordningsstrid när det kommer en ny katt i familjen. Det där går i regel alltid över när katterna har gjort upp om vem som ska vara "Herre på täppan". I det här kan katter reagera som om de vore avundsjuka. En katt som blir av med ranordningen när det kommer en ny katt som visar sig ha högre rang kan t.ex uppträda som om den vore deprimerad. I regel följer rang med ålder. Men en fertil katt har högre rang än en kastrat. Sedan finns det katter som är mer dominanta än andra av naturen. Därför är det bra att ta reda så mycket som möjlig om hur den nya katten är i karaktären innan man adopterar den. Då brukar de gå bättre.
Vi har ju haft och har många katter här. Det är sällan vi haft några övergående problem bland katterna när det kommit en ny. Viktigt att man inte glömmer den gamla katten för den nya. Istället ska man ge mer uppmärksamhet till den/de gamla. Vi brukar belöna med godsaker för att få dem att förknippa den nya katten med trevliga saker. Feliway doftadapter brukar även underlätta då det dämpar stressen som annars uppstår när det kommer en ny katt. Annars är det viktigt att katterna för sköta det här med rangordningen själva. Risken är annars stor att vi som matte/husse förvärrar situationen om vi blandar oss i.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
klart att ett djur kan blir deprimerad o ledsen, själv haft 2 ponnys som växte upp o levde hela livet 20 år ihop ena vart jag tvungen att avliva då han vart sjuk stoet vart så nere o det hjälpte inte med att jag skaffa ny vän hon dog med brustet hjärta mer lr mindre kan man säga. Även haft en katt som sakna sin hundvän när vi fick avliva våran hund (jag var barn) katten åt itne på flera dagar, vi var hos vetrinären o katten fick dropp iaf kissen vart inte sig själv han heller men levde flera år. Jag anser att man ska ha 2 djur nu är vissa katter ensamkatter o inte trivs med andra katter men det är vanligare med att katter som trivs med ha en liten vän.