Kattägartips!
Kom på en bra sak när jag tvättade rent kattlådorna här. Vi borde ha en tråd med enkla, smarta tips omkring katten.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag brukar alltid torka av lådorna med hushållspapper efteråt men det blir inte riktigt torr. Kanddsanden sedan fastnar lätt. Nu använder jag alltid hårtorken och driver ut all fukt. Tar bara nån minut och sedankan jag fylla på med Kattsand igen.
En annan tips som jag fortfarande inte ha provat. Att ha en engångstvättlapp (skumgummi) med i tvättmaskin. Den ska dra åt sig katthår från klädarna.
Sedan brukar jag fästa dubbelhäftande tejp under mina blomkrukor och lägger i dekorationsstenar eller liknande på jorden. Ingen katt som krafsar längre eller tom kissr i krukorna.
En ampellilja är en bra ersättning till kattgräs. Och dekorativ!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ampellilja har jag i klösmöbeln!
Mina katter har skonat de andra växterna, hihi.
Har man problem med katter som klöser på ställen..?
Då kan jag rekomenera ättika+vatten i en sprayflaska och spruta på problem området.
Det funkade på vår misse på yngre dagar.
Han slutade ganska fort.
Det luktar ju ett tag, men lukten försvinner ju fort för oss.
Om kissen inte gillar kattlåda med tak på har jag här tidigare fått tipset om att istället för en låg låda köpa en helt vanlig back, då kan de inte skotta ut sanden över hela rummet inte men de kommer lätt i och ur och får inge obehag av lock. Eller om man som jag har trångt och inte får plats med 2 med lock i badrummet är back smidig med och går in under handfatet
# 2 skriver om ättika och det är ävenbra till att ta bort kisslukt, man kan gott ha en liten skvätt i mjukmedelsfacket på tvättmaskinen om olyckor hänt på något man måste tvätta eller i skurvattnet om olycka skett på golvet. Försvinner inte lukten är ju risken stor att katten kissar där igen. Ättikan tar bort kisslukten även för katten
#1 Ska genast testa skumgummi tvättlapp i tumlaren, återkommer med synpukter när jag har provat. 
Zabelle
Kissar katten i sängen? Duschdraperi under dagen och små skålar med torrfoder. Ingen katt vill kissa i sin mat.
#5 om katten kissar i sängen beror det ofta på urinvägsinfektion, det bör man kolla upp.
Zabelle
Jag har inte kunnat ha en enda blomkruka i fönstren, trots fixande och trixande. Nu har jag köpt blomkrukor i zink till köket och krukor i kork till vardagsrummet och satt fejkväxter i - snyggt, katterna är inte lika intresserade av dem och det gör inget att de åker i golven ibland.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Fler som har tips?
River tapeten? Har en vattenflaska för blommor i närheten…
#8 Oj! Jag gnuggar ättika på stället där de inte får klösa, har dock inte haft så stora problem som på bilden.
Plastfoderskålar? Det finns katter som har utvecklad allergi mot plast. Mina får maten i Rörstrandsskålar (secondhandaffärer). Lätta att hålla rent.
Ta bra kort på era katter! Inte bara söta bilder utan ta kort på kännetecken.
När katten råkad ut att försvinna då upptäcker man ofta att man bara har söta bilder på katten men inget som man kan lägga ut eller använda i en kattsökannons.
Bra tips det där med tvättlappen den har jag glömt bort o den funkar verkligen bra med. Jag har inte katt längre
pga allergi men ett bra tips är diskhanskar vid håriga soffor,dynor,klösmöbel även går bra på vissa kläder :D jag fuktade dom lätt o så drar man det blir hårigakorvar lätt o ta upp. Går även dra av katterna smidigt för lekfulla kattungar eller de som inte alltid gillar en borste. Ett tips jag fick var att man har plåtpapper i båtten men det tror jag inte är så bra om man har en katt som river lite extra. Men det skulle vara bra för just nytvättade lådor och att slippa klumpar ska sätta sig i botten. Men som sakt den tror jag inte på.
#4 det är om urininfekton stämmer inte alltid men bra att man kollar upp, även kan det bero på andra saker som inte trivs (förändring i hemet) protesterar genom kissa ner saker, även vara könsmogen o vill markera lite.
Det därmed tvättlappen ska jag annamma med en gång. Fleecefiltarna brukar vara rätt fulla med hår och det går inte bort. Kattlådorna brukr jag torka ur med kläder eller handdukar som ändå ska direkt i maskin. HAr bannlyst hushållspapper ur vårt hushåll för länge sen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ska bli kul att höra om tvättlappen fungerar!
Andra tips för att bli av med hår är att torktumla det som går och att köpa en anti-hår borste att använda på kläder och liknande istället för rollers som är bökiga och tar slut snabbt.
Hihi har ingen torktumlare…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja nu när jag kastrerade Zelda så fick jag ju väldigt bra tips på alternativ till den traditionella tratten - Se denna tråden.
* Någon klippte ner tratten o gjorde fler hål i den
* En hade klippt sönder en papptallrik o fransat den inne i hålet
* Gunillas superbra kragar som finns o köpa på tradera eller pm:a Hawknestgrove. De säljes till förmån för katthem.
* nylonstrumpa som man stoppar bomullstussar i o gör till krage.
* Tröja som man klipper 4-hål i (jag använde en tröjärm från en långärmad tröja) för det var detta som fungerade med Zelda.
I tråden finns bild på alla alternativen o den som vill se tipsen får alltså ta sig till den tråden. Sist bifogar jag en bild på Zelda i sin första tröja (en gammal tomtedräkt) o då hon första dygnet efter op. var hög som ett höghus på smärtlindringen o busade lika vilt som när hon var kattunge. Fast hon var ju himla söt som tomte förståss.
#15 Synd för katthåren, men bra för miljön 

Tuggar katten/hunden på kablar och sladdar?
Linda in kablarna/sladdarna i aluminiumfolié!
Testade detta på min förra katt som älskade att leka och bita i sladdar, men efter att ha lindat in dem i folié så fick sladdarna vara i fred. :)

Våra blomkrukor sitter fast med häftmassa i fönsterkarmen. Sitter bergsäkert, men är ändå lätt att ta bort.

Kattgräs i fönstret som "blomma" skonar de andra blommorna i fönstret hemma hos oss… om det inte kommer någon intressant insekt såklart… då är allt i fara. :)
Kattlådetips:
Jag har två kattlådor som jag växlar emellan varje gång jag byter sand. På så sätt behöver jag inte vänta på att lådan ska torka eller liknande.
Jag bara häller bort den gamla sanden, ställder dit den nya lådan, fyllder den med sand och sedan diskar jag ur den gamla lådan i duschen med en gammal diskborste. Sen får den gamla lådan så och torka så långa det behövs innan jag ställer in den i förrådet.
Matplatstips:
För att slippa damm i vattenskålen och matskålen så har jag katternas matplats på en byrå i hallen. På så sätt är det enklare för mig att fylla deras skålar och deras matplats blir en dekoration istället för något som är ivägen. Jag har köpt extra fina skålar och har en vattenfontän brevid. Matplatsen för katterna blir som ett altare. haha.. 
Hårtips:
Innan kläderna tvättas så brukar jag torktumla dem kallt några minuter för att blåsa bort det mesta av håret.
För att få bort hår från mattor och klösträd använder jag min furminator-kamm.