Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1878 ggr
minja
0

Resa med katterna, hur göra med toan?

Hur brukar ni göra när ni skall iväg med era katter, när det gäller att tömma blåsan?

När vi skall iväg har jag gjort rent toan och hällt på lite ny sand för att katterna skall gå på den. Men det händer att dom inte gör det, och vi har iallafall 1 timme till stugan och det kan ju säkert trycka rätt bra om dom inte gjort ifrån sig på ett tag. Känns lite opraktiskt att ha en toa i transportburen då den inte står så stabilt och båda katterna åker i samma bur.

Tar tacksamt emot tips.

Alexej
0

Inga problem. Lägg tidningspapper eller en gammal handuk i den. Tar med dig hushållspapper, våtservietter och plastpåsar. Händer det nåt då händer det.

Har fraktad katter genom halva Sverige (känns så) och det har gått mycket bra. Men transporterade en katt en gång bara typ 2 mil och han bajsade och kissade i buren och allting skvätte ut genom öppningar i transportburen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

blondifire
0

en del katter gör ju på sig för att dom blir stressade. jag brukar ta bort maten kvällen innan o vattnet nån timme innan man åker. nu åker vi ju oftast max 1-2 timmar till utställning men d funkar.

S*Winsnes Wilda

minja
0

Mina gillar inte att åka på motorvägen, och inte när det är varmt ute. Men dom har inte gjort ner sig för att dom är stressade.

Tack för era svar. Man blir ju lite orolig när dom har legat och jäst halva dagen och inte gott på toan, för att sedan försöka få dom till att göra något.

MaalinF
0

Kan vara en bra idé att fasta katterna innan, det gör det hela väldigt mycket enklare.

JossanH
0

Vi had en katt som gjorde ifrån sig nästan varannan gång han var med i bilen.. Behöver jag säga att han hatade att åka bil!?

Men det är så mycket smidigare med illrarna. Där sätter man in en toalåda och så sover dom i en hängmatta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

minja
0

#5 Jo, iller är ju smidigt om man får lov att ha några för gubben. Har varit på honom ett flertal år nu och han står fast. Men skam den som ger sig Tungan ute förr eller senare kommer det komma en pälsboll hem hit Skrattande.

Men ibland så blir det lite oplanerat att ta med katterna, vi kanske bestämmer oss bara så där rakt upp och ner, eller så kankse vi inte hittar någon kattvakt så det är svårt att planera alla gånger. Och katter skall ju helst inte fasta då deras magar inte funkar som tex hundar. Så om katten får diarré till exempel så måste den ändå få mat. Det är därför flera vetrinärer inte säger 24 timmars fasta om katten skall in på operation. Det har jag hört iallafall.

essut50
0

Jag har åkt med hemlösa katter från Malmö till Stockholm med tåg, det har gått bra alla gångerna, ingen har kissat eller bajsat i buren.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Yoda
0

En timme bör inte vara några problem om inte katten är stressad av bilfärden. Jag har åkt upp till 10-12h utan att katten går på toa.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

Cindy
0

Jag skulle inte fasta katten innan resa, eftersom de flesta katter inte dricker under resans tid. Är det för varmt är det inte bra att vara ens lite uttorkad.

Jag kör med "blöjunderlägg" i buren, sådana man har i "valptoaletter" eller i vården under patienterna. Finns på zooaffärer, och katten får sitta torrt :)

Vänliga hälsningar
Cindy

minja
0

Tack för alla svar. Jag är väl mest orolig för att dom helst inte vill göra ner sig och håller sig så dom får ont…

minja
0

Har en fråga till. Har ni halsband på katterna när ni reser med dom. Jag tänkte om det vill sig så illa att man krockar eller om katten på annat sätt tar sig ut, så blir det ju hela enklare om katten har halsband. Mina är ju id märkta i örat och tatueringen syns bra, men så folk vet att katten hör hemma någonstans.