Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 5813 ggr
Bombay
0

Kattsand (Bra erfarenheter)?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har 2st kattlådor där vi har bestämt att den ena lådan ska vara för test utav Kattsand, för att försöka hitta den som passar våra katter bäst.

Vi har testat ett gäng olika kattsand/strö sorter, utan att verkligen hittat någon som sticker ut extra mycket.

Kattsand som vi har testat

EverClean - Multicrystal (är i den låda som inte är för test) EverClean - Lavendel EverClean - Multiple cats EverClean - Less Track PeeWee Feline Pine Scoop Cal Le Cat SP2000 Extreme Classic Gold

Och nu testar vi Miss Cat.
Köpte Miss Cat på en nätbutik o när dem kom med leveransen hade säcken gått sönder som dem kom dagen efter och som kompensation fick vi 2st hela säckar 40kg. Så nu kommer vi ha det ett tag men har ni några bra erfarenheten gällande Kattsand så får ni gärna meddela några olika typer som kan vara värt att testa..

Vi har 2st korthåriga Bombayer, och en huskatt med lite längre hår..

Bilden är ifrån en ny rensad Miss Cat låda..
Gillar storleken på kornen på sanden dem verkar lite större, hoppas dem inte följer med ut ifrån lådan lika mycket.

Annaliz
0

Ni testar olika Kattsand för att de ska passa era katter bäst?

Men om de gör sina behov i lådorna oavsett vilken sand ni har, så vad mer kräver ni? :) Är det för att det ska passa dig/er bättre kanske? :)

Jag gillar EverClean mest, men Pussi Comfort är bra också.

Mainebusters
0

Jag gör gärna reklam för Olivers Kattsand.. verkar inte vara många som använder den.

Bombay
0

#1 Ja, du har rätt.

Menar du Pussi Kompakt eller finns det någon Comfort variant på dem?

#2 Har inte hört så mycket om den sanden, går den köpa i välsorterade Zoobutiker eller är det något man beställer via nätet?

blondifire
0

olivers kör hem om jag kommer ihåg rätt.kolla hemsidan.

S*Winsnes Wilda

Mainebusters
0

Säljs enbart på nätet, www.olivers-petfood.se fri hemkörning vid köp för minst 300 kr. Väldigt bra uppfödarrabatter!

ingann
1

Jag kör med SP2000 som jag blandar ut med 1/5 EverClean Lavendel och är väldigt nöjd med det. Fräsch doft och klumpar som inte smular sönder…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Gardens
0

här har vi kört med Katty i 4år…..funkar kanonbra!!!

Mainebusters
0

#7 Det gjorde jag med innan Olivers. När jag bytte så hade jag en låda av varje, och de gick absolut inte i Kattys igen.. De stod på kö till den nya finkorniga sanden.

Gardens
0

#8 men katty har ju oxå finkornig…..

Mainebusters
0

# 9 Jo, jag tror att det är det i kartongerna nu, då när jag köpte det så var det enbart 10 kg påsar i affären. Men jag köper tok-billigt med uppfödarrabatten.. Blir väldigt prisvärt!

ksofia
0

Jag har Catrine, den funkar bäst för mig. En bekant använder "majssand", som hon verkligen rekommenderade. Vet ej vad det är för märke.

Scoobi86
0

Jag använder också KAtty, tycker den klumpar sig så bra så att det är lätt att plocka bort.

Gardens
0

#12 ja fast man får inte vara FÖR snabb att rensa lådan ,för då har inte kissklumparna hunnit hårdna och faller isär..

men jag rensar lådan morgon och kväll,det räcker och då är klumparna jättehårdaCool

ingann
0

#13 Jag använde Katty förut, innan de slutade med de blå 10kgs säckarna. Den nya Kattyn funkar inte alls här.. smulig och väldigt odryg… "Gamla" säcken gick det åt 1,5 säck månad av medan den nya kartongen (för samma pris) var jag tvungen att köpa 4 st på en månad av…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mainebusters
0

#13  Här är Olivers toppen. Mina månsar ska oftast sätta sig precis när jag rensat färdigt. Det är bara att ta bort kissklumpen direkt efteråt. Suveränt!

Christelle
0

#15 har funderat på deras Kattsand. Köper även deras mat nu men den tycker jag har blivit lite för dyr efter prishöjningen. Vad får du för uppfödarrabatt i %?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Mainebusters
0

Jag ger 65 kr st.. och det är en BRA rabatt! Flört

Tillägger också att familjen inte klagar på att det luktar apa om sanden, vilket de gjorde med Katty.

Annaliz
0

#3 Jag svamlade :) Jag har jobbat ett 11 timmars pass idag och jag skrev då jag hade rast, var nog lite trött :)

Jag menade givetvis Pussi Ultra Kompakt! :) Den har jag för tillfället, den är lik EverClean i sanden, klumpar sig, men luktar faktiskt ganska mycket efteråt och inte alls lika dryg som EverClean. Så du tjänar nog mer på att köpa EverClean…

Christelle
0

#17 ja det lät ju som en bra rabatt. dom kostar vell 169 annars? Har du haft/provat Everclean?

Mainebusters
0

#19 Nej, det har jag faktiskt inte.. tycker att det är dyrt, och vad jag förstår så är det inte parfymfritt. Jo, Olivers kostar 169 kr.

Jag testade först då de hade en "ta 2-betala för 1-kampanj", och då blev jag så nöjd att jag fortsatte med den.

Maten gillar däremot inte månsarna.

Annaliz
0

#20 Det finns parfymfritt EverClean. Det kostar 199 kr/10 kg.

Mainebusters
0

#21 Är det helt doftfritt? Har läst någonstans att det doftar ändå.. Och nu har jag ju en toppensand för 65 kr/10 kg, det är jag såå nöjd med!

Christelle
0

#22 Va kul :). ska prova den då :)

Mainebusters
0

Ja, sen får vi höra vad du tycker! Cool

Annaliz
0

#22 Det låter verkligen som det ultimata kattsandet eftersom du strävar att få det luktfritt och är så pass billigt med rabatten där :)

Men mitt EverClean som jag precis har köpt idag heter EverClean Extra Strenght Unscented (Oparfymerad) och är totalt luktfri, klumpar sig så att sanden räcker länge (väldigt dryg) och det är finkornig sand (Finns dock att välja grövre osv) Finns många olika EverClean sorter.

Mainebusters
0

Ja, jag har förstått att det finns många olika varianter. Men jag hade faktiskt köpt Olivers ändå, även om jag inte fått rabatten.. Det är inte priset som styr, men om det nu blir billigare är det ju inte helt fel! Flört

forrest
0

Bombay; Vad är det för bra nätbutik som säljer större påsar av Miss Cat?? Jag skulle vara väldigt tacksam för svar! :)

Bombay
0

#27 Forrest, hihi man kanske inte ska göra reklam men det är Coops egna matbutik (mataffaren.se), bor i sthlm så kör hemleverans utav matkassarna så då testade vi att beställa Kattsand också eftersom vår tidigare leverantör har tappat servicen sen dem anlidade Posten

herakai
0

Just nu har jag EverClean Multicrystal i "min" kattlåda och något billigt tjafs någon drog hem typ Pussi i "stora" kattlådan som av tradition står till förfogande i källaren (utekatterna vet att den lådan finns där, så de går på den om de skulle råka bli inlåsta), men jag är ganska dammkänslig så även om jag är nöjd med hur bra sanden här uppe klumpar och tar lukt så är jag inte helt glad i att den dammar en del när man precis rensat eller hällt upp ny sand. Plus att det inte stannade så bra i lådan som jag hade hoppats, men det blir dörrmatta under/kring lådan i nya huset för att försöka få bukt med det.

Någon som har provat/vet något om detta strö? Låter underligt tycker jag väl spontant med strö som inte ska bytas oftare, men…

forrest
0

#28  :) tack då vet jag!

LaSadie
0

Vi hade Katty förut. Var ganska nöjda med det förutom att kissklumparna ofta gick sönder och att det luktade från den ganska rejält till skillnad från Ever Clean Ultra Strenght (jag jag den heter). Köpte först lavendelsorten av misstag som "stank" redigt men kattungarna gillade att leka med den =) Men den andra Ever Clean sorten som vi har nu är luktfri, dessutom så luktar det inte från lådorna, vi hade en katt som var kinkig om inte lådorna var kliniskt rena men inga problem med nya sanden. Kissklumparna går inte sönder heller och så är den dryg!

Wilse18
0

Jag använder Extreme.. Har alltid använt och litar mest på den :)

virre1
0

Jag blandar Ever Clean och Pussi ultra compakt.

Maria
0

Vi har haft Pussi ultra compakt i flera år och är jättenöjda. Katterna med verkar det somGlad

/Maria

AnnaKarin
0

Jag använder pellets och PeeWeelåda och är jättenöjd. Har två katter här på semesterbesök och de går på Cal le Cat, en sand som jag tidigare använt och tycker är bra. Pussi Kompakt fungerar också bra tycker jag.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

karolina-lokhuz
0

Jag funderar över om der är det någon som använder komposterbar pellets i kattlådan? hur fungerar det och gillar katterna det?

[Hilo]
0

Använder ingen annan än Ever Clean.
Antingen EverClean - Multiple cats, eller Cedar.

Tycker den är helt klart bäst.
Har man yngre, ej könsmogna katter funkar Pussi Compact, men jag har fått byta, och EC håller lukten borta kanon!!

Visst, den är dyr, men helt klart värt pengarna!

#36 Vi har haft det, och nej, nej, nej.
Det blir bara gegg av allt och det LUKTAR!
För oss funkade det inte..

Vi slängde hela säcken innan vi använt upp allt..

Cessy
0

Ja det där tänkte jag ju inte på - könsmogna katter - för alla mina har ju varit kastrerade såväl han som honkatter. Tja fast jag kom ju på att en honkatt ju aldrig var kastrerad men ändå är det väl så att hankatter´s urin "luktar" mest.

Vi började karriären med Katty Kattsand för massor av år sedan, men bytte ut den mot Pussie Compact så småningom då vi kom underfund med att den inte dammade så som Katty tyvärr gör. Pussie Compact är ju också finkornigare o binder ihop klumparna bättre än katty men framförallt så dammar inte Pussie speciellt mycket.

Jag har provat Everclean o visst är den suverän, men inte så mycket bättre än Pussie Compact att det priset är motiverat. En period blandade jag Pussie Compact o EverClean, men än så länge dugar Pussie alldeles utmärkt, men det beror säkert på att mina katter som sagt var aldrig varit avelsdjur/könsmogna o därför luktar inte urinen lika mycket.

Hawknestgrove
0

JA Cal le Cat är bra, och billig om man köper en hel  pall och kan dela med andra. Köper man mindre mängder, så är sanden lite dyr….

Själv kör jag med Olivers, och är supernöjd med både pris och kvalitet. Mina tre katter går ju ut inne, dvs även om de har rastgård, så går de på lådan inne, så de förbrukar 1,7-1,8 kg i veckan. Kolla då priset…

399 kr/30=13,30 kr/kg

Veckokostnaden blir då 23,94.

Varför jag vet exakt, är för att varje vecka, så rensar jag lådan, tvättar ur den och väger upp det som är obrukat av 5 kg. Då brukar det alltså vara kvar 3,3 eller 3,2 kg. Sen fyller jag upp med nytt upp till 5 kg.

Ett korrekt sätt att precis räkna ut  kostnaden.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mainebusters
0

#39  Och är man uppfödare så kostar Olivers sand bara 65kr/10kg.. Tokbilligt! OCH bra kvalitet! Så, nu fick jag göra lite reklam för den igen..! Flört

Hawknestgrove
0

ja men jag är ingen uppfödare. Håll med om, att den luktar så gott! Lite lite viol,

Mainebusters
0

Nja, det där har jag inte känt faktiskt.. men annars gillar jag viol! Jag tycker att den är luktfri.. men jag kanske har fel på snoken! Flört

Hawknestgrove
0

hehe, ja jag har ju sluta röka……..

Mainebusters
0

Det gjorde jag för 17 år sedan..

Josefa
0

Jag har nyligen hittat Husses Kattströ. Jättenöjd. Körde med Pussis compakta innan, men denna är bättre. Det bästa är att man får denna hemkörd. Det går åt ca 20 kg hos mig nu när jag har alla småkissarnaObestämd

Mainebusters
0

Nu jädrar.. de hade billig Ever Clean på djuraffären, nu ska jag minsann testa om det är så bra som alla säger! Nyfiken som jag är.. Flört

Christelle
0

#46 ja gör det och jämför med Olivers så får jag veta resultatet :)

Mainebusters
0

Till att börja med så var förpackningen väldigt hård att öppna, inte så bra om man har ont i händer/fingrar..

Fyllde en låda, med 12 kg (två förp.) När jag fyller två lådor går det  åt 20 kg Olivers..

Och sanden ser likadan ut! Jag vet inte vad jag väntat mig, men jag blev snopen iaf..

Katterna har inte visat minsta intresse på en timme. När jag har bytt sand tidigare så har de minsann satt sig, luktat, krafsat och kanske gjort nr 1 eller 2.

Så hittills är jag inte imponerad, men vem vet? Jag återkommer! Flört

MaalinF
0

Jag hade ett tag Katty och tyckte den var helt ok, men så har jag provat Husses sand som framför allt klumpar bättre och är finkorning. Katterna går nästan bara i den.

Mainebusters
0

Nu har det snart gått ett dygn och missarna har inte gjort något i EC-lådan.. 

Något måste det ju vara som de inte gillar med den.

[Hilo]
0

#50 Har de inte gjort det någon annanstans så är det nog inte missnöje med sanden..

En katt "håller" sig inte, om den inte gör det ofrivilligt genom förstoppning..

Vilken EC köpte du?

Mainebusters
0

Jag har ju två lådor framme, en med Olivers också, som vi brukar ha, så där har de gjort ifrån sig. Så de har absolut inte hållit sig..

Den blå EC som ska vara oparfymerad.

[Hilo]
0

#52 Ibland kan man behöva blanda om det är sand de inte är vana vid..
Sanden kan vara för fin eller för grov med mera, med mera..

Har de gått på en sort en större tid, kan man vönja dem om man vill byta..

Det jag gillar med EC är just att det inte luktar, och den räcker otroligt länge samt att den är lätt att få tag på..
Katterna har inte lyft ett finger för att notera sandbytet.. Men de är ju uppvuxna med EC så inte så konstigt kanske..

(Sandbytet mellan Pussy och EC)

Mainebusters
0

Sanden ser precis likadan ut som Olivers, man ser ingen skillnad! Olivers luktar inte heller, och den är väldigt dryg.. anledningen till att jag testar är ju att folk pratar så väldigt gott om den! *ler*

Har ingen tanke på att byta, utan detta är bara ett test. Har de inte gjort något i lådan inom ett dygn, då åker sanden åter i kartongerna för flytt till svärmor! Glad

Jag har 40 kg Olivers i förrådet..

MaalinF
0

Har ni någon bild på Olivers sand? Nyfiken.

Mainebusters
0

Tyvärr har jag ingen kamera hemma.. men den är grå och småkornig.

Cindy
0

Vill bara inflika att Ever Clean har bra uppfödarrabatter. I butiken jag jobbar ger vi 10% i uppfödarrabatt och sen stämplar man ju och får var 5:e på köpet. Det blir 143kr/kartong tillslut. Se till att gå med i Severas uppfödarklubb bara! Det är dom som har Eukanuba och Iams också.

Själv har jag prövat mängder av olika sand, men det är bara Ever Clean och Extreme Classic som jag är nöjd med och tycker är ekonomiska i längden. Katthemskissen som jag är jourhem åt nu har väldigt frän urin, och jag skulle inte vilja vara utan EC Multiple Cat som tar bort odören.

Vänliga hälsningar
Cindy

Mainebusters
0

Det slår inte uppfödarrabatten hos Olivers! 65kr/10kg..  Cool Ordinarie pris 169kr/10kg.. Och så är den såååå dryg! EC ger jag inte mycket för.. Mycket besviken. Katterna krafsar inte ens i sanden, de bryr sig helt enkelt inte!

Cindy
0

#58 Olivers har jag inte provat just för att det är hemkörning (som är bökigt när man jobbar i butik o är van att ta med sig hem). Hur länge bedömer du att 10kg räcker för en katt?

Vänliga hälsningar
Cindy

Puma77
0

Everclean är det bästa jag testat så länge så jag har ingen tanke på att byta ut det. katterna gillar det sen luktar det så gott med cedeträ.

//Pia

Mainebusters
0

#59  Vid hemkörningen så ställer de varorna där du vill. De lämnar av utan att du behöver vara hemma. Jag brukar beställa 50 kg åt gången.. Köper du för över 300 kr så är det fraktfritt. Och tycker du inte att det är bra, ja, då hämtar de resterande gratis!

Vill man gå med i uppfödarklubben så mailar/ringer man kontaktpersonen för ditt område, står på hemsidan.

Ja du.. Jag häller i 10 kg i varje låda, och efter ca 5-6 veckor så har nivån sjunkit så att det är dags att fylla på igen. Har två katter.Jag har lite svårt att säga exakt hur länge 10 kg räcker, men det är absolut värt att prova för det är mycket drygt.. Hade Katty innan, och det är stoor skillnad! Glad

Cindy
0

#61 Jag vill prova sanden, inte köpa för 300 spänn. Är lite bortskämd som kan få varuprov av leverantörerna också ;) Har inte plats för 50kg sand heller, har bara en katt hemma (stackars mig!).

10kg räcker ca 6-7 veckor hemma hos mig. För mig är det viktigt att veta hur länge en 10kilos räcker, annars kan man ju inte veta hur prisvärt det är. Finns ju skräpsand som är superbilligt per kilo men som det går åt mängder av.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Hilo]
0

#58 Tycker fortfarande att det är det plötsliga bytet som gör att kissarna struntar i det Glad

#60 Jag har precis köpt cedarträsorten! Ska bli spännande att testa den..
Bara kört den doftfria innan..
Jag har en jättelåda till katterna, de räcker bra det för de två.
Så då räcken en kartong i ca 4-5 veckor med noggrant rengörande.
Det är en jättebra sand, och inget funkar lika bra på en fertil hane Cool

[Hilo]
0

#62 Fråga en vän till mig för att svara på din fråga!

Hennes Olivers räckte ca 4 veckor innan de började lukta riktig skunk om lådan.
Hon prövade bara två gånger sen bytte hon..

Enligt henne är det en icke prisvärd sand som hon endast skulle använda till kattungar upp till några veckor då de kletade ganska mycket och på långhåriga katter är detta ingen hitt.

Cindy
0

#64 Tack för svaret! Då vet jag att Olivers inte är en sand för mig, skulle aldrig använda en där jag behöver slänga "oklumpad" sand - oekonomiskt och inte särskilt miljövänligt heller…

Vänliga hälsningar
Cindy

[Hilo]
0

#65 Så lite så.
Tänkte lika bra att fråga en annan med erfarenhet då jag själv aldrig testat och vart avrådd då jag har långhåriga katter, hehe.

Men som med alla sand finns det ju både bra och dåliga erfarenheter, men nu är jag så fruktansvärt nöjd med EC och skulle inte byta för att testa något annat, billigare och upptäcka att det kanske inte funkar och lägga ut ytterliga pengar på att köpa ny sand och kasta nästan oanvänd..

Gjort så för några år sedan innan vi hittade rätt för en av huskatterna.. Glad

Hon köpte den två gånger för hon tänkte att det kanske var fel på just den påsen då det är samma lera som i EC
Men det var likadant med andra påsen så..

Mainebusters
0

#63  Har bytt sand tidigare, de har aldrig varit så ointresserade.. men så är det ju, all sand passar inte alla missar..

#65  Den här sanden klumpar direkt! Mina missar vill gärna göra ifrån sig precis när jag rensat lådan. Bara att ta bort klumpen direkt när de rest sig..

#66  Jag har två coonisar, (semilånghår..) och sanden är inga problem. Men nu blir det aldrig mer EC.. Då använder jag hellre Katty..

Nu ska jag ta bort all EC sand, och hälla i Olivers igen, så de har en varsin låda att gå i! Glad

Är man inte nyfiken får man inget veta, och detta påhitt kostade mig 118 kr.. *ler*

[Hilo]
0

#67 Det var när katterna krafsade över sitt "jobb" så fastnade sanden under tassarna på håret och kletade något så fruntansvärt.
Hon fick klippa bort det. Även på svansen fastnade det..
Hon har en perser och en maine coon, så semi och långhår. Glad

Ja, men har man en sand som funkar såå bra som då EC gör för mig och mina katter så tänker jag inte chansa och kasta bort pengar på något som kanske är totalt värdelöst Glad

Mainebusters
0

Asch, pengarna är väl skruttsamma, man måste ju testa lite..! Det är kul att läsa hur folk uppfattar samma sand. Och jag blev en erfarenhet rikare! Flört

Och detta med överkrafsandet är ju väldigt olika på katterna. En del är petnoga och andra bara går över det..

[Hilo]
0

#69 Jo, min hane går och petar över det lite lätt, sen kommer min skottare och föser över all sand på en sida av lådan, haha.

Mainebusters
0

Min hane är petnoga, han gör en grop innan han sätter sig och är noga att krafsa över. Tjejen, hon sätter sig bara, sen krafsar hon lite lätt..

Mainebusters
0

Förresten, om det är någon i Kumla-Örebrotrakten som vill testa en påse Olivers utan att beställa via nätet, så är det bara att höra av sig! Flört

Annaliz
0

#72 Min syster bor i Kumla, hon kanske är intresserad?

Mainebusters
0

#73  Hör efter med henne du! Flört Om hon är intresserad, så kan du sända mig ett pm..

Hawknestgrove
0

Ok, jag har ingen uppfödarrrabatt, så jag betalar 399 kr för 30 kg. Jag har väl beskrivit  förut hur jag gör. Har en låda, som jag fyller med 5 kg. Varje vecka  tvättar jag ur och tömmer och behåller den sanden som är obrukad. Då väger jag den. Hittills, så har jag allså tre katter, som gör av med 1,8 kg sand i veckan. Sen fyller jag upp till 5 kilo igen.Det  blir alltså så här

399/30=13,30 kr/kg.

Åtgång för tre katter är 1,8 kilo i veckan= 23,94 kr

för en katt  per vecka blir det då 7,98kr i veckan.

Mainebusters
0

Lurade missarna igår.. Bytte plats på lådorna (ja, de vill gärna gå på lådan närmast väggen..) och hällde ut massor av EC sand, det blev inte många cm kvar i lådan.

Nu på morgonen var det två klumpar i sanden! Men den sanden är identisk med Olivers.. ingen skillnad. Så enligt mig är de lika bra, men priset skiljer ju en del.. Glad

Destany
0

Jag använder Klumpe som man köper på ÖB. 20 kg för 75 kr. jag tycker den e rätt bra man måste ju ha sån kattsandsdoft i men det blir ändå billigast o mina katter gillar den.

Thirre
0

Jag använde alltid EverClean förut men då djuraffären fick svårt att ta in det till sig slutade jag använda den. De tog in ett strö som skulle vara likvärdigt men tjugolappen billigare men det var mycket sämre än EC. Då fick jag börja söka mig runt och hittade Pussy Kompakt, det är bra, och bättre än "ersättningsströet", men EC är det bästa. Priset är dock saftigt, dubbla mot Pussy Kompakt, och det är det som gör att jag inte använder det längre. En annan anledning, som är den som väger tyngst, är att jag har svårare att få tag på Everclean. Om jag är i en annan stad och får skjuts av någon kan jag och kissen lyxa på genom att köpa en förpackning. Jag tycker om att sanden klumpar sig och ramlar inte isär när man plockar upp den. Man skall dock inte göra misstaget att slänga sanden i toan, har varit med när någon gjort det och det blev som cement vilket resulterade i totalstopp.

PeeWee är inget för mig och min katt. Har dock stött på sådana som höjer det till skyarna men jag tycker inte om det.

Jag vet några som använder kristaller, Chrystalnågontin.. är det någon som använder det och har bra erfarenhet? 

Jag använder ToaLätt eller Remiss hos mina råttor och papperspelletsen faller isär och blir småbitar när det blir blött. I deras toalådor blir det en stor smörja/gegga om man inte byter det innan och skulle tro att många kattägare skulle bli missnöjda med detta. En katt tömmer sin blåsa med betydligt större mängd än råtta och skulle kunna tänka mig hur det blir efter att en katt har gått på lådan med ToaLätt i.. HUa! *skakar på huvudet*

Jag tror inte att det är mycket ceder i det ströe ni nämner, utan det är nog lättare essensedoft, men ceder och framförallt röd ceder kan vara farligt för oss människor och djur. Det kan ha negativ effekt på luftrör och lungor men även minska möjligheterna för dräktighet och ökar chanserna för att något går fel under dräktigheten. Något att tänka på kanske.. ? Jag tror dock att det behövs större mängder men forskning finns att luta sig mot.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[Hilo]
0

#78 Har du provat Foderbilen?

Jag kan inte åka in till stan varje gång ny sand behövs så jag beställer hem direkt till dörren.
Toppen smidigt..

De har de flesta, om inte alla varienater EC.

Thirre
0

#79 Tack för länken och skall ägna närmaste tiden åt sidan.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[Hilo]
0

#80 Så lite så!
Jag väntar… nej väntade.. NU kom mitt paket med två EC-kartonger Glad

[GunillaR]
0

Jag vill utföra en varning! Det gäller en Kattsand av märket Eldorado. Eldorado är ju ett billighetsmärke. De gör rengörings- och tvättmedel och lite annat.

Det stod ingenting på påsen om det var klumpbildande eller inte, men jag köpte för att prova.

Sanden avger ett rött mycket finkorning damm som hela katten blev insvept i redan vid första användningen. Sanden verkar det inte något fel på men detta röda damm som sprider sig gillade jag inte. Det var inte kul att kela med en katt som är insvept i ett rött damm som kändes lite strävt och trögt. Dessutom så blev min matta rödfärgad efter kattens tassar, likaså en vit stol som hon brukar ligga på.

Så jag slängde resten av sanden och köpte Toa Lätt. Detta dammar ju inte men jag tycker det luktar blöt kartong…….

Miss Cat har jag använt tidigare och varit nöjd med, likaså Katty klumpbildande. Även Pussy Kompakt har jag varit nöjd med.

Men jag ska testa Everclean nästa gång jag kommer till djuraffären.

[Hilo]
0

#82 Det problemet hade jag för några år sedan..

Eldorados Kattsand dammar något fruktansvärt och den röda färgen är mindre uppskattad..

Cessy
0

Tja för mig är inte EC så pass mycket bättre att det motiverar det mycket dyrare priset eftersom det inte sparar så mycket mer sand vid användningen

Pussi Kompakt kostar 97,50 / 10kg = 9,75 kr/kg  (CityGross)

Ever Clean 199kr / 10kg = 19,90 kr/kg  (Foderbilen)

men jag har som sagt var aldrig haft fertila katter hemma (jo en honkatt men hon stod ju städigt på p-piller, så det luktade inget mer om hennes urin än de andras) o det har ju tydligen betydelse för det luktar inget om Pussie Kompakt här hemma o den dammar inte o klumpbildar mycket bra, så dubbelt så dyr sand känns som overkill härhemma eftersom jag får ju aldrig ner priserna p.g.a jag inte har något katteri (uppfödarrabatt)

Letade däremot efter Olivers Kattsand för att se var den finns o köpa, men hittar den inte o kan därför inte prisjämföra om den skulle vara intressant.?

Däremot hittade jag Husses o det är ju precis som Foderbilen - hemleverans o de hade ju 2 priser.

Husses Kattströ 199kr / 15 kg =  13,27 kr/kg

Husses Kattströ 358kr / 30 kg =  11,93 kr/kg

så där skall jag i alla fall prova 15 kg, för att se vad både jag o Zelda tycker om den, för om den är lite bättre än Pussie så är det ju bara 2,18 kr dyrare per kg Kattsand o dessutom hemleverans till dörren om man köper det i 30 kg (=2st 15 kg pack) o då är det ju def. mycket prisvärt, så här skall testasSkrattande

Mainebusters
0

#84  Olivers finns bara på nätet, men pris kan du få:

169kr/10kg, 399kr/3*10kg, uppfödare 65kr/10kg.

Cessy
0

Ja då är det bara o konstatera att  det är synd att man inte är uppfödare, för i så fall hade jag def. testat direktOskyldig men vilken länk handlar du på nätet på - för jag hittade Olivers petfood men där såldes det ingen Kattsand - eller var det jag som var blind?

Mainebusters
0

Du går in på shopen, och under rubriken Cat Accessories och rullar nedåt..

http://www.olivers-petfood.se/ESEShop.aspx

Men deras spade var inget vidare, bättre med en som har större hål.

[Hilo]
0

#86 Det finns på sidan, men det är svårt att hitta..
Det ligger inte där man förväntar sig - fick leta en stund för att kolla vad för kilopris de hade.. Inte för jag tänkt att byta, men bara ändå.. tidsfördriv..

[GunillaR]
0

# 84 - Ja det handlar ju också om att sanden ska hålla sig och inte behöva bytas efter två dagar.  Den ska absorbera vätskan och hålla lukten borta. Och så byter man en gång i veckan och gör rent lådan.

Kanske jag ska köpa Pussi Kompakt istället då. Det vet jag är jättebra.

Det är ju också en transportfråga detta med kattsanden. Jag har ingen bil, men har en "dramaten" och där går ju ner några paket.

Mainebusters
0

#86  Och sedan står det ju att de hämtar sanden gratis om du inte gillar den.. OCH får pengarna tillbaka! Det är en helt ok garanti tycker jag. Flört

oh-la
0

jag hejar på foderbilen varje dag! funkar kanonbra. känns som att det kunde ha blivit en flopp, men bra service, inga problem på vägen och flexibiliteten gör att jag hellre köper mat hos dem än i djuraffären :) jag är superduper nöjd!

Cessy
0

#87 åh jag gick ju dit förra gången o såg inte kattsandenSkäms Antagligen den ganska neutrala förpackningen. Ja nu väntar jag ju på Husses Kattströ, men skall def. ha denna i åtanke om jag inte tycker Husses är bättre än Pussis kompakt.

#89 Jo men Husses har ju också hemleverans o har man ingen bil så hade jag def. sökt efter något märke med hemleverans o tydligen har oliver´s också hemleverans, men Husses kattströ kommer ju efter Pussie prismässigt, så den testar jag först o främst.

[GunillaR]
0

# 92  - Hmmm…………. värt att fundera över!!Glad

[Hilo]
0

#91 Så gör jag med.
Trevliga människor som håller på med Foderbilen.

Handlar hellre där än i djuräffaren.

Cessy
0

#93 Jo det trillade ner några möss o så hittade jag äntligen ett litet längre flexikoppel (Har 3 m o har bara hittat längre till hundar som är menat för avsevärt mycket tyngre djur) till Zelda. 3 m är för kort när hon får syn på ett jaktbyte när vi är ute (läs fjärilar o flugorSkrattande) o här fanns ju sådan av nättare variant, förvisso till hundar men jag tror inte att Zelda bryr sig om vilket - bara hon får längre lina att löpa iväg iFlört

Christelle
0

Mainebusters, hur är luktreduceringen på Olivers Kattsand? Är väldigt skinkig att det inte ska lukta en massa katt låda :(! Har Pussi kompat nu för att testa en billigare än EC men det luktar redan F*N i lägenheten trots att jag bytte all sand och rengjorde(tvättade) lådan i lördags!

Mainebusters
0

Det luktar inget.. När jag hade Katty så klagade resten av familjen på att det luktade låda.. Nu är de tysta! Flört

Vi är helnöjda! Men du kan ju ta hem och prova, du har ju full garanti, gillar du den inte så hämtar de och du får pengarna tillbaka! Har du fått ditt stamnamn? Om du har det så gå med i Breeder club och du får din rabatt!

Christelle
0

Jo har precis fått stamnamn godkänt och gått med i deras Vip club :). Får vell ta hem och testa :)

Mainebusters
0

Ja gör det! Sen kan du säga vad du tycker.. Du förlorar ju inget på det iaf! Flört

Hawknestgrove
0

Ett komplement här . Eldorado har två sorters sand, dels en icke klumpande, som du beskriver här ovan. Rosa och dammar. KAter med vita tassar får rosa tassar. Men prismässigt, så är den faktiskt OK, man får byta hela inehållet i påsen efter en vecka. De har även en kompakt klumpande för samma pris i 5 kilos förpackning. Rätt ok den med, ca 22 kr. MEn jag upplevde att även om den inte var till fullo utnyttjad, så höll klumparna inte ihop i slutet på veckan och började lukta lite på torsdag-fredag, trot att jag är väldnas noga med att alltid ta bort kiss och bajs. Så det var att kasta och byta hela 5kilospåsen varje lördag, vilket man INTe behöver vare sig med Cal le Cat eller Olivers. Olivrs luktar ju dessutom lite, lite viol….

Mainebusters
0

Den där viollukten.. jag har inte känt den!! *ler*

Studerade missarna nyss, de gick i EC lådan, nosade och gick över till gamla Olivers och satte sig där.. på drygt två dygn har det blivit tre små pinkar i EC..

Hawknestgrove
0

Den är där……jag lovar… Lite lite lite känner man den!

Mainebusters
0

Hmm… ska nosa ordentligt när jag öppnar nästa påse!

Hawknestgrove
0

Känns faktiskt bäst, när man häller ner det i lådan….

Mainebusters
0

Nu förstår jag vad folk menar när de säger att EC sanden är dryg.. de gör ju inget i den! Då räcker den ju läääänge..!

Nu ryker den iaf. Jag har behov av två lådor, kan ju inte ha en låda med sand som de inte använder. (nåja tre pinkar på tre dygn..) Flört

[Hilo]
0

#105 Haha, kul ironi Flört

Mainebusters
0

Inte bara ironi.. det stämmer ju! Flört

[Hilo]
0

#107 Beror väl på vem man frågar?
För mig är det helt klart ironi då här är sanden felfri och katterna använder lådan friskt. Glad

Mainebusters
0

Okej, men här är det tyvärr inte ironi.. det funkar helt enkelt inte. Men någon ska ju vara undantaget! Det luktas i den, och sedan går de till andra lådan.. Det är konstigt, för de är ju identiska.. Nåja, nu ska jag inte tala om den mer.. Cool

Hawknestgrove
0

HAha festligt…. Ja här kan jag numera inte ha grov Kattsand. Då går Esther och sätter sig i duschen eller handfatet eller ännu äckligare i diskhon. Lite ofräscht om jag ska skala potatis tycker jag…..Guld i mun

Mainebusters
0

Nu är ordningen återställd hemma, Olivers i båda lådor och missarna är nöjda!

#104  Kände ingen violdoft nu heller.. Flört

[GunillaR]
0

Vill slå ett slag för Miss Cat. Tycker det är en bra sand och även prisvänlig.

Cessy
0

Ja det skall bli så spännande att prova Husses Kattsand o se hur den är o att för första gången få hemleverans.Skrattande

Mainebusters
0

#113  Många säger att den är bra, du får väl berätta sedan! Hemleverans är såå lyxigt! Glad

kapsyl
0

Jag har använt Husses Kattsand i många år. Jag tycker den funkar bra. Den klumpar bra och är ganska grovkornig, så den sprätter inte utanför lådan så himla mycket. Den håller dock inte doften borta så länge, så man får se till att hålla efter och plocka bort klumparna ofta. Ligger de en stund och katten kissar på samma ställe hela tiden blir det geggig lera av den.

Hemleverans rockar! Skrattande

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.