Kattkam/-borste?
Jag har en vanlig liten karda bara, med små plastpluppar längst ut.
Använder Furminator på alla mina djur, 1 lh hund, en lh katt och 1 kh katt. Bästa jag någonsin testat.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag håller med Eros, Furminator är det bästa jag nånsin provat. På jobbet har vi full garanti - är man inte nöjd är det bara att lämna tillbaka! Dock bara nån enstaka som gjort, och vi har sålt tusentals sedan de kom ut på marknaden. Den är inte billig, men sjukt effektiv.
Vänliga hälsningar
Cindy
#2 & #3 Furiminator har jag hört talas om i en annan tråd. Hur fungerar en sådan? Hur ser den ut och vad kostar den? Låter ju intressant.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mina katter gör likadant, älskar att bli kammade men biter gärna i kammen med jämna mellanrum…
furminator är som en lång trimkniv, jättebra men vad man ska tänka på är att katten inte har tovor innan, att dra försiktikt dvs inte pressa ner den och att INTE ta svansen ! då har du en katt med kal svans sen. den är alltså till för att få loss död päls under fällning. Hanes kammar är bra,den du visar har jag en likn,helt ok. kardor är döden för päls och hud eg, om det inte är en i gummi..
S*Winsnes Wilda

Fast om problemet är att katten biter i kammen, så är det väl mer för att katten vill undersöka den? Mina katter har fått bita i kammen ett tag för att bekanta sig med kammen - fast utan att jag gör ”skojiga lekrörelser” och sen har de blivit uttråkade/nöjda och accepterat att jag kammar dem.
Det är ju ganska logiskt att man vill veta vad det är för en pryl människan tänker använda i ens päls, eller?
Furminator var kass på mina katters päls, men däremot använder jag gärna min Zoom Groom (googla för bild) på korthåren. Fungerar superbra!
Jag använder Furminator på både katterna och hunden här hemma. Har även köpt en till svärmors kanin som hon använder med framgång, och har testat den på häst med samma fina resultat.
jag har också provat Furminator men den är nog bara effektiv på en del sorters pälsar. Ellie har kort päls och underull, Lima har tunn kort päls utan underull så det funkade inte så bra på dem.
Jag har oxå en furminator. Använder den på annat än katterna oxå.
Tips: Den är toppen att "kamma" klösmöbeln med! Klösmöbeln blir helt hår-fri och ser ny ut igen! Den fungerar på vissa soffor och mattor oxå. Furminatorn är toppen!
Jag har även en svinhårsborste som jag sprutar antistat-balsam på och borstar katterna med på vintern. Mina katter är som el-bollar annars! 

Lite OT nu men… Oh my god, en furminator måste jag få pappa att köpa!
Hans golden retriever fäller en halv hund efter sig vart han än går, och denna ser ju verkligen ut attt fungera! =)
Till katten och min hund använder jag en vanlig liten karda, funkar helt okej 
Jo, nackdelen är väl att dom kostar en del. Men jag köpte stl M för att först och främst ha det till hunden, men jag ville inte ha den stora heller då den lätt kan bli otymplig. Och M funkar helt ok på katterna också.
Nu såg jag, att original Furminator finns på Apoteket på deras djuravdelning. MEn jag köpte en Hongkongkopia, lite mindre men lika bra på Tradera. Säljaren är Gadgetbay
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag köpte en furminator för ett tag sedan och det är bland det bästa jag har haft :)
Kan verkligen rekomendera den :)
ja de är nästan för bra"!
Jag har en katt/hundkam i stål med korta/långa piggar. Kanonbra till tovor.. De älskar att bli kammade!
#4 På Canis tror jag den är hyfsat billig jämfört med vad den kan kosta, där finns bilder och info och videos också.
Jag använder en kam om mina får tovor, men de får de så gott som aldrig.

Vill man ha en kam kan jag rekomendera Hindes, det är viktigt att det står Hindes på den. Har ej hört om nån kopia där som är lika bra som originalet. Däremot har jag en Furminator-kopia som fungerar toppen och kostar hälften.
ja de som finns på Tradera är int så stora, men precis lika bra.
De här furminator eller furminator liknande, fungerar de på alla sorters katter? Menar i avseende korthårig, semilånghårig o långhåriga. Att de fungera på korthårig begriper jag, men blir lite skeptisk på vad de gör med pälsen på långhåriga o semilånghåriga. Får ju en känsla av att de kan se rätt luggslitna ut eller vad säger ni som har dessa hårtyperna på katt o har provat furminator?!
#23 Använder den som sagt på både långhårig katt och hund. Furminatorn tar bort allt dött hår, så har man tovor eller annat som behöver redas bör man använda något annat på de ställena. Tycker inte den sliter på pälsen, men jag borstar inte mina varje dag heller.
Har hört hur många som helst som är nöjda med den, både med kh hundar/katter och lh hundar/katter, men här i tråden verkar det ju som att en del inte alls varit lika nöjda.
Jag kammar ju Zelda varje dag efter vi varit ute, men jag kan inte påstå att hon uppskattar det.
När man då ser bilderna på hur hårt man måste går fram med furminatorn, så undrar jag på något sätt hur mycket som verkligen blir kvar av pälsen. Det är sin sak att ta underpälsen, men vad händer med överhåren. Känns på något sätt som att pälsen borde bli ganska luggsliten o volymen i pälsen borde minska o att det därför borde ge ett mer luggslitet intryck.
Däremot tror jag def. att på min förra katt så hade detta varit helt perfekt, för han var enormt täthårig o hade dessutom en tendens att lätt bilda knutor i pälsen trots att han var korthårig o han hade def. varit betjänt av att man kunnat tunna ut underhåren o därmed fått en helt annan päls på honom, men jag har svårt o se framför mig att Zeldas pärls skulle må så bra av den då detta ju är en helt annan pälstyp. Jag kan ju ha helt fel o att det snarare är perfekt för en semilånghårskatt o det är ju därför som jag frågar om ni som har just semilånghåriga katter använder Furminator o vad ni tycker om den i så fall. Fast jag har väldigt svårt o se framför mig att Zelda skulle uppskatta att bli behandlad på detta mer hårdhänta sätt, men det kan ju bara vara som jag tror, så jag väntar med spänning att höra vad ni semilånghårskattägare tycker om Furminatorn
#25 Har inte sett filmerna, men kan säga att jag tar inte i hårt när jag använder min. Räcker med lättare drag. Kan inte ta i hårt på min hund då får jag stryk