Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2079 ggr
Nuttinell
0

Pitbullproblem

Varje gång jag och sambon kommer hem och skall in genom ytterdörren kastar sig Esar i 9 av 10 fall mot dörren för att komma ut - och många gånger lyckas han.

Nu har jag tyvärr upptäckt att vi har en pitbull här i huset, med en ägare som inte verkar ha så bra koll på vovven. (Missförstå mig inte, jag har absolut ingenting emot pitbulls utan kan tycka att de är väldigt charmiga hundar förutsatt att de hanteras rätt.)

Idag hade jag tur, då kissen vår låg och sov när jag kom hem, för när killen kom ut från tvättstugan med hunden tog denna OMEDELBART sikte på min dörr och satte full fart. Lyckligtvis fick han tag på hunden och jag hann stänga om mig, men om inte hade vovven nog med största säkerhet trängt sig in i min lägenhet.

Nu undrar jag, vad kan man göra om det *gud förbjude* skulle hända en olycka med pitbullen eller om han försöker ta sig in hos oss igen - vad kan jag egentligen göra? Har någon varit med om något liknande och kan ge mig lite goda råd?

I och med att ägaren går lös med hunden så känns det allt annat än tryggt att katten smiter ut i trappuppgången tyvärr..

tuska
0

Tala om för hundägaren hur rädd du är att något sånt ska hända.

Amoz
0

(Kan likaväl vara en amstaff)
Tala med ägaren men om det inte hjälper. Det finns en sprej som är lite som pepparsprej men den är godkänd att använda, det är ofarlig färg som förblindar för en kort stund, kan vara praktiskt att ha för säkerthetsskull

Iskall
0

Prata med hundägaren om hur du känner dig när hunden beter sig på det viset, det kan hända att hundägaren förstår dig. Ni kan mycket väl komma fram till en bra lösning.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Nuttinell
0

Var där och snackade med honom för en liten stund sedan, och han sa kort och gott att "Jag skall hålla bättre koll på hundgodiset".

Vilken apa. Skrikandes

Nuttinell
0

Amoz, jag är helt hundra på att det var en Pit faktiskt då min brors granne har en sådan. :) (Helmysig)

Det där med sprayen kan ju alltid vara något, frågan är om jag får upp den ur väskan tillräckligt snabbt om det skulle hända nåt *fundera*

Sedan vill jag å andra sidan inte göra illa hunden, det är ju trots allt inte vovvens fel att han bär sig åt som han gör. Sådan ägare sådan hund..

Dorkiis
0

jag känner igen ditt problem.. vi har samma här, dock rör det sig om en mops och inte en pitbull, men min Ellie smiter allt som oftast ut i trappuppgången och hunden får spatt och drar ägaren med sig mot oss fort som bara den! ägaren är en gammal tant på käpp och kan inte riktigt hålla i sin mops.. Men han är aldrig lös, så Ellie brukar snabbt vara inne i lägenehetn när han är i trappuppgången och han hinner aldrig göra något =)

Nuttinell
0

#6, ja även små hundar kan ju gilla kattjakt tyvärr - skönt att din Ellie har lite vett i skallen i alla fall, för det har inte Esar alla gånger vill jag lova. Han skulle nog gärna gå fram och hälsa på vilken dreglande, skällande best som helst bara för "skojs skull", han tycker att det är jätteroligt med allt nytt såväl människor som djur (Vilket i och för sig är bra, men du förstår nog vart jag vill komma.. :) )

Ricko
0

Amoz: Hon ser ju om det är en Pit eller en Amstaff ;)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Amoz
0

Det enda som skilljer pitbull och amstaff åt är stamtavla och vad de är registrerade som.

Ricko
0

#9 Dock brukar jag se skillnad på dom ganska lätt. Amstaffen kommer ju från Pitbullen (eller om det var tvärtom).. Amastaffen brukar också vara högre. Och jag tycker faktiskt dom inte är lika xD jag tycker Pitbullen har en annat huvud, kropp än vad Amstaffen har.

Nuttinell
0

Ricko, eftersom Pitbullen inte avlas efter utställningspreferenser kan den skilja sig en del från en Amstaff rent utseendemässigt, rasstandarden för en Amstaff anger exempelvis att den är rätt så mycket "tyngre" och "grövre" än vad en ren Pitbull är. Eftersom den antagligen inte hade stamtavla/var registrerad hade jag lika gärna kunnat säga "blandras" eller om så önskas "kamphund", men eftersom denna hund var ganska hög/smidig och pitbulls avlas efter det de åstadkommer i piten (vilket denna hund också verkade vara) tyckte jag att det var en ganska korrekt association @ the moment.

Amoz
0

Man kan registrera hundar från USA (som är registrerade där som pitbulls) som amstaff i Sverige, så, så stor skillnad kan det ju inte vara på dom.

Annaliz
0

Om det är en Pitbull Terrier, så är den inte lik en Amstaff till utseendet. Men Pitbulls för övrigt gör ju det.

Den här hunden har jag stor respekt för!! Skitskraj!

http://www.dogsindepth.com/terrier_dog_breeds/images/bull_terrier_h03.jpg

Nuttinell
0

När jag ser en bullterier får jag alltid på någon konstig vänster en bild av en vit vovve som fastnat med huvudet i en kon.. Skäms Jag vet jag vet, jag är lite konstig! ^^

SaraC
0

Om inte ägaren lyssnar så prata med hyresvärden! Inte ska hundar få springa runt hej vilt på det där viset, det finns ju även de som är rädda för hundar och allergiska. Hade han hunden med sig in i tvättstugan? I så fall tycker jag du ska tala om även det för hyresvärden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

spiritedaway
0

Om hundägaren vägrar lyssna så prata med hyresvärden. Vet inte hur pass mycket det kan göra åt saken, men då vet de att det finns ett problem i alla fall.

Vet inte hur mycket man kan göra åt saken när det inte riktigt hänt något än. Men som hundägare måste man kontrollera sin hund. Springer den fram sådär så har ju ägaren tydligt inte kontroll och bör ha koppel på hunden så fort han lämnar sin lägenhet. Så det kanske skulle kunna gå att anmäla på något sätt. Det går ju att ringa och kontrollera om det finns något du kan göra.

Imasy
0

Oavsett vilken ras hunden är, så är det väl inte det som är problemet? ;)

Ricko
0

#11 Det var ju exakt det jag menade.

Annaliz
0

#14 Det kan man tro, hehe. Men det är främst deras heta temprament och deras stora och starka käkar som jag helst undviker ;)

Håller för övrigt med #15!

Nuttinell
0

Ja, #15 & 16 - jag får väl nästan göra det. Han nonchalanta attityd oroar mig verkligen, jag har haft hund i hela mitt liv i princip och har aldrig varit med om att en hundägare haft en så slapp attityd till vad deras hund håller på med. Koll måste man ju ha, oavsett om det är en stor eller en liten vovve!

Skulle dessutom vara himla synd om Esar skulle bli hundrädd på köpet, alla våra kattvakter har ju hund så det skulle krisa riktigt ordentligt då.

Och ja Eros, hunden var i tvättstugan - fast vad den egentligen hade där att göra är ett smärre mysterium.. :P

SaraC
0

#20 Ja, det tycker jag du ska göra. Du har ju försökt prata med ägaren och eftersom han väljer att inte lyssna så..

Hm, hunden kanske också hade tvätt då? Tungan ute Nej, men allvarligt, det är ju inte speciellt bra att ha djur med sig in dit och jag har svårt att tro att det är tillåtet.

Nuttinell
0

Räcker med att folk spider torktumlarludd på golvet om du frågar mig Eros, man behöver inte komplettera med hundhår ;)

SaraC
0

#22 Precis Flört

Imasy
0

Kolla med bostadsbolaget vad de har för policy ang lösa hundar. En del har ju till och med förbjudit vissa raser, där din grannes hund räknas in.

Nonchalant att kalla katterna för kattgodis och det låter ju som att det är ditt fel om de blir skadade.

Jag antar att om du hade ett lejon som husdjur hade han nog inte uppskattat att få sin hund kallad för godis, så han kan ta och äta upp sitt torktumlarludd tycker jag ;)

tuska
0

När du möter din granne så ropar du.Koppla hunden

Det är hans skyldighet att ha hunden kopplad , sen skulle jag skaffa en nätdörr som innedörr  till din bostad. Då gör ni båda något för att rädda "godiset".

AnnaKarin
0

Problemet i sig är väl inte att grannen har en hund som går i trapphuset utan att katten smiter ut dit. Gör någon form av innerdörr som kan hindra katten från att smita när nu öppnar dörren.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

SaraC
0

#26 Katten var inte ute i trapphuset. TS öppnade sin ytterdörr och då kom grannen med hunden och hunden sprang mot hennes dörr.

Nuttinell
0

Imasy, nej jag får ta och fixa lös-man till Esar så blir det säkert andra bullar när "stora stygga lejonet" kommer ut i trappen :D (Skämt åsido men det är synd att vederbörande måste leka macho bara för att han har muskelvovve och jag katt.

Tuska, tyvärr bor vi lite dumt till så nätdörr skulle varken göra från eller till, men tack för tipset annars! :)

Och till sist #26, jag kan hålla med dig om att det inte är bra alls att kissen vår smiter ut, men om det nu skulle hända så måste ändå hundägaren kunna hantera sin hund om så sker samtidigt  som jag givetvis också måste försöka hålla koll på katten min. Båda har ju rättigheter och skyldigheter.

tuska
0

#27   En nät innedörr kan rädda katten-katterna'

En trång trapp kan bli problem fast ägaren har hunden kopplad när den ska gå förbi en dörr där det finns "hundgodis"

jag tycker båda parter har ett ansvar iallafall i trapphuset, men vad gäller hund i tvättstugan förstår jag inte vitsen med.

blondifire
0

för det första är det koppeltvång, man får generellt INTE ha djur i gemensamma utrymmen som t ex tvättstuga(pga av allergi m.m) berätta för hyresvärden om detta. att han har den lös, den är med i tvättstugan och att den gör utfall mot ditt hem.. som nån sa.vissa bolag har restrektioner om vilka hundar som är tillåtna,oftast mot s.k kamphundar men har man bott där innan det trädde i kraft får man inte vräka pga av det. därimot det du beskriver och hans inställning… det är inte acceptabelt!!

S*Winsnes Wilda

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#28 nu vet jag ju inte hur du menar ni  bor lite dumt för en nätdörr. Jag har världens minsta hall, bor högst upp utan hiss och tröttnade på jaga kissar upp och ner så jag har gjort en vikbar nätdörr, just för den ska ta mindre plats när man svänger upp den. Även om Elsa ibland kikar ut genom öppningen för handen så hinner man stoppa henne från att smita. Lycka till iallfall och tycker som många andra kolla vad hyresvärden har för regler. Kan omöjligt vara ok med hund lös eller hund i tvättstugan

SaraC
0

#29 Ja, jag har inte sagt att det är en dum idé.

Nuttinell
0

#31, jag menar dumt som i att vi faktiskt inte har någon hall - alls. Fråga mig inte hur de tänkte när de gjorde lägenheten, vi har bara en dörr i hela bostaden.. Knepigt!

Anyways, tack för all hjälp - ringer hyresvärden first thing imorgon och frågar hur de ställer sig till det hela :)

Dorkiis
0

#33 gör det, hundägaren lyssnar nog mer om det är hyresvärden som säger det =)

blondifire
0

lyssnar inte värden så säg att då polisanmäler du.. dom asså för dom har ansvar för er trygghet och säkerhet så det är "framkallande av fara".

S*Winsnes Wilda

Be27
0

Helt OT och beklagar jag snor tråden, men:

Är det en "rednose" är det nästan alltid pitbull (men den kan jo självklart vara blå, och då kan det vara svårt att känna skillnad).

Och vad bra det är att komme hit och kunne se ordet "muskelhund" utan att folk blir tokiga. I Danmark körs just nu en upphetsande debatt, nej HETZ, mot dessa hundar. Min syster kan inte ens rasta sina i staden längre utan att få höra nedlåtande kommentarer.

Man vill helt ha muskelhundar förbjuden - en politiker (utbildad veterinär) har även föreslagit att alla valpar utan stamtavla  skulle avlivas för att hindra att där evt. kunne vara muskelhund inblandad!!! Internetsidor har stängd ner för salu av dessa, veterinärer nekar dem vård och man rekommenderar folk att få snälla, friska hundar avlivat - bara för att dom råkar vara muskelhundar!!! Men kommer man åt problemet? Inte alls, för de oseriösa tycker bara det blir även mer tufft att ha dem!!! Pitbull är inte tillåtet sedan flera år tillbaka - och ändå ser man dem alla stans.

Tyvärr har Danmark blivit ett land där man tror man man lagstifta sig ut av allt man inte tycker om…djur såväl som människor Rynkar på näsan 

Förlåt det långa icke-kattrelaterade inlägg, men hade bruk för att skriva av mig…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#36 vad tragiskt att veterinärer vägrar hundarna vård, vad har dessa hundar gjort för fel? Det är ju så att fel människor ägt en del av dem och skapat det. Förstår inte hur man som veterinär kan neka ett djur vård….borde man kanske byta yrke

Nuttinell
0

#36 Jag tycker i så fall att man bör införa licenser istället för en massa förbud. I rätt sammanhang med rätt ägare är ju så gott som alla hundar underbara individer och livskamrater!

Nu har jag iallafall pratat med hyresvärden, de sa att jag skulle höra av mig igen om det fortsatte, då kommer han få en varning och om det fortfarande är problem så polisanmäler de. Är tydligen inte första gången det händer i föreningen, vilket känns väldigt tråkigt.

De här hundarna hade mått så mycket bättre om de varit hos ägare som verkligen brytt sig om vovvarna och deras behov, och inte sett dem som "accesoarer".. Obestämd

JossanH
0

Man kan alltid sätta fast ett kompostgaller i dörröppningen. Sätt fast det så att det blir som en dörr som går att öppna och stänga med en hasp kanske?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nuttinell
0

#39, kanske ska ta och sätta en sån precis innanför ytterdörren, var faktiskt en ganska smart idé. (Bor i hyresrätt så kan inte sätta in hela dörrar och så utan vidare) Är dock lite rädd att han hinner hoppa över det också, är en snabb liten rackare vi har men kan alltid prova :)

JossanH
0

#40 det kan ju vara värt att testa, om inte annat så kanske den hindrar hunden från att smita in om han får ett ryck.
Hoppas problemet löser sig. Är så omåttligt trött på oansvariga djurägare!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nuttinell
0

#41, eller hur! Jag menar, det finns faktiskt ingenting man kan gnälla på för att husdjuren beter sig illa, de är ju faktiskt bara en återspegling av den som hanterar dem. Kan man inte hantera en krävande hund skall man kanske inte ge sig på det över huvud taget enligt mig, det gör bara mer skada än nytta och är inte ett nöje för varken ägaren eller vovven.

Tror dock kompostgallret hade flugit som plockipinn om hunden kommit sättande, de är ju som bulldozers i kompaktformat när de är på det humöret! Förvånad

Hawknestgrove
0

Jo det skyddar ju inte från att hunden kommer in till dig, men det skyddar ju från att dina kissar smiter ut. OCh hunden oavsett ras (vilket i detta fall är fullständigt ovidkommande vilken ras det är) har ju inte inne hos dig att göra. HAr han ite bättre pli på sin hund och dessutom kallar dina katter för "hundgodis" då kan vi nästan räkna ut vad det rä för sorts person. Nä, anmäl till hyresvärden, för han  får ha bättre koll på sitt djur. Oavsett så ska hund hållas under sådan uppsikt, att den inte förorskar problem för andra. OCh stöter du på patrull hos värden, så säg till värden att du anmäler till polis.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AnnaKarin
0

Det finns speciella "spikar" som man sätter fast sladdar med, minns inte vad de heter men de är perfekta som "gångjärn" till  kompostgaller. De ser ut som en liten spik med en klammer på.

Anna-Karin

JossanH
0

#44 aaah, vad smart!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nuttinell
0

#44, Där slog du minsann "huvudet på spiken", att jag inte tänkt på det innan! Biltema here I come! :D Tack

AnnaKarin
0

Tur att man har sina ljusa stunder ;-)  Vi har avverkat en del kompostgaller under alla år med hundar och katter.

Anna-Karin