Kattlådan
Läste en artikel i SVERAKS senaste nummer av Våra katter om " hur ser era katters toavanor ut hos er". Detta är en sak som jag ofta funderar på vilken Kattsand är bäst? Själv använder jag Pussi kompaktsand och lådan står av utrymes själ i badrummet men upplever inte att jag får problem med att sandens uppsugningsförmåga förämrats nämnvärt för det.
Senaste kattlådan jag köpte är en modell som är som en box med kattlucka och på ovansidan sitter ett kol filter (kommer inte i håg namnet på fabrikatet) men överdelen fick jag till slut ta bort då våra katter vägrar att gå in i den.Har försökt olika metoder för att vänja dom men inget har hjälpt.
Vad har ni för lådor,vilken sand använder ni,var står lådorna,fördelar och nackdela,har någon upplevt problem med att kattungar ätit av sanden.Har någon erfarenheter som ni vill dela med er inom detta område så tveka inte skriv och berätta!
Roger.
Vi har helt enkelt ett plastfat med toapapper i som jag tömmer direkt något hänt, dvs spolar ner i toaletten. Tycker sand är så bökigt, skräpar ner och är jobbigt att göra sig av med.
Vi har också en stor kattlåda med tak och filter, men luckan har vi tagit bort. Vi använder Everclean sand, den är kanonbra! Har provat det mesta men tycker att det luktar illa om många. Vår katt-toa står i tvättstugan som alltid har dörren öppen, barnen stänger ju badrumsdörren rätt ofta och man vill ju inte att det ska hända en olycka :o)

Våra katter gör alla sina behov utomhus. Men då vi har haft kattungar så har vi en låda i hallen. Vi har då använt en sand som heter Everclean. Fin sand som klumpar sig och stelnar och luktar absolut ingenting. Kattlådan är överbyggd så katterna sitter i lugn och ro där inne.

Fast mina katter är utekatter och är mycket ute. Så kan en del komma in och gå direkt till kattlådan. 
Vi har två stora kattlådor med tak som står mittemot varandra i ett av våra två badrum. (Katterna får dela med husse, och jag delar med.. eh, mitt smink.) Vi har lagt Bergo-platta över golvet så att sanden ramlar ner där istället för att dras runt i hela lägenheten. (Klart bra tips. Skööönt!)
Vi använder mest Cat Exclusives Kattsand, den finkorniga varianten. Den upplever vi är bäst - klumpar bra, luktar inte, och dammar inte. Till kattungar använder vi samma sand (även om många anser att man inte ska använda klumpbildande sand till kattungar) i små låga utställningslådor, framför allt i kattungarnas hage som de bor i tills de är runt 6 veckor. Sedan får de en större låda i vardagsrummet, samt de två i badrummet.

Egentligen borde vi ha ett riktigt kattsandstest här på Katter. Undrar om någon vill sponsra…:)
Mina katter har sina lådor i huvudsak på ett ställe (förutom avelshane och ev kattmamma med ungar, som bor i separata rum), i kombinerad tvättstuga/duschrum. Därinne fanns en klaustrofobisk minibastu när vi flyttade in. Fick själva bastun riven och borttagen, men kvar är träväggarna på 2 sidor och golvet med extra plastmatta och inhängnad av lister (som en sandlåda ungefär:) På träväggarna har satts upp glasskivor som är lätta att torka av. Där står deras lådor och det som skvätts utanför (en hel del…) stannar där innanför. Golvet i övriga tvättstugan duschar man smidigt av, så det är lätt att hålla rent.
I lådorna använder jag mest Pussi compact. Tycker den klumpar sig bäst och är prisvärd.
Och lådorna är vanliga kattlådor utan lock. Utom hos avelshanen, han har ju en tendens att kissa upprättstående…:) Ja somliga katter gillar verkligen inte lådorna med lock, medan andra tycker om att få sitta lite ifred.
Sämsta "sanden" jag vet är Skogsströ, som bara sprider dålig lukt och är totalt odryg. Även den vita, kristalliska sanden tycker jag är snuskig. För utställningslådan funkar de dock.
Kattungarna äter alltid sand:) De använder samma compact sand som de övriga, men på små utställningslådor till att börja med. Men hittills har de inte skadats av det, det är väl bara ett sätt att upptäcka omvärlden. Och lådan är ju superkul att brottas runt i!Skall det vara farligt för små kissar att använda compactsand, alltså?? Berätta gärna mer Anne!
Jag har precis hört om katter som fått in microkattsand (compactsand förmodar jag) i ögonen och fått elakartade ögoninflammationer av det. Så om man har riktig otur kan väl det mesta var farligt, tyvärr…
Jupp, det är massor av uppfödare som använder pellets till sina små bebisar, just för att de små rackarna gärna äter sand i början. I värsta fall blir det klumpar i magen, och kan leda till förstoppning, och skräckscenariot att de inte överlever. Men ärligt talat, ingen av mina har direkt suttit och ÄTIT sand, visst drar de i sig ett par korn, men.. Nä, det har gått bra.
Jag använder vanliga 8mm bränslepellets i en speciallåda (dubbel ovandelen har perforerad botten). Skiten ligger på ytan medans urinen löser upp ligninet i pelletsarna och faller ur såsom sågspån och trillar ned i den undre lådan. Sedan så eldar jag upp allt i värmepannan (ned med allt i en pappkartong och sedan in i pannan). Inte helt luktfritt men smidigt, billigt och bra.
Tidigare körde jag med klumpande Kattsand som jag grävde ned ute vilket var rätt jobbigt vintertid. Efter ha läst om hur det ser ut där dom tar sanden så insåg jag att jag inte ville delta i den typen av miljöförstöring så då blev det pellets.
Nu så går dom ut om det inte är alltför dåligt väder så det är inte särskilt mycket jobb.

Hur ser det ut där man tar sanden ?
Kan vara bra att veta..

Jag har aldrig läst om det eller hört om det heller, håller med dig Kjersti, att det vore intressant att veta!
Någon annan som vet mer?

Hej! Jag har Katty Kattsand. och har en helt vanlig kattlåda med kant på. Den står i det ena badrummet.

Tipsar om mitt Kattsandstest http://katter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=9be3e76d-f80f-4bb0-bd36-357010287e9d

Har två lådor båda med lock..den ena står i sovrummet, den andra är inne på toa…sen under dagtid gör ju också katterna sina behov ute..när det gäller sand har jag använt everclean vid ett tillfälle då dom hade kampanjer här hos oss för den..man tog sig till affären o handlade låda efter låda..den sanden var den bästa jag haft..kanon helt enkelt! När sanden håller sitt normala pris..har jag inte råd med den..utan använder då pussy compakt..den klumpar sig bra och är lätt att handskas med..
Vi har en kattlåda med tak och kattlucka fast luckan har jag fått ta bort då Mojje är en stor och ståtlig skogis *s*
Vi använder everclean som är ruggigt bra luktar inte och håller sig fråsch länge jag rensar 2-3 ggr per dag och sen så diskar jag låda+hus 1 gång i veckan.den står i badkaret,jag tycker själv att kattlådan hör hemma på toalettn då det är en toalett *L* men alla har ju sina egna lösningar.
Ha de bra
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Så här har vi det hos oss: I hallen har vi en peewee-låda, i sovrummet finns en låda med tak, i vardagsrummet har vi två vanliga lådor och i badrummet har vi en låda med lock och två utan. I alla lådorna använder vi eldningspellets. Jag ville ha nåt billigt som inte dammar. Det fungerar bra för oss. Katterna är fem till antalet, de är bara inne.

Har en stor plastlåda från Ikea, med Evercleansand. Den står i tvättstugan.
Hejsan ang.kattsand det bästa som finns är BEST FREND " FRESCH & EASY " det är kiselpärlor (vita ) det enda som behövs är att ta bort bajset sen kan man byta ca en gång i månaden. Luktar garanterat inget.