Prisvärd kattmat
Kattmaten jag köper nu kostar 58,50:-/kg. Katterna älskar den, men jag undrar om det inte finns ett billigare, likvärdigt alternativ? Det jag ger dem nu är Royal Canin.
Mina katter får Friskies, vet inte hur likvärdigt det är med Royal Canin men kilopriset är ju ungefär hälften. Har aldrig provat just det märket men här funkar inget annat än Friskies som torrfoder och katt-tonfisk som blötmat.
Du kanske kan kolla i affären på innehållsförteckningarna och se vad som är mest likt.

Friskies är INTE billigare i kilopris då det inte är ett fullvärdigt foder och därför får katten äta dubbelt så mycket för att försöka få i sig den närig de behöver, det innehåller stora mängder spannmål vilket katten inte kan ta upp.
Enda orsaken till att det sätts i maten är för att dryga ut den så den blir billigare, ren skitmat med andra ord. Ungefär som att ge sina ungar med McDonalds varenda vareviga dag.
En av de drygaste och därmed billigaste fodren på marknaden är Iams Multicat. Ett otroligt bra foder!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Nej jag skulle aldrig ge mina katter den mat som konsum/Ica etc har. Katter är KÖTTÄTARE inte vegetarianer.
Mina katter äter RC Exigent detta pga en av mina katter tål bara detta foder. Kisse bebis äter Advance Kittens.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Titta inte så mycket på priser, utan koncentrera dig på innehållet. Ju bättre innehåll, ju drygare blir maten=billigare i längden.
RC är dyrt och kommer snart att höja sina priser igen. Inte speciellt bra innehåll och du måste ge katten mycket mat.
Jag tipsar om Orijen som gör katten mätt och räcker länge!
#4 Vi har även James Wellbeloved oxå..

Jag rekommenderar Orijen. Vad jag vet om kattens näringsbehov så är det fodret det enda jag skulle ge mina katter. Dessutom älskar dom det, håller vikten och är friskare än någonsin! Det blir även billigt i längden. Köper du en 20 kg säck så blir kilopriset 47,45 och de äter mindre av den eftersom dom blir mer mätta av denna mat så egentligen blir det ännu billigare om man jämför med andra foder!
#6 Testade Orijen men min ena katt sprutlackerade lådan av det fodret, enda han tål är RC Exigent och James Wellbeloved för allergiker.

#7 Ja, då ska du naturligtvis ge din katt det fodret om den inte tål något annat! Men en katt som inte är allergisk tycker jag ska få äta Orijen, det är ett superbra foder näringsmässigt =)
Ett foder som är billigt i inköp blir oftast dyrare i längden eftersom katten äter mer för att få tillräcklig näring + att den bajsar mycket mer vilket ger ökade sandkostnader…
Ett dyrare kvalitetsfoder kostar mer i inköp men räcker betydligt längre..
Mina äter Orijen som funkar jättebra på dem. Tidigare åt de RC men husisen lage på sig för mycket hull så därför bytte vi..
10 kg räcker ca 5-6 månader till 2 katter här (ca 40 kr/månad/katt) medan min kompis köper 1-2 kg friskis varje månad till 1 katt (ca 50-60 kr/månad)…
Dessutom räcker min Kattsand till 2 katter lika länge som samma mängd hos min kompis 1 katt.. En konsekvens av att hon ger sämre mat;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag har använt Orijen och jag har både positivt och negativt att säga om det.
Orijen ÄR ett av de bäst samansatta fodren, och har man en katt med problem-mage där inget annat hjälpt så kan det vara en god ide att testa.
Var beredd på att det kan ta ett tag att vänja in dem på det bara.
MEN jag har också gått över till det på mina andra under en period eftersom det har så pass bra sammansättning och det gick inte alls så bra som jag hoppats.
Det kan också vara svårt att vänja tillbaka på annat foder när man en gång börjat med Orijen och DET kan vara ett enormt problem, som för min fodervärd när butikerna i närheten helt plödsligt slutade ta in det. Vad gör man då???
Vanliga helfoder är fullt bra att ge även om nu Orijen är det bäst sammansatta som finns.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Orijen, Ekanuba, Olivers är mer prisvärda och bättre foder än RC.
Scoobi86 - Friskies är det sämsta bland kattmat på denna jord, så jag tycker du skall byta!
#10 Saluför inte butiken det kan man beställa på www.foderbilen.se
Samma pris som butikerna och beställer man varor för över minst 400 kr (räcker alltså med en säck Orijen) kostar frakten 19 kr hem till dörren.. Handlar du för över 900 kr kostar frakten 0 kr…
Du slipper alltså släpa hem maten själv;) Snabb frakt har de också.. 1-3 dagar på lagerhållna varor..
/Ingalill
Just Orijen är det dock slut på hos foderbilen, och även så i Kanada där de importerar det ifrån. Jag tror det gällde 20kgs säkcarna.
Tack för tipsen, ska testa Orijen.
#12 Foderbilen ska väl vara för stockholms län, eller? den kör ej till Rimbo fast vi tillhör stockholms län.. Så skulle mina katter gå på orijen så skulle jag få ta mig kommunalt till närmaste inom sthlms län.
Foderbilen levererar till hela Sverige.
#16 Inte de gångerna jag frågat ang till Rimbo då har de velat att vi kom nämre sthlm.. Men de kanske var nya på marknaden då..
Hm vad konstigt. De levererar till mig, och jag bor i Göteborg :)
vilken är den bästa maten för kattungar då?
jag ger min kattunge RC kattunge foder. (torrfodret)
han är ca 7 veckor gammal. och den kattunge ( vildkatt) som jag ska hämta är snart 9 veckor och får mjaus kattungefoder (torrfoder)
Jen; det är bra om du vänjer kattungarna att äta både torrfoder och blötmat. Ge dem fri tillgång på kattungefoder, ex från Ekanuba eller från RC om nu dina andra katter äter det och serva dem blötmat några gånger om dagen.
Mjaus kattungefoder är inte tillräckligt bra tyvärr, men deras blötmat är tipptopp.
7veckors grabben har fri tillgång till RC torrfoder. men den 9veckor gamla kattungen är en unge till en vildkatt som bor ute. och de matas just nu med mjau.
jag har inga andra katter. 7veckorsungen har jag räddat från att dö, då mamman försvann och syskonen dog när han var 3 veckor gammal. Han bor just nu hos en fostermamma. men hon bryr sig inte om honom så mycket. så jag har gett mjölkersättning i flaska och RC torrfoder
Jen, det verkar väldigrt bra det du gör nu. RC kattungemat, mjölkersättning men du kan ge båda kattungarna mjau också. Kattungefodret kan ju stå framme, medan man får severa blötmaten under dagen.
jättebra att kattungen får chans att ändå bo med en vuxenkatt.
#15 Foderbilen använder posten som transport så får du post i brevlådan så kan du få varor från foderbilen;)
Jag bor i värmland och har handlat från dem i över 3 år…
/Ingalill
#13 aha… grannen skulle inte ha nåt denna månad så jag beställde en 7 kgssäck och Kattsand bara som kom hem förra veckan…
Hoppas de får hem 20 kg´s till nästa gång det är dags att beställa eftersom jag o grannen brukar dela på en sån…
/Ingalill
Det är många som väntar vet jag iaf! Är inte säker på hur det går men om jag hör något så kan jag skriva det.
#25 tack:)
jag är inne där nästan varje månad och beställer nåt eftersom jag köper allt torrfoder, Kattsand, hundtugg osv genom dem:) Det är perfekt att få det hemkört och inburet i hallen när man som jag inte kan bära saker över 1 kg i ena armen;)
Nu har de ju även fått in leksaker och sånt…
synd att de inte har människomat också *s*
/Ingalill
Haha ja det vore väl fint.
jag beställer dock inte från foderbilen längre eftersom jag köper min blötmat i affären och gör egen Barf.
Blötmat köper jag också i affären eftersom mina kräsna djur bara äter VOV och MJAU-tetra eller MJAU-färskonsistens;) Allt annat står tills det torkar eller nu på sommaren möglar och blir mask *yuck*
/Ingalill
yay smarta kissar du har! Ännu viktigare med ett foder med hög vattenhalt nu när det är så grymt varmt.
Kollar aldrig pris, utan innehåll. Mina äter RC, just nu veterinärdiet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Eros, mycket bra val. Men RC är inte så där toppen dock! Vad för typ av RC äter de? I vissa fall kan det dock vara berättigat med ett specialfoder.
Isvatten dricker de hela dagarna;) har skålar på balkongen, köket och vardagsrummet.. samt att kallvattnet alltid droppar åt dem i handfatet.
/Ingalill
Det är fintfint det. Dock dricker katten bara hälften av vad den behöver om den endast går på torrfoder, de har ingen naturligt driv att de måste dricka extra.
#31 Just nu äter de RC vet. Sensitive, på veterinärs inrådan pga av dåliga magar. Annars äter de RC Sterilised.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#34 Aha förståeligt. Men appråpå innehållet som vi tog upp så har RC överlag för mycket kolhydrater, för lite protein och fett för att det skall vara vettig kattmat.
mina katter äter RC och mår jättebra!! provat annat torrfoder med varierande resultat..
S*Winsnes Wilda
Jag frågade i djuraffären efter Orijen 20 kg förpackning flera gånger men den fanns inte.Men de frågade tillverkaren och till slut fick jag köpa 7 kg säckar för samma kilopris som 20 kilosförpackningen.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
majvi, ja precis, så tror jag det är genom foderbilen med just nu. I viss mån.
#38 så fick jag när hundmaten var slut i stor säck;)
/Ingalill
min 1åriga katt käkar iams kattmat gamla katt även börja ge iams kattmat till min lilla 12veckor gamla katt… så länge katten gillar det o inte blir för fet utav det så fortsätter jag med det

jag ger min katt eukanuba. jag har alltid använt det, när hon var liten fick hon eukanuba kitten och nu för vuxna katter och hon ser jättefin ut i pälsen och mår bra. Det var det fodret de rekommenderade i butiken men jag tror iofs inte at det är någon skillnad i priset från RC
mina äter som sagt orijen,och i början åt de 50g var per dygn,men nu i 4dagar äter de såhär:
20g var på morgonen kl 07.00
delar på 25g kl 18.00
(dagens 25g på kvällen är ännu inte rörd)
ett tips,VÄG fodret så ni vet hur mycket ni ger era katter!!!
25g orijen är mycket!
Mina har fri tillgång på torrisar (Orijen) och äter bara det de behöver…
/Ingalill