Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1874 ggr
Jojo85
0

Vacker tass?

Hej!

Skulle vilja ha tips på hur man tränar en katt att genomföra enkla kommandon (gå ner, hit, vacker tass kanske?).
Har sett att en del på detta forumet har katter som kunnat vissa "tricks"!

Alla tips är välkomna :)

Jojo

Moa-16
2

Ja du, Katter lyssnar när dom vill lyssna;). Men vacker tass och sitt kan min katt. Väldigt enkelt att lära in. Men Min katt har alltid kunnat det sen han var 6 veckor. När katter är vuxna är det kanske svårt?. Då dom redan har sitt;). Men ta en godis och håll över huvudet så sätter sig katten. Ta upp kattens tass och ge godiset när katten har tassen i din hand…. Men man ska ju inte tvinga katten till något. Men godis brukar göra susen..

Kisemisen
0

Precis som Moa-16 sa, katter lyssnar när de vill lyssna helt enkelt.
Man kan lära katter var de inte får va, då är ett bra tips att spruta vatten på katten, oftast tycker de inte om det och hoppar ner. Men då måste man hålla sig fast vid att spruta vatten varje gång man ser katten där och inte helt plötsligt tänka "äh, en gång gör väl ingenting". Man måste vara lite sträng.
Dock lärde sig Totte var han fick vara och inte vara, men det tar sin lilla tid :)

Vacker tass m.m går inte lära katter helt enkelt, men som Moa sa så kan man lägga lite torrfoder eller en godis i sin hand och visa det för katten, låta den lukta. Då kan den ta godiset med handen, om den vill.

Men man måste tänka att katten är en djurras i sig, man kan inte lära en katt att bete sig som en hund. Den följer bara sin naturliga instinkt och jagar möss m.m och beter sig som en katt ska! :)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Jojo85
0

Jag vill inte att min katt ska bli en hund. Är nöjd med den hund familjen har (och han gör också som han vill när han vill).

Blev bara nyfiken när jag såg att det fanns de som lärt sin katt sådana saker.. och undra hur de gjort.. :)

Alltid kul att lära sig något nytt! Och min lilla MG verkar vara en hejjare på att lära sig saker.. tänkte bara om det fanns ännu effektivare sätt.

Tack för ditt svar

Jojo

Kisemisen
0

#3, jag förstår att du inte vill göra om din katt till en hund, och jag menade inte det på det sättet heller :P.
det jag menar är: en katt lär sig saker hur den vill, så att säga.
Man kan inte tvinga den att lära sig vacker tass m.m.

Lycka till!

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Lena
0

Man ska tydligen kunna använda en sådan där "clicker" som man använder till hundar även till katter. Man klickar på den och ger en belöning varje gång hunden/katten gör något bra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Moa-16
0

#5 Tycker att det är väldigt onödigt att börja klicka in en katt!. Då man inte ska lära dom några avancerande trick Och sen låter den högt och det tar långt tid för katten att ens "acceptera" ljudet.

spiritedaway
0

Funkade jättebra att lära katterna sitt i alla fall. Bara att passa på medans man tar fram kattmaten osv. Glad

Vacker tass ville inte mina katter alls, de tycker man är helt dum i huvet som får för sig att jag ens ska röra deras tass när inte dom vill Tungan ute

Annars tycker jag att katter oftast lär sig snabbt, t.ex nej. De förstår vad nej betyder men det är inte alltid de bryr sig. Mina katter är i alla fall väldigt självständiga när det gäller det och det har varit svårt att lära dom att dom inte får vara på bordet. Så jag har gett upp eftersom det inte är jag som bryr mig mest om att katterna går runt på bordet.

Däremot vet dom vad jag menar när jag klappar med händerna när de är på diskbänken. Brukar även tillägga ett hoppa ner, men vet inte om de förstår innebörden av det än.

En kompis har lyckats lära sin katt sitt, ligg och vacker tass. Men katten gör det ju enbart om hon tjänar på det.

emelie92
0

Min katt kan flera tricks t.ex. vacker tass och give me five.

Om du vill lära din katt vacker tass så tar du tassen i din hand (katten ska samtidigt sitta ner) när du har tassen i din hand ska du samtidigt ge katten godis. Gör om denna övning om och om igen. Snart kommer katten fatta att när tassen är i din hand så får katten godis!

En annan bra grej är att använda klicker som man har till hundar, lite krångligt i början men gör det mycket lättare i längden!

oh-la
0

att klicka in en katt går kanonbra. jag började klicka in mina och de hade inga som helst problem med vare sig ljudet eller att förstå vad jag ville. kanon när man skulle lära dem klösa på rätt ställe ;) vi brukar roa oss hemma med att visa nyfikna att de kan klösa på kommando :P klicka in "sitt" gick också kanon så självklart kan man klicka in en katt. klicker är ultimat eftersom det är en så direkt belöning. det går snabbare att klicka när djuret gör rätt än att ge belöning i form av godis t.ex. vilket gör att man kan belöna precis det beteende man vill åt utan att belöna nästa rörelse katten gör och skapa förvirring.

klicker funkar även på smådjur som kaniner som har bätter hörsel, och skulle katten ha ont av klickerljudet kan man använda en bläckpenna att klicka med. det ljudet är lite ljusare.

Annaliz
0

#9 Det lät intressant, vart finns det att köpa? Finns det någon länk att läsa om den? Hette den Clicker eller Klicker? :)

oh-la
0

det är bara att googla klicker med k (för svenska, du kan även googla clicker för engelskt namn) och få upp hur mycket som helst, erfarenheter som tips. klicker fungerar på i stort sett alla djur som kan höra och har tankeförmåga nog att koppla ihop ett kommando och belöning. vet att det funkar på hundar, katter, kaniner, degusar och fåglar efter att ha pratat med folk som testat. men som sagt, googla klicker och katt.

egentligen är ju principen bakom väldigt enkel. det bygger på betingning, eller att djuret ska förknippa klicket med något bra, ungefär som om man ätit någonting och precis efter det blivit magsjuk, det kan ta år innan man kan äta den här rätten igen utan att bli illamående, betingning. när djuret förknippar det klickande ljudet med någonting bra kommer det att bli en belöning. du kan även klicka och sedan förstärka klicket genom att ge en godisbit precis efteråt.

bifogar lite youtubeklipp om man är intresserad som förklarar lite mer :P

http://www.youtube.com/watch?v=q787R2DNDJI

kolla på denna. katten fattar superfort vad det handlar om :P vadå svåra att lära :P

http://www.youtube.com/watch?v=Mzf_nIOsn8s

Moa-16
0

Helt onödigt att börja klicka in en katt!!. En katt är en katt och ingen hund!. Visst om man vill lära den sitt men det går bättre utan klicker!.

oh-la
0

tycker det är ett hetl fantastiskt sätt för katten att anända hjärnan. att använda en klicker är ju precis samma sak som att belöna den med godis så varför inte :) det funkar inte om inte katten vill och därför är det ju kanonbra sysselsättning för katten. alla djur behöver använda hjärnan. klicker är inte bara bra om man vill lära in trix, utan är kanon om man vill lära katten nödvändigasaker som att klösa på rätt ställe eller låta bli att hoppa upp på diskbänken eller låta bli burar och annat. och kolla bara på filmerna hur kul katten faktiskt har tillsammans med sin människa :D

spiritedaway
0

#12 jag tycker det skulle vara en jättebra aktivitet för katten. Om en katt inte vill kommer den ju ändå bara att gå därifrån.
Vill den så stannar den.

Jojo85
0

Tack för alla svar! Låter verkligen super intressant med en "klicker".. Speciellt eftersom min lilla inte alls är intresserad av godis.. :) Det ska jag absolut prova. Man kanske kan börja med den där bläckpennan? :)

Ni som har bra erfarenheter av denna eller av andra "sätt" fortsätt dela med er..

:) Tack igen

Jojo

Moa-16
0

Men godis och klicker är samma sak. Belöningen är godiset klickern är ingen belöning utan ett sätt att vissa katten att den gör rätt. Vilket går lika bra med bara godis då man inte lär katten svårare trick.

Jojo85
0

Om det var ett svar till mig så mena jag att min MG inte äter godis därav upplever han inte den belöningen. Då mena jag att klickern kanske var ett bättre sätt att visa att han gör rätt…

Annaliz
0

Jag tycker det är en genialisk idé! Katten har kul samtidigt som den har hjärngympa :) Ett jättebra sätt att aktivera katten på. Speciellt när man har tänkt lära den att klösa på rätt ställe eller att lära den att det är kul att åka bil (eller åtminstone roligare). Det är helt klart värt att prova, speciellt när man har innekatter!

Moa-16
0

Jo till dig. Men man klickar och ger godis det är det som är själva iden med en klicker.  Klickern är ingen belöning!. Helt onödigt tycker jag. Testa något extra gott godis istället!.

Annaliz
0

Jag uppfattar det som att klickern är till för att uppmärksamma katten och belöning med godis eller dylikt är för att berömma den att den gör rätt. En katt som är van den sortens belöning lär vänta på en godis efter klicket och slutar man, så slutar nog katten också att intressera sig något mera.

Moa-16
0

Jag har klickat in mina två lånehundar. Läst flera böcker om klicker. Så. Klickern är till för att katten i det här fallet. Ska veta att precis när den gör rätt klickar man och ger godis samtidigt som man klickar. Klick=godis. Alltig man kan inte bara klicka för det är ingen belöning!. Katter och hundar gör bara det dom får fördel med. Varför ska dom lyfta upp tassen?. För att få ett högt läskigt ljud i örat. Nix.

emelie92
0

Jag har använt klicker till min katt och det går superduper bra, det har faktiskt underlättat :)

Jojo85
0

Fel av mig. Får helt enkelt hitta något som han tycker om då.. för kattgodis det går inte hem :)

Tack för tipsen!

oh-la
0

man behöver absolut inte använda godis när man klickar in ett djur. det är det vanligaste, men det beror på att det är det vi först förknippar med belöning. när man klickar in ett djur och vill använda sig av godis är det en fördel om djuret inte precis har ätit och att det inte är trött. när man börjar klicka in ett djur ska man välja något som djuret anser fördelaktigt, godis, kel, en leksak, ja någonting som djuret ser som belönande.

när man börjar klicka in ska man bara få djuret att förknippa klicket med något bra, för själva klickandet i sig betyder ingenting annat än just ett klick, meningslöst. därför börjar man, belöning och när djuret tar belöningen, klick. fortsätt så varje dag under en tid så djuret förknippar klicket med något bra. klick betyder att något br kommer hända.

när man lär in något kan man göra på flera sätt, men man börjar inte med ett kommando. när man lär sitt, t.ex. kan man använda sig av aktiv eller passiv deltagande. få katten att sitta genom att dra din hand över huvudet, när den sätter sig, klick, belöning. det som ärbra med klicker är att den är mycket mer direkt än bara godis. det kan ta en stund innan du hinner bort med godis till ditt djur, framför allt om man gör öningar på håll. det funkar lixom inte om man försöker slänga en godis i huvudet på djuret så fort den gör rätt. till på köpet kandjuret hinna göra en annan rörelse än den du vill åt och så belönar man fel rörelse. med klicker betyder klicket belöning och du kan klicka precis när rörelsen du villåt görs, avsluta med fysisk belöning, som kel, godis, leksak eller vad man själv valt. lägg efter hand på ett kommando samtidigt som du klickar när djuret gör det du vill.

belöningi form av godis behöver inte vara rent kattgodis. leverpastejpå tub är ganskavanligt att använda på hundar och är smidigt eftersom det bara är att klämma ut en liten plutt. färskostmed smak kan användas, små bitar ost eller skinka. bara fantasin sätter gränser :) sedan har man en mycket precis belöningsmetod som gör det lättare att berömma vid rätt tilfälle och därför gör att det går snabbare att lära in något.

Scoobi86
0

Det här med klicker verkar väldigt intressant. Jag tror att jag måste googla lite. Mina katter behöver lite ny stimulans nu tycker jag, de börjar bli lata. :)

Moa-16
0

#24 Men klicker ska vara godis. Kel och lek kan man inte göra precis samma sekund som man klickar, Då blir det fel…

Annaliz
0

#24 Jaha okej. Angående andra stycket du skrev i inlägget… så man klickar alltså efter belöningen? På de youtube klipp du skickade lät det som att hon visade med den där pinnen vad katten skulle göra och sen klick då den gjorde rätt för att uppmärksamma katten och sekunden efter kastade hon en godis till den. Men då såg jag väl fel då :) Man ska alltså klicka efter alltihop. Ok.

Annaliz
0

#24 igen… eller alltså man klickar både före och efter? Visar katten med exempelvis en pinne, den gör rätt, klick, belöning, klick? :) Det var lite bökigt att komma ihåg alla klick som ska ges på rätt tillfälle :)

Moa-16
0

Man ska klicka precis när katten gör rätt!. Inte efter allt!. Man har ju klicker för att katten ska veta att precis när den gör rätt. Och inte tro fel. Klick ska betyda godis!. Godis=rätt!. Så krångligt är det ju inte ;)

Annaliz
0

Ok då förstår jag, tack Skrattande

isa
0

#8 hi hi , Kan din katt göra "give me five".?Det var häftigt! Roligt! Ovanligt också. Kul grej!

emelie92
0

#31 - ja, min Timmie är en mästare på att göra som matte vill ;) bara det finns en belöning så kan man få honom att göra vad som helst :)

Jojo85
0

Tack! Bra skrivet och bra förklarat. Nu känner jag att jag är med på banan :)

Har du inga videoklipp på din katt? Imponerande!! :)

Moa-16
0

Jag har ett gammalt video klipp där min katt gör lite trix ;). I början av video klippet iaf!.

I början av den här tråden…Här

Jojo85
0

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=887911

Hittade denna sidan där en tjej beskriver klickerträning väldigt bra och tydligt. Och det verkar fungera.. Ni kan ju bara kolla listan över tricks hennes katt kan göra… :P

Jojo85
0

Nisse är jätte duktig Moa! Häftigt :)

Moa-16
0

#35 Men samtidigt får man komma ihåg att det faktiskt är en katt. Och att man inte ska försöka göra om katten till en hund;). Men bara katten är intresserad så man inte tvingar. Är nog svårt att lära en katt något då också. Lite lagom är bäst. Finns mycket annat kul man kan göra med sin katt som är stimulerande och kul;). Tex lägga en bit korv eller nåt i en toa rulle och låta katten försöka få upp den. Brukar vara populärt=D.

Jyppan
0

Intressant diskussion, har aldrig hört talas om clicker. Men då jag höll på med hundar för länge sedan läste jag böcker om shaping, som man (åtminstone då) kallade metoden att dressera delfiner med. Dessa får ju ett visselpipeljud precis i det ögonblick de gör rätt (pipljud = strömming).

[Alexandrae]
0

#37, då kan man ju lika bra säga att en hund är en hund, en häst är en häst osv… Inga djur är från början till för att vara med och lyda människor så. Sen att det skulle vara fel att lära katter mer avancerade trick förstår jag inte riktigt heller. Katter är otroligt självständiga djur, vill de inte går de helt enkelt bara där ifrån :)

oh-la
0

#39, precis. katten får ju ut något av det (godis och beröm samt ett gott skratt åt en viftande, övertydlig och antagligen, i kattens ögon, lät hjärnskadad husse/matten (hmm, beskrev jag just mig själv Flört)) så får man lite kvalitetstid med kissen, lite hjärgympa för alla inblandade och mycket lycka när man lärt katten ett trick. och det här med att jämföra med hundar… har någon försökt lära en hund något när den inte är intresserad? för de som gjort det vet att det går lika lite som det går att lära en katt som inte är intresserad. tränade vacker tass med med svågerns ridgeback igår, och hon tröttnade precis lagom när hon gattat att om man lyfter tassen får man godis, så svågern fick hem en hund som började boxas när man satte henne ner Tungan ute. tur att det inte är mitt problem längre Flört

det går inte att tvinga något djur att lära sig, utan det är något man får genom gemensamt intresse.

Moa-16
0

Jo det kan lätt bli så att man tvingar katten. Nu ska jag lära min katt en massa trix. Sen vill inte katten alls. Sen tycker jag inte att man ska göra katten til en hund det gör man om man behandlar den som en och ställer höga "krav". Det är fel!. Vist ett trix ok, 10 nja…

oh-la
0

hur tvingar man en katt? jag kan inte ens tvinga mina katter att hålla sig ute från sovrummet, så hur tvingar man ett djur att lära sig något när den inte vill? herre gud, jag kan inte ens tvinga en hund att lära sig något när den inte vill.

inlärning bygger på följande måsten. en lärare, motivation och vilja att lära, annars kan man inte ens lära en människa.

Moa-16
0

#42 Klart man kan tvinga djur. Hur?. Ja tänk…

Är ju inte så att katten gillar att lära sig trix det är ju kul för ägaren. Katten gör det för godiset.

oh-la
0

men då finns det en motivation. katten ser det inte som att den lär sig ett meningslöst trix, den ser att den måste komma på hur man får godisen. du kunde lika gärna ha lagt godisen i en toarulle och låtit katten pilla fram den. när den inte tycker att motivationen, godisen, är värt besväret kommer den gå därifrån. ägaren, ser det som att lära ett trix, och djuret ser en utmaning att få tag på godiset. katten kommer inte att sitta kvar om den inte är intresserad eller om den tycker att det är meniingslöst. för katten är det meningslösa trixet barar en del som leder till godiset som är kattens mål, den skiter antagligen i trixet. och som sagt, om katten inte vill lära sig går den därifrån.

spiritedaway
0

tror det är väldigt svårt att tvinga en katt att lära sig trix. Vill den  inte så går det inte. Jag kan inte komma på något sätt hur man skulle kunna tvinga katterna att göra trix faktiskt.

Moa-16
0

Man bär tillbaka katten då den går. Man tvingar den att vara kvar och bråkar med katten. Tex,…

spiritedaway
0

# 46 Då tvingar man den att vara kvar ja. Men den lär ju bara springa iväg igen. Tror inte katten kommer att lära sig några trix alls ändå, så just det går inte att tvinga.
Det lär bara sluta med en sur katt som vill gömma sig från husse/matte.

oh-la
0

om man tvingar tillbaks katten tar man ju bort de förutsättningar som behövs för att den ska lära sig = inga trix blir inlärda. om en katt går är ju t.ex. inte godiset så intressant att det är värt att stanna och kolla vad man vill. duger inte belöningen spelar det ju ingen roll vad man försöker göra, katten kommer inte lära sig. inlärning kräver motivation, man kan inte tvinga till inlärning som jag sa innan, inte ens människor lär sig om de blir tvingade. om man tvingar ett djur, oavsett om det är en hund, katt eller kanin kan man inte lära den eftersom den måste se en fördel att göra det man tränar på. det måste ske med vilja att göra det. om man tvingar flyttas fokus från träning, och inget blir lärt. så nej, man kan inte tvinga ett djur till träning om man vill uppnå resultat eftersom man då inte uppnått en fördel med träningen som skapar motivation att räkna ut vad husse och matte vill.

emelie92
0

Om man vill aktivera sin katt så tror jag att trixs är jättebra hjärngympa för katten. Dessutom tror jag att banden mellan matte och katt stärks om man lär den lite saker, både katt och matte får göra någonting tillsammans som är kul! :)

Som många andra skriver kan man inte tvinga en katt till att göra trix. Motivation är det allra viktigaste när man ska lära katten någonting! Utan motivation så blir allting mycket, mycket svårare.

Gardens
0

hej.

katter gör vad som helst för en godbit,man tränar likadant som man tränar hundar.

min katt kan:

*sitt

*ligg

*stanna

*apport

Gardens
0

här använder jag knäpp med fingrarna när de är på ett förbjudet ställe och ska gå ner,funkar kanon.

Moa-16
0

#50 Apport?

Gardens
0

#50 japp,apport.

man slänger iväg en leksak som katten hämtar(min hämtar och lägger framför fötterna för att jag ska kasta igen)

oh-la
0

#53, apport kan mina också :D fast med hårsnoddar. ser helt underbart ut och de tycker det är jättekul :P

Cessy
0

Något alla mina katter alltid har kunnat o som jag anser är vanligt "kattvett" är "gå ner" o det tror jag alla lär sina katter på ett eller annat sättSkrattande Vad man för övrigt lär sina/a katt/er beror väl dels på vad man själv o dels vad ens katt/er är roade av helt enkelt. Jag har inte lärt Zelda att apportera sina möss. Det gör hon av sig själv, för att hon tycker det är kul o andra konster roar inte mig speciellt så jag har aldrig försökt lära henne. Visst hon dansar på bakbenen om jag håller musen på metspöet framför shenne o troligtvis skulle hon kunna lära sig diverse konster om jag belönade henne för dem, men det är väl kanske så att det helt enkelt inte roar mig så mycket att hålla på med sådant. Var o en får ju prova o se vad som passar dem o deras katter helt enkelt.