Ö-katt
Hade med min Birma som varit "besvärlig" i lägenheten en tid. Ja hela tiden nästan. MEd att jama och vanka omkring mellan varven. Trots busande.
Så var vi på en ö i skärgården. Gammalt hus med spännande liv i väggarna.En obebodd ö som Naturskyddsföreningen/Skärgårdsföreningen har. Katten satt och stirrade in i väggen bokstavligen hela nätterna. Var "farlig" och en riktig jägare.. utan fångst, Han är ju avelskatt och ingen van jägare direkt…
Låg i fästinggräset och njöt i den gassande solen. Men i skuggan. Han var tyst hela veckan!! Inte ens på morgonen kom han och jamade. Han låg och sov i en säng under dagen, gick ut i bland i koppel. (Berguvar och huggormar som grannar)
Så-stimulans och trivsel är viktigt för katten Milou. För alla kan man tro. Önskar att han finge bo på landet hos någon. ..

Ja. Om jag visste att han fick det bra skulle jag vlja ha en "stödperson", fosterfamilj på landet.
Hoppas du hittar någon som kan ha kissen på landet. Det är tydligt att det är där han vill vara.
Det finns mycket man kan göra för att göra innekattens liv mer spännande. Ska lägga in en artikel här lite senare med massor av tips.
En fertil avelskatt blir naturligtvis mera orolig. Det är så typsikt det där vankandet och jamandet som du beskriver. Han vill helt enkelt ut och träffa honkatter. Men du kan ju knappast ha den fritt utegående heller i det läget. Rastgård vore istället ett bra alternativ. Eller inhängnad balkong. Om det inte vore en avelskatt skulle problemet vara löst i och med kastreringen.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Är han kastrerad? För en fertil katt bör ju inte springa fritt utomhus. Och en kastrering kan mycket väl hjälpa mot det där.
Är du ut med katten i koppel i vanliga fall? Kanske behöver fler promenader. Är katten ensam hemma? En kattkompis kan göra mycket.