2 honkatter...
Hej det är så att jag har en 13 årig hon katt och för ett par dagar sedan fick vi hem en liten kattunge som också är en hona,
Grejjen är som så att dem spottar och fräser på varandra nästan hela tiden när dem ser varandra vilket inte är någonting ovanligt,
dock så fort vi vänder ryggen till så är den äldre katten där och hoppar på ungen frågan är ska vi låta dem slåss eller ska vi avbryta det med take på att det handlar om rang kan man ju tänka sig att man inte skall lägga sig i men om någon skadar sig då?
vi har oxå funderat på att eventuellt sätta up ett galler i mitten av lägenheten så att dem kan bekanta sig genom att iakta varandra utan att slåss eftersom kattungen just nu föredrar att sitta uppflugen i fönstret av rädsla tänkte vi att det knaske vore bra om ungen fick lära känna lägenheten lite i lugn och ro.
snälla har ni något förslag på hur vi skall gå till väga?
är det verkligen så omöjligt att para ihop 2 honkatter som så många säger?
Tacksam för svar MvH Marielle
Det är naturligt att den äldre uppfostrar kattungen och talar om att det är hon som bestämmer. Det ser ofta värre ut än det är och det kan också ta tid. Hur allvarligt det är och om katterna blir vänner är svårt att svara på när man inte ser dem. Förhoppningsvis löser det sig för er. Var med dem så myket som möjligt och ägna gamla katten mycket tid så att hon inte känner sig avundsjuk.
Katter som är vänner är väldigt mysigt. Skickar med en bild på mina två honkatter som kommer väldigt bra överens. Här var Kastanj (röd) nyss hemkommen.
Lycka till med dem!
Susanna
Okej tack så mycket för ditt svar =)
Det ser verkligen hemst ut när den gamla ger sig på den nya,
kanske skulle säga att den gamla aldrig har träffat en katt tidigare
figterna har hitills gått till så att den gamla tryckt upp ungen i ett hörn och det låter som att dem bokstavligttalat klöser ögonen ur varandra, fast som du säger det kanske ser värre ut än de är

har också två tjejer och det går fint. som det sägs ovan, det låter ofta värre än vad det är, och det är nödvändigt att katterna får göra upp för att de ska fungera. om man somvälmenande husse/matte lägger sig i det och fyar kan man snarare göra det värre. så länge som ingen blir skadad av det (kolla nykomligen med jämna mellanrum och gå igenom och håll koll så det inte händer något) så kommer de snart ha gjort upp sitt och den gamla katten kommer ha gjort klart att det är hon som bestämmer :)
bifogar bild påmina mysisar :) bästa vänner i vått och torrt.

Jag har också två honkatter. De två första dagarna var min äldre katt helt förstörd och satt inklämd i en garderob och bara fräste både åt mig och den nya katten, vi fick inte ens gå in i sovrummet där garderoben finns. Dagen därpå tog hon sig äntligen ut och då började de istället fräsa och sätta varandra på¨plats riktigt ordentligt i flera dagar, det tog lite drygt en vecka innan allt var frid och fröjd igen men nu, 6 månader senare sover, äter och leker de tillsammans. Det trodde jag aldrig där i början! Men nu det är verkligen supermysigt.
Så håll ut och ge dem den tid de behöver. Det är absolut inte omöjligt att få två honor att gå ihop, och det kommer säkert bli jättebra för er med!
Lycka till:)
Tack vi har iaf klippt klorna på dem nu men alltså alla snackar om de här feliway vet inte rikting om jag tror på att det e så himla bra antagligne är det ju bara en tillfällig lösning som att skjuta upp ett problem menar man kan ju inte hålla på med feliway hela livet typ..
visst många säger att fighterna ser värre ut än vad dem är men alltså detta är inte bara nått daska till med tassen ett par gånger utan detta e rått överfall som att katten tänker "Den där inkräktaren skall bort till varge pris" ungefär =/
Men det kanske är lite så den gamla damen känner? Den nya katten är ju en inkräktare i hennes revir. Låt det gå ett par dagar så ska du se att det löser sig.
Det lste sig tidigare i dag =) vi klippte klorna på dem båda laddade vattensprutan med vatten och sen satte vi ned dem på golvet visst dne gamla jagade den ut i hallen o så men sen dess har det varit helt lungt inte alls lika blodigt allvar som det såg ut som här inne i sovrummet när dem slugs under en liten hylla =)
Som andra redan skrivit ser det oftast värre ut än vad det är. De flesta som för första gången sammanför två katter blir uppskärrade när katterna börjar göra upp om rangordningen. Det bästa är ändå att ha is i magen, lägga händerna på ryggen och låta det hela ha sin gång. När man som matte/husse går in i "konflikten" förvärrar man det bara. När det gått en vecka brukar det värsta vara gjort.
En gyllene regel är att ge mer uppmärksamhet till den gamla katter än till den nya. Belöna även den gamla katten med "godis" och oerhärt mycket fjäsk när kattungen är i närheten. Då kommer hon att förknippa den nya katten med trevliga saker. Att ladda vattensprutan kan istället få motsatt effekt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
jojo men vi har bara vattensprutan ifall det skulle bli för allvarligt som att ifell paddan skulle hugga mot strupen flertalet gånger vill inte att nån av dem ska ö likssom men som sagt har vi inte behövt användea den och dem har rykt ihop 3 gånger sen vi släppten ed dem
=)
#9 Att katterna skulle bita ihjäl varandra verkar inte sannolikt. Det ska du inte behöva oro dig för. Den typen av attackar har jag aldrig hört talas om annat än vid slagsmål mellan könsmogna fertila hankatter. Men det är något helt annat än den typ av rangordning/uppfostring som sker när man sammanför nya katter med varandra.
Du ska se att de kommer att bli vänner inom en eller två veckor.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tja har bara pappas bondkatt o gemföram ed o han kan komma hem man halva huvet utan päls när han vart i salgsml och då e han ändå kastrerad :S den kantten kna jag säga att verkligen behöver en försökring vilket han har han harverkligen använtden med ätit upp kycklingben ur grannens spotunna och vart i salgsmål så jag vet inte allt hehe man ser ju bara de när dessa två slåss ehe
#11 Låter ju nästan som att kastreringen inte har tagit fullt ut. Finns sällsynta exempel på när en tredje testikel vuxit ned efter kastreringen. Hade en arbetskamrat vars katt fortsatte att bete sig som en fertil hankatt efter kastreringen och även producerade kattungar.
okej tja kna inte se några bollar på honom ivf ^^ skallnog be pappa kolla upp det
#13 Han kan ju vara ovanligt dominant också. Annars brukar inte kastrater sätta sig upp mot fertila hankatter. Stryk kan de naturligtvis få, men de brukar inte utmana dem.
dock startar han slagsmål med kastrerade hankatter oxå min fars granne har ne kastrerad hankatt och det e oftast dem som fightas,
Mina två yngsta honor bråkar då och då om rangordningen här, den lägsta vill nog upp ett snäpp. Ibland är det små gruff men ibland lite hårdare tag då mellankatten sätter tänderna i halsen på den ranglägsta en stund för att tala om "glöm det". Ser jättehemskt ut men aldrig har nåt blodvite uppstått och sen jagar de runt och busar med varandra igen när ordningen än en gång är fastställd.
oki låter fint de =)